VW:s ofattbara utsläppsskandal
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal
Jag hävdar att samtliga politiker i Sverige har haft underlag nog för att kunna dra slutsatsen att bilindustrin metodiskt har lurat EU med utsläppen. Om man dessutom är ansvarig politiker från ett parti som påstår sig vara ett miljöparti så anser jag att det är tjänstefel att inte agera i frågan.
{popcorn}
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Problemet var väl att det inte kom in rapporter som påvisade fusket. Som seriös politiker är det svårt att agera utan konkreta bevis. Och då främst mot en så stor industri.ovelundkvist skrev:Jag hävdar att samtliga politiker i Sverige har haft underlag nog för att kunna dra slutsatsen att bilindustrin metodiskt har lurat EU med utsläppen. Om man dessutom är ansvarig politiker från ett parti som påstår sig vara ett miljöparti så anser jag att det är tjänstefel att inte agera i frågan.
Sen finns politiker med moral. Jag är en av dem

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Vad menar du med "rapporter som påvisade fusket"? Det fanns ju rapporter långt innan VW avslöjades som tydligt visade att biltillverkarna ljög om förbrukningen.
Trevligt att äntligen få träffa en politiker med moraldiskussion kompass!
Trevligt att äntligen få träffa en politiker med moraldiskussion kompass!

Tyvärr är förbrukningsfusket inget fusk i den meningen att det är olagligt. NEDC cykeln tillåter ju att bilindustrin kan vidta åtgärder som vanliga människor skulle betrakta som grovt fusk och vilseledande marknadsföring. Men det är helt lagligt att göra så. Även om du och jag går i taket pga detta.
VWs utsläppsfusk gick dock över gränsen.
VWs utsläppsfusk gick dock över gränsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag är helt införstådd med att det inte är olagligt, men jag anser som sagt att en representant för ett parti som kallar sig miljöparti ska ha en högre ambition än att bara undvika det som är direkt olagligt!
Menar du Miljöpartiet? De kallar sig miljöparti och skulle kanske kunna försöka göra en del åt det fusk som faktiskt uppdagats på sista året. Tycker att det inte borde gå att ha undgått fusket nu. I USA verkar de vara lite hårdare mot t.ex. VW än vad vi i Europa och Sverige är. Här i Sverige verkar regering och riksdag inte göra ett dyft. Att man gemensamt kommit överens om reglerna för NEDC (dessa uppdaterades senast 1997) och inte vill strama upp dem är en sak, att man låter de som bryter mot reglerna som är missvisande är en annan.ovelundkvist skrev:Jag är helt införstådd med att det inte är olagligt, men jag anser som sagt att en representant för ett parti som kallar sig miljöparti ska ha en högre ambition än att bara undvika det som är direkt olagligt!
Att försöka smutskasta en politiker för regler som togs fram på Europa-nivå 1997 är lite väl magstarkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- Peter Holm
- Teslaägare
Hmmmmm.... Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (kör elbil).
Med vårt svenska statsskick så är det väl riksdagspolitikerna som stiftar lagar, departementen som ger ut regleringsbrev och myndigheterna som exekverar. På motsvarande sätt går informationsflödet åt andra hållet med rekommendationer och allmän information. Därmed åvilar det väl snarare ett mycket tungt ansvar på nuvarande Trafikverket.
(Med detta inlägg vill jag inte förringa det allmänna ansvar en politiker har för att hålla sig informerad, ta initiativ, fråga efter information etc.)
Med vårt svenska statsskick så är det väl riksdagspolitikerna som stiftar lagar, departementen som ger ut regleringsbrev och myndigheterna som exekverar. På motsvarande sätt går informationsflödet åt andra hållet med rekommendationer och allmän information. Därmed åvilar det väl snarare ett mycket tungt ansvar på nuvarande Trafikverket.
(Med detta inlägg vill jag inte förringa det allmänna ansvar en politiker har för att hålla sig informerad, ta initiativ, fråga efter information etc.)
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Menar du att Miljöpartiet som sitter i regeringen just nu och gjort så ett tag har gjort något för att förbättra NEDC eller ännu självklarare försökt styra upp vad som händer när bilar som säljs i Sverige bryter mot till och med NEDC? Frågan blev ju högst aktuell när VW-skandalen kom för ett år sedan men de är ju troligen inte de ända fuskarna.ovelundkvist skrev:Nej, jag menar inte Miljöpartiet.
Precis, det ska inte vara något ministerstyre. Att försöka ändra NEDC görs nog bäst på EU-nivå. Det är upp till partier att ta upp och bearbeta denna fråga. Vad gäller bilar som bryter mot NEDC och ändå säljs här borde frågan som sagt var hos Transportstyrelsen. Om det är något oklart eller om inget händer så är det regeringens ansvar att dra igång arbete för att förtydliga de generella reglerna.Peter Holm skrev:Hmmmmm.... Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (kör elbil).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En politiker tar ofta beslut efter undelag som presenteras från en myndighet eller av tjänstemän på ett departement/förvsltning. Eller efter underlag som politikerna efterfrågat själva om de undrat något.
Så vet man inte om något fusk som var olagligt? samt hanteras på någon annan nivå så är det svårt att sätta sig in i frågan.
Sen ja dagens regering gör inte mycket åt VW fusket. De är ju inte direkt intresserade av miljön heller.
Så vet man inte om något fusk som var olagligt? samt hanteras på någon annan nivå så är det svårt att sätta sig in i frågan.
Sen ja dagens regering gör inte mycket åt VW fusket. De är ju inte direkt intresserade av miljön heller.
Svart X90D, bokat en M3.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Nu tappade ni fokus återigen. Det handlade inte om det parti som heter Miljöpartiet denna gång, men om de nödvändigt ska vara med tycker jag de precis lika mycket som sina företrädare saknar moralisk kompass och visioner.
Jag tror problemet finns på en mer grundläggande nivå än partipolitik och färg.
Du menar då att det är Socialdemokraterna? Det är ju de som sitter i regeringen tillsammans med MP. Finns inga andra partier i regeringen. Visst håller jag med om att samtliga partier saknar långsiktighet och visioner. De ser mest till hur de skall bli omvalda för nästa år. NEDC är något som vi levt med i snart 20 år och är konstruerat så att det inte speglar en verklig situation. Det är mer gjort för att kunna jämföra bil A med bil B, inte hur mycket bilarna egentligen spyr ut eller om siffrorna speglar verkligheten. Att sedan flera bilmärken valt att ta steget ännu längre och kringgå de redan lösa reglerna för NEDC och EPA är nog att gå för långt enligt många men vad gör man åt det?ovelundkvist skrev:Nu tappade ni fokus återigen. Det handlade inte om det parti som heter Miljöpartiet denna gång, men om de nödvändigt ska vara med tycker jag de precis lika mycket som sina företrädare saknar moralisk kompass och visioner.
Om vi återgår till NEDC testcykeln så var den inte så dålig i början när den togs fram. Jag har haft ett flertal bilar som hade lägre förbrukning i verkligheten än vad NEDC testcykeln angav. Det var först runt 2010, när fordonsskatten i flera europeiska länder hade ändrats och baserades på CO2-utsläpp, som bilarna plötsligt på ett magiskt sätt blev jättesnåla. Då gick det plötsligt inte längre att komma ner till angiven förbrukning, hur mycket man än ansträngde sig. Sedan dess känns det som att "fusket" med förbrukningen har rentav exploderat.
Så man undrar ju hur det gick till när testcykeln togs fram. Förmodligen tog man redan från början höjd för framtida fuskmöjligheter, i och med att man visste redan då att man inte kommer att klara avgas- och utsläppskraven framöver.
Så man undrar ju hur det gick till när testcykeln togs fram. Förmodligen tog man redan från början höjd för framtida fuskmöjligheter, i och med att man visste redan då att man inte kommer att klara avgas- och utsläppskraven framöver.
Nu hittar jag inte artikeln men jag har för mig att detta startade runt 2000. Då skiljde det ~10% mellan teori och praktik vilket ökade till 40% till 2010. Så det är inte ny information.mati skrev:Om vi återgår till NEDC testcykeln så var den inte så dålig i början när den togs fram. Jag har haft ett flertal bilar som hade lägre förbrukning i verkligheten än vad NEDC testcykeln angav. Det var först runt 2010, när fordonsskatten i flera europeiska länder hade ändrats och baserades på CO2-utsläpp, som bilarna plötsligt på ett magiskt sätt blev jättesnåla...
Automotorsport testade 10 bilar 2010, de drog 54% mer än angiven siffra:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ffen-del-1
Så oavsett vem det är som ska göra någonting så är det märkligt att ingenting händer. Eller så är det inte det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
NEDC testcykeln har väl inte ändrats? Sen den togs fram. Det som har ändrats i och med skatteomläggningen är att biltillverkarna optimerar motorerna mycket mer för testcykeln nu än förut. Vilket man gör med små motorer med turboladddning. Dessa små motorer kan dra jättelite bränsle om de inte belastas så hårt. Testcykeln är ju upplagd så att belastningen på motorerna inte blir så hög. Däremot springer bränsleförbrukningen i väg när man belastar motorn mer normalt under körningen.mati skrev:Om vi återgår till NEDC testcykeln så var den inte så dålig i början när den togs fram. Jag har haft ett flertal bilar som hade lägre förbrukning i verkligheten än vad NEDC testcykeln angav. Det var först runt 2010, när fordonsskatten i flera europeiska länder hade ändrats och baserades på CO2-utsläpp, som bilarna plötsligt på ett magiskt sätt blev jättesnåla. Då gick det plötsligt inte längre att komma ner till angiven förbrukning, hur mycket man än ansträngde sig. Sedan dess känns det som att "fusket" med förbrukningen har rentav exploderat.
Sen får man skilja på att fuska som VW gjorde och att optimera motorn efter testcykeln.
Dom gjorde väldigt långslagiga motorer pga skatte systemet i England för länge sedan
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Precis! Det märkliga är att inget görs trots att det i 15-16 år varit uppenbart att teori och verklighet inte alls stämmer överens!Laban skrev:Nu hittar jag inte artikeln men jag har för mig att detta startade runt 2000. Då skiljde det ~10% mellan teori och praktik vilket ökade till 40% till 2010. Så det är inte ny information.mati skrev:Om vi återgår till NEDC testcykeln så var den inte så dålig i början när den togs fram. Jag har haft ett flertal bilar som hade lägre förbrukning i verkligheten än vad NEDC testcykeln angav. Det var först runt 2010, när fordonsskatten i flera europeiska länder hade ändrats och baserades på CO2-utsläpp, som bilarna plötsligt på ett magiskt sätt blev jättesnåla...
Automotorsport testade 10 bilar 2010, de drog 54% mer än angiven siffra:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ffen-del-1
Så oavsett vem det är som ska göra någonting så är det märkligt att ingenting händer. Eller så är det inte det.
Min poäng är att ansvariga politiker och tjänstemän begår tjänstefel när de inte reagerar på detta uppenbara fusk/tänjande av kassa regler, utan gömmer sig bakom att de minsann inte visste eller att det minsann inte är juridiskt olagligt.
Jo precis, det var det jag menade. Testcykeln har varit likadan i nästan 20 år. Det var inget större problem förrän biltillverkarna började tänja allt mer på gränserna med överoptimering av sina motorer. Det är fortfarande inte fusk i laglig mening. Men som konsument uppfattar man det såklart som fusk när siffrorna tas fram på detta vis, och när man märker att förbrukningen inte är så låg som det står på papperet.Hok skrev:NEDC testcykeln har väl inte ändrats? Sen den togs fram. Det som har ändrats i och med skatteomläggningen är att biltillverkarna optimerar motorerna mycket mer för testcykeln nu än förut. Vilket man gör med små motorer med turboladddning. Dessa små motorer kan dra jättelite bränsle om de inte belastas så hårt. Testcykeln är ju upplagd så att belastningen på motorerna inte blir så hög. Däremot springer bränsleförbrukningen i väg när man belastar motorn mer normalt under körningen.
Sen får man skilja på att fuska som VW gjorde och att optimera motorn efter testcykeln.
VW gjorde ju mer än så när de gick över gränsen för vad som är tillåtet. Samtidigt märkte konsumenterna ingenting av detta, eftersom förbrukningen på bilarna var ganska låg. Man skruvade väl upp NOx-utsläppen för att hålla förbrukningen nere. Det gör det hela extra fult. Som konsument har jag ingen möjlighet att mäta utsläppsvärden, jag kan bara gå efter förbrukningen.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Att politiker styrs av lobbyister vet vi. Frågan är varför inget hänt ännu nu när skandalerna kommit upp i ljuset? Ingen verkar vilja ändra regelverket eller ens göra något åt de som gått över gränsen ens nu efter skandalerna. Det är en sak att ignorera varningar, en annan sak att ignorera faktum.ovelundkvist skrev:
Varför har lobbyism blivit ett skällsord i Sverige?Svenssons skrev:Att politiker styrs av lobbyister vet vi. Frågan är varför inget hänt ännu nu när skandalerna kommit upp i ljuset? Ingen verkar vilja ändra regelverket eller ens göra något åt de som gått över gränsen ens nu efter skandalerna. Det är en sak att ignorera varningar, en annan sak att ignorera faktum.ovelundkvist skrev:
Jag har svårt att erinra mig några konkreta exempel där en lobbyist vilselett eller farit med direkta osanningar. Att politiker, sakkunniga ämbetsmän, myndigheter, media, m.fl brister i kunskaper och omdöme är däremot lätt att hitta exempel på.
De flesta lobbyister tror jag gör ett hyfsat bra jobb även om de lobbar för något som jag personligen inte tycker om. Jag betraktar deras verksamhet som att de försöker påverka genom partisk upplysning, utbildning och information. Sällan får det sagda vara oemotsagt eftersom det lobbas från höger till vänster av branschorganisationer, intresseföreningar, enskilda företag till forskningsinstitut, m.fl
Så hur illa jag än tycker om VW så har jag svårt att se att någon av deras lobbyister har medvetet medverkat till denna utsläppsskandal.
Installerat 13,2 kWp solceller
Det är väl inte så konstigt att lobbyism anses fult?
Lobbyism kan man väl säga hotar demokratin i viss mån då de som har mycket pengar kan bedriva starkare lobbyverksamhet och påverka beslut som inte gagnar "folket" och där de med annan åsikt men utan ekonomiska resurser inte kan få gehör för sina åsikter.
Lobbyism kan man väl säga hotar demokratin i viss mån då de som har mycket pengar kan bedriva starkare lobbyverksamhet och påverka beslut som inte gagnar "folket" och där de med annan åsikt men utan ekonomiska resurser inte kan få gehör för sina åsikter.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Visst, så kan man också se på det men återigen så är det inte den som påverkar som ska skjutas utan den som har det dåliga omdömet att ta ett beslut om något som den inte har erforderlig kunskap om. Demokrati är ingen garanti för att det fattas kloka beslut.joel80 skrev:Det är väl inte så konstigt att lobbyism anses fult?
Installerat 13,2 kWp solceller
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt: