BMWs pinsamma reklamer

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

BMWs pinsamma reklamer

Inlägg av vigge50 »

BMW har tagit fram reklamer för att få de som reserverat Model lll att välja BMW istället men det blir bara pinsamt.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMWs pinsamma reklamer

Inlägg av LarsL »

Det är nästan som en reklamfilm för Tesla Model 3...
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Är det säkert att det är BMW som gjort dom? Patetiskt är det minsta man kan säga...
Verkar tyvärr som om BMW inte fattar alls. Folk vill inte ha ett eluttag på bensinbilen, folk vill ha en elbil.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vill inte säga den uppenbara, men hur länge tror ni det dröjer innan någon editerar om den till en modell 3 reklam film?

#waitingformodell3
vigge50

Inlägg av vigge50 »

EnTraktor skrev:
Är det säkert att det är BMW som gjort dom? Patetiskt är det minsta man kan säga...
Verkar tyvärr som om BMW inte fattar alls. Folk vill inte ha ett eluttag på bensinbilen, folk vill ha en elbil.
Hade önskat jag kunde säga att jag är osäker men det är BMW USA som har lagt upp klippen, som ska vara BMW USA officiella youtube kanal.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

De förstår inte. Det är uppenbart. En BMW som går på bensin blir inte bättre när den får en massa bokstäver i modellbeteckningen. Det är ingen elbil. Ingen konkurrens för Model 3. De som inte vill vänta i flera år på sin första elbil köper en Leaf för att göra väntetiden lite roligare. Eller hur...? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

De har verkligen, verkligen, verkligen inte fattat nåt alls. Det där är inte bilen som folk väntar på. Tycker nästan det är lite komiskt hur de väljer att ta med när hon trycker på startknappen i filmen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har alltid tyckt att det är nåt oanständigt över reklam som pratar skit om konkurrenter. Dessutom visar det på en svaghet, nämligen den att man inte har nåt att göra reklam för som står för sig självt. Man tvingas alltså försöka flytta fokus från den egna produktens obefintliga fördelar till en konkurrents förmenta nackdelar.

Det är kontraproduktivt. För min egen del så försöker jag så gott jag kan att komma ihåg reklam som jag inte gillar så att jag kan undvika dessa produkter när jag står där i affären och ska välja. För över 20 år sedan när varumärket Dove körde en fullständigt hjärndöd reklamkampanj i TV4 (alltså, då när TV4 nyss hade börjat sända marksänt så hela Sverige kunde se det) så blev jag vittne till hur lättpåverkade människor kan vara och jag har sedan dess försökt att värja mig mot detta:

Var och handlade på OBS! i Norrköping. Passerade ett ställ där Dovetvålar exponerades med anledning av den pågående reklamkampanjen. Ett äldre par passerade samtidigt stället. Då säger mannen: Titta, där är den där tvålen som de gör reklam för på TV! Hustrun: Jaha... vi tar väl en, då...

Det där skrämde mig riktigt! Så jag försöker vara vaksam på reklam, och istället för att ignorera den så försöker jag lägga den på minnet för att kunna handla medvetet. Jag vill straffa produkter som kör med t.ex. hjärndöd, sexistisk, fördummade eller imagereklam. Jag vill ha saklig information.

(Jag har aldrig nånsin köpt en produkt av märket Dove! Det är kanske bra tvålar, men det jag var med om skakade mig i grunden.)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Idiotisk reklam. Dom bara visar sin okunnighet.
Är det något jag hållit mig ifrån när det gäller försäljning är att prata illa om konkurrenterna. Däremot kan man framhäva det man är bättre på och hoppas att kunden kollar på det hos konkurrenten.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Positionering brukar det kallas för när man gör reklam som har som huvudsyfte att skapa en särställning / position i folks medvetande. Oftast riktar man sig inledningsvis primärt till sina befintliga kunder. Det gäller att stärka dem. Att de har valt rätt, att de ska känna sig bekräftade, nöjda och stolta med sitt val. Därför framstår mycket av den reklam som vi exponeras för som ointressant och för det mesta även som korkad.
Men det brukar funka och jag tror säkert att det är många BMW ägare som nickar instämmande och nöjt i soffan när de ser hur BMW driver med potentiella Teslakunder.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är helt säker på att de som har bokat en Model 3, eller planerar att göra det, inte kommer att springa och köpa en BMW, bara för att den finns att köpa idag. Då skulle de ju lika gärna kunna gå och köpa vilken annan bil som helst, och då med fördel en elbil. Det är fullständigt idiotiskt att BMW ens tänker i såna banor. Dessutom vet potentiella Model 3 köpare att bilen inte kommer att finnas förrän om tidigast två år. Alla vet ju om det. Eller vad tror BMW? Att folk säger, "Ojdå, tar det så lång tid? Det visste jag inte. Nä, vi går och skaffar en BMW istället, för den finns redan." Skulle inte tro det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Tycker nästan det är lite komiskt hur de väljer att ta med när hon trycker på startknappen i filmen.
Dom passade även på att visa att deras bil minsann har en spak mellan framstolarna som man måste dra i för att komma någonstans!

Deras fejkade Superchargers var ju... jag saknar ord.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Har för mig att jag läste nån som beställde en 330e hade 7-8 mån leverans tid. :D
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

+46 skrev:
Positionering brukar det kallas för när man gör reklam som har som huvudsyfte att skapa en särställning / position i folks medvetande. Oftast riktar man sig inledningsvis primärt till sina befintliga kunder. Det gäller att stärka dem. Att de har valt rätt, att de ska känna sig bekräftade, nöjda och stolta med sitt val. Därför framstår mycket av den reklam som vi exponeras för som ointressant och för det mesta även som korkad.
Men det brukar funka och jag tror säkert att det är många BMW ägare som nickar instämmande och nöjt i soffan när de ser hur BMW driver med potentiella Teslakunder.
Så är det naturligtvis. Tänker man sig att man skulle suttit här med en nybeställd BMW (vad det nu var) så skulle det ju kännas ganska bra. Ha, de där som töntarna som väntar på sin bil men jag har en här och nu. Den ska jag ta upp vid fikabordet om någon frågar mig...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

För mig säger reklamen "Köp BMW nu för när Model 3 kommer så finns inget som talar för att man ska köpa BMW."
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Är det bara jag som får intrycket av att BMW USA är extremt nervösa?

Jag kommer ihåg en liknande kampanj där man drev med en rejält stor konkurrent och ja... hur gick det med det? :)

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Limbster

Inlägg av Limbster »

_TonyV skrev:
Har för mig att jag läste nån som beställde en 330e hade 7-8 mån leverans tid. :D
Hahaha, jag har oxå läst det.

En i3 har jag övervägt men den där BMWn kommer man runt 3 mil på el, passar inte mig
nöjd med min Ampera tillsvidare
Basunen

Inlägg av Basunen »

Tesla har lyckats, nu har De Stora fattat att Tesla är ett hot mot deras försäljning. Omställningen till hållbarare transporter har börjat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Som någon skrev tidigare - dessa filmerna är givetvis gjorda för att existerande BMW-ägare ska känna bekräftelse över att de gjort rätt val. BMW:s reklambyrå är givetvis inte så korkade att de tror att Teslaspekulanter skulle attraheras av bensinbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Som någon skrev tidigare - dessa filmerna är givetvis gjorda för att existerande BMW-ägare ska känna bekräftelse över att de gjort rätt val. BMW:s reklambyrå är givetvis inte så korkade att de tror att Teslaspekulanter skulle attraheras av bensinbilar.
Ja lite som det här forumet för Tesla köpare, det konfirmerar att ni gjort rätt beslut.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
Ja lite som det här forumet för Tesla köpare, det konfirmerar att ni gjort rätt beslut.
Ja, det vet vi ju att vi har :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
Den bekräftelsen får man varje gång man sätter sig i bilen. Forumet är bara trevligt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Får vara lite motvalls... :-)

Förstår inte alls kritiken mot filmerna. Om man idag shoppar efter en mellanklassbil för långresor i prisklassen 400-500kkr är väl en 330e kanonval? Man kan köra med el korta sträckor och som fall-back kör fossilt på långresor.

Vad är alternativet? Cykla i 2 år (cirka) och köra model 3 när den kommer.
Köra en en elbil som Leaf med litet batteri och lägga 50% extra på varje resa pga täta laddstopp? (Överdriver jag?)
Hosta upp 700 kkr till för en S90? Kanske inte funkar för alla rent ekonomiskt?

Köper man en 330e idag kan man om 3-4 år byta till en hel-elektrisk 3-serie och behålla vinterfäljar, takräcke mm... varför inte?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Med perfekt pendlingsavstånd kan det väl vara nåt men annars så är det många som bara tar skattefördelarna och kör som en vanlig bensinbil.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar

Och då är det ju bara en sämre bensinbil...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
vigge50

Inlägg av vigge50 »

pegs skrev:
Får vara lite motvalls... :-)

Förstår inte alls kritiken mot filmerna. Om man idag shoppar efter en mellanklassbil för långresor i prisklassen 400-500kkr är väl en 330e kanonval? Man kan köra med el korta sträckor och som fall-back kör fossilt på långresor.

Vad är alternativet? Cykla i 2 år (cirka) och köra model 3 när den kommer.
Köra en en elbil som Leaf med litet batteri och lägga 50% extra på varje resa pga täta laddstopp? (Överdriver jag?)
Hosta upp 700 kkr till för en S90? Kanske inte funkar för alla rent ekonomiskt?

Köper man en 330e idag kan man om 3-4 år byta till en hel-elektrisk 3-serie och behålla vinterfäljar, takräcke mm... varför inte?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag säger inte att deras bil är värdelös men jag tycker det är riktigt dåligt att reklmaen syftar mer på att prata skit om Tesla än vad som är bra med sina egna bilar. Samfund gjorde liknande reklam tidigare där de hånade de som väntade i kö på nästa iPhone.om man gör en bra produkt så ska man inte behöva håna konkurrenterna i sin reklam för att lyckas sälja sina bilar.
Skriv svar