Re: Senaste version 2024.8
Postat: 18 mar 2024 13:12
Finns de något sätt att påskynda tilldelning av uppdatering eller sker det helt random?
Det enda som lär hjälpa enligt de lärde är att lägga offergåvor i frunken.Tomsgbg skrev:Finns de något sätt att påskynda tilldelning av uppdatering eller sker det helt random?
Har en gammal S med FSD, den fick uppdateringen nu. Har också en MYP utan FSD, den har inte fått nåt än. Upplever att den alltid är 2a på bollen när det gäller nya uppdateringar.
Samma för mig. Gamla Xen med FSD får 9/10 gånger uppdateringarna före min S Plaid med basic AP.Xmag skrev:Har en gammal S med FSD, den fick uppdateringen nu. Har också en MYP utan FSD, den har inte fått nåt än. Upplever att den alltid är 2a på bollen när det gäller nya uppdateringar.
Bra med gratis uppdatering, men Tesla är verkligen på efterkälken här. Det är inte teknikens barndom, det är Teslas barndom. Min gamla Volvo XC60 från 2016 hade helljus med avskärmning. Det var inte Matrix men funkade felfritt. Många bilar sedan dess har haft felfria Matrix i flertalet år.bjornnilsson skrev:Japp, jag har FSD.
Provkörde som sagt i mörker igår efter uppdateringen natten innan och det var en smula magiskt att se hur det bildades en mörkare korridor mot bilarna som jag mötte. Samma mot bilarna framför. Fick dock samtidigt en känsla av att det är lite som i teknikens barndom inom vilken teknik som helst, typ skiftet mellan svartvit tv eller en i färg, fax jämfört med e-mail osv. Som att man kommer skratta åt det som var innan, för det känns som att jag har relativt låg upplösning på lamporna i min bil (Plaid med HW4). Nu är jag inte inläst på området men känslan är i alla fall att matrix-lamporna har stor framtida utvecklingspotential.
Förtar ju inte känslan för den enskilde av att uppleva något nytt och häftigt va? Uppfattar att det var temat för inlägget.Hertsh skrev: ↑19 mar 2024 08:56Bra med gratis uppdatering, men Tesla är verkligen på efterkälken här. Det är inte teknikens barndom, det är Teslas barndom. Min gamla Volvo XC60 från 2016 hade helljus med avskärmning. Det var inte Matrix men funkade felfritt. Många bilar sedan dess har haft felfria Matrix i flertalet år.bjornnilsson skrev:Japp, jag har FSD.
Provkörde som sagt i mörker igår efter uppdateringen natten innan och det var en smula magiskt att se hur det bildades en mörkare korridor mot bilarna som jag mötte. Samma mot bilarna framför. Fick dock samtidigt en känsla av att det är lite som i teknikens barndom inom vilken teknik som helst, typ skiftet mellan svartvit tv eller en i färg, fax jämfört med e-mail osv. Som att man kommer skratta åt det som var innan, för det känns som att jag har relativt låg upplösning på lamporna i min bil (Plaid med HW4). Nu är jag inte inläst på området men känslan är i alla fall att matrix-lamporna har stor framtida utvecklingspotential.
Sannolikt är väl de som haft funktionen i 10 år bättre än en som precis fått den. Det blev ju inte lagligt i USA förrän 2022 så därfär har väl inte Tesla satsat på det alls.RagWal skrev: ↑19 mar 2024 10:15Förtar ju inte känslan för den enskilde av att uppleva något nytt och häftigt va? Uppfattar att det var temat för inlägget.Hertsh skrev: ↑19 mar 2024 08:56Bra med gratis uppdatering, men Tesla är verkligen på efterkälken här. Det är inte teknikens barndom, det är Teslas barndom. Min gamla Volvo XC60 från 2016 hade helljus med avskärmning. Det var inte Matrix men funkade felfritt. Många bilar sedan dess har haft felfria Matrix i flertalet år.bjornnilsson skrev:Japp, jag har FSD.
Provkörde som sagt i mörker igår efter uppdateringen natten innan och det var en smula magiskt att se hur det bildades en mörkare korridor mot bilarna som jag mötte. Samma mot bilarna framför. Fick dock samtidigt en känsla av att det är lite som i teknikens barndom inom vilken teknik som helst, typ skiftet mellan svartvit tv eller en i färg, fax jämfört med e-mail osv. Som att man kommer skratta åt det som var innan, för det känns som att jag har relativt låg upplösning på lamporna i min bil (Plaid med HW4). Nu är jag inte inläst på området men känslan är i alla fall att matrix-lamporna har stor framtida utvecklingspotential.
Men vad är då sämre med Teslas Matrix jmf de som leder? För funktionen (inte blända mötande men bibehålla max ljus framåt) måste väl tex högre upplösning inte vara självklart bättre (som man sett från tex Audi) utan snarare hur det är implementerat?
Man skulle kunna anta det. Just det testet var dock inte så smickrande (snabbskummade igenom) på en premiumbil från Mercedes. Blockade alltid ljuset mot mötande på motorväg och rätt dålig ljusbredd på mindre vägar. utrymme för förbättringar även där.spacecoin skrev: ↑19 mar 2024 10:58
Sannolikt är väl de som haft funktionen i 10 år bättre än en som precis fått den. Det blev ju inte lagligt i USA förrän 2022 så därfär har väl inte Tesla satsat på det alls.
Nu har jag tyvärr inte LED på min Raven så jag har inte provat själv. Det lär ju vara en rejäl relativ förbättring i alla fall från icke-adaptiva headlight till adaptiva om de bara funkar hyggligt t o m.
Vad jag vet har premium-modellerna typiskt 1.3MP eller fler. Som sagt behöver inte det vara enormt mycket bättre, men antagligen. Speciellt i komplexa situationer som möte + omkörning + filbyte t ex.
TeslaBjörn testade EQS 2021:
För att förtydliga: Du menar att efter extra offergåvor i frunken, så funkar det nu till slut riktigt bra?Wagge skrev: ↑19 mar 2024 12:15Efter provkörning igår kan jag konstatera att funktionen funkar riktigt bra, stort lyft mot tidigare då jag inte använde automatiken då den tog för lång tid på sig att slå på helljuset efter möte. Mkt säkrare mörkerkörning efter uppdateringen när man som jag kör mkt på landsvägar med mkt djur…
Har FSD så kanske därför jag fick tidig uppdatering… (förutom mina offergåvor i frunken förstås)
Ja, behöver dock vara magiska bananer som sagtairdrive skrev: ↑19 mar 2024 16:15Wagge skrev: ↑19 mar 2024 12:15Efter provkörning igår kan jag konstatera att funktionen funkar riktigt bra, stort lyft mot tidigare då jag inte använde automatiken då den tog för lång tid på sig att slå på helljuset efter möte. Mkt säkrare mörkerkörning efter uppdateringen när man som jag kör mkt på landsvägar med mkt djur…
Har FSD så kanske därför jag fick tidig uppdatering… (förutom mina offergåvor i frunken förstås)
För att förtydliga: Du menar att efter extra offergåvor i frunken, så funkar det nu till slut riktigt bra?
Model 3 highland har mycket färre pixlar i sin strålkastare än den föregående, det ser ut som bara enstaka större led-lampor om man kollar (8-10 stycken har jag för mig). Om programvaran utvecklats för Highland-strålkastarna och sedan bara skalas upp i de riktiga led matrix-lamporna i icke-highland så blir effekten säkert att det blir väldigt grovhugget. Model Y lär säkert få samma strålkastare sedan, så jag skulle inte bli förvånad om man nöjer sig med det som kom nu.bjornnilsson skrev: ↑19 mar 2024 08:16Japp, jag har FSD.
Provkörde som sagt i mörker igår efter uppdateringen natten innan och det var en smula magiskt att se hur det bildades en mörkare korridor mot bilarna som jag mötte. Samma mot bilarna framför. Fick dock samtidigt en känsla av att det är lite som i teknikens barndom inom vilken teknik som helst, typ skiftet mellan svartvit tv eller en i färg, fax jämfört med e-mail osv. Som att man kommer skratta åt det som var innan, för det känns som att jag har relativt låg upplösning på lamporna i min bil (Plaid med HW4). Nu är jag inte inläst på området men känslan är i alla fall att matrix-lamporna har stor framtida utvecklingspotential.
De har gått från att vara rätt små gröna cirklar (diskar) med en pil inuti till att bli betydligt större gröna pilar. Mycket bättre.