Till London och hem via Champagne

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Re: Till London och hem via Champagne

Inlägg av grenhall »

Elfort skrev:
På typical och fulladdat: 456km
Rated: 569km

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Menade väl det! :D Tack för hjärtstilleståndet!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Hm, Gent. Nu drar jag till Calais istället!
Bild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

grenhall skrev:
Menade väl det! :D Tack för hjärtstilleståndet!
Varsågod!

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Gruvliga köer utanför Dunkirk. Men snart i Calais efter ett extra sömnstopp på 2 timmar.
Bild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Ragnarferdinand skrev:
Är grymt nyfiken på hur det går att ladda i Frankrike när man inte passerar en SuC då och då. Förra sommaren sket det sig för oss en dag men hoppas det blivit bättre på 12 månader.

Vi kanske möts i Reims nästa vecka. Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag är bara här en kortis, om det inte skiter sig med laddningen förstås! På vilket sätt gick det åt skogen för er?

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Bild
Reflektionen så här långt in i min lilla tur är att AP'n är gruvligt skön om än att den försöker lustmörda en då och då. Det leder till en hatkärlek lik den mellan Kato och Peter Sellers.

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Va fasen de kör ju på fel sida här! Jaja de har en ganska ok "destinationsladdning" i garaget.
Tower Hotel kan rekommenderas avseende vänligt bemötande och Teslaanpassning!
Bild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Jäkligt sen middag. Vid Tower bridge. Ljumt och skönt. Bild

Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Elfort skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Är grymt nyfiken på hur det går att ladda i Frankrike när man inte passerar en SuC då och då. Förra sommaren sket det sig för oss en dag men hoppas det blivit bättre på 12 månader.

Vi kanske möts i Reims nästa vecka. Bild

Jag är bara här en kortis, om det inte skiter sig med laddningen förstås! På vilket sätt gick det åt skogen för er?

Vi bilade i Alsace och hade set ut laddning i Colmar under lunchen. Tydligen en fantastisk stad. För att ladda i stan var man tvungen att vara medlem och medlemskortet skickas hem till Sverige Bild Vi hamnade på en stormarknad utanför stan med 3 km i batteriet och sladd med 16A. Det var dagen efter en Peugot verkstad haft bilen i navelsträng medan vi åt frukost Bild Det är stunder man mins men vill undvika igen. Den här gången håller vi oss nära SuC

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Ragnarferdinand skrev:

Vi bilade i Alsace och hade set ut laddning i Colmar under lunchen. Tydligen en fantastisk stad. För att ladda i stan var man tvungen att vara medlem och medlemskortet skickas hem till Sverige Bild Vi hamnade på en stormarknad utanför stan med 3 km i batteriet och sladd med 16A. Det var dagen efter en Peugot verkstad haft bilen i navelsträng medan vi åt frukost Bild Det är stunder man mins men vill undvika igen. Den här gången håller vi oss nära SuC

Det lät lite väl komplicerat i min smak. Jag reser helt enkelt dit bilen trivs. Jag får anpassa mig! Colmar är gruvligt mysigt!

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Ett ärende gjort 2 kvar. För övrigt så är London den näst trevligaste stad jag kört bil i. Oerhört lugnt, vänligt och generöst. Bild
Bild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Bild ärende nr 2 bockas av i detta nu. James J Fox som bl.a. Levererade cigarrer till Churchill.

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Ärende tre!
Berry Bros & RuddBild

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kul att följa! Vad har du haft för förbrukning och räckvidd under resan? Vilken är den bästa staden?
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Jag sammanfattar lite data ikväll. Över ett glas champagne!

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Ytterligare en fish'n chips down. BildBild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Lite halvtidsreflektioner på färgan mellan Dover och Calais.
Den högsta snittförbrukningen var under spöregn och relativt hög hastighet. Mellan 120 och 140 km/h i 15 mil. Under den sträckan var förbrukningen 236wh/km. Snittet för hela resan så här långt ligger runt 200wh/km. Jag har absolut inte kört medvetet lugnt. Jag har bara tävlat med någon enstaka motorcykel, BMW, Mercedes och Porsche. Det verkar ödmjukande för de flesta personlighetstyper vad det verkar. Då har ju jag ändå snigelvarianten av Model S 90. Min snittförbrukning över de senaste 6500km är 189 wh/km. Sätena (Nextgen) är gruvligt sköna. Jag är 192cm lång och väger 92kg och sitter skönt. Jag borde veta då jag spenderade ca 29h i bilen under onsdag och torsdag. Ljudet är fantastiskt, inte minst när man lyssnar på tal och musik. Ett tips är Vinyl Café! AP har jag ju tidigare varit inne på. Riktigt skön och i många avseenden välfungerande. Dock verkar den kunna hitta på lite vad som helst, när som helst. Vissa vägavsnitt fungerar det knappt alls, utan synbar anledning. På vissa sträckor fungerar det oerhört smidigt tom avseende placering i vägbanan, omkörningar, filbyten och vinglande medtrafikanter. Den är dock kliniskt blind när det gäller fotgängare och cyklister. Den automatiska parkeringen fungerar otroligt bra. (Själv så har jag helt utan hjälp skrapat i båda framfälgarna nu så att de ska matcha varandra.). Jag har fått många gillande kommentarer och nickar (gällande bilen) när jag med vilt uppspärrade ögon glidit omkring på fel sida i London. Det är förövrigt ett perfekt test för cardiovaskulär stress. Bild
In med en kille i en bil för någon mille i en storstad där vänstertrafik råder. Se till att killen har förmaksflimmer innan eller se om det kommer först under testet. Göm gärna en Supercharger i ett garage under Tower bridge för att öka svårighetsgraden.
En annan reflektion är att jag helt utan att veta om det innan hade ca 100 meter mellan mina ärenden! Truefitt & Hill, Berry Bros and Rudd samt JJ Fox Cigars. Helt osannolikt!
Bild

Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare

Inlägg av robpow »

Trevliga bilder från min fd hemstad! Såg typ aldrig några Teslor och SuC i Canary Wharf var alltid öde.

Om du längtar efter svenskt kaffe så leta upp Scandinavian Kitchen på Great Titchfield St.

Mattias
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

robpow skrev:
Trevliga bilder från min fd hemstad! Såg typ aldrig några Teslor och SuC i Canary Wharf var alltid öde.

Om du längtar efter svenskt kaffe så leta upp Scandinavian Kitchen på Great Titchfield St.

Mattias
Tack för tipset Mattias! Nu tog jag bara ett snabbt dopp i det hav London verkar vara. Jag lägger det i min tipsfil angående London.

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Nu i Lille! Grymt fin lobby med bekvämligheter som pool utanför och Eames fåtöljer att njuta av! En trevlig kille stod och putsade på sin Tesla vid laddarna som i övrigt var lediga. Bild
BildBild
BildBild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Kunde inte låta bli att tävla lite med ett par Porschar igen. Då jag har rätt så mycket vin där bak så kunde jag inte maxa. Men rastade blev de. Dessvärre inte ödmjukade så när de väl fått upp farten så valde de att hålla den. Det visade sig vara en dålig idé då polisen tog dem båda. Så nu ligger jag före trots rast... Inte så energibesparande att stå på dock.
Bild

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Hotellet i Reims visade sig ha en ledig parkeringsplats. Vilket ju räcker!https://vimeo.com/177741356
Galet flyt!
Bild

Användarvisningsbild
thx3
Teslaägare

Inlägg av thx3 »

Kul läsning. Var i Lille på samma supercharger för två veckor sedan, och då fanns det en blå tesla där på exakt samma plats med en trevlig fransmann som putsade den intensivt :D
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

thx3 skrev:
Kul läsning. Var i Lille på samma supercharger för två veckor sedan, och då fanns det en blå tesla där på exakt samma plats med en trevlig fransmann som putsade den intensivt :D
Haha! Det måste vara samma kille!

Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Tack Elfort, för dina många och intressanta upplevelser. :)
Vi är själva på väg hem efter fyra veckor i Europa genom 7 länder och det finns massor av erfarenheter att dela med sig av.
Att köra genom Sverige, Danmark, Tyskland, och Schweiz är inga problem. Inte ens med en 70 D. Vi sov över i Colmar och stack in laddkabeln genom hotellrummets fönster.
Men att ladda i Italien, eller ens köra genom en Italiensk by med en bil på 198 cm. bredd. Ja det är en annan fråga. :o Jag får skapa en egen tråd om att "Resa till Italien med en Tesla".
Jag läser gärna mer om hur det går för dig på vägen hem.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar