Leaf vs e-Golf
Moderator: Redaktion
Re: Leaf vs e-Golf
Tycker att regenereringen är ungefär lika kraftig på min e-Golf är som på min Tesla. När båda kan ta emot max vill säga. Tesla regenererar max 50kW numera och e-Golf ca 40kW om jaginte minns fel. Dock är ju e-Golfen 500kg lättare också.
Regenereringen på e-Golf är också mer avancerad där man kan ställa i 3+1=4 nivåer och regenerera via att föra växelspsken åt sidan, automatiskt via bromspedalen och som på Teslan "one oedaldriving"= via gaspedalen.
Regenereringen på e-Golf är också mer avancerad där man kan ställa i 3+1=4 nivåer och regenerera via att föra växelspsken åt sidan, automatiskt via bromspedalen och som på Teslan "one oedaldriving"= via gaspedalen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Jag slår vad om att jag kan åka till Göteborg t.o.r. utan ett enda laddstopp.apkungen skrev:Med den lösningen skulle man kunna åka till Göteborg och bara ladda två stopp på 30 min

Ang. sjukhusresonemanget. Är det akut kan man ta ambulans. Om det inte är så akut så går taxi bra. Det är onödigt att dimensionera bilen för en resa man förhoppningsvis inte gör tänker jag.
Är det någon som har erfarenhet av barnvagn i Leaf eller E-Golf?
Några år fram är det vagn som gäller för mina barn, men den går (precis) in i en vanlig Golf.
Några år fram är det vagn som gäller för mina barn, men den går (precis) in i en vanlig Golf.
Jag har kört Leaf i 50mil på långresa. För mig var det inga 14mil. När vi åkte på motorväg och låg i 120km/h så var det 10mil. Detta var en sen höstdag med torrt väder mellan sille-krog och Mc donalds klinga i norrköping. Laddade till 90% och kom fram med 8%. Efter halva sträckan efter att ha kört 110 så fick jag lov att lägga mig bakom en långtradare. Dina laddtider låter också rätt korta. 4st stopp a 30min = 2h skulle jag säga. Man får tänka på att det tar några minuter extra varje gång man stannar. Så fort man kommer upp i typ 55 % så börjar den tappa laddhastighet (iaf 24kWh modellen).Ermin skrev:
Startar full batteri
Stockholm - STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1 Norrköping = 136km
Brahegatan 7, 595 35 Mjölby = 97km = 20min laddning
Brahehus i Uppbränna = 57km = 15min laddning för att få i 90%
Hultagatan 49, 507 50 Borås = 122km = 20min laddning (sen lägger vi på 5min för avstickaren för det ska ta för 1 extra laddning)
Sen är du framme i Göteborg
Laddningstid = 60min
Skratta inte åt min engelska här är video där jag tar en tripp till Norrtälje med min Leaf.
En i3a drar mindre än en Leaf, det är jag nästan bombis på. Smalare hjul, lättare bil och ungefär samma luftmotstånd. Med 33kWh kommer den att komma riktigt långt. Det jag menar är iaf att med en REX så kan man köra ned bilen till 5 % varje gång och sen måste man inte stanna "för tidigt" och ladda med halvfullt batteri vilket tar lång tid bara för att man inte kommer fram till nästa laddstation 1mil bort. Vi borde köra ett rejs du och jag. Jag lånar en i3a REX o du en Leaf 30kWh o så ser vi vem som kommer först och om jag behövde använda nån bensin

+1!Basunen skrev:Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.
Nej, absolut inte det är fullständigt rimligt! Vi har under våren gjort denna typ av akuta resor ett antal gånger och då är man väldigt glad att det finns range. Värst var det när fossilen hade fått akut fel på en sensor och vi var tvungna att åka 3 mil åt fel håll tur och retur med Leafen för att komma hem, det var helt utanför laddnätverket också.Torkel skrev:Jag slår vad om att jag kan åka till Göteborg t.o.r. utan ett enda laddstopp.apkungen skrev:Med den lösningen skulle man kunna åka till Göteborg och bara ladda två stopp på 30 min
Ang. sjukhusresonemanget. Är det akut kan man ta ambulans. Om det inte är så akut så går taxi bra. Det är onödigt att dimensionera bilen för en resa man förhoppningsvis inte gör tänker jag.
Du kan inte åka ambulans hela tiden, det funkar inte så.
Taxi, ja det funkar väl. Men det tar en halv timme innan bilen kommer och kostar 7-800kr enkel resa. I det läget är det i så fall bättre att snabbladda.
Eller leasa så att det bara är att lämna tillbaka bilen om två-tre år. Att köpa en ny 24-30kWh elbil nu är ett vågspel, de kan få bra andrahandsvärde eller så får de det inte...Basunen skrev:Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.
Är ni sugna kan ni med företag överta min Nissan Leaf 24kWh Tekna med 3000 mil inkluderat tills nästa år!!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Vad har du för kostnad på den?grenhall skrev:Är ni sugna kan ni med företag överta min Nissan Leaf 24kWh Tekna med 3000 mil inkluderat tills nästa år!!
Har kört Leaf och tyckte om den interiört, men den har ett utseende bara en mamma kan gilla. Personligen kan jag inte leva med det.
Så det blev en e-Golf och förutom några störande detaljer är det verkligen en bra bil. Inställningarna för re-gen använder jag hela tiden, bromsarna används i princip aldrig förutom några tvärnitar i veckan så att dom inte kärvar igen. Tror vw:s satsningen på elblilar kommer bli mycket spännande framöver!
Vi behöver två bilar och för oss funkar golfen i 99% av alla resor utan att ens behöva ladda, tyvärr har vi bara en. 1700 mil har vi hunnit med på knappt ett år.
Kör fosilt som "huvudbil" till dess model 3 kommer, om den funkar som huvudbil, annars blir det X eller S om det kommer drag, eller kanske en VW.
e-Golfen ser jag ingen orsak att byta ut - den klarar ju redan nu nästan alla resor, och som någon sa, det heter ju golfklass och inte utan orsak.
Så det blev en e-Golf och förutom några störande detaljer är det verkligen en bra bil. Inställningarna för re-gen använder jag hela tiden, bromsarna används i princip aldrig förutom några tvärnitar i veckan så att dom inte kärvar igen. Tror vw:s satsningen på elblilar kommer bli mycket spännande framöver!
Vi behöver två bilar och för oss funkar golfen i 99% av alla resor utan att ens behöva ladda, tyvärr har vi bara en. 1700 mil har vi hunnit med på knappt ett år.
Kör fosilt som "huvudbil" till dess model 3 kommer, om den funkar som huvudbil, annars blir det X eller S om det kommer drag, eller kanske en VW.
e-Golfen ser jag ingen orsak att byta ut - den klarar ju redan nu nästan alla resor, och som någon sa, det heter ju golfklass och inte utan orsak.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Om jag förstått kollegan rätt (med sin i3a) så är det så att när i3an går under 6% blir den seg och går ner i typ limp mode med maxhastighet på 80km/h eller nått snåt! Så ser man att man inte kommer komma fram till laddare med det man har kvar i batteriet bör man nog köra igång rexen manuellt när man har lite mer än 6% kvar.. För sätter du ihång rexen efter det kommer du fortfarande bara kunna köra med reducerad kraft då rexen endast håller laddningen som är.apkungen skrev:Det jag menar är iaf att med en REX så kan man köra ned bilen till 5 % varje gång och sen måste man inte stanna "för tidigt" och ladda med halvfullt batteri vilket tar lång tid bara för att man inte kommer fram till nästa laddstation 1mil bort.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Nja, inte riktigt. Rexen brukar kicka igång vid ca 6% och kämpar så gott det går för att hålla laddningen på den nivån. Så länge man inte kör för hårt (många hårda accelerationer, kör över 120 kmh) går det bra, annars sjunker batterinivån ner mot 1-2% och då går det segare. Toppfarten sjunker ner till 120, vilket verkar vara den hastighet som den lilla scootermotorn klarar av att hålla kontinuerligt på plan mark. Men visst har jag provocerat bilen för att se vad som händer. Många hårda accelerationer och inbromsningar utan regen i följd, så sjunker effekten rejält. Då skriker motorn och det känns verkligen att det är en 30-hästare som driver bilen (via batteri/elmotor, aldrig direkt via hjulen). Accelerationen går lååångsamt, men då har jag som sagt provocerat. Ligger man över 2%, har jag inte upplevt någon prestandaförsämring. Och den försämring som sker är isf bara tillfällig eftersom rexen jobbar på så länge den behöver för att nå tillbaka till 6%.joel80 skrev:Om jag förstått kollegan rätt (med sin i3a) så är det så att när i3an går under 6% blir den seg och går ner i typ limp mode med maxhastighet på 80km/h eller nått snåt! Så ser man att man inte kommer komma fram till laddare med det man har kvar i batteriet bör man nog köra igång rexen manuellt när man har lite mer än 6% kvar.. För sätter du ihång rexen efter det kommer du fortfarande bara kunna köra med reducerad kraft då rexen endast håller laddningen som är.apkungen skrev:Det jag menar är iaf att med en REX så kan man köra ned bilen till 5 % varje gång och sen måste man inte stanna "för tidigt" och ladda med halvfullt batteri vilket tar lång tid bara för att man inte kommer fram till nästa laddstation 1mil bort.
Men visst finns det poänger med att sätta igång rexen tidigare. Ska man upp i bergen (tänk Norge, eller alperna) och vill hålla lite fart, får den gärna hjälpa till om man är rädd för att batteriet skall sina, för då kommer den inte orka hålla de där 2-6%-en. Samma sak på Mantorp. Ja, jag har provat

4238:- inkl. moms i månaden. Blir alltså 19,50/milen.wihall skrev:Vad har du för kostnad på den?grenhall skrev:Är ni sugna kan ni med företag överta min Nissan Leaf 24kWh Tekna med 3000 mil inkluderat tills nästa år!!
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Man har i snart två år kunnat köpa Leaf för under 200k. Jag tror att Tibor fick tag i en för 160k för rätt länge sen. Priset verkar inte ha sjunkit ett smack sen dess. Detta tror jag beror på att många som pendlar 7-8mil per dag eller 14-16mil med laddning på jobbet sparar mängder med pengar på bensin. Jag tror att beg Leafs kommer att stå sig rätt bra. Det beror bara på hur bra batteriet står sig. jag har hört lite varierande info om den. Vet en Leaf som har gått 23k mil som bara har typ 50-60% kvar av sin ursprungliga kapacitet.LarsL skrev:Eller leasa så att det bara är att lämna tillbaka bilen om två-tre år. Att köpa en ny 24-30kWh elbil nu är ett vågspel, de kan få bra andrahandsvärde eller så får de det inte...Basunen skrev:Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.
Tror det gick en Leaf för 120-130kkr på KVD för ett tag sedan. Men självklart bra att köpa begangnat om man hittar rätt bil.
Finns en ute nu. bara att klippa till med ett bud på 120k?:
https://www.kvd.se/auktion/alla/Nissan/ ... 9hk/725223
Samma finns på Zoe, fast det spelar knappast nån roll i den här diskussionen, men ändå!TiborBlomhall skrev:En viktig skillnad mot andra elbilars ECO-läge är att man fortfarande kan få full motorstyrka när man vill om man "trampar igenom" med gaspedalen (pedalen tar emot lite halvvägs).

Nu har jag provkört båda bilarna och har dragit en slutsats. Tänkte mycket på att om jag kunde kombinera det jag gillade hos båda bilarna skulle jag bli nöjd. Och insåg att kombinationen blev en Tesla med mindre batteri och mindre lastutrymme. Det gjorde mig deprimerad.
Och valet blir nu ingen av de båda. Insåg att jag kommer sitta där bakom ratten och tänka hela tiden att det inte är en Tesla. Och då kan jag ju lika gärna köra en billigare tråk-bil tills M3 kommer ut.
Rätt eller fel vet jag inte. Men jag vet att jag kommer vara otroligt glad dagen när jag hämtar ut min M3.
Och valet blir nu ingen av de båda. Insåg att jag kommer sitta där bakom ratten och tänka hela tiden att det inte är en Tesla. Och då kan jag ju lika gärna köra en billigare tråk-bil tills M3 kommer ut.
Rätt eller fel vet jag inte. Men jag vet att jag kommer vara otroligt glad dagen när jag hämtar ut min M3.
- lator
- Teslaägare
Fel, skulle jag vilja säga.
Om du nu har kommit så långt att du planerar att åka elbil så snart du kan så tycker jag att du ska se till de goda egenskaper som 15-mila-bilarna faktiskt har. Visst, de kan inte konkurrera med Tesla men om du har ett körmönster som täcks av dem så fungerar de väldigt bra, och billigt! Sen är det ju givetvis positivt ur ett miljöperspektiv.
Ta en Leaf på privatleasing i 2 år medan du väntar på din Model 3!
Om du nu har kommit så långt att du planerar att åka elbil så snart du kan så tycker jag att du ska se till de goda egenskaper som 15-mila-bilarna faktiskt har. Visst, de kan inte konkurrera med Tesla men om du har ett körmönster som täcks av dem så fungerar de väldigt bra, och billigt! Sen är det ju givetvis positivt ur ett miljöperspektiv.
Ta en Leaf på privatleasing i 2 år medan du väntar på din Model 3!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Att leasa en elbil ger nog mycket bra feedback utan någon restvärdeskris. Du kanske kan spara in en rejäl slant genom att inte välja största batterialternativet eller starkaste motorn till din M3 om du sedan innan kört golf i två år och lärt dig att ett batteri hälften så stort som M3s minsta alternativ räcker för det mesta.wihall skrev:Nu har jag provkört båda bilarna och har dragit en slutsats. Tänkte mycket på att om jag kunde kombinera det jag gillade hos båda bilarna skulle jag bli nöjd. Och insåg att kombinationen blev en Tesla med mindre batteri och mindre lastutrymme. Det gjorde mig deprimerad.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Auktionen gick för 163kkrapkungen skrev:Finns en ute nu. bara att klippa till med ett bud på 120k?:
- lator
- Teslaägare
Aha, jag som trodde att de sålde bilar...apkungen skrev:Auktionen gick för 163kkrapkungen skrev:Finns en ute nu. bara att klippa till med ett bud på 120k?:

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Satt o studerade lite laddning av e-golf, stämmer det att man bara kan ladda dem med 230V 10A utan nån installerad låda hemma? 3-fas 16A hade ju vart betydligt bättre då den har en 7,4kW laddare i bilen?
När man är ute o åker vore de ju bra i de fall man inte kan hitta en laddstolpe eller är hemma hos nån som har en röd 3-fas.
När man är ute o åker vore de ju bra i de fall man inte kan hitta en laddstolpe eller är hemma hos nån som har en röd 3-fas.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD