BMWs pinsamma reklamer

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: BMWs pinsamma reklamer

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
Får vara lite motvalls... :-)

Förstår inte alls kritiken mot filmerna. Om man idag shoppar efter en mellanklassbil för långresor i prisklassen 400-500kkr är väl en 330e kanonval? Man kan köra med el korta sträckor och som fall-back kör fossilt på långresor.

Vad är alternativet? Cykla i 2 år (cirka) och köra model 3 när den kommer.
Köra en en elbil som Leaf med litet batteri och lägga 50% extra på varje resa pga täta laddstopp? (Överdriver jag?)
Hosta upp 700 kkr till för en S90? Kanske inte funkar för alla rent ekonomiskt?

Köper man en 330e idag kan man om 3-4 år byta till en hel-elektrisk 3-serie och behålla vinterfäljar, takräcke mm... varför inte?
Du har nog i stora drag rätt om att 330e är ett bättre val än andra fossilbilar, men du har gjort ett litet misstag i problemformuleringen:
Om man står i kö för att köpa en bil som inte kommer på marknaden förrän år 2018 så shoppar man inte efter en mellanklassbil idag.
Alternativen är därför inte att gå eller cykla, utan för de allra flesta att bara behålla den bil man har idag, eller vänta med att köpa sin första bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

pegs skrev:

Förstår inte alls kritiken mot filmerna. Om man idag shoppar efter en mellanklassbil för långresor i prisklassen 400-500kkr är väl en 330e kanonval? Man kan köra med el korta sträckor och som fall-back kör fossilt på långresor.

Köra en en elbil som Leaf med litet batteri och lägga 50% extra på varje resa pga täta laddstopp? (Överdriver jag?)

Köper man en 330e idag kan man om 3-4 år byta till en hel-elektrisk 3-serie och behålla vinterfäljar, takräcke mm... varför inte?
BMW 330e är säkert en jättebra bil. Var jag tycker att analysen fallerar är när de antar att de som reserverat en Model 3 skulle vara ute efter en sån. De har ju reserverat Model 3 just för att de är ute efter en elbil. En 330e är ett riktigt dåligt substitut.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Generellt brukar bilmärken "i det längsta" undvika att nämna andra bilmärken i sin reklam. Då det anses visa att man "ligger efter" och att det kan gynna" även konkurrenten på olika sätt.

Man undviker också att "prata illa" om andra genom att nämna de vid namn. Står oftast "konkurrent X" eller möjligtvis "Sveriges vanligaste kombi" på sin höjd.

Ford körde en gång reklamen "Ford Focus -bäst i Golfklassen"...

Sen hänvisar man gärna till "test-vinnare" osv men då anges oftast inte konkurrenterna vid namn.

Så att BMW "nämner" Tesla i sin reklam är lite ovanligt. Jag personligen tolkar det som Tesla "rört om i grytan" och att BMW känner sig påverkade/pressade att göra något.

Eller så är det bara ett "nytt grepp" av deras reklambyrå.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Leo skrev:
Generellt brukar bilmärken "i det längsta" undvika att nämna andra bilmärken i sin reklam. Då det anses visa att man "ligger efter" och att det kan gynna" även konkurrenten på olika sätt.

Man undviker också att "prata illa" om andra genom att nämna de vid namn. Står oftast "konkurrent X" eller möjligtvis "Sveriges vanligaste kombi" på sin höjd.

Ford körde en gång reklamen "Ford Focus -bäst i Golfklassen"...

Sen hänvisar man gärna till "test-vinnare" osv men då anges oftast inte konkurrenterna vid namn.

Så att BMW "nämner" Tesla i sin reklam är lite ovanligt. Jag personligen tolkar det som Tesla "rört om i grytan" och att BMW känner sig påverkade/pressade att göra något.

Eller så är det bara ett "nytt grepp" av deras reklambyrå.
Kanske dags att Tesla om fem, sex år travesterar på Mercedes gamla klassiker och skriver, typ: Bra elbilar jämförs alltid med Tesla!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

+46 skrev:
Kanske dags att Tesla om fem, sex år travesterar på Mercedes gamla klassiker och skriver, typ: Bra elbilar jämförs alltid med Tesla!
Så har det ju varit länge, det är ju alltid Tesla-dödare eller Tesla-utmanare. Det är inget ens Tesla behöver ta upp själva.

Om jag skulle fundera på en fossil med stor startmotor för 500kkr så skulle jag helt klart snegla på S 60. En jämförelse mellan totalkostnaderna hade säkert varit intressant.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Herr X skrev:
Du har nog i stora drag rätt om att 330e är ett bättre val än andra fossilbilar, men du har gjort ett litet misstag i problemformuleringen:
Om man står i kö för att köpa en bil som inte kommer på marknaden förrän år 2018 så shoppar man inte efter en mellanklassbil idag.
Alternativen är därför inte att gå eller cykla, utan för de allra flesta att bara behålla den bil man har idag, eller vänta med att köpa sin första bil.
... eller köpa en 330e idag och ta ett första steg. Jag antar att det är det BMW föreslår.

Om två år är jag helt enig om att 330e är ett kasst substitut.
Men, då misstänker jag det är BMW som säger "vänta lite till" ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Som sagt, helt olika kundgrupper. Jag behåller avgasbilen tills M3 kommer, en hybrid är inte intressant. Bättre att spara de slantarna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Hade förstått lite mer om Chevrolet gjort mågot liknande med Bolt som ju konkurrerar om ungefär samms kunder. Men att BMW gör detta är som sagt otroligt pinsamt. Känns som dom tror att som spelar i samma liga och dessutom är ensamma.
Själv hade jag nog valt en V60 hynrid om inte Tesla funnits. Den är mer i BMWs liga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Hade förstått lite mer om Chevrolet gjort mågot liknande med Bolt som ju konkurrerar om ungefär samms kunder. Men att BMW gör detta är som sagt otroligt pinsamt...
Håller fullständigt med. Eller om Nissan hade gjort det. Det hade till och med varit begripligt om BMW hade använt sig av i3:an istället. Visserligen en mindre bil, men ändå en elbil. Det där med positionering må vara sant, men de vinner garanterat inga nya kunder med detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
18650

Inlägg av 18650 »

Jag pratade med en BMW ägare på jobbet. Han hade en 3-serie plugin. Han gillade batteribiten mer än han trott och önskade att han valt större batteri när han köpte bilen. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det hade ju varit trevligt, men det finns ju som bekant inte i BMWs sortiment.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Kanske BMW USA själva inte skapat reklamfilmerna. Reklam på denna nivå köps ofta genom stora reklambyråer eller media uppköpare. Om de rekommenderar BMW att locka de potentiella köpare som står i kö för en M3, skulle BMW kunnat säga: OK, klenod det!
I efterhand ångrar de säkert att de lagt upp dessa.
Om närmare 400k köpare skrivit upp dig för M3, är det säkert många andra bilproducenter som redan nu kännt av minskad orderingång.
Vi kan förvänta oss att fler än BMW kommer att göra liknande "nödåtgärder" för att locka tillbaka kunder.
Nu fokuseras mycket R&D hos de stora producenterna på eldrift. Tyvärr oftast halvhjärtat, typ Volvo.
Vi får se vad Daimler visar i Paris i september...
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

BMWs pinsamma reklamer

Inlägg av djFabbe »

Alltså, om BMW menade allvar med detta skulle de ju erbjuda en rabatt på deras modeller motsvarande reservationsavgiften på en Model 3. Rätt liten summa men symboliskt viktig för många tror jag. Mig veterligen finns inte ett sådant löfte frön BMW.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

pegs skrev:

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag har ingen bil nu och kör kolektivt som alternativ tills jag kan köpa min 3a. (Ser fram emot när veckopendlingen från linköping kommer ske med egen bil istället för att förlita sig på sj och sl)
Men vägrar köpa en fosilbil när det är så nära.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Värt att notera att tesla har fler preorders äv vad BMVs reklam har views :D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Kalle skrev:
Värt att notera att tesla har fler preorders äv vad BMVs reklam har views :D
... de flesta av BMW's views är nog dessutom av förargade Tesla-förespråkare :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Haha! BMW har skapat en hashtag #WaitOrDrive där de förväntade sig att BMW-anhängare skulle skriva hur gärna de hellre kör nu än väntar, men den hashtaggen tydligen helt kidnappats av Teslaanhängare som skriver hur de hellre väntar! Eller, som en skriver: "Du kan vänta tills BMW bygger en önskvärd riktig elbil, eller idag köpa en begagnad Nissan Leaf för $ 8000 i väntan på Model 3."

:D :D :D

http://www.welt.de/wirtschaft/article15 ... Tesla.html
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Can't wait! Gotta catch them all!

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Svenssons skrev:
Can't wait! Gotta catch them all!

?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Pokemon Go...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag fattar inte riktigt inlägget, men man ser ju i alla fall hur mycket värme dessa fossilbilar alstrar. Hela frunken glöder ju liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag fattar inte riktigt inlägget, men man ser ju i alla fall hur mycket värme dessa fossilbilar alstrar. Hela frunken glöder ju liksom.
Tänkte på det också när jag såg filmen, man ser glödande motorhuv, avgassystemet under bilen och avgasrören. Gonna catch them all är en hänvisning till Pokemon. Föraren i BMW:n körde visst runt sin bil och spelade Pokemon Go som går ut på att man skall _gå_ och fånga virtuella pokemons i stadsmiljö. Nu verkade det som att BMW-föraren tyckte det skulle ta för lång tid att gå så han körde runt med sin bil istället...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jerker skrev:
Haha! BMW har skapat en hashtag #WaitOrDrive där de förväntade sig att BMW-anhängare skulle skriva hur gärna de hellre kör nu än väntar, men den hashtaggen tydligen helt kidnappats av Teslaanhängare som skriver hur de hellre väntar! Eller, som en skriver: "Du kan vänta tills BMW bygger en önskvärd riktig elbil, eller idag köpa en begagnad Nissan Leaf för $ 8000 i väntan på Model 3."

Hehehe.

https://mobile.twitter.com/hashtag/waitordrive?src=hash
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerka skrev:
Jerker skrev:

Hehehe.

https://mobile.twitter.com/hashtag/waitordrive?src=hash
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Snacka om kul läsning!
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Denna artikel visar varför BMW har fått panik. Helt otroligt hur försäljning har dykt för BMW. http://seekingalpha.com/article/3998904 ... -one-chart

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Skriv svar