Laddstolpar och kommuner
Moderator: Redaktion
Laddstolpar och kommuner
Sitter och har ett litet problem som jag tänkte att ni kloka elbilsnerdar kanske kan hjälpa mig lite med.
Jag är fritidspolitiker i min kommun Kungsbacka.
Vår kommun är skitdålig på laddstolpar. Finns säkerligen fler kommuner som är lika dåliga. Så då sitter jag och funderar på hur skall vi få ut fler laddstolpar på offentliga platser, för kommuninvånare samt turister mm.
Självklart kommer många säga, men låt bara kommunen bygga laddstolpar så är det löst. Visst det låter enkelt, men verkligheten är som en del vet lite mer komplicerad.
Kommunen får inte sälja el. Alltså, om vi skall bygga laddstolpar måste vi ge bort elen. Detta hade jag självklart inte haft något emot, men som Centerpartist vet jag att de som styr vår kommun är ett gäng konservativa moderater. Att ge bort något är inget de kommer gå med på. Om man nu inte kan bevisa att det skulle locka massa turister till vår stad, och därmed får våra lokala företag mer att göra och då skapar det fler arbetsplatser och därmed minskar arbetslösheten, vilket gör att kommunen spar pengar. Det är kanske något som hade funkat i vissa kommuner, men vi har lägst arbetslöshet i Sverige och bygger mer bostäder än vi kan hantera, så inflyttning av skattebetalare har vi redan.
Alltså som jag ser det måste vi få marknaden att själva vilja bygga laddstolpar i vår stad. Vilket då är problem om det är på kommunala gator, parkeringsplatser, för då måste det säkerligen till någon offentlig upphandling mm för att någon skall få bygga där. Kan fungera som alternativ dock tror jag. Men vilka företag är det som idag bygger bra laddstolpar och säljer elen i Sverige? Nu menar jag inte företag som lokalt i sin stad säljer, utan som bygger bra stolpar regionalt?
Sen innan någon säger att deras kommun, typ Göteborg bygger egna stolpar, så är det för att vissa kommuner har lokala energibolag och därmed kan sälja el. Att starta ett kommunalt elbolag bara för laddstolpar är inte ekonomiskt försvarbart i en liten stad.
Lite svammel, men ja ni förstår nog problemet.
Sen kan jag säga att jag driver på en fråga där jag vill få kommunerna att redan i planeringsstadiet för nya områden, sätter som krav att det skall finnas en viss mängd elstolpar på varje parkeringsplats som byggs. Typ byggs det 300 lägenheter centralt, så byggs det kanske 150-180 parkeringsplatser till dem, åtminstone i vår kommun. Då anser jag att man direkt kan gå in och kräva att det skall finns laddstolpar vid 25-30% av parkeringsplatserna. Är ju klart lättare att bygga stolpar direkt när man bygger upp området, samt är det ett krav så löser byggherren detta, det vet jag.
Så har ni lite tips eller tankar om detta så tar jag gärna emot dem. Samt har ni fler förslag som kan drivas politiskt kring elbilar, seriösa sådana alltså, så fram med dem med tack.
Jag är fritidspolitiker i min kommun Kungsbacka.
Vår kommun är skitdålig på laddstolpar. Finns säkerligen fler kommuner som är lika dåliga. Så då sitter jag och funderar på hur skall vi få ut fler laddstolpar på offentliga platser, för kommuninvånare samt turister mm.
Självklart kommer många säga, men låt bara kommunen bygga laddstolpar så är det löst. Visst det låter enkelt, men verkligheten är som en del vet lite mer komplicerad.
Kommunen får inte sälja el. Alltså, om vi skall bygga laddstolpar måste vi ge bort elen. Detta hade jag självklart inte haft något emot, men som Centerpartist vet jag att de som styr vår kommun är ett gäng konservativa moderater. Att ge bort något är inget de kommer gå med på. Om man nu inte kan bevisa att det skulle locka massa turister till vår stad, och därmed får våra lokala företag mer att göra och då skapar det fler arbetsplatser och därmed minskar arbetslösheten, vilket gör att kommunen spar pengar. Det är kanske något som hade funkat i vissa kommuner, men vi har lägst arbetslöshet i Sverige och bygger mer bostäder än vi kan hantera, så inflyttning av skattebetalare har vi redan.
Alltså som jag ser det måste vi få marknaden att själva vilja bygga laddstolpar i vår stad. Vilket då är problem om det är på kommunala gator, parkeringsplatser, för då måste det säkerligen till någon offentlig upphandling mm för att någon skall få bygga där. Kan fungera som alternativ dock tror jag. Men vilka företag är det som idag bygger bra laddstolpar och säljer elen i Sverige? Nu menar jag inte företag som lokalt i sin stad säljer, utan som bygger bra stolpar regionalt?
Sen innan någon säger att deras kommun, typ Göteborg bygger egna stolpar, så är det för att vissa kommuner har lokala energibolag och därmed kan sälja el. Att starta ett kommunalt elbolag bara för laddstolpar är inte ekonomiskt försvarbart i en liten stad.
Lite svammel, men ja ni förstår nog problemet.
Sen kan jag säga att jag driver på en fråga där jag vill få kommunerna att redan i planeringsstadiet för nya områden, sätter som krav att det skall finnas en viss mängd elstolpar på varje parkeringsplats som byggs. Typ byggs det 300 lägenheter centralt, så byggs det kanske 150-180 parkeringsplatser till dem, åtminstone i vår kommun. Då anser jag att man direkt kan gå in och kräva att det skall finns laddstolpar vid 25-30% av parkeringsplatserna. Är ju klart lättare att bygga stolpar direkt när man bygger upp området, samt är det ett krav så löser byggherren detta, det vet jag.
Så har ni lite tips eller tankar om detta så tar jag gärna emot dem. Samt har ni fler förslag som kan drivas politiskt kring elbilar, seriösa sådana alltså, så fram med dem med tack.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Laddstolpar och kommuner
Gotland har satsat stort på laddstolpar för att få turister ett klokt val, elbilar hyrs också ut vi flyg och färjor flera av stolparna tllhahandahålls av vattenfall.
imponerande satsning.
oldviking
imponerande satsning.
oldviking
1. Se till att det finns färdiga bygglov för snabbladdare och kommunicera det med Clever, Fortum, Vattenfall, EON och Tesla. Väntetiden på bygglov för snabbladdare ska vara mindre än en vecka!
2. Se till att det dras fram elservice till strategiskt rätt ställen så att anslutningen av snabbladdare kan ske snabbt och billigt.
3. Alla parkeringsplatser på kommunala bostäder ska förses med 10A anslutning, minst.
Om du vill bearbeta dina partikamrater i stort så ser jag två åtgärder, när det gäller laddare.
1. Ta bort undantaget för el som alternativt bränsle. Idag måste en bensinstation ha ett alternativt bränsle men det får inte vara el, vilket är totalt vansinnigt. En snabbladdare med minst 50kW borde jämställas med tex en Etanolpump.
2. Jobba för att det ska bli tillåtet att sälja el till elbilar för alla. Idag får endast elbolag göra det, som du nämner själv. Naturligtvis måste vem som helst få sätta upp en Chademo och sedan ta betalt för att någon laddar där.
3. Ändra så att krav på andel laddplatser per boendeparkering kan ställas på privata bostadsrättsbyggen.
2. Se till att det dras fram elservice till strategiskt rätt ställen så att anslutningen av snabbladdare kan ske snabbt och billigt.
3. Alla parkeringsplatser på kommunala bostäder ska förses med 10A anslutning, minst.
Om du vill bearbeta dina partikamrater i stort så ser jag två åtgärder, när det gäller laddare.
1. Ta bort undantaget för el som alternativt bränsle. Idag måste en bensinstation ha ett alternativt bränsle men det får inte vara el, vilket är totalt vansinnigt. En snabbladdare med minst 50kW borde jämställas med tex en Etanolpump.
2. Jobba för att det ska bli tillåtet att sälja el till elbilar för alla. Idag får endast elbolag göra det, som du nämner själv. Naturligtvis måste vem som helst få sätta upp en Chademo och sedan ta betalt för att någon laddar där.
3. Ändra så att krav på andel laddplatser per boendeparkering kan ställas på privata bostadsrättsbyggen.
Vad man kan göra är att göra det enklare för de som vill bygga (genom att göra det lättare att söka bygglov et.c.)
Troligtvis så är det en moderatkommun med låga skatter som lever på att använda andra kommuners resurser av publika tjänster så att få dem att satsa kan givetvis bli svårt, och ännu värre när man inte har något energibolag. Men varför inte ta kontakt med de som säljer el till privatpersoner och företag i kommunen, för någon bör äga elledningarna och höra om de är intresserade att sätta upp laddstationer mot att kommunen tillhandahåller mark (kommunen har säkert parkeringsplatser och mark vid kommunala förrättningar (men eftersom det är en moderatledd kommun är de nog få).
Man kan se vilka bidrag kommunen kan få från ex klimatklivet som kan minska kostnaden).
Ett annat alternativ är att se över kommunens inköp av bilar (om man kan få in att de skall vara miljövänliga/elbilar) då finns det incitament att dessa skall kunna laddas också. Om det finns ett kommunalt hyresbolag så kan det vara en startpunkt.
Håller med dig om att det kan vara svårt, för inget av detta är särskilt billigt, och de som vill hålla skatterna så låga som möjligt kan dra öronen åt sig. men det är inga tesla de skall köpa utan små billiga pytteelbilar. (nej, inte leksaksbilar utan de i golfklassen som kan köra några mil på sommaren) För att då skapas behovet för kommunen.
så:
*enklare bygglov
*ställ mark till förfogande om inte kommunen vill bygg själv.
*se och sök bidrag (eu, klimatklivet et.c.)
*ändra styrdokument för inköp (se även om kollektivtrafiken kan tvingas bli eldriven/miljövänlig eftersom det vanligtvis sker via upphandling)
poängterar att detta görs i första hand för kommuninnevånarna, inte för turister som lockas dit.
Troligtvis så är det en moderatkommun med låga skatter som lever på att använda andra kommuners resurser av publika tjänster så att få dem att satsa kan givetvis bli svårt, och ännu värre när man inte har något energibolag. Men varför inte ta kontakt med de som säljer el till privatpersoner och företag i kommunen, för någon bör äga elledningarna och höra om de är intresserade att sätta upp laddstationer mot att kommunen tillhandahåller mark (kommunen har säkert parkeringsplatser och mark vid kommunala förrättningar (men eftersom det är en moderatledd kommun är de nog få).
Man kan se vilka bidrag kommunen kan få från ex klimatklivet som kan minska kostnaden).
Ett annat alternativ är att se över kommunens inköp av bilar (om man kan få in att de skall vara miljövänliga/elbilar) då finns det incitament att dessa skall kunna laddas också. Om det finns ett kommunalt hyresbolag så kan det vara en startpunkt.
Håller med dig om att det kan vara svårt, för inget av detta är särskilt billigt, och de som vill hålla skatterna så låga som möjligt kan dra öronen åt sig. men det är inga tesla de skall köpa utan små billiga pytteelbilar. (nej, inte leksaksbilar utan de i golfklassen som kan köra några mil på sommaren) För att då skapas behovet för kommunen.
så:
*enklare bygglov
*ställ mark till förfogande om inte kommunen vill bygg själv.
*se och sök bidrag (eu, klimatklivet et.c.)
*ändra styrdokument för inköp (se även om kollektivtrafiken kan tvingas bli eldriven/miljövänlig eftersom det vanligtvis sker via upphandling)
poängterar att detta görs i första hand för kommuninnevånarna, inte för turister som lockas dit.
LarsL skrev:1. Se till att det finns färdiga bygglov för snabbladdare och kommunicera det med Clever, Fortum, Vattenfall, EON och Tesla. Väntetiden på bygglov för snabbladdare ska vara mindre än en vecka!
Tack. Bra saker där. Din sista 3:a är ju den jag själv redan börjat med. Samt 2:an och 1:an hör ju lite ihop. För att bensinstationen skall kunna sälja el, måste alla få sälja el till bilar, för att sen 1:an skall kunna införas.
Skall helt klart ta dessa förslag vidare.
Svart X90D, bokat en M3.
I framtiden kommer alla fordon vara elbilar - vi är mitt i elbilsrevolutionen nu och det säger sig självt att vi helt kommer behöva sluta att elda olja för att driva fram fordon. Det innebär att det kommer finnas behov för laddstolpar vid samtliga boendeparkeringsplatser.
I Kungsbacka byggs det så det knakar och det första att ta tag i borde vara att se till att det sätts upp stolpar och läggs ner kablar vid alla nya parkeringsplatser som anläggs.
Betalningen av strömmen blir sedan BRF:ens ansvar, men kommunen kan se till att det sitter stolpar vid alla platserna. Kostnaden är mycket liten att installera laddstolpar när parkeringsplatserna anläggs, men någon måste ställa kravet.
Det blir mycket dyrare att hacka upp asfalten och göra installationen i efterhand.
Snabbladdare ser jag inget behov av i Kungsbacka så länge man inte har en kommunal policy kring elbilar - snabbladdare i stan är mest viktigt för att folk ska kunna ladda om de kör mycket i jobbet. Snabbladdare kommer dessutom privata aktörer bygga ut.
Jag tycker att kommunens viktigaste ansvar är långsamladdare vid boendeparkeringar och andra platser där folk står länge (Tjolöholm, Simhallen/Ishallen, skolorna, parkeringen mitt emot Varlaskolan etc). Om det är en parkeringsavgift på platserna så bakar man bara in priset för strömmen i denna.
I Kungsbacka byggs det så det knakar och det första att ta tag i borde vara att se till att det sätts upp stolpar och läggs ner kablar vid alla nya parkeringsplatser som anläggs.
Betalningen av strömmen blir sedan BRF:ens ansvar, men kommunen kan se till att det sitter stolpar vid alla platserna. Kostnaden är mycket liten att installera laddstolpar när parkeringsplatserna anläggs, men någon måste ställa kravet.
Det blir mycket dyrare att hacka upp asfalten och göra installationen i efterhand.
Snabbladdare ser jag inget behov av i Kungsbacka så länge man inte har en kommunal policy kring elbilar - snabbladdare i stan är mest viktigt för att folk ska kunna ladda om de kör mycket i jobbet. Snabbladdare kommer dessutom privata aktörer bygga ut.
Jag tycker att kommunens viktigaste ansvar är långsamladdare vid boendeparkeringar och andra platser där folk står länge (Tjolöholm, Simhallen/Ishallen, skolorna, parkeringen mitt emot Varlaskolan etc). Om det är en parkeringsavgift på platserna så bakar man bara in priset för strömmen i denna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Parkeringen mitt emot Varla skolan finns inte längre. Blir parkeringshus där snart. Så ja där skall det in laddstolpar om jag får påverka något. Dock gjordes upphandlingen där för några år sedan, och då var jag ej med.Herr X skrev:I framtiden kommer alla fordon vara elbilar - vi är mitt i elbilsrevolutionen nu och det säger sig självt att vi helt kommer behöva sluta att elda olja för att driva fram fordon. Det innebär att det kommer finnas behov för laddstolpar vid samtliga boendeparkeringsplatser.
Tänker lite som dig, laddstolpar vid boende parkeringar, och vid pendlingsparkeringar. Kunna ställa sin Leaf eller Zoe vid pendelparkeringen och sen ta tåget in till jobbet i Göteborg.
Vid Kungsmässan, Freeport mm är det de som driver dem som skall sätta upp laddare. Och för dem kan det vara ett sätt att locka kunder med.
Svart X90D, bokat en M3.
Det behöv verkligen snabbladdare i Kungsbacka! Idag har de EN(!) vid McDonalds utmed motorvägen. För att komma förbi skäms nivån så borde det åtminstone finnas ett par till i en stad av den här storleken.
Nej, Kungsbacka är en kommun som lever på egen service. Den ligger inte inne i ett storstadsområde som Danderyd tex.Mickep skrev:...Troligtvis så är det en moderatkommun med låga skatter som lever på att använda andra kommuners resurser av publika tjänster så att få dem att satsa kan givetvis bli svårt, och ännu värre när man inte har något energibolag.
...
En kommun ska ju ta in så lite pengar som möjligt från sina invånare och inte slösa med dem. Jag väljer att inte nämna någon kommun som slösar men det är Socialdemokratisk och börjar på G

Götene?LarsL skrev:Jag väljer att inte nämna någon kommun som slösar men det är Socialdemokratisk och börjar på G![]()

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har ju inte min X än, så har inte koll på vad det är för laddare vid Kungsmässan.LarsL skrev:Det behöv verkligen snabbladdare i Kungsbacka! Idag har de EN(!) vid McDonalds utmed motorvägen. För att komma förbi skäms nivån så borde det åtminstone finnas ett par till i en stad av den här storleken.
Sen vet jag att Olle sa att på Ikea har de bra i Kållered. Men det är ju Mölndals kommun iofs.
Svart X90D, bokat en M3.
Ok, vi tar det där med snabbladdare och ladduttag. En snabbladdare har en stationär laddare som levererar likström direkt till bilens batteri oftast med en effekt på 50kW. Ett ladduttag använder bilens inbyggda laddare och den varierar i effekt från bil till bil, de flesta kan bara hantera 3,7kW andra som Tesla 11kW. Ett ladduttag är bara användbart om du ändå tänker stanna på ett ställe, där av namnet destinationsladdare.Anders77 skrev:Jag har ju inte min X än, så har inte koll på vad det är för laddare vid Kungsmässan.LarsL skrev:Det behöv verkligen snabbladdare i Kungsbacka! Idag har de EN(!) vid McDonalds utmed motorvägen. För att komma förbi skäms nivån så borde det åtminstone finnas ett par till i en stad av den här storleken.
Sen vet jag att Olle sa att på Ikea har de bra i Kållered. Men det är ju Mölndals kommun iofs.
Vid Kungsmässan och IKEA finns det ladduttag, alltså den typ som inte är intressant vid genom resa. Inget fel med det egentligen eftersom tanken är att man ska använda dem när man handlar på respektive ställe. Men sådana ska inte ens räknas in i infrastrukturen tycker jag, eftersom de är så långsamma.
Laddstolpar och kommuner
Den vid Kungsmässan är en AC-laddstolpe som teoretiskt borde kunna ge 22kW (den är uppmärkt med 22kW), men elektrikern som installerade den har gjort något knas så den ger 24A istället för 32A.LarsL skrev:Ok, vi tar det där med snabbladdare och ladduttag. En snabbladdare har en stationär laddare som levererar likström direkt till bilens batteri oftast med en effekt på 50kW. Ett ladduttag använder bilens inbyggda laddare och den varierar i effekt från bil till bil, de flesta kan bara hantera 3,7kW andra som Tesla 11kW. Ett ladduttag är bara användbart om du ändå tänker stanna på ett ställe, där av namnet destinationsladdare.Anders77 skrev:Jag har ju inte min X än, så har inte koll på vad det är för laddare vid Kungsmässan.LarsL skrev:Det behöv verkligen snabbladdare i Kungsbacka! Idag har de EN(!) vid McDonalds utmed motorvägen. För att komma förbi skäms nivån så borde det åtminstone finnas ett par till i en stad av den här storleken.
Vid Kungsmässan och IKEA finns det ladduttag, alltså den typ som inte är intressant vid genom resa. Inget fel med det egentligen eftersom tanken är att man ska använda dem när man handlar på respektive ställe. Men sådana ska inte ens räknas in i infrastrukturen tycker jag, eftersom de är så långsamma.
Kungsbacka kommun har inte ansvar för att serva de som är på genomresa. De lokala skattebetalarna bör dock se till att det finns service för kommuninnevånare med elbil. Fler 11-22kW-stolpar på strategiska platser i kommunen hade varit till jättestor hjälp för oss som åker runt i Kungsbacka med elbil.
Kan förstås se att det finns behov av åtminstone en ChaDeMo centralt inne i stan för de kommuninnevånare som har små elbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Så de som tex jobbar på MCDonalds betalt inte skatt i Kungsbacka? Tror det är helt avgörande för den service som finns utmed motorvägen att de utrustas med snabbladdare.
Det är inte kommunen som ska bygga snabbladdare, de ska bara "hålla sig ur vägen". Det borde alltså finnas förprövade bygglov för snabbladdare på alla bensinstationer i kommunen. Bygglovseneheten borde också informera stationägarna om det så att de vet att det är bara att bygga. Nu hör jag att Tesla får vänta på bygglov till sin Supercharger(!) hur knäppt är det?
Det är inte kommunen som ska bygga snabbladdare, de ska bara "hålla sig ur vägen". Det borde alltså finnas förprövade bygglov för snabbladdare på alla bensinstationer i kommunen. Bygglovseneheten borde också informera stationägarna om det så att de vet att det är bara att bygga. Nu hör jag att Tesla får vänta på bygglov till sin Supercharger(!) hur knäppt är det?
McDonalds vid motorvägen i Kungsbacka har en snabbladdare idag.LarsL skrev:Så de som tex jobbar på MCDonalds betalt inte skatt i Kungsbacka? Tror det är helt avgörande för den service som finns utmed motorvägen att de utrustas med snabbladdare.
Goda poänger. I Ljungby blev ju Tesla dessutom nekade bygglov längs E4, det är därför laddaren ligger avsides vid Toftaholm.LarsL skrev:Det är inte kommunen som ska bygga snabbladdare, de ska bara "hålla sig ur vägen". Det borde alltså finnas förprövade bygglov för snabbladdare på alla bensinstationer i kommunen. Bygglovseneheten borde också informera stationägarna om det så att de vet att det är bara att bygga. Nu hör jag att Tesla får vänta på bygglov till sin Supercharger(!) hur knäppt är det?
DET är bakåtsträvande om något. Önskar att man kunde bojkotta Ljungby på något sätt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Där av mitt exempel!Herr X skrev:McDonalds vid motorvägen i Kungsbacka har en snabbladdare idag.LarsL skrev:Så de som tex jobbar på MCDonalds betalt inte skatt i Kungsbacka? Tror det är helt avgörande för den service som finns utmed motorvägen att de utrustas med snabbladdare.

Ok, förstod inte helt vad du ville att Kungsbacka kommun skulle göra där ute? Särskilt med tanke på att det redan finns en laddare där..LarsL skrev:Där av mitt exempel!Herr X skrev:McDonalds vid motorvägen i Kungsbacka har en snabbladdare idag.LarsL skrev:Så de som tex jobbar på MCDonalds betalt inte skatt i Kungsbacka? Tror det är helt avgörande för den service som finns utmed motorvägen att de utrustas med snabbladdare.
Jag tycker inte att kommunerna ska sätta upp snabbladdare utan bara "snabba" laddstolpar om 7,3-22kW på kommunala parkeringsplatser samt att se till att sådana byggs när privata parkeringsplatser anläggs.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Jag upplever snarare att utvecklingen på Gotland har stått still och att de har slarvat bort sitt försprång de hade när de drog igång sin elbilssatsning. Var där 2014 sist och nu i år igen, tyckte inte att det verkar ha tillkommit några nya laddplatser sedan dess. När Elbilslandet utvärderade satsningen var effekten på laddarna något som togs upp, på den fronten har det inte heller hänt ett smack. 3,7 kW på en destiantionsladdare är på gränsen till värdelöst! Går ju då ofta åt mer energi att åka omvägen dit än man hinner ladda medan man är där.oldviking skrev:Gotland har satsat stort på laddstolpar för att få turister ett klokt val, elbilar hyrs också ut vi flyg och färjor flera av stolparna tllhahandahålls av vattenfall.
imponerande satsning.
oldviking
Den laddaren ute vid McDonalds har förresten används varje gång jag varit där (alltså inte bara av mig då;) ). Det kommer behövas fler snabbladdare där och vid den andra avfarten.
Och kommunen ska absolut inte bygga laddare de ska bara inte hindra utbyggnaden (för att tjata lite). Att en utbyggnad av Superchargers ska behöva gå upp till byggnadsnämnden känns i mitt huvud som helt sjuk. Det borde vara avklarat sedan länge så att tjänstemannen kan svara Tesla med vändande post "Ok, kör! Är det något mer jag kan hjälpa till med?".
Och kommunen ska absolut inte bygga laddare de ska bara inte hindra utbyggnaden (för att tjata lite). Att en utbyggnad av Superchargers ska behöva gå upp till byggnadsnämnden känns i mitt huvud som helt sjuk. Det borde vara avklarat sedan länge så att tjänstemannen kan svara Tesla med vändande post "Ok, kör! Är det något mer jag kan hjälpa till med?".
Beror på 3,7kW är fullständigt tillräckligt om du ska övernatta eller stå hela dagen. Det är därför de kallas för Destinationladdare.Anderzzon skrev:...3,7 kW på en destiantionsladdare är på gränsen till värdelöst! Går ju då ofta åt mer energi att åka omvägen dit än man hinner ladda medan man är där.
Om man är på resa är det bara snabbladdare som gället, inget annat.
Nej det är sant, ska man stanna längre tid än några timmar är det helt OK. Reflektionen gällde mer situationen på Gotland. De laddplatser jag besökte där var inte direkt några platser jag skulle vilja stanna längre än max en timme.LarsL skrev:Beror på 3,7kW är fullständigt tillräckligt om du ska övernatta eller stå hela dagen. Det är därför de kallas för Destinationladdare.Anderzzon skrev:...3,7 kW på en destiantionsladdare är på gränsen till värdelöst! Går ju då ofta åt mer energi att åka omvägen dit än man hinner ladda medan man är där.
Laddstolpar och kommuner
Fullständigt tillräckligt är något överdrivet..LarsL skrev:Beror på 3,7kW är fullständigt tillräckligt om du ska övernatta eller stå hela dagen. Det är därför de kallas för Destinationladdare.
Ett vanligt scenario: du har kört långt för att komma till det hotell du bokat och ankommer på kvällen med i stort sett tomt batteri. Du laddar i 12 timmar innan det är dags att köra vidare - på denna tid har du bara fyllt 44kWh, dvs. mindre än hälften av ett vanligt 90kWh-batteri. Du får börja med att köra till en superladdare och stå där länge för att fylla upp det du behöver för att ta dig vidare. Destinationsladdning på hotell borde iallafall vara 7,3kW (230V, 32A).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Jag tror han utgår från sin egen bil i det fallet en 30kWh Leaf. Det är fullständigt tillräckligt att ladda 3,7kW med en sådan. Men inte för lite större batterier. Destinationsladdning borde vara så högt det går för att framtidssäkra och säkra upp för de som faktiskt behöver det. 7,3kW känns som en god kompromiss.Herr X skrev:Fullständigt tillräckligt är något överdrivet..LarsL skrev:Beror på 3,7kW är fullständigt tillräckligt om du ska övernatta eller stå hela dagen. Det är därför de kallas för Destinationladdare.
Ett vanligt scenario: du har kört långt för att komma till det hotell du bokat och ankommer på kvällen med i stort sett tomt batteri. Du laddar i 12 timmar innan det är dags att köra vidare - på denna tid har du bara fyllt 44kWh, dvs. mindre än hälften av ett vanligt 90kWh-batteri. Du får börja med att köra till en superladdare och stå där länge för att fylla upp det du behöver för att ta dig vidare. Destinationsladdning på hotell borde iallafall vara 7,3kW (230V, 32A).
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Jag tror snabbspår för bygglov är en bra grej. (så uppsättningen av laddstolpar inte hindras av rättshaverister som överklagar i absurdum) Här måste givetvis demokratin få ha sin gång, men det vore bra om man kunde undersöka om det går att ge bygglov utan risk för överklagningar som försenar och kan göra att projekt skrotas.
eg skulle man kunna kräva laddstolpar (motorvärmaruttag skulle vara det minsta man skulle begära till alla platser, men det är bra om de går att uppgradera, så gärna lite högre krav)
När det gäller laddstyrka tror jag det är svårt att komma med krav utan där är det mer rekommendationer, men hur som helst det viktigaste är att man enkelt kan uppgradera om behovet ändras.(destinationsladdare)
eg skulle man kunna kräva laddstolpar (motorvärmaruttag skulle vara det minsta man skulle begära till alla platser, men det är bra om de går att uppgradera, så gärna lite högre krav)
När det gäller laddstyrka tror jag det är svårt att komma med krav utan där är det mer rekommendationer, men hur som helst det viktigaste är att man enkelt kan uppgradera om behovet ändras.(destinationsladdare)
Man kommer väl lika långt med 37kWh oavsett hur stort batteriet än är?
Nu snackar vi Gotland och där räcker 37kWh ganska långt.
Nu snackar vi Gotland och där räcker 37kWh ganska långt.