Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

HelectriC skrev:
Remuz skrev:
Grym idé tycker jag.

När man köpte paradox och starbreeze vid notering fick man spel. Vore toppen om man fick en bil om man köpte aktier :)
så länge du köper tillräckligt många och dom går i rätt riktning, så kan det nog bli en bil :D
Jag är för feg för att köpa på spekulationen rakt av. Handlar mycket i småbolag men läser på rikligt och gör egna värderingar. Tsla är redan uppvärderad så jag har missat tåget tyvärr.
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Nu kommer TSLA rasa på måndag, Tesla var inte i närheten av sitt mål. De trodde de skulle leverera 17 000 bilar under andra kvartalet men det blev bara 14 370 levererade.
Däremot producerade de 18 345 bilar och nästan hälften av dessa var sista månaden då de ökade produktionen rejält. Detta gör att 5150 bilar är på väg till kunder till skillnad från slutet av förra kvartalet då det var 2615 bilar på väg till kunder.

http://electrek.co/2016/07/03/tesla-tsl ... -vehicles/
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av alset srotom »

Var inte så säker på det.
Jag tycker ofta att aktiekursen reagerar helt ologiskt. Och ibland är helt oberörd av sånt jag tycker borde påverka.

Och när blankarna bestämmer sig för att trycka ner kursen emellanåt gör ju inte saken lättare :P
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Nu kommer TSLA rasa på måndag, Tesla var inte i närheten av sitt mål. De trodde de skulle leverera 17 000 bilar under andra kvartalet men det blev bara 14 370 levererade.
Däremot producerade de 18 345 bilar och nästan hälften av dessa var sista månaden då de ökade produktionen rejält. Detta gör att 5150 bilar är på väg till kunder till skillnad från slutet av förra kvartalet då det var 2615 bilar på väg till kunder.

http://electrek.co/2016/07/03/tesla-tsl ... -vehicles/
Eller tisdag kanske när Nasdaq öppnar igen. Förvisso lär väl TL0 gå ner i Frankfurt imorgon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av alset srotom »

Avanza firar nationaldagen genom att bjuda på courtaget för amerikanska aktier den 5juli.

Tesla Motors kommer även på 2nd plats över mest ägda amerikanska aktierna hos Avanza.

http://blogg.avanza.se/avanza/vi-firar- ... tishandel/
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av alset srotom »

Ca 3% ned än så länge. Men det har vi snart hämtat hem igen.

Inom 1 år tror jag även vi gått om Apple i antal ägare hos Avanza.

Bild
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Tomas
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jun 2016 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tomas »

Är det någon som vågar spekulera i vad som kommer hända med TSLA nu till veckan när Q2 presenteras? Köpa innan eller efter?
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Cliff Barnes »

Är grymt osäker på Tesla-aktien.

+ Model S. Grym bil. Tycker alla andra bilar känns "kassa" nu när jag haft min 8 månader.

+ Bra positionerat för framtiden som jag är tämligen säker på kommer vara elbilar med batteri. Tycker att Tesla ligger bättre till än traditionella biltillverkare med Teslas startup/IT-tänk jämfört med gamla tillverkare som byggt sina plattformar runt ICE

+ potential i storstäder i Asien med luftföroreningsproblem

-Solarcity. Har svårt att se att synergierna av att ha det i samma bolag överväger alla nackdelar. De borde kunna samarbeta bra ändå.

-Model X. Utan att ha sett den live tycker jag det verkar vara en onödigt komplex produkt som Tesla kommer få dras med länge. Jag hade gärna köpt en el-suv utan alla coola grejer speciella för model X (speciellt måsvingen och sätena). Tycker att handtagen på Model S är en kul gimmick men hade nog nästan hellre vart utan om man tänker att det förmodligen kommer strula om några år i -20 grader.

-Autopilot. Har haft det ca ett halvår och använder det inte. Använder dock adaptiv farthållare och automatiskt halvljus. Tror det är stor risk att autopilot orsakar fler allvarliga olyckor och känns inte som om Elons kommunikation runt det känns proffesionellt

-Elon. Vad händer med Tesla om det händer något med Elon?

-Nuvarande värdering
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Aktien TSLA

Inlägg av hanty »

.Autopilot. Har haft det ca ett halvår och använder det inte. Använder dock adaptiv farthållare och automatiskt halvljus. Tror det är stor risk att autopilot orsakar fler allvarliga olyckor och känns inte som om Elons kommunikation runt det känns proffesionellt
Delar inte denna uppfattningen; upplever autopiloten som det bästa med Teslan näst efter drivlinan när den används som avsett på motorväg.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Cliff Barnes »

hanty skrev:
.Autopilot. Har haft det ca ett halvår och använder det inte. Använder dock adaptiv farthållare och automatiskt halvljus. Tror det är stor risk att autopilot orsakar fler allvarliga olyckor och känns inte som om Elons kommunikation runt det känns proffesionellt
Delar inte denna uppfattningen; upplever autopiloten som det bästa med Teslan näst efter drivlinan när den används som avsett på motorväg.
Jag tycker att den ofta klarar av det, men ändå känns lite oberäknelig så att man ändå är på "helspänn".
Och ofta tycker jag att det är såpass mycket trafik att man behöver byta fil ofta och då tycker jag vinsten försvinner.

Tror du inte att det är risk att den är inblandad i fler allvarliga olyckor som genererar dålig press?
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Cliff Barnes »

Vet inte om det är någon verklig risk att Tesla blir tvungna att stänga av autopilot i USA? Vad hade hänt med aktiekursen om det hade hänt?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av e5m1r »

Är det bara min bil som sköter sig
Visst har den skrämt livet ur mig nån gång men i 99% av tiden kör den bättre än jag själv
Så antigen suger jag rejält eller så är ap bättre än vad ni tar den för
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Full disclosure, jag är löjligt positiv till TSLA (långsiktigt) och skall försöka svara löjligt positivt på dina farhågor (håller med lite i många av dom men nu är det full steam glada tankar :)).
Cliff Barnes skrev:
-Solarcity. Har svårt att se att synergierna av att ha det i samma bolag överväger alla nackdelar. De borde kunna samarbeta bra ändå.
Men tänk då att Tesla planerar att smacka på solceller på varenda supercharger och hela taket på Gig1. Om inte annat så är det onödigt att momsa och skatta på vinsten mellan bolag.
Och betänk även säljnätverket, helt plötsligt är det två bolag som delar på alla lokalkostnader och du kan gå in på Avenyn i göteborg helt plötsligt och få svar på alla frågor om solpaneler. Och det är troligtvis ganska lika kundsegment mellan dom två (tre) produkterna.
Sedan kan det väl vara så att SolarCity behövs räddas lite, det kanske förklarar timingen. Det kan också vara så att Elon inte tänker så jämte och se Warren Buffet vinna Nevada när han precis bygger världens största sak där.
Det finns också en teori om att man inte får ta betalt för el om man inte är ett energibolag i många stater och länder.
Cliff Barnes skrev:
-Model X. Utan att ha sett den live tycker jag det verkar vara en onödigt komplex produkt som Tesla kommer få dras med länge. Jag hade gärna köpt en el-suv utan alla coola grejer speciella för model X (speciellt måsvingen och sätena). Tycker att handtagen på Model S är en kul gimmick men hade nog nästan hellre vart utan om man tänker att det förmodligen kommer strula om några år i -20 grader.
Kanske. Men den kommer nog att sälja rätt bra i Kina, samt att det är skönt att ha den back-loggen nu ifall det är så att MS kanske börjat komma ifatt lite i produktionstakt i och med att en del potentiella kunder hellre väntar på M3. Hybrisen har dom ju redan erkänt, så det är ju som det är.
Cliff Barnes skrev:
-Autopilot. Har haft det ca ett halvår och använder det inte. Använder dock adaptiv farthållare och automatiskt halvljus. Tror det är stor risk att autopilot orsakar fler allvarliga olyckor och känns inte som om Elons kommunikation runt det känns proffesionellt
Jag var lite nervös precis när dom släppte det. Nu har det ju gått bra skulle jag vilja säga. Givetvis inte kul när nån dör, men det fanns en god teknisk förklaring och antalet mil körda för att rädda statistiken (man räddar fler) finns där. Det hade vart värre om bilen drev in i mötande fil lite utan förklaring (som tex Mercedes). Och inte minst så när man kan identifiera problemet så kan man bygga in en lösning på det, det är något man har svårt att göra med mänskliga faktorn.
Cliff Barnes skrev:
-Elon. Vad händer med Tesla om det händer något med Elon?
Dom tappar världens bästa marknadsförare och det skulle givetvis inte vara bra. En riktigt rejäl jordbävning i Fremont skulle inte heller vara bra. Eller en terroristattack (låter ju lite sjukt men det finns ganska starka krafter som vill motarbeta Tesla som kan få för sig något).
Cliff Barnes skrev:
-Nuvarande värdering
Sant, kortsiktigt verkar det bisarrt. Men om vi står inför en energirevolution och Tesla kommer att producera ca 200GWh/år i varje gigfactory och ha ett par sådana runt om i världen och med det inte ens täcka in bilar och bussar, än mindre solenergilagring och annat.. phuu.. det kan bli löjligt stort. Lätt större än både apple och google.

Framförallt låter det nästan som att du tycker Tesla är ett bilbolag. Det är ju egentligen redan idag mer ett energibolag med tanke på hur stor del av varje bil är batterikostnad tillsammans med superchargerna och det lilla antalet powerwall och powerpack dom levererar redan. Tänk då när Gig1 kommer igång och när/om SolarCity kommer in under vingarna. Dom tre-fyra bilmodellerna kommer vara en ytterst liten del av det hela, så det är inte helt rättvist att jämföra aktien baserat på antalet levererade bilar.
Skulle faktiskt vara kul att se hur mycket energi Tesla redan levererar i superchargersarna mot något medelstort svenskt energibolag.

Igen, det här var säkert lite naivt positiva saker och tanken var inte att debattera. Jag ville bara kasta lite glada tankar din väg om TSLA. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror att Tesla behöver visa att det är säkrare med autopilot än utan för att den här debatten ska kunna läggas åt sidan. Det kommer alltid att finnas olyckor där AP förvärrat förloppet på samma sätt som säkerhetsbälten, krockkuddar och hjälm ibland förvärrar eller orsakar skador. Så länge man inte har statistik får man bara en debatt där ingen egentligen vet något.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Aktien TSLA

Inlägg av hanty »

Fungerar så bra på motorväg att körningen blir betydligt mera avslappnad, tvingades göra en dagstur på 110 mil mortväg t/r för några månader sedan, inte det minsta trött, gjorde samma tur med en Lexus SUV för några år sedan. Det kändes! Tycker att den även har ett mervärde på större tvåfiliga vägar; får bättre "splitvision" till att upptäcka älgar od i vägrenen, kräver dock större vaksamhet även om de flesta "händelserna" där autopiloten fallerar är förutsägbara utifrån linjer, ljus och trafiksituation. Tror dock att autopiloten kan "missbrukas" på dessa vägar. Det är möjligt att Tesla borde begränsa AP tillgängligheten på mindre lämpliga vägar. Personligen skulle jag beklaga detta men acceptera för att motverka ytterligare badwill för AP.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Alla värderar ju olika. Ska du in kort- eller långsiktigt?

Kortsiktigt måste du analysera kommande triggers ev effekter. Ska du in långsiktigt vill du troligen ha minst 5% i utdelning på det pris du betalt om X antal år.

Jag tror vi kommer se en nedgång inom kort igen då aktien är relativt volatil. Gör man en TA rent okulärt bör den handlas runt 200 dollar någon gång närmsta 3 månaderna. TA funkar dåligt med triggers dock.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Cliff Barnes »

För att förtydliga lite: Jag är också extremt positiv till det mesta som Elon och Tesla gör. Men hade Model X funnits utan måsvingar och med mer konventionella säten 200k billigare så hade jag varit mer benägen att köpa.

Ang Solarcity kan det ju vara så som du skrev med att ta betalt för energi. Känns bara lite dumt att slå ihop två bolag som är väldigt kapitalintensiva.

Ang statistiken för autopilot är jag lite misstänksam. Är det verkligen samma sorts körning man jämför med?

Jag räknar nog Tesla som ett bilföretag fortfarande. Och jag tycker egentligen att de ligger före alla andra biltillverkare eftersom de andra biltillverkarnas "plattformar" inte är något värt i en elektrisk framtid. Tycker även Teslas tänk med en enda stor pekskärm är överlägset att ha en massa knappar. De känns också världsledande på OTA-uppdateringar inom bilindustrin. Överhuvudtaget tror jag att de är oerhört mycket mer snabbfotade och effektiva än traditionella bilföretag. Tror inte de har så många trötta 50-60 åringar som mestadels är engagerade fackligt osv.

I det stora hela alltså oerhört positiv. Vet dock inte om det är värt 35 miljarder dollar med de "minus" jag listade. Tror sådana bolag som Apple är en värre konkurrent som bilmärke för Tesla än Mercedes, BMW, Audi etc
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Att dom gör världens bästa bilar kan vi lätt vara överens om. Men att försvara marknadsvärdet genom att räkna hur många bilar dom tillverkar per år (ens enligt deras egna prognoser) går ju inte ihop hur häftiga dom än må vara. Så du gör nog rätt i att vara lite försiktig (man ska gå på sin egna logik och känsla) om du känner så.

AP och statistik är ju såklart lite luddigt. Största skillnaden tycker jag är att händer det något med AP påslaget kan man korrigera felet för hela flottan. Så all data är extremt värdefull och Tesla drar ju ifrån något fruktansvärt just nu.

Apple och Faraday Future och alla..tja kanske ett hot såklart. Men vart skall dom få batterierna från? Och hur skall dom bygga upp laddnätverket? Kommer det kanske rent av bara gynna Tesla?
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Cliff Barnes »

Hade det kunnat vara bra för både Tesla och Apple om Apple hade köpt Tesla?
Apple hade fått en riktigt bra position på fordonsmarknaden och Tesla hade fått en ägare med MYCKET kapital.

För att återgå till diskussionen så tror jag att Apple med alla sina pengar hade kunnat lösa ett eget laddnätverk om de ville. Fast det känns ju vettigare att ha standard som alla delar på
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av akeller »

Apple har väl aldrig följt någon standard eller delat med sig av sin egen?
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Aktien TSLA

Inlägg av kenhag »

Det är det som gör att sådana företag är svåra att slå ihop. Apple skyddar sina patent med näbbar och klor medan Tesl delar med sig av alla patent.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Aktien TSLA

Inlägg av joel80 »

Tesla delar väl bara med sig av patenten som har med laddsystemet eller batterierna att göra?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej, alla patent.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Cliff Barnes skrev:
Hade det kunnat vara bra för både Tesla och Apple om Apple hade köpt Tesla?
Nej, det hade varit dåligt för bägge. Apple hade lagt ut en massa pengar på en fabrik som de inte vill ha och ett företag med en annan grundfilosofi som de måste arbeta om och Tesla hade tappat sitt oberoende och tvingats bygga om sina bilar och sälja ut fabriken.

Apple har resurser att bygga sin egna bil utifrån det som passar in i Apples företagsfilosofi och skulle kunna göra detta mycket billigare än genom att köpa Tesla. Tesla har hittills lyckats med att säkra alla medel de behöver och lanseringen på Model 3 lär ju inte göra det svårare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Aktien TSLA

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
Nej, alla patent.
Ok.. Är det så är det ju fantastiskt... Men är det inget dom då tar betalt för isåfall eller så? Tror jag läst om det här på forumet... Alltså att det inte är så att alla patent är fria hur som helst...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar