Vellinge - Paris

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Vellinge - Paris

Inlägg av BigDaddyT »

Hej alla

Jag tänkte berätta lite om vår resa till Paris och Disneyland. Det är ganska många som redan har skrivit långa och utförliga reseskildringar men jag tänkte fokusera lite mer på själva laddningen och laddstationerna. För de som inte kör så många långresor kan det vara svårt att få en känsla för hur mycket Teslan drar och hur lång tid det tar att ladda. Projektledare som jag är så loggade jag vår resa ganska omfattande 

Är ni blivande Tesla-ägare får ni gärna använda min beställningslänk nedan, för under resan skrapade jag i fälgarna och behöver nya 

Tyvärr kan jag inte hitta loggen från ditresan (Vellinge – Paris) men här kommer en kortfattad resumé av ditresan och sist finner ni lite siffror från hemresan.

Vi stack hemifrån 05:50, vilket med facit i hand var 5 minuter för sent. När vi 06:00 anländer till Öresundsbron är denna stängd sedan 5 min tillbaka på grund av att gångtrafikanter tagit sig in i tunneln. Detta kostade oss en timme och en missad färja i Rödby.

Första laddstoppet tog vi i Norre Alslev som ligger strax innan Rödby. Detta är en ganska sunkig laddstation med 8 stolpar. Det finns toalett och dusch samt ett ”no-name” café som var stängt både under dit- och hemresan, men känslan var att det inte är någon höjdare.
NorraA.JPG
Efter färjan till Putttgarden var det dags för det andra laddstoppet, Braak. Även här bjöds det på 8 stolpar. Kring dessa fanns det endast ett ”bageri/cafe”. Detta var mycket fräscht och fint men man bör komma ihåg att det är stängt på söndagar. När caféet är stängt finns det inga toalettmöjligheter i närheten, förutom de som naturen bjuder på.

Laddstopp nummer tre var även vårt lunchstopp, Sthur. Här fanns det endast 4 stolpar. Till min frus glädje fanns det istället ett Outlet-center bredvid. Inte mycket exklusiva märken utan mer Adidas, Puma, Nike, Esprit. Lacoste var det flashigaste märket som fanns där, med helt ok priser (60e för klassik piké i vettig färg). I matväg fanns det McDonalds, Burger King, Subway, en liten Shell-mack samt ett par café.
Stuhr.JPG
Efter lite mat och shopping drog vi vidare till Kamen. I Kamen finns det mycket fast food att välja på. Burger King, McDonalds, Subway, KFC. Det fanns även en Amerikansk restaurang som var helt ok, Connie’s Diner.

Efter att ha tryckt i oss en glass gav vi oss vidare till Erftstadt. Även här finner fast food-älskaren sitt, i form av McDonalds och Subway. Här finns även en kinakrog som dock var stängd vid våra besök. Det finns även något så ovanligt, för oss svenskar, som en bemannad Jet-mack med helt ok utbud av snacks, kaffe och öl.

Efter att Teslan lett iväg oss på en mycket märklig route över den tyska landsbygden hamnade vi i Belgiska Nivelles. Gissningsvis ledde Teslan om oss för en trafikolycka på motorvägen men ledde oss till en avstängd väg. Med lite lokalsinne och gissningar hittade vi dock rätt. Nivelles bjuder på en helt ok laddstation som ligger precis bredvid ett hotellkomplex. I hotellets restaurang fick jag min livs första cappuccino med grädde?!? Det finns ett shoppingområde bredvid laddstationen. En nackdel är dock att det inte finns några övergångsställen eller passager inom synhåll. Men vågar man ta sig över vägen finner man PizzaHut och hamburgerkedjan Quick.
Nivelles.JPG
Sista laddstoppet innan Disneyland var i franska Senlis här valde vi även att övernatta och spara sista timmen av resan till morgondagen. Vid laddstationen ligger tre hotell. Två Ibis (ett budget och ett ”vanligt”) samt ett annat som jag inte minns namnet på. Vi valde det ”dyrare” Ibis (ca 550kr/natt) vilket motsvarade ett sämre Scandic. I Senlis laddade vi upp batteriet fullt medans vi själva laddade magarna med frukost, vilket man gör för ca 10 Euro på något av hotellen. Därefter körde vi sista biten till vårt riktiga hotell, Radisson Blu Disneyland, där vi sedan bodde en vecka. Ett helt ok hotell med gratis Shuttle till/från Disneyland och tågstationen.

Nu till de utlovade siffrorna. Överlag körde vi ganska normalt ca 120 genom Belgien och 130 genom Tyskland. Vädret var klart och ganska varmt 26-29 grader.

Disneyland till Senlis (73km)
Start 07:44 (341km)
Framme: 08:28 (267km)

Laddning i Senlis
08:28 till 08:45 (17min)
Laddade från 267km till 342km

Senlis till Nivelles (228km)
Start 08:45 (342km)
Framme: 10:40 (57km)

Laddning i Nivelles
10:40 till 11:22 (42min)
Laddade från 57km till 328km

Nivelles till Erftstadt (218km)
Start 11:22 (328km)
Framme: 13:12 (74km)

Laddning i Erftstadt
13:12 till 13:54 (42min)
Laddade från 74km till 246km

Erftstadt till Kamen (122km)
Start 13:54 (246km)
Framme: 15:05 (105km)

Laddning i Kamen
15:05 till 15:40 (35min)
Laddade från 105km till 325km

Kamen - Stuhr (216km)
Start 15:40 (325km)
Framme: 17:57 (78km)

Laddning i Stuhr
17:57 till 18:16 (19min)
Laddade från 78km till 215km

Stuhr - Braak (134km)
Start 18:20 (215km)
Framme: 19:27 (45km)

Laddning i Braak
19:27 till 19:55 (28min)
Laddade från 45km till 260km

Braak - Puttgarden (132km)
Start 19:55 (260km)
Framme:21:04 (101km)

Färja > Puttgarden – Rödby
Start 21:15 (101km)
Framme 22:04 (99km)

Rödby - Norre Alslev (52km)
Start 22:04 (99km)
Framme:22:40 (47km)

Laddning i Norre Alslev
22:40 till 23:05 (25min)
Laddade från 47km till 215km

Norre Alslev - Velllinge (149km)
Start 23:05 (215km)
Framme:00:35 (33km)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Java
elbilist

Re: Vellinge - Paris

Inlägg av Java »

Tack för fin resedagbok, alltid kul att läsa.
Men vadå 5min sen... du är ju projektledare och ska ha koll på sådana saker :D
JohanLKarlsson

Inlägg av JohanLKarlsson »

En intressant rapport!

Jag funderar på hur många gånger man hade behövt tanka om man haft en vanlig bil. Lite intressant för mig som ännu inte gjort "bytet".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

JohanLKarlsson skrev:
En intressant rapport!

Jag funderar på hur många gånger man hade behövt tanka om man haft en vanlig bil. Lite intressant för mig som ännu inte gjort "bytet".
Tankning bör ju inte bli så många gånger, tänk istället hur ofta du skulle tagit en paus. Många av laddstoppen är riktigt korta runt 20min, det är som ett ordinärt toastopp för oss i alla fall.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Java skrev:
Tack för fin resedagbok, alltid kul att läsa.
Men vadå 5min sen... du är ju projektledare och ska ha koll på sådana saker :D
Ha ha...Jo det borde jag kanske.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

JohanLKarlsson skrev:
En intressant rapport!

Jag skulle säga 15-20% längre tid än ICE på långresa
Dels för laddsropp dels för lite omväg genom SuC nätverk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

JohanLKarlsson skrev:
En intressant rapport!

Med min gamla bil hade hade jag nog klarat mig på ett stopp, givet att bilen var fulltankad i starten. 128,5 mil och 0,7 liter/milen blir ca 90 liter och min tank var på 60 l Så säg att du hade lagt 15 min (för om man stannar och tankar så hoppar familjen in på macken och handlar glass, vi kvittar denna mot mitt stopp i Senlis som var 17 min :-). Sedan hade man ändå behövt stanna en gång för lunch och en gång för middag. så man kan ju räkna bort våra lunch och middagsstopp (Nivellles och Erftstadt). Kvar blir då:

Laddning i Norre Alslev (25 min)
Laddning i Braak (28 min)
Laddning i Stuhr (19 min)
Laddning i Kamen (35 min)
Totalt 1:47

Men troligtvis skulle man ha stannat till någon mer gång med sin bensin/diesel för att köpa glass eller något. Jag måste dock säga att jag uppskattar verkligen stoppen för de bryter ner resan i lagom delmål (Ja jag är projektledare :-). Trots att jag körde 07:45-00:35 så var jag aldrig trött eller ont i huvudet eller något sånt. Dottern (7år) blev inte heller uttråkad eftersom det hände saker då och då.
JohanLKarlsson

Inlägg av JohanLKarlsson »

BigDaddyT skrev:
JohanLKarlsson skrev:
En intressant rapport!

Med min gamla bil hade hade jag nog klarat mig på ett stopp, givet att bilen var fulltankad i starten. 128,5 mil och 0,7 liter/milen blir ca 90 liter och min tank var på 60 l Så säg att du hade lagt 15 min (för om man stannar och tankar så hoppar familjen in på macken och handlar glass, vi kvittar denna mot mitt stopp i Senlis som var 17 min :-). Sedan hade man ändå behövt stanna en gång för lunch och en gång för middag. så man kan ju räkna bort våra lunch och middagsstopp (Nivellles och Erftstadt). Kvar blir då:

Laddning i Norre Alslev (25 min)
Laddning i Braak (28 min)
Laddning i Stuhr (19 min)
Laddning i Kamen (35 min)
Totalt 1:47

Men troligtvis skulle man ha stannat till någon mer gång med sin bensin/diesel för att köpa glass eller något. Jag måste dock säga att jag uppskattar verkligen stoppen för de bryter ner resan i lagom delmål (Ja jag är projektledare :-). Trots att jag körde 07:45-00:35 så var jag aldrig trött eller ont i huvudet eller något sånt. Dottern (7år) blev inte heller uttråkad eftersom det hände saker då och då.
Tack för dina uträkningar! Det uppskattas verkligen :-)

Jag tror också att man hade behövt stanna några fler gånger. Min erfarenhet är att jag, som oftast kör på vår bilsemester, behöver rätt så ofta stanna. Sedan ska resten av familjen och även ibland hunden rastas. Jag personligen älskar att fika när vi stannar :-) Så det blir lätt 20 min vid varje stopp ändå.
Skriv svar