Leaf vs e-Golf
Moderator: Redaktion
Leaf vs e-Golf
Eftersom plånboken inte tillåter en Tesla för närvarande har jag börjat titta på alternativ. På pappret blir valet Leaf eller e-Golf. Jag lånade en Leaf i tre dygn och ska få låna en e-Golf till helgen. Mina tankar än så länge:
Leaf
Mycket trevlig i det stora hela. Missade att testa B-läget, hur är det i förhållande till en MS?
På plussidan:
Lättkörd, bra respons
Tyst i låga farter
30kWh batteri
På minussidan:
Irriterande pling när man backar, måste stängas av varje gång bilen startas (rätta mig gärna om jag har fel)
Inga parkeringssensorer
Farthållaren ville inte alltid gå igång/strulade
Ingen automatisk ändring av ljusstyrka dag/natt på GPS/instrumentpanel
Inte helt kompis med kontrollerna men kan nog vänja mig
Hög ljudnivå på motorväg
e-Golf
Inte provat än men låter intressant, Hört att AC alltid återgår till default vid start, stämmer det? Mindre batteri talar emot Golfen.
Vad bör jag testa under provkörning (utöver det vanliga)? Något annat jag bör vara medveten om?
Ni som har erfarenhet av båda, vilket är bästa valet och varför? Finns det något annat alternativ jag borde titta på?
Leaf
Mycket trevlig i det stora hela. Missade att testa B-läget, hur är det i förhållande till en MS?
På plussidan:
Lättkörd, bra respons
Tyst i låga farter
30kWh batteri
På minussidan:
Irriterande pling när man backar, måste stängas av varje gång bilen startas (rätta mig gärna om jag har fel)
Inga parkeringssensorer
Farthållaren ville inte alltid gå igång/strulade
Inte helt kompis med kontrollerna men kan nog vänja mig
Hög ljudnivå på motorväg
e-Golf
Inte provat än men låter intressant, Hört att AC alltid återgår till default vid start, stämmer det? Mindre batteri talar emot Golfen.
Vad bör jag testa under provkörning (utöver det vanliga)? Något annat jag bör vara medveten om?
Ni som har erfarenhet av båda, vilket är bästa valet och varför? Finns det något annat alternativ jag borde titta på?
- lator
- Teslaägare
Re: Leaf vs e-Golf
Även Golf ska få ett uppdaterat batteri vad det lider. Mycket trevlig bil men prissatt lite väl högt. Klart mindre än Leaf. Tystare drivlina och känns stabilare och mera välmonterad.
Displayen i Leaf har automatisk omställning natt/dag och du kan även själv snabbt justera med knappen under den. Skiftningen mellan D och B är en av de saker jag gillar mest hos Leaf. Väldigt behändigt. Golf har väl liknande funktion i växelspaken om jag minns rätt. I alla fall har E-Up det.
Svårt att välja mellan dessa bilar men det finns många Leaf till salu och det underlättar ju möjligheten att göra en bra affär. Räckvidd på gamla 24 kWh Leaf och Golf är ungefär samma, vi får se hur nya Golf blir...
Displayen i Leaf har automatisk omställning natt/dag och du kan även själv snabbt justera med knappen under den. Skiftningen mellan D och B är en av de saker jag gillar mest hos Leaf. Väldigt behändigt. Golf har väl liknande funktion i växelspaken om jag minns rätt. I alla fall har E-Up det.
Svårt att välja mellan dessa bilar men det finns många Leaf till salu och det underlättar ju möjligheten att göra en bra affär. Räckvidd på gamla 24 kWh Leaf och Golf är ungefär samma, vi får se hur nya Golf blir...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Mycket trevlig. Jag kör Leaf själv, alltid i ECO läge. Då kan man köra one-pedal driving som i MS. En viktig skillnad mot andra elbilars ECO-läge är att man fortfarande kan få full motorstyrka när man vill om man "trampar igenom" med gaspedalen (pedalen tar emot lite halvvägs).wihall skrev:Eftersom plånboken inte tillåter en Tesla för närvarande har jag börjat titta på alternativ. På pappret blir valet Leaf eller e-Golf. Jag lånade en Leaf i tre dygn och ska få låna en e-Golf till helgen. Mina tankar än så länge:
Leaf
Du har tyvärr inte fel. Kravet på ljud kommer dock på alla elbilar nästa år.På plussidan:
Lättkörd, bra respons
Tyst i låga farter
30kWh batteri
På minussidan:
Efter lite Pavloviansk träning trycker jag alltid automatiskt på mute-knappen nuförtiden varje gång jag startar bilen.
Men du har ju aroundview där du ser bilen "uppifrån"! (i Tech-paketet)Inga parkeringssensorer
Jodå, det finns. Var säkert bara avstängt i bilen du testade.Farthållaren ville inte alltid gå igång/strulade
Och dessutom hiskelig förbrukning på motorväg, tack vare löjligt hög bil. Skulle de sänkt taket med 10-20 cm skulle de fått ner frontarean och fått bättre räckvidd i motorvägsfart. Räkna med att komma 15 mil på sommaren i motorvägsfart med 30 kWh Leaf och kanske 10 på vintern.Inte helt kompis med kontrollerna men kan nog vänja mig
Hög ljudnivå på motorväg
Själv tyckte jag Leaf vann över e-Golf, men jag erkänner villigt att det framför allt var pga det jag uppfattade som löjligt efterapande av fossilbilar i Golfen:e-Golf
http://teslaclubsweden.se/volkswagen-e-golf-provkord/
- TiborBlomhall
Förresten, det jag tycker om Leaf:
http://teslaclubsweden.se/nissan-leaf-provkord/
http://teslaclubsweden.se/ett-ar-med-leif/
http://teslaclubsweden.se/ett-ar-med-leif/
Snart finns även Hyundai Ioniq med 28 kwh, testad i Teknikens Värld nr 17.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
E-golfen kommer med större batteri i höst. Och till my 2017 kommer Leafen med 40kWh. Men Leaf 30kWh har ett väldigt förmånligt leasingprogram nu, så den blir billig.
GPSn ändrar från dagläge till natt läge automatiskt (åtminstone på min). Med knappen under kan du tvinga ändringen... vet inte hur det funkar om man börjat pilla på den, kanske låser den sig då?
Jag saknade också parkerinssensorer a först men kamerorna funkar alldeles utmärkt när man vant sig vid dem.
B läget ökar den generativa bromsen på gasen lite grann. Men det är inte alls lika starkt som på Teslan som ju kan bli lite ryckig innan man vant sig. På Leafen finns också något som Tesla saknar, den har regenerering även på bromsen. Trycker man lite lätt på bromsen kommer du alltså ladda batteriet.
ECO-läget på Leafen gör att gaspedalen ändrar karaktär och bilen känns därmed slöare. Jag ser ingen som helst mening med den och använder den aldrig.
Har inte kört VW Golf, gillar inte märket, men jag antar att kvalitetskänslan i detaljerna är betydligt högre. Inner backspegeln känns som om den är gjord av papper i Leafen, men allt funkar och inget har gått sönder än efter ca 1000mil.
GPSn ändrar från dagläge till natt läge automatiskt (åtminstone på min). Med knappen under kan du tvinga ändringen... vet inte hur det funkar om man börjat pilla på den, kanske låser den sig då?
Jag saknade också parkerinssensorer a först men kamerorna funkar alldeles utmärkt när man vant sig vid dem.
B läget ökar den generativa bromsen på gasen lite grann. Men det är inte alls lika starkt som på Teslan som ju kan bli lite ryckig innan man vant sig. På Leafen finns också något som Tesla saknar, den har regenerering även på bromsen. Trycker man lite lätt på bromsen kommer du alltså ladda batteriet.
ECO-läget på Leafen gör att gaspedalen ändrar karaktär och bilen känns därmed slöare. Jag ser ingen som helst mening med den och använder den aldrig.
Har inte kört VW Golf, gillar inte märket, men jag antar att kvalitetskänslan i detaljerna är betydligt högre. Inner backspegeln känns som om den är gjord av papper i Leafen, men allt funkar och inget har gått sönder än efter ca 1000mil.
Just det Leafen är riktigt rymlig, vi åker två vuxna och tre barn utan problem i den.
Tack för bra svar alla.
Tibor, hade missat artikeln om Leif, mycket intressant.
Tenk, ska kolla upp Hyundai-en.
Tar gärna emot mer kommentarer för/emot de båda bilarna.
Just nu tror jag det lutar mot Leaf, men jag har ju som sagt inte testat Golfen än. Idag kör jag en Golf variant så jag är ju van vid reglagen där.
Tibor, hade missat artikeln om Leif, mycket intressant.
Tenk, ska kolla upp Hyundai-en.
Tar gärna emot mer kommentarer för/emot de båda bilarna.
Just nu tror jag det lutar mot Leaf, men jag har ju som sagt inte testat Golfen än. Idag kör jag en Golf variant så jag är ju van vid reglagen där.
Senast redigerad av wihall, redigerad totalt 1 gånger.
- TiborBlomhall
Är du van vid Golf så kan ju e-Golf vara perfekt för dig.
Är man estetiskt lagd kanske man också föredrar Golfen rent utseendemässigt

TiborBlomhall skrev:Är du van vid Golf så kan ju e-Golf vara perfekt för dig.
Ja, Leafen är ju strykful. Men jag har kommit över det tror jag...

Må bäste bil vinna!
- lator
- Teslaägare
Har ingen gjort en jämförande test mellan de vanligaste elbilarna utöver Model S? Tänker mig Leaf, E-Golf, i3, Kia Soul och eventuellt någon mer... (läs Ford). Det skulle ju vara förträffligt. E-Up kommer lite på undantag men ska väl isåfall jämföras med iMiev och dess kusiner.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- TiborBlomhall
Inte jämförande, men:
http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-provkord/
http://teslaclubsweden.se/kia-soul-ev-provkord/
http://teslaclubsweden.se/bmw-i3-testkord/
http://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu- ... mot-tesla/
http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-provkord/
http://teslaclubsweden.se/kia-soul-ev-provkord/
http://teslaclubsweden.se/bmw-i3-testkord/
http://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu- ... mot-tesla/
- lator
- Teslaägare

Jag har inte kört E-golf men den ska ju komma med längre räckvidd snart va? Den kanske kan vara intressant.
Om jag skulle köpa elbil idag som inte var Tesla skulle jag köpa en BMW i3 med 33 kWh batteriet och räckviddsförlängaren REX. Med den lösningen skulle man kunna åka till Göteborg och bara ladda två stopp på 30 min och så kanske den drar nån liter bensin i värsta fall. Man börjar med 17 mil räckvidd på motorväg i 120 + två korta stopp som ger 80% var, dvs. 13,5 mil per stopp. 17+13,5*2 = 44 mil. Man kan alltså stanna i Linköping och sen i Jönköping och sen är man framme. Där emellan kan den gå på bensin lite grann och det går då kanske åt 2l bensin.
Skulle man göra samma resa med en Nissan Leaf 30kWh så skulle man komma cirka 14 mil på den första laddningen, men man vill gärna ha minst 1,5 mil kvar i batteriet när man stannar o laddar tycker jag iaf. Man kommer alltså inte fram till Norrköping utan måste stanna i Nyköping efter 10,5mil. Och så måste man ladda från 25% laddning och redan vid 80% så går laddningen så långsamt att det inte är lönt att stanna längre varpå man åker vidare med 11 mils räckvidd varpå nästa stopp blir Linköping. Till Jönköping blir det lite kämpigare men släpper man till 90 borde det gå bra. I Borås måste man sen stanna o sen är man framme i Göteborg.
Samanfattning:
i3 33kWh REX: 2 laddstopp på 30min + 2l bensin. = 1h extra
Nissan 30kWh: 4 laddstopp på nästan 25min/st + en 90km/h sträcka eller 5 laddstopp. = 2h extra
För mig som mest åker långresor är valet givet.
Om jag skulle köpa elbil idag som inte var Tesla skulle jag köpa en BMW i3 med 33 kWh batteriet och räckviddsförlängaren REX. Med den lösningen skulle man kunna åka till Göteborg och bara ladda två stopp på 30 min och så kanske den drar nån liter bensin i värsta fall. Man börjar med 17 mil räckvidd på motorväg i 120 + två korta stopp som ger 80% var, dvs. 13,5 mil per stopp. 17+13,5*2 = 44 mil. Man kan alltså stanna i Linköping och sen i Jönköping och sen är man framme. Där emellan kan den gå på bensin lite grann och det går då kanske åt 2l bensin.
Skulle man göra samma resa med en Nissan Leaf 30kWh så skulle man komma cirka 14 mil på den första laddningen, men man vill gärna ha minst 1,5 mil kvar i batteriet när man stannar o laddar tycker jag iaf. Man kommer alltså inte fram till Norrköping utan måste stanna i Nyköping efter 10,5mil. Och så måste man ladda från 25% laddning och redan vid 80% så går laddningen så långsamt att det inte är lönt att stanna längre varpå man åker vidare med 11 mils räckvidd varpå nästa stopp blir Linköping. Till Jönköping blir det lite kämpigare men släpper man till 90 borde det gå bra. I Borås måste man sen stanna o sen är man framme i Göteborg.
Samanfattning:
Nissan 30kWh: 4 laddstopp på nästan 25min/st + en 90km/h sträcka eller 5 laddstopp. = 2h extra
apkungen skrev:Jag har inte kört E-golf men den ska ju komma med längre räckvidd snart va? Den kanske kan vara intressant.
Samanfattning:
Jag har en 24 kWh leaf och nu på sommaren kommer jag lätt över 140km motorväg har svårt att tro att den 30kWh leaf inte kommer längre, än 140km, Man ska köra ner sin leaf till turtle mode en gång för att verkligen veta hur långt ner man kan komma och det är mycket mer än man tror, eller ha leaf spy så länge man inte låter den stå på nästan tom battery är det ganska lungt att köra ner den dvs använda hela batteriet.
Men en 40kWh batteri skulle sitta otroligt bra i en leaf tror nästan det är den perfekta storleken för en bil känns det som så att man slipper släpa mig sig massa batterier man oftast inte behöver.
Med min vanliga körning skulle det se ut så här med olika leaf
24kWh leaf = ca 13-15mil - 18-20kWh användbara
30kWh leaf = ca 17-20mil - 25-27kWh användbara
40kWh leaf = ca 23-25mil - 33-35kWh användbara
Så här borde du kunna göra med 30kWh leaf alltså sparar du inget med en i3 med Rex
Låt oss anta att du laddar ca 42kWh på en chademo vilket brukar vara vanligt så med 20min laddning borde du kunna ge 14kWh i din batteri vilket är under 80% så borde inte tappa hastigheten.
Startar full batteri
Stockholm - STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1 Norrköping = 136km
Brahegatan 7, 595 35 Mjölby = 97km = 20min laddning
Brahehus i Uppbränna = 57km = 15min laddning för att få i 90%
Hultagatan 49, 507 50 Borås = 122km = 20min laddning (sen lägger vi på 5min för avstickaren för det ska ta för 1 extra laddning)
Sen är du framme i Göteborg
Laddningstid = 60min
Skratta inte åt min engelska här är video där jag tar en tripp till Norrtälje med min Leaf.
Senast redigerad av Ermin, redigerad totalt 4 gång.
Det är som vanligt, man måste analysera sina resvanor. Det är viktigt att man har koll på vart man åker, hur långt det är, vilka laddningsmöjligheter som finns utmed vägen och hur bråttom man har. Kör du bara fram och tillbaka till jobbet på 3 mil enkelresa och en tur till svärmor 10 mil bort någon gång då och då, ja då räcker 24kWh. Är du däremot en som vill dra iväg på 3-40 mils utflykter på helgen så är nog en REX eller 40kWh Leaf bättre (om det finns laddning). Men det är viktigt att tänka igenom.
Min Leaf 30kWh är dimensionerad för att klara en resa fram och tillbaka till jobbet och sedan till ett sjukhus. Senariot är att de ringer från skolan och säger att ett barn är sjukt och att de vill ha det hämtat, då är det bra om det finns energi för resan till sjukhuset också. Hem därifrån går det alltid att snabbladda om det skulle vara smällkallt vinter med snöslask.

Min Leaf 30kWh är dimensionerad för att klara en resa fram och tillbaka till jobbet och sedan till ett sjukhus. Senariot är att de ringer från skolan och säger att ett barn är sjukt och att de vill ha det hämtat, då är det bra om det finns energi för resan till sjukhuset också. Hem därifrån går det alltid att snabbladda om det skulle vara smällkallt vinter med snöslask.

Måste ju "dra en lans" för e-Golf då jag kört ca 3600 mil i tre olika exemplar. Har även kört lite Leaf och har en nära kollega som haft en.
Jag säger bara. PROVKÖR och bilda dig en egen uppfattning! Jag tycker e-Golf är bättre på i princip allt. Räckvidd/användningsområde likvärdigt.
Hade Leaf bara funnits i fossilversion hade den knappt sålt alls. Såldes 22000 fossil Golf i Sverige förra året... Finns en anledning att det kallas "Golfklassen"
MEN även allt som har med själva eldriften och inbyggnaden/funktionen är riktigt bra.
Prisskillnaden får du själv värdera. Leaf finns nog mycket riktigt att hitta med lägre pris både ny och begagnad men det kan ju också finnas en anledning till det =marknaden värderar Golf som en bättre bil.
Nissans Leasingkampanj tror jag avslutades i våras av okänd anledning.
Jag säger bara. PROVKÖR och bilda dig en egen uppfattning! Jag tycker e-Golf är bättre på i princip allt. Räckvidd/användningsområde likvärdigt.
Hade Leaf bara funnits i fossilversion hade den knappt sålt alls. Såldes 22000 fossil Golf i Sverige förra året... Finns en anledning att det kallas "Golfklassen"
MEN även allt som har med själva eldriften och inbyggnaden/funktionen är riktigt bra.
Prisskillnaden får du själv värdera. Leaf finns nog mycket riktigt att hitta med lägre pris både ny och begagnad men det kan ju också finnas en anledning till det =marknaden värderar Golf som en bättre bil.
Nissans Leasingkampanj tror jag avslutades i våras av okänd anledning.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ja, men den är igång igen. Den här gången ligger 30kWh på samma nivå som 24kWh låg i våras. Räkna med att den åter avslutas i höst (?) och att den sedan kör igång igen med 40kWh till ett högre pris.Leo skrev:Nissans Leasingkampanj tror jag avslutades i våras av okänd anledning.
Onekligen påverkar ju körstilen och vanor. För vår del är det mest kortare resor inom stan med lite utflykter ibland. Till stugan blir det ett laddstopp oavsett bil (utom Tesla såklart). Sen vill man ju kanske ta en längre tur på semestern. Leker lite med tanken euro-trip i elbil. Kanske kan det funka med en 30kWh Leaf...
Intressant tanke LarsL, det där med sjukhuset. Värt att ta in i beräkningarna.
Ermin, hur slutade din resa? Hur mycket mer brände du på vägen hem?
Intressant tanke LarsL, det där med sjukhuset. Värt att ta in i beräkningarna.
Ermin, hur slutade din resa? Hur mycket mer brände du på vägen hem?
Angående leasing, de här siffrorna fick jag förra veckan:
2 år
Acenta 2000 mil 3499 kr, 3000 mil 3799 kr, 4000 mil 4099 kr.
Motsvarande körsträckor för Tekna är 3699 kr, 3999 kr respektive 4299 kr
Någon med koll på siffrorna för leasing av e-Golf?
2 år
Acenta 2000 mil 3499 kr, 3000 mil 3799 kr, 4000 mil 4099 kr.
Motsvarande körsträckor för Tekna är 3699 kr, 3999 kr respektive 4299 kr
Någon med koll på siffrorna för leasing av e-Golf?
Har själv Egolf och är nöjd men som tidigare påpekats, låna en och testa, jämför.
min gissning är att golfen har en lägre förbrukning i högre hastighet vilket gör att den som finns idag inte borde ha så väldigt mycket kortare räckvidd än leaf30 om man ligger i 110km/h på motorväg. Och för mig, med mitt körmönster är det då räckvidden är intressant. Någon som pendlar långt med leaf30 kanske vet bättre? Som sagt, bara en gissning.
Sen finns ju bara CCS på vissa platser så i realiteten kanske man måste stanna på samma ställen ändå och ladda.
min gissning är att golfen har en lägre förbrukning i högre hastighet vilket gör att den som finns idag inte borde ha så väldigt mycket kortare räckvidd än leaf30 om man ligger i 110km/h på motorväg. Och för mig, med mitt körmönster är det då räckvidden är intressant. Någon som pendlar långt med leaf30 kanske vet bättre? Som sagt, bara en gissning.
Sen finns ju bara CCS på vissa platser så i realiteten kanske man måste stanna på samma ställen ändå och ladda.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Eco-läge är egentligen bara en spärr på accelerator-pedalen och regenererande bromsar.
B-läget är ok men det biter ungefär 10% av Teslas. Jag har båda bilarna och jämförde senast igår när jag körde Leaf till gymmet. Tar lite men inte så man slipper använda bromspedalen.
Varningsljud går snabbt att lära in att stänga av. Däremot uppstartsljudet i bilen är vidrigt och det kan nog tänkas vara det absolut störigaste ljudet i hela världen.
B-läget är ok men det biter ungefär 10% av Teslas. Jag har båda bilarna och jämförde senast igår när jag körde Leaf till gymmet. Tar lite men inte så man slipper använda bromspedalen.
Varningsljud går snabbt att lära in att stänga av. Däremot uppstartsljudet i bilen är vidrigt och det kan nog tänkas vara det absolut störigaste ljudet i hela världen.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- lator
- Teslaägare
Uppstartsljudet går ju att stänga av via färddatorns menyknappar. Har för mig att det går att få den helt tyst eller i alla fall få den mindre påträngande. Frugan klagade direkt när jag ändrade på det. Hon kände inte igen sin bil tyckte hon...grenhall skrev:Eco-läge är egentligen bara en spärr på accelerator-pedalen och regenererande bromsar.

Samma här jag sa att det gick att stänga av uppstartsljudet eller ändra det, nu låter det nästan exakt som våran tvättmaskinlator skrev:Uppstartsljudet går ju att stänga av via färddatorns menyknappar. Har för mig att det går att få den helt tyst eller i alla fall få den mindre påträngande. Frugan klagade direkt när jag ändrade på det. Hon kände inte igen sin bil tyckte hon...grenhall skrev:Eco-läge är egentligen bara en spärr på accelerator-pedalen och regenererande bromsar.

Det gick att få den tyst via sevicemenyn men det går inte på min bil.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023