Måste väl slänga upp en första tråd här, det finns några olika renderingar redan.
Model Y liknande front:
Tror man måste göra en lite längre nos om det ska fungera enligt bilden ovan. Theophilus varianten ser ok ut men samtidigt rätt tråkig. Sen är väl frågan hur mycket man kan göra med en pickup, utan att det blir en weirdmobile.
Jag tycker att bild 3 ser bäst ut. Den höga nosen ger utrymme för en ordentligt rymlig frunk vilket jag tycker passar bra på en pickup. En pickup ska se lite maffig ut tycker jag.
Var en del intressanta idéer där. Hjulmotorer borde fungera bra i en pickup, den ökade ofjädrade vikten bör ha mindre betydelse i den typen av bil. Och vinsterna med ett lägre flak är rätt betydande. Man kan göra en lägre bil för att hålla nere luftmotståndet samt att det blir enklare att lasta.
Finns alla möjligheter för att göra en riktigt bra elpickup. Dvs bättre än motsvarande fossilare i klassisk Tesla anda.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Är inte grejen med pickupper att de är billiga och förmånliga skattemässigt. Det skattemässiga kan ju naturligtvis Tesla gynnas av också. Men vet inte om de klarar priset och gör de det så varför inte göra en billig vanlig bil i så fall?
Batterierna kommer bli billigare och billigare. Elbilar i övrigt är ju relativt robusta och billiga konstruktioner. Det kommer med andra ord en dag då en elbilspickup makes perfect sense - så varför skulle inte Tesla vara villiga att bygga en? Det finns ju dessutom en marknad för pickups med lite högre pris också: http://www.ford.com/trucks/superduty/pricing/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fast det skulle inte bli någon billigare bil än Model 3.. Fast en Truck är inte en bil så det kanske går ihop ändå. Synd bara om alla måste åka runt med ett litet symboliskt flak för att få en billig elbil.
I USA säljs det många lyxiga pickupper också. Inte bara de enklare mer arbetsinriktade. Många har en pickup som sin daily driver. Så där finns det definitivt en marknad för en lyxig elpickup.
Jo, jag vet att pickup trucks är USAs kombi bilar och att alla har en sådan. Men orsaken grundar sig i ekonomi och skatteförmåner inte behov av att lasta något, för hur gör man det på en pickup? Bättre med en dragkrok och kärra i så fall.
Jo, jag vet att pickup trucks är USAs kombi bilar och att alla har en sådan. Men orsaken grundar sig i ekonomi och skatteförmåner inte behov av att lasta något, för hur gör man det på en pickup? Bättre med en dragkrok och kärra i så fall.
Nog går det att lasta om man vill
Men oavsett vad det beror på så är marknaden enorm:
Ford F serien är på 3:e plats över mest sålda bilar 2015, 906 000 bilar/år. Även om det är främst på den amerikanska marknaden så är Tesla ett amerikanskt företag, att låta bli den marknaden vore ekonomiskt vansinne. Och med de mängder bilar som säljs och hur mycket bilar i den klassen förbrukar så är de miljömässiga fördelarna enorma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ford F serien är på 3:e plats över mest sålda bilar 2015, 906 000 bilar/år. Även om det är främst på den amerikanska marknaden så är Tesla ett amerikanskt företag, att låta bli den marknaden vore ekonomiskt vansinne. Och med de mängder bilar som säljs och hur mycket bilar i den klassen förbrukar så är de miljömässiga fördelarna enorma.
Det här är en viktig poäng. Särskilt med den här målgruppen. De gör ofta en poäng av att köpa amerikanskt, och många gånger knorras det över att många delar till truckarna görs utomlands och ibland att hela bilens faktiskt byggs utomlands (det blir t.ex. vanligare att även de amerikanska märkena gör slutmontering i Mexico). Få gör så mycket inhouse och i USA som Tesla och det blir en bra selling point till den här målgruppen, tror jag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Få gör så mycket inhouse och i USA som Tesla och det blir en bra selling point till den här målgruppen, tror jag.
Och Gigafabriken gör inte saken sämre.
Sen är det väldigt viktigt att Tesla tar sig an de mer konservativa/svårare marknaderna. Pickup och lastbil tror jag många ser som svåra att elektrifiera. Samtidigt är det där de kanske största miljövinsterna finns med eldrift. Och ska någon påskynda utvecklingen där så är det nog Tesla.
När det gäller pris upprepade Elon i år att man tror på under 100 $/kWh till 2020. Jag ser inte varför man då inte kan ha ett 150+ kWh pack i en stor pickup.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Sen är det väldigt viktigt att Tesla tar sig an de mer konservativa/svårare marknaderna. Pickup och lastbil tror jag många ser som svåra att elektrifiera. Samtidigt är det där de kanske största miljövinsterna finns med eldrift. Och ska någon påskynda utvecklingen där så är det nog Tesla.
När det gäller pris upprepade Elon i år att man tror på under 100 $/kWh till 2020. Jag ser inte varför man då inte kan ha ett 150+ kWh pack i en stor pickup.
Just lastbilar ser jag som en av de lättaste områdena att elektrifiera. De kör långt så de har stora bränslekostnader som överskrider kapitalkostnaden till skillnad emot en personbil. De har stort utrymme för batterier, hela ramen skulle gå att fylla med batterier. De har en stor tung motor och transmission som kan kompensera för endel av batterivikten. De har körtider och vilotider som gör att de måste stå still med jämna mellanrum, ursäkten jag måste kunna köra 100mil utan stopp på väg till fjällen finns alltså inte. Alltså räcker det att totalkostnaden för batterier kontra diesel tippar över så sker övergången på en natt och Volvo AB är den nya varvskrisen.
Just lastbilar ser jag som en av de lättaste områdena att elektrifiera. De kör långt så de har stora bränslekostnader som överskrider kapitalkostnaden till skillnad emot en personbil. De har stort utrymme för batterier, hela ramen skulle gå att fylla med batterier. De har en stor tung motor och transmission som kan kompensera för endel av batterivikten. De har körtider och vilotider som gör att de måste stå still med jämna mellanrum, ursäkten jag måste kunna köra 100mil utan stopp på väg till fjällen finns alltså inte. Alltså räcker det att totalkostnaden för batterier kontra diesel tippar över så sker övergången på en natt och Volvo AB är den nya varvskrisen.
Jag håller med, men jag tror att den allmänna uppfattningen är att det är svårt, och att det är en enormt konservativ bransch.
En lastbil som kör länge transporter kan köras 30 000+ mil/år, förbrukar > 4l/mil. Det rör sig om ~ 1 000 000 i bränslekostnader per år. Motsvarande ellastbil bör kunna nå 15 kWh/mil, körs låt säga 40 mil innan man måste ta en rast. Med lite hängslen och livrem borde man klara sig med ett 800 kWh batteripack. Sätts det i relation till kommande <100$/kWh och de bränslekostnader vi pratar om så är det inte ett speciellt stort batteri. Stadsbussar har redan i dagsläget batterier på 300+ kWh och dessa körs ~7000 mil/år.
Men detta borde kanske tas i lastbils forumet
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Just lastbilar ser jag som en av de lättaste områdena att elektrifiera. De kör långt så de har stora bränslekostnader som överskrider kapitalkostnaden till skillnad emot en personbil. De har stort utrymme för batterier, hela ramen skulle gå att fylla med batterier. De har en stor tung motor och transmission som kan kompensera för endel av batterivikten. De har körtider och vilotider som gör att de måste stå still med jämna mellanrum, ursäkten jag måste kunna köra 100mil utan stopp på väg till fjällen finns alltså inte. Alltså räcker det att totalkostnaden för batterier kontra diesel tippar över så sker övergången på en natt och Volvo AB är den nya varvskrisen.
Jag håller med, men jag tror att den allmänna uppfattningen är att det är svårt, och att det är en enormt konservativ bransch.
En lastbil som kör länge transporter kan köras 30 000+ mil/år, förbrukar > 4l/mil. Det rör sig om ~ 1 000 000 i bränslekostnader per år. Motsvarande ellastbil bör kunna nå 15 kWh/mil, körs låt säga 40 mil innan man måste ta en rast. Med lite hängslen och livrem borde man klara sig med ett 800 kWh batteripack. Sätts det i relation till kommande <100$/kWh och de bränslekostnader vi pratar om så är det inte ett speciellt stort batteri. Stadsbussar har redan i dagsläget batterier på 300+ kWh och dessa körs ~7000 mil/år.
Men detta borde kanske tas i lastbils forumet
Man måste nog räkna på batteriets livslängd och vad ett nytt kostar också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Man måste nog räkna på batteriets livslängd och vad ett nytt kostar också.
Sant. Enligt min beräkning så ger en cykel 40 mil då man använder 600 av 800 kWh. Jag antar att batteriet vid den användningen ska kunna klara rätt många cykler, vi säger 3000. Förstås beroende på kemi osv. 2.5 cykler ger 100 mil, 750 cykler ger 30 000 mil. Batteriet håller då 4 år, dvs, 80% kapacitet kvar. Man sparar runt 750 000 per år och totalt 3 000 000. Det borde gå ihop med 100$/kWh, även om det är produktionskostnad.
Sen är förstås inte ett fullt fungerande 640 kWh batteri värdelöst förutsatt att man måste byta batteriet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag har själv ägt 3 pickuper som jag själv kört. 1 sv dem kör en av mina anställda fortfarande.
Pickuper är bra bilar. Skall man lasta och köra tungt samt sitta bra. Ja då är de ofta ett trevligare alternativ än transportbilar.
Sen pickuper drar man full moms på istället för halv moms. Så ja den aspekten är bra med. Leder oftast till att man köper en dyrare bil än om man hade köpt en transport bil.
Nackdelen är skatten.
Min senaste var en Nissan Navarra V6 på 3L. Var nog skatt på 400+ i månaden. Sen drog den ca litern milen med.
Men ja flaket kunde lasta 900kg och kunde dra släpp på 3 ton.
Den dagen en pickup klarar motsvarande den dagen kommer jag ha anställda som vill ha dem kan jag lova.
Sen om Tesla gör transportbilar eller pickups först, det bryr jag mig inte om. Klarar de vad en ICE variant gör idag så kommer jag och andra köpa dem.
Men gör de någon halvvariant av dem så kommer de ej sälja.