Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: Har Model S "förstört" andra bilar för er?

Inlägg av Kilowatt »

bylund skrev:
Det kan ju vara kul med fossilare ibland. Idag hade jag förmånen att provköra den vita på bilden. Många likheter med Teslan, som t ex växelväljare vid ratten. Eller ja, det var väl det som var likheten.
20160730_195946.jpg
Ni verkar ha en del gemensamt i klädsmaken också :) :lol:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det kan ju vara kul med fossilare ibland. Idag hade jag förmånen att provköra den vita på bilden. Många likheter med Teslan, som t ex växelväljare vid ratten. Eller ja, det var väl det som var likheten.
Det finns en likhet till. Trabanten har precis som Teslan väldigt låg tyngdpunkt. Den har ju plastkaross (eller vad det nu är för material) medan chassit är gjort utav nåt metallaktigt.
När Collin hade vält Mercedes A klass i det sk älgtestet gjorde man i Tyskland en massa försök att välta andra bilar, framförallt för att bevisa att det inte var Mercedes som hade gjort fel. Man menade då att alla bilar skulle välta så småningom. Och det gjorde de. Men inte Trabanten. Den gick inte att välta. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

Varje gång jag ser att nån stackare åker runt med en ny t.ex Porche så tänker jag: ha, han/hon har köpt en 100 år gammal uppfinning.
Förr täntke man ju att "om man hade si och så mycket pengar hade man kanske köpt X bil", men nu äger man drömbilen, lite roligt är det.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

ivveh skrev:
Varje gång jag ser att nån stackare åker runt med en ny t.ex Porche så tänker jag: ha, han/hon har köpt en 100 år gammal uppfinning.
Förr täntke man ju att "om man hade si och så mycket pengar hade man kanske köpt X bil", men nu äger man drömbilen, lite roligt är det.
Fast de som åker omkring i en elbil har ju faktiskt en ännu äldre uppfinning... :o :oops: ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Fast de som åker omkring i en elbil har ju faktiskt en ännu äldre uppfinning... :o :oops: ;)
När det gäller elmotorn stämmer ditt resonemang. Men batterierna är en ny uppfinning. Tibor beskriver det ju i sitt senaste nyhetsinlägg.
Ärligt talat så tror jag inte att det hade funnits bensinbilar om Li-jon batterierna hade existerat för 100 år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

lator skrev:
ivveh skrev:
Bilen som helhet :)
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Elmotorn var också DC motor med kolborstar för 100 år sen (japp, de fick byta borstar efter X antal mil), inte AC som idag.

Visste ni förresten att Ferdinand Porsches första egna bildesign var en elbil? Och att det var han som även byggde världens första hybridbil?

http://teslaclubsweden.se/porsches-fors ... -avslojad/
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Inlägg av Elfort »

Hm, jag har tänkt mycket på den här frågeställningen sedan den dök upp i mitt flöde. Det är nog så att det blivit i stort sett ointressant med fossilbilar. Det finns ett undantag och det är vår Lada Niva som i sin extremt omoderna utformning uppfyller exakt de krav jag har på en bil med dragkrok och fastmonterat takräcke. Den tar sig fram överallt, om det bucklas, skrapas och bänds så gör det inte ont i själen alls. På vintern kan jag tom njuta en cigarr i den på väg att hämta ved eller virke. Det finns ändå ingen doft i världen som överröstar Rysk plast och bensinångor!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar