Det här med att köpa bil...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

Jag har funderat lite fram och tillbaka på det här med att man tvunget måste äga sin bil. Är det verkligen så eller är det de äldre generationernas inflytande som spökar kvar?

Personligen kommer jag nog aldrig äga en bil igen någonsin. Ser inte vinsten i det. Däremot förstår jag att man kan bli avskräckt av dyra månadskostnader istället.

Tidigare har det nog varit en idé att äga sin bil, trots förlusterna, för någonstans har man om man betalt 20% kontant och lånat till resten gått +/- 0 eller fått tillbaka lite stålar när man säljer bilen vidare. Men jag är ganska övertygad om att vi nu står vid ett vägval. Det innebär helt sonika att bilarna folk äger idag inte kommer vara attraktiva för en stor del av befolkningen som har råd att leasa/hyra/låna bil. För att inte tala om de snabba förändringar som sker i branschen idag. Tesla kommer in och sätter nya standarder och resten av biltillverkarna försöker desperat hänga på för att inte bli omkörda. Allt medan Sune sitter med sin bensindrivna Volvo S90 som redan när den rullat ut från hallen sjunkit betydligt mer i värde än vad den hade gjort för 5 år sedan.

Vad tror ni? Är bilar utan restvärdesgaranti slutköpta?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Anders77 »

Eftersom jag leasar mina bilar så är det månadskostnaden som jag tänker på. Nu när jag beställt elbil så är det månadskostnad inklusive drivmedel som jag räknar på. Något jag aldrig gjorde förut.

Vad bilen sjunker i värde bryr jag mig inte om. För jag tänker så här.

Oavsett vad jag köper en bil för så är det ändå bara vad jag betalar per månad som är intressant. Köper jag en BMW tänker jag att efter 3 år får jag nog 40-50% tillbaka när jag säljer bilen, alltså leasar jag ner den till 40% och hoppas ha lite över till nästa bil för handpenning. Men generellt sett så orkar jag inte jaga bästa pris på gamla bilen, utan säljer den dumt nog hos bilhandlaren när jag köper den nya, och får därmed mindre för den, men mer än vad leasingen kostar att lösa. Med Tesla vet jag redan nu innan vad jag kommer att få för bilen när jag vill bli av med den. Om jag nu inte vill sälja den själv och kanske få bättre för den. Ökad trygghet för mig, vilket gör att jag kan våga på en dyrare bil med.

Oavsett så blir jag av med bilen och får lägga en ny handpenning igen.

Det jag förlorar på bilen är alltså handpenningen. Resten är bara en fastkostnad per månad, som jag kommer ha oavsett vad jag har för bil. Dock kan man ofta skippa handpenning nu, men då ökar månadskostnaden. Kan man klara den? Ja skippa handpenningen då, det är min rekomendation.

Nu när jag beställt Tesla X och lagt leasingen på 5 år. Ja då får jag en handpenningsförlust på 2-300 000kr. Ja de svider på kontot. Men sen kommer jag ha en månadskostnad som är lägre än den totala kostnaden jag har idag. Säg 2 000kr i månaden. Säg att det blir 25 000kr per år i 5 år. Det är 125 000kr som jag sparat där. Jag räknar även med att spara in flygbiljetter ca 20 000kr per år för famljen. Alltså 100 000kr på 5 år. Och dessa pengar är skattade pengar. Så hade jag tagit ut dem från företaget och skattat för dem, ja då pratar vi en kostnad för bolaget på ca 200 000kr.

Ganska enkelt ser vi att min handpenning är på 5 år borta genom mina besparingar.

Skall vi sen tänka på att jag normalt sett efter 3 år hade bytt bil, och lagt 80-100 000kr i en ny handpenning, ja då börjar man snabbt inse att för mig är en Tesla X en besparing både privat samt för företaget. Vem vet, jag kanske behåller min X i 6 år. Och då har jag sluppit en 1 handpenning som jag normalt sett skulle ha haft.

Jag leasar alltså normalt sett bilar som kostar 400-500 000kr

Denna kalkyl kan inte alla göra så klart. Men för de som tänker på att bilen sjunker i värde. Varför gör ni det? Ni vill ha en bil, ni kan tänka er en viss månadskostnad. Det är precis som om man hyr en lägenhet. Då tar man en som har en hyra som man kan acceptera. Precis så är det med en bil.

Att köpa en bil rakt av, ja det är klart man kan göra det om man vill. Men för mig är det förlegat och det är en ren förlust affär.

Nu börjar fler och fler privatpersoner leasa bilar, och jag tror att alla kommer göra det snart. Varför casha en bil? Det är bara dyrt.

Räkna ut vad du vill betala i månaden och kör på det. Så tänker jag. För så tänker ni när ni skaffar en mobil idag. Ni tar ett abb som kanske är dyrare än vad ni vill ha eller behöver, men ni får den nya feta luren gratis i handen. Det är även det en avbetalning, skillnad är att den är bara att kasta sen för det inte finns något värde i den. Om jag gör en grym lur med massa nya funktioner. Och så säljer jag den dubbelt så dyr, men garanterar att jag återköper den för 50% efter 3 år. Hade ni valt den då, eller hade ni tagit en billigare för att ni inte vill förlora så mycket pengar?

Sen tror jag att vi om 15 år sitter med självkörande bilar, där flera personer kan dela på en bil. Typ Frugan åker till jobbet med bilen på morgonen, sen kommer bilen och hämtar mig och kör mig till kontoret. Lite senare hämtar den ungarna i skolan, kör dem till frugans jobb där bilen hämtar upp henne. Kör henne till matbutiken. Väntar på henne och barnen där, sen plockar den upp dem och kör hem dem. Därefter hämtar bilen mig och kör hem mig. Väl hemma så är maten klar och Amaronen är upphälld i glaset.

Finns det tid för bilen på dagen så kör den lite taxi verksamhet. Och helt plötsligt är bilen som Elon sa en inkomst. Vem kommer då räkna på vad bilen kostar i inköpspris?

Lite svammel, men trött är jag med iofs :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Johnny_B »

Jag är med på tåget om operationell leasing. Ingen handpenning. Restvärdesgaranti i form av att när leasingen går ut (i mitt fall om knappt 4 år) så lämnar jag bil och nycklar hos SIXT och om jag beställt nästa bil i tid (Model X) så står den och väntar och nycklarna ligger och väntar där jag lämnar mina gamla.

Jag kommer aldrig heller att äga en bil igen. Finns ingen anledning. I mitt avtal ingår service, försäkring osv. Jag kunde tecknat för däck med, men valde att själv stå för däcken. Korkat känner jag nu. Skulle valt till det i leasingen. Snacka om bekymmersfritt transportmedel.

Och det här med operationell leasing är ju inget nytt. Titta på hur privatpersoner i USA har sina bilar. Operationell leasing är (vad jag hört från bl.a. SIXT och andra kreditgivare) störst där. Knappt någon där äger en ny bil längre.

Nej, jag tror det är en generationsfråga. Snart kommer ingen att äga en ny bil längre. Det är för många nackdelar med det, inte bara de ekonomiska.
T.ex. när du ska byta bil. Då ska du ha 212 st samtal från sista priset kompisar som via blocket vill pruta osett på din bil. Och i värsta fall så kommer köparen tillbaka 4 månader efter köpet och hävdar dolda fel eller något annat som kan göra att du hamnar i en tvist.

Jag har aldrig känt sådan frid över ett "bilköp" (som egentligen bara är en långtidshyra) som jag känner nu. Ja, det kan delvis bero på att det är en Tesla, men det är framför allt för att jag behöver inte oroa mig för andrahandsvärde, försäljning eller annat som rör bilen. Jo, möjligen däcken, men den läxan har jag lärt mig nu.

Jag kan tillägga att trots operationell leasing, ingen handpenning, restvärdesgaranti etc. så är Teslan billigare för firman än min föregående firmabil (Dodge RAM). Ja - drivmedlet inräknat såklart. Som bonus plockar jag ut 9,50 kr/mil skattefritt ur firman per körd tjänstemil. Det blir i runda slängar 3 200 kr/mån skattefritt (vid mina 4 000 mil/år). Jag laddar till 99 % hemma, på SuC eller på hotell, så än så länge behåller jag största delen av de 3 200 kr/mån.

Nu har jag nog också svamlat nog för ikväll. Men jag är med dig Mattias. Att äga ny bil är passé.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Jerker »

Jag är en sån som i grunden vill äga min bil. Nu leasar jag för första gången en helt ny bil (Zoe) och det är bara för att det var enda sättet att kunna få köra en vettig elbil utan att ta en risk att sitta med en oattraktiv bil när teknikframstegen gjort den hopplöst omodern, eftersom jag misstänkte att detta skulle hända inom den närmaste 3-årsperioden. Och jag fick ju rätt iom att Tesla 3 kommer.

Men egentligen är jag den typen av bilkonsument som inte köper nya bilar. Har aldrig tidigare ägt en ny bil. Det är egentligen ett ekonomiskt vansinne. Men min filosofi, att köpa begagnat som är tillräckligt bra för mina behov och meka med själv, funkar inte i dagsläget med elbilar, så det är bara att bita i det sura äpplet och hosta upp pengarna.

Men om 10 år kanske jag kan återgå till den strategin igen, när det finns gott om begagnade elbilar på marknaden.

Man får inte glömma bort att hela systemet med leasingbilar bygger på att det finns de som är villiga att köpa dem begagnade, så den kundgrupp jag representerar är fundamental för att de som köper/leasar nytt ska ha råd att göra detta. Om en bil inte går att sälja vidare efter 3-5 år måste bilen skrivas av på denna korta tid och då ökar leasingkostnaderna till ungefär det dubbla.

I grunden vill jag inte heller lägga så mycket pengar på mitt bilägande. Jag tycker inte att det är värt det. Just nu, något som jag ser som en historisk parentes, så är det värt det eftersom jag vill vara med och driva på omställningen till elbilar. Men på sikt hoppas jag alltså på att jag kommer att kunna gå tillbaka till att köpa bättre begagnade bilar där någon annan har tagit smällen med den initiala värdeminskningen. Och att hela tiden köra bilar som ligger i den tekniska framkanten är inte så jätteintressant för mig.

Och jag är gammalmodig på det sättet att jag vill äga min bil. Och jag bor, och kommer alltid att bo, på landet, så delningsekonomin runt bilar kommer inte att vara lika aktuellt för mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av LarsL »

Hoppas och tror att jag kommer köpa ersättaren till Leafen som jag nu leasar. Allt hänger på vad det finns för alternativ på marknaden då. Nu kommer det ju ut en del Leaf på KVD till bra priser och kan man tänka sig att det finns 30 eller 40 kWh Leaf på den prisnivån ja då är det en ganska bra affär. Att äga, alltså att själv stå för risken och räntan, är naturligtvis billigare om bilen funkar och man ä nöjd med den.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

Jag kan helt klart förstå att man köper en bil man tänker behålla. Frågan är bara om det verkligen är så attraktivt att sitta med 5-10 år gammal teknik i framtidens bilvärld.

Jag tror det kommer bli svårt. Mycket svårt. Om inte bilarna blir mer modulära i sin uppbyggnad så man kan byta ut det mesta men man behåller karossen. De gamla delarna går till återvinning och kretsloppet är slutet. Lite som Google Projekt Ara fast för bilar.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av +46 »

Jag är för äganderätten. Det jag vill ha köper jag. Skulle aldrig kunna tänka mig att hyra/leasa mitt boende, bil, båt och gud vet allt. För mig är det en frihet. Ingen annan ska bestämma hur jag disponerar, till exempel en bil. Att det blir dyrare än fiffiga hyr/lån/leasingupplägg finns det hur många trådar som helst om på det här forumet.
Men ska vi ställa om till ett hållbart samhälle så måste vi bli bättre på att se till produktens hela livscykel. Det man tycker om och uppskattar är man även rädd om. Det blir mindre av slit och släng och därmed ökar livslängden på till exempel en bil till glädje för dem som gärna efterfrågar en begagnad.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Herr X »

grenhall skrev:
Jag kan helt klart förstå att man köper en bil man tänker behålla. Frågan är bara om det verkligen är så attraktivt att sitta med 5-10 år gammal teknik i framtidens bilvärld.

Jag tror det kommer bli svårt. Mycket svårt. Om inte bilarna blir mer modulära i sin uppbyggnad så man kan byta ut det mesta men man behåller karossen. De gamla delarna går till återvinning och kretsloppet är slutet. Lite som Google Projekt Ara fast för bilar.
Redan nu byts ju delar istället för att lagas - en verkstad öppnar inte motorn till elfönsterrutan och lagar den om den gått sönder, utan byter den mot en ny.
Men i mitt exempel väljer verkstaden fortfarande att skruva upp dörrsidan för att byta motorn, och lägger en arbetsdag på att demontera massor av delar för att komma åt den. Detta blir en dyr affär för bilägaren som ska betala för att en mekaniker med svensk lön ska skruva isär en dörr - något denne inte är expert på och kanske bara gjort en gång tidigare på en specifik bilmodell.
Dessutom är en verkstad inte optimala platsen för att skruva isär en bildörr - platsen är generiskt inredd för att kunna lösa en varieté av olika bilfel.

I min spåkula ser jag att man i större grad kommer göra som Tesla gör med Drive Units - om något är fel byter man hela drivenheten på en halvtimma och lämnar tillbaka bilen till kunden. Att hitta felet på Drive Uniten kan billig arbetskraft i ett låglöneland göra, och det specifika arbetet kan utföras av en avdelning som specialiserat sig på just den komponenten.

I mitt exempel med den trasiga fönsterhissmotorn, skulle man alltså byta hela bildörren. Detta skulle innebära att de enda uppgifter som kommer utföras på framtidens verkstäder är byte av stora moduler samt möjligen lackering?

Bilar i framtiden kommer nog fungera ungefär som datorer gör idag - man kan öka dess livslängd genom uppgraderingar av vissa moduler (minne, hårddisk, möjligen processor och grafikkort), men vid någon tidpunkt går det inte att uppgradera längre och den måste bytas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Anders77 »

Jerker och +46 samt andra som gillar att äga saker.

Köper ni er mobil kontant?

Köper ni ert boende kontant?

Köper ni elkablarna som är dragna till ert boende?

Nej det gör ni inte, åtminstone inte allt av det.

Det finns säkerligen mängder med ställen ni betalar en fast summa i månaden för en produkt/tjänst som ni har hos er.

Varför är det så, jo för att det är smidigast för er som kund, samt för leverantören. Ni betalar en liten summa varje månad. Leverantören har er knuten till sig under hela avtalstiden. Det är ett win-win system för er båda.

Bor ni i hyreslägenhet så fallerar era argument direkt.

Bor ni i Hus, ja köper ni huset utan lån, så håller ert argument om ägandet.

Bor ni i bostadsrätt, då undrar jag, varför äger ni inte hela fastigheten? Ni kan ju inte vilja betala för något varje månad som ni inte äger?

Dit jag vill komma är. Förr ägde man allt. Man köpte hus mm kontant, eller rent av byggde det själv. Det gör ingen idag. På flera ställen har ni redan alltså avbetalningar/hyror/leasing kostnader utan att ni tänker på det.

Ser ni vart utvecklingen går?

Alla andra tjänster/produkter som ni betalar en avgift för varje månad har ni anpassat efter vad ni kan tänka er att lägga i månaden. Precis så är det med en bil för de som följt med utvecklingen. Månadskostnaden är den avgörande faktorn för det mesta i samhället idag.

När bilen sen drar in pengar i månaden med. Ja då kan inkomsten bli högre än månadskostnaden, är den då relevant alls?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av StefL »

Anders, jag kan förstå dina argument för leasing och den bekvämlighet det innebär, men är man lite förslagen och tänker ett steg längre inser man också att ju fler parter som är inblandade i en deal och ska ha sin del av kakan, desto mer ökar såklart kostnaden för slutanvändaren (dvs den som använder bilen). Det behöver inte vara någon enorm skillnad och är man nöjd med den kostnad man har för sitt "bilägande" är det självklart inga problem men man ska ändå vara medveten om den.

Jag tror inte heller att många köper en ny bil kontant med pengar man har "liggande" utan någon form av finansiering kommer det alltid att handla om. Själv valde jag att köpa en ett år gammal bil från auktoriserad handlare, la 25% kontant och lånade resten. Efter jämförelser mellan att öka lånet på bostaden och att låna via VW Finans blev det faktiskt de senare som drog längsta strået pga väldigt bra erbjudande på räntan. La en rak avbetalning på fyra år där jag hade bra koll på månadskostnaden och sedan lånet slutbetalades i höstas är den utgiften 0. Bilen har dock fortfarande ett värde och jag räknar med att om ett par-tre år när Model 3 närmar sig kunna lösa åtminstone en del av handpenningen genom att kränga bilen. Lite "sista-priset-kompisar" får man ta vid Blocket-annonsering, det gäller bara att ha strategin och sina gränser klart satta i förväg :D

Äger man bilen själv utan serviceavtal, däckhotell och annat får man såklart vara beredd på kostnader som service, däckbyten (vilket jag iof anser att bra karl gör själv) mm men det ger en också motivation att sköta om grejerna.

När det gäller boende tycker jag också det är ett sundhetstecken att man infört ett amorteringskrav och ser det som vettigt att man på sikt amorterar av sitt bostadslån och därmed i slutänden kommer att äga sitt boende. Att folk köper bostadsrättslägenheter beror också såklart på att alla inte kan bo i egna hus på den begränsade yta som finns i städer, och att vi pga lagar och regler tills helt nyligen inte kunnat ha ägarlägenheter vilket nu faktiskt börjat komma så smått.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

Jag har aldrig hävdat, hoppas jag, att det är ekonomiskt förmånligare att leasa en bil. Även om jag faktiskt tror att det kommer vara det om man köper en Model S eller en elbil rent generellt. Det var därför jag hoppade på Nissan Leaf leasingen. 2 år och 4000 mil var perfekt. Nu har vi iofs bara kört 1000 mil med den eftersom man inte kommer någonvart utan att ladda hela tiden. Men ändå. Den kommer garanterat inte vara värd det Nissan köper tillbaka den för 2017. Men det struntar jag faktiskt i. Jag lämnar bilen, nycklarna och samvetet hos Nissan när sätter mig i min andra bil och kör hem.

Kommer vi gå åt det hållet jag och Herr_X spekulerat i så kommer begagnade bilar inte vara ett problem. För det kommer inte finnas speciellt begagnade bilar längre. Man byter ut det som inte håller måttet och återvinner för att producera nytt av det återvunna. Det blir ett betydligt hållbarare samhälle där alla får köra nya bilar utan att det påverkar miljön vi lever i. Vill man "äga" sin bil så kommer det antagligen vara betydligt dyrare då man antingen själv eller via försäkringar får bekosta utbyte av delar/uppgraderingar.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av +46 »

Anders77 skrev:
Jerker och +46 samt andra som gillar att äga saker.

Köper ni er mobil kontant?

Köper ni ert boende kontant?

Köper ni elkablarna som är dragna till ert boende?

Nej det gör ni inte, åtminstone inte allt av det.

Det finns säkerligen mängder med ställen ni betalar en fast summa i månaden för en produkt/tjänst som ni har hos er.

Varför är det så, jo för att det är smidigast för er som kund, samt för leverantören. Ni betalar en liten summa varje månad. Leverantören har er knuten till sig under hela avtalstiden. Det är ett win-win system för er båda.

Bor ni i hyreslägenhet så fallerar era argument direkt.

Bor ni i Hus, ja köper ni huset utan lån, så håller ert argument om ägandet.

Bor ni i bostadsrätt, då undrar jag, varför äger ni inte hela fastigheten? Ni kan ju inte vilja betala för något varje månad som ni inte äger?

Dit jag vill komma är. Förr ägde man allt. Man köpte hus mm kontant, eller rent av byggde det själv. Det gör ingen idag. På flera ställen har ni redan alltså avbetalningar/hyror/leasing kostnader utan att ni tänker på det.

Ser ni vart utvecklingen går?

Alla andra tjänster/produkter som ni betalar en avgift för varje månad har ni anpassat efter vad ni kan tänka er att lägga i månaden. Precis så är det med en bil för de som följt med utvecklingen. Månadskostnaden är den avgörande faktorn för det mesta i samhället idag.

När bilen sen drar in pengar i månaden med. Ja då kan inkomsten bli högre än månadskostnaden, är den då relevant alls?
Om du ställer frågorna direkt till mig så är svaren att jag äger det jag vill ha och det inkluderar fastigheter och kapitalvaror och har finansierats med idogt sparande och lite lån. Att jag inte äger allt som jag vill ha beror främst på att det idag råder monopol eller inskränkningar på äganderätten. Självaste her Musk förespråkar till exempel att äga sitt elbehov i form av off-grid lösningar.
Sedan behöver man inte vara nationalekonom för att räkna ut att alla dessa fiffiga finansiella upplägg förutsätter att samhället står för en stor del av kostnaden. Antingen i form av ränte-, moms-, och miljösubventioner eller i form av skatteavdrag.
Om din kristallkula visar att ditt tänk är en förutsättning för en hållbar samhällsutveckling så är jag den första att hänga på. Om det istället handlar om hur mycket pengar du har kvar i plånboken för att åka omkring i en Tesla så är jag inte intresserad att byta ut min frihet och livsstil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av apkungen »

Jag vill ha en bil till en så billig månadskostnad som möjligt och ändå ha en bra och fräsch bil. Det billigaste är jag ganska övertygad om för mig är att äga. Helst skulle jag vilja köpa en demobil eller en bil som är cirka ett år gammal med några mil på mätaren. Vanligen har bilen tappat rätt mycket under den tiden i värde. Med Tesla är det svårare då det kommer uppgraderingar stup i kvarten. Efter att jag köpt bilen planerar jag att äga den i åtminstone 8år. Nu när 5års leasing finns kan ju det ev. vara ett alternativ iof sig.

Om jag skulle kunna köpa en model 3 för 300k så skulle jag kunna köpa den kontant om något år (nypris kanske var 350k efter 65k miljöbilspremie) och sen efter 8år och 14k mil sälja den för 100k, då har jag pröjsat 200k över cirka 100 månader = 2000kr/mån. Så billig leasing blir svårt att få tag på.

Att leasa är för mig som att binda räntan på bolånet, man betalat mer för att nån anann tar risken. Men jag kanske har fel?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

apkungen skrev:
Jag vill ha en bil till en så billig månadskostnad som möjligt och ändå ha en bra och fräsch bil. Det billigaste är jag ganska övertygad om för mig är att äga. Helst skulle jag vilja köpa en demobil eller en bil som är cirka ett år gammal med några mil på mätaren. Vanligen har bilen tappat rätt mycket under den tiden i värde. Med Tesla är det svårare då det kommer uppgraderingar stup i kvarten. Efter att jag köpt bilen planerar jag att äga den i åtminstone 8år. Nu när 5års leasing finns kan ju det ev. vara ett alternativ iof sig.

Om jag skulle kunna köpa en model 3 för 300k så skulle jag kunna köpa den kontant om något år (nypris kanske var 350k efter 65k miljöbilspremie) och sen efter 8år och 14k mil sälja den för 100k, då har jag pröjsat 200k över cirka 100 månader = 2000kr/mån. Så billig leasing blir svårt att få tag på.

Att leasa är för mig som att binda räntan på bolånet, man betalat mer för att nån anann tar risken. Men jag kanske har fel?
Problemet är att det kanske inte finns någon att sälja bilen till om 8 år.

Men det är korrekt, delvis. Leasing innebär att någon annan får ta risken. Privat iaf. Men det får man betala för. Däremot är det ett extremt bekymmersfritt bilägande. Något äldre bilar inte är. Personligen är jag beredd att betala en del premium för att slippa slita hår, som jag ändå inte har, när fyrhjulsdriften havererar t.ex.

Det blir kanske billigare att äga elbilar i framtiden jag vet inte. Men någonstans känns en 8 år gammal elbil inte superattraktiv.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
I mitt exempel med den trasiga fönsterhissmotorn, skulle man alltså byta hela bildörren. Detta skulle innebära att de enda uppgifter som kommer utföras på framtidens verkstäder är byte av stora moduler samt möjligen lackering?
Förstår hur du menar men tror knappast att någon byter hela dörren om fönsterhissen har gått sönder. Det är enormt mycket enklare att lossa lite inredningsdetaljer och byta ut motorn än att byta hela dörren. Att få tillbaka en bil dörr på rätt plats så att den håller tätt och inte får vindbrus är riktigt svårt. Först ska nog Tesla och andra tillverkare se till att de lyckas med det på fabriken.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
I mitt exempel med den trasiga fönsterhissmotorn, skulle man alltså byta hela bildörren. Detta skulle innebära att de enda uppgifter som kommer utföras på framtidens verkstäder är byte av stora moduler samt möjligen lackering?
Förstår hur du menar men tror knappast att någon byter hela dörren om fönsterhissen har gått sönder. Det är enormt mycket enklare att lossa lite inredningsdetaljer och byta ut motorn än att byta hela dörren. Att få tillbaka en bil dörr på rätt plats så att den håller tätt och inte får vindbrus är riktigt svårt. Först ska nog Tesla och andra tillverkare se till att de lyckas med det på fabriken.
Ja, det stämmer. För att komma åt fönsterhissmotorn krävs verkligen inte en dags arbete. Typiskt sitter det några skruvar (2-4 stycken) dolda bakom plastdetaljer som man snäpper loss med händerna eller en liten plastkil. Lossa skruvarna och därefter kan hela inre dörrsidan lossas, eftersom den i övrigt bara sitter med clips. Det här ska en van mekaniker fixa på några få minuter. När det är gjort sitter antagligen motorn till fönsterhissen med några få skruvar och en elkontakt som är lätt att lossa.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Jerker och +46 samt andra som gillar att äga saker.

Köper ni er mobil kontant?

Köper ni ert boende kontant?

Köper ni elkablarna som är dragna till ert boende?

Nej det gör ni inte, åtminstone inte allt av det.

Det finns säkerligen mängder med ställen ni betalar en fast summa i månaden för en produkt/tjänst som ni har hos er.

Varför är det så, jo för att det är smidigast för er som kund, samt för leverantören. Ni betalar en liten summa varje månad. Leverantören har er knuten till sig under hela avtalstiden. Det är ett win-win system för er båda.

Bor ni i hyreslägenhet så fallerar era argument direkt.

Bor ni i Hus, ja köper ni huset utan lån, så håller ert argument om ägandet.

Bor ni i bostadsrätt, då undrar jag, varför äger ni inte hela fastigheten? Ni kan ju inte vilja betala för något varje månad som ni inte äger?

Dit jag vill komma är. Förr ägde man allt. Man köpte hus mm kontant, eller rent av byggde det själv. Det gör ingen idag. På flera ställen har ni redan alltså avbetalningar/hyror/leasing kostnader utan att ni tänker på det.

Ser ni vart utvecklingen går?

Alla andra tjänster/produkter som ni betalar en avgift för varje månad har ni anpassat efter vad ni kan tänka er att lägga i månaden. Precis så är det med en bil för de som följt med utvecklingen. Månadskostnaden är den avgörande faktorn för det mesta i samhället idag.

När bilen sen drar in pengar i månaden med. Ja då kan inkomsten bli högre än månadskostnaden, är den då relevant alls?
Nja... Nu likställer du alltså att låna till ett köp med att leasa, och det gör inte jag. Leasingens varaktighet är villkorad. Lånar man till att köpa så kommer ingen och vill ha tillbaka den så länge man sköter avbetalningarna, och när man har betalat slut så är den ju min ur alla perspektiv. Och jag är för ett långsiktigt ägande. Är inte så intresserad av att ha det allra senaste. Och jag är inte så pessimistisk som många andra här om att elbilar skulle ha kort livslängd. Tror nog att de kan ha minst lika lång livslängd som fossiler. Nu har jag en snart 30 år gammal Volvo. Så om man betalar av bilen på max 8 år så är den ett billigt ägande i många år. Jag är inte lika rädd för att äga och köra gamla bilar som de flesta andra här på forumet.

Och ja, jag föredrar att köpa så mycket som möjligt kontant. Min erfarenhet är att det blir dyrare att ta på avbetalning eller hyra/leasa. Det är bara bilen och huset som jag lånar till. Leasar nu en Zoe, annars har jag bara ett huslån. Ja, jag köpte min senaste mobil kontant, och det är ingen budgetvariant, men det blir betydligt billigare att köpa rent än att betala av ihop med abonnemanget. Mer pengar över varje månad till annat!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av apkungen »

Jag tror att många här tror att det kommer att hända mer grejer på marknaden än vad som faktiskt kommer att hända. Jag tror att en nissam leaf från 2012 även kan vara intressant för många år 2020. Finns många som inte har råd med ny bil o en nissan leaf lär vara en av de mest ekonomiska bilarna då.

Och vad gäller tesla och model 3 tror jag att den kommer att kännas som en bil i framkant även i början av 2020. Model s känns ju fortfarande som den fräschaste bilen av alla trots att den kom för 5år sen.

Att köpa en bil 2024 för 100k som är en model 3 har jag svårt att se hur den inte skulle vara attraktiv. Ja, möjligtvis om självkörande bilar och ägande av bilar helt har försvunnit då så kanske den är oattraktiv, men som sagt, jag tror inte att utvecklingen kommer att gå riktigt såå fort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av LarsL »

En fördel med att äga jämnfört med att leasa är att alla små grejer som händer med bilen bara drabbar min känsla av bilen inte mi ekonomi. Skrapar jag i Mercedesen (som jag äger) så att det händer något med en dörr, eller stolen eller innertaket osv så är det tråkigt för att det är fult, men spelar annars lite. Gör jag samma med Leafen (som jag privatleasar) så måste jag börja fundera om det ska in och fixas och tas på försäkringen. Om jag inte gör något så kommer jag få betala när jag lämnar tillbaka bilen osv.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

Oj. Det här med fönsterhissen var nog bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

Det här med att ha press på sig att fixa skador på bilen t.ex. tycker jag bara är bra och jag tror de flesta håller med. Kul att köpa en bil vars ägare struntat i att reparera skadan i flera år så där uppstått mer skador vilka kanske inte upptäcks av en stressad bilskadereparatör. Nej tack det skulle inte jag vilja råka ut för. Eller ännu värre någon som kört runt med fastrostade bromsar och inte servat bilen i tid osv. Finns många exempel på otrevligheter.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av LarsL »

grenhall skrev:
Oj. Det här med fönsterhissen var nog bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

Det här med att ha press på sig att fixa skador på bilen t.ex. tycker jag bara är bra och jag tror de flesta håller med. Kul att köpa en bil vars ägare struntat i att reparera skadan i flera år så där uppstått mer skador vilka kanske inte upptäcks av en stressad bilskadereparatör. Nej tack det skulle inte jag vilja råka ut för. Eller ännu värre någon som kört runt med fastrostade bromsar och inte servat bilen i tid osv. Finns många exempel på otrevligheter.
Tror knappast att skroten brydde sig om skadan i innertaket på min förra bil... Fördelen med att äga bilen är att du kan fixa smågrejer eller strunta i det och leva med det. Jämför med om du hyr en lägenhet och du köper ett hus. När/om du flyttar var tror du det kommer bli mest tjafs om den där skadan i parketten? Just det! Då är det skönt att ha sin egen parkett som man vågar använda.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av grenhall »

LarsL skrev:
grenhall skrev:
Oj. Det här med fönsterhissen var nog bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

Det här med att ha press på sig att fixa skador på bilen t.ex. tycker jag bara är bra och jag tror de flesta håller med. Kul att köpa en bil vars ägare struntat i att reparera skadan i flera år så där uppstått mer skador vilka kanske inte upptäcks av en stressad bilskadereparatör. Nej tack det skulle inte jag vilja råka ut för. Eller ännu värre någon som kört runt med fastrostade bromsar och inte servat bilen i tid osv. Finns många exempel på otrevligheter.
Tror knappast att skroten brydde sig om skadan i innertaket på min förra bil... Fördelen med att äga bilen är att du kan fixa smågrejer eller strunta i det och leva med det. Jämför med om du hyr en lägenhet och du köper ett hus. När/om du flyttar var tror du det kommer bli mest tjafs om den där skadan i parketten? Just det! Då är det skönt att ha sin egen parkett som man vågar använda.
Alternativet här var naturligtvis inte en bildemontering utan snarare en helt vanlig privatperson som köper bilen. Det borde te sig ganska självklart att en bildemontering inte har synpunkter på vilka eventuella stenskott de finner på huven innan de kör in den i bilkrossen.

Såtillvida att skadan kan räknas som vanligt slitage så spelar det ingen roll om du hyrt eller köpt din lägenhet eller golv. Frågan är snarare om skadan är så allvarlig att man blir ersättningsskyldig i en hyreslägenhet hur mycket den presumtiva köparen av huset/lägenheten sänker sitt bud på grund av densamma. Personligen tror jag att många människor drar öronen åt sig om de ser skador på något de planerar att köpa.

Vi kan ta ett exempel för att reda ut eventuella bildemonteringsproblem.

Uffe är 56 år. Han har köpt en Skoda Octavia. Han röker 2 paket cigaretter om dagen. I bilen.

Johanna är 34 år. Hon har också köpt en Skoda Octavia. Johanna har småbarn och de sitter båda två i bakåtvända bilbarnstolar som lämnar tryckmärke i skinnsätena.

Niklas är 24 år och har privatleasat sin bil. Han har en större hund som sitter i bagageluckan och ibland skäller på förbipasserande.

Vem tror du får bäst betalt när de säljer bilen?

Niklas lämnar tillbaka bilen till Skoda och hämtar ut sin nya Octavia utan hundhår.

Johanna lämnar säljer bilen till en privatperson, väl medveten om att tryckmärkena kommer jämna ut sig igen inom någon dag.

Uffe däremot får inte sålt sin bil. Folk tycker inte om nedrökta bilar trots ozon-behandlingar som tar bort all lukt efter en behandling. Uffe tänder en cigg och lägger sig på soffan för att begrunda varför han inte lämnat in bilen för ozonbehandling innan han låtit folk komma och titta på den.

Johanna och Niklas finner varandra hos bilhandlaren och skaffar 3 barn till. De lever nu på existensminimum och Niklas kämpar hårt som diskare på den lokala Harry's puben.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Fördelen med att äga bilen är att du kan fixa smågrejer eller strunta i det och leva med det. Jämför med om du hyr en lägenhet och du köper ett hus. När/om du flyttar var tror du det kommer bli mest tjafs om den där skadan i parketten? Just det! Då är det skönt att ha sin egen parkett som man vågar använda.
Håller helt med dig om detta! Och att fixa grejer själv eller ta hjälp av kompisar som kan det gör det hela mycket billigare i längden. Men jag tror att det går en gränslinje här mellan oss hemmafixare och dem som aldrig gör nåt själv med bilen. Det som för oss känns som bagateller som vi har koll på kan för andra te sig som tickande bomber eller oöverstigliga hinder.

Min bästa bilekonomi har jag haft med bilar som kostat max 5000:- att köpa. Jag har fixat det mesta själv på dessa och totala kostnaden på dessa bilar exkl. bränslet har brukat ligga runt 1:50/mil. Den bil jag nu leasar kostar 21:-/mil. Det stör mig inte alls att ha bilar som av de flesta betraktas som skrothögar. Problemet är att det inte finns sådana elbilar. Än.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Min bästa bilekonomi har jag haft med bilar som kostat max 5000:- att köpa. Jag har fixat det mesta själv på dessa och totala kostnaden på dessa bilar exkl. bränslet har brukat ligga runt 1:50/mil. Den bil jag nu leasar kostar 21:-/mil. Det stör mig inte alls att ha bilar som av de flesta betraktas som skrothögar. Problemet är att det inte finns sådana elbilar. Än.
Det finns ju men det kanske inte är det bästa alternativet idag... (Renault Clio Electrique, Think, El-cat).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Det här med att köpa bil...

Inlägg av Johnny_B »

StefL skrev:
Äger man bilen själv utan serviceavtal, däckhotell och annat får man såklart vara beredd på kostnader som service, däckbyten (vilket jag iof anser att bra karl gör själv) mm men det ger en också motivation att sköta om grejerna.
Jag måste erkänna att jag inte är man nog att ha både däckkrängningsmaskin, kompressor och balanseringsmaskin hemma - så jag kan göra mina däckbyten själv. Men det tror jag att få andra också har StefL.

Vad gäller en del av de andra inläggen i tråden så är det klart så att man kan komma billigare undan om man åtar sig stora delar kring bilägandet själv. Så som att själv serva, ordna försäkring, ordna däck, stå för reparationer, leta efter bästa pris på begagnad bil vid bilbyte + själv stå för försäljningen av den gamla bilen och bara handla kontant utan lånade pengar.

Men allt det kostar istället tid och engagemang.

Jag vet vad jag debiterar per timme i tjänsten och sätter det i relation mot om jag skulle vara bilmek och bilförsäljare vid sidan av. Det är inget för mig. Den kalkylen håller inte för mig. Men alla har inte samma förutsättningar. Jag jämför att ligga under bilen och försöka få loss en drivknut med hur många kundbesök jag kan boka på samma tid. Då betalar jag hellre leasingbolaget för att någon annan ska ligga under min bil.
Skulle jag istället syssla med alla bestyr kring att äga bil på min fritid skulle jag missa tid med mina pojkar och min familj.

Nej, jag är av åsikten att för mig är det mer värt med tiden jag kan lägga på annat än tänka på bilägande, än vad jag betalar per månad i operationell leasing.

Men som sagt, det är inte för alla. Det handlar om vad man prioriterar. Tid eller pengar. Och pengar kan man alltid tjäna mer av. Tid har vi bara en viss mängd av - sedan är den slut.

Ni får ursäkta att det kanske blev lite väl filosofiskt på slutet, men det verkar vara livsfilosofier vi dryftar i denna tråden, så helt OT kan det inte vara.
85D Referrallänk: http://---
Skriv svar