Sida 418 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 07:54
av Jerker
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 08:51
av Niklas Z
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Ofta bättre att sakna funktionen helt än att ha en dåligt implementerad version av den.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 09:04
av lawe
Min andrabil är en Mitsubishi Pajero från 2001. Torkarna på den fungerar utmärkt :-)

(gubbvarning på den kommentaren...)

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 10:41
av taliz
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 11:03
av Jerker
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 12:03
av Verdi_
Jerker skrev: 21 feb 2024 11:03
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 13:19
av mikebike
Verdi_ skrev: 21 feb 2024 12:03
Jerker skrev: 21 feb 2024 11:03
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?
Det är väl ganska känt vid det här laget att torkarna går över på Auto varje gång man aktiverar farthållaren.
Om man väljer manuellt så är läge I ofta för snabbt och man kan inte ändra frekvensen utöver de fasta lägena.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 15:21
av Jerker
Verdi_ skrev: 21 feb 2024 12:03
Jerker skrev: 21 feb 2024 11:03
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?
Jovisst, men en manuell hantering i en Tesla är betydligt bökigare än med en traditionell spak.

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 17:21
av Verdi_
Jerker skrev: 21 feb 2024 15:21
Verdi_ skrev: 21 feb 2024 12:03
Jerker skrev: 21 feb 2024 11:03
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?
Jovisst, men en manuell hantering i en Tesla är betydligt bökigare än med en traditionell spak.
Inte i min Tesla. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 17:21
av Verdi_
mikebike skrev: 21 feb 2024 13:19
Verdi_ skrev: 21 feb 2024 12:03
Jerker skrev: 21 feb 2024 11:03
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41
Jerker skrev: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?
Det är väl ganska känt vid det här laget att torkarna går över på Auto varje gång man aktiverar farthållaren.
Om man väljer manuellt så är läge I ofta för snabbt och man kan inte ändra frekvensen utöver de fasta lägena.
Inte i min Tesla. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 21 feb 2024 17:44
av mikebike
Verdi_ skrev: 21 feb 2024 17:21
mikebike skrev: 21 feb 2024 13:19
Verdi_ skrev: 21 feb 2024 12:03
Jerker skrev: 21 feb 2024 11:03
taliz skrev: 21 feb 2024 10:41


Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?
Det är väl ganska känt vid det här laget att torkarna går över på Auto varje gång man aktiverar farthållaren.
Om man väljer manuellt så är läge I ofta för snabbt och man kan inte ändra frekvensen utöver de fasta lägena.
Inte i min Tesla. ;)
Kan du ändra svepfrekvensen från 1 gång per minut till en gång i sekunden?

Re: Artikel i media

Postat: 04 mar 2024 07:33
av Gustafsson
Tesla på CNN om värdeminskning och lite FSD
https://www.cnn.com/2024/03/03/cars/mus ... id=ios_app

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2024 09:39
av Verdi_
Metalls tidning fortsätter sin kampanj mot Tesla.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP ... exas-i-usa

Re: Artikel i media

Postat: 10 mar 2024 23:49
av SwedishAdvocate
Verdi_ skrev: 10 mar 2024 09:39
Metalls tidning fortsätter sin kampanj mot Tesla.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP ... exas-i-usa
1. AB är ju långt ifrån det enda mediaföretag som rapporterar om det där... Gissar att en bidragande orsak till just den här nyhetens spridning är att kvinnan som omkom enligt uppgift var dollarmiljardär.
2. AB ägs till 91 % av det norska börsnoterade företaget Shibstedt. Metall kan möjligtvis klassas som en liten minoritetsägare eftersom LO äger 9%.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet

Som jag förstått det så hade hon kunnat ta sig ur bilen genom att trycka ut framrutan på sin Model X med benen. Hade hon vetat om det så gissar jag att hon hade överlevt. Själv tror jag att jag fick reda på det genom att läsa om det i något inlägg på det här forumet. Annars hade inte jag heller vetat. Är ju onekligen synd att det inte är fler som känner till det.

Enligt rapporteringen så hade hon råkat 'lägga i backen' av misstag – ett misstag hon även gjort tidigare. Undrar om bilen hade körriktningsväljaren i pekskärmen?

https://www.businessinsider.com/angela- ... ent-2024-3

Re: Artikel i media

Postat: 26 mar 2024 21:32
av nek0
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?

Re: Artikel i media

Postat: 26 mar 2024 21:45
av SwedishAdvocate
nek0 skrev: 26 mar 2024 21:32
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Vad är skatten på bensin och diesel då på Island?

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 10:29
av Swallat
nek0 skrev: 26 mar 2024 21:32
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjukt

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 10:42
av taliz
Swallat skrev: 27 mar 2024 10:29
nek0 skrev: 26 mar 2024 21:32
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjukt
Nä det är fel metod för privatbruk. Bil handlar för de flesta om frihet, att bli beskattad för varje kilometer man kör sänder en väldigt tråkig signal.
Skall man införa något sådant så skall det införas för samtliga bränslen.
Eller så beskattar man på samma sätt som bensin och diesel, dvs man beskattar elen.

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 10:51
av mikebike
Swallat skrev: 27 mar 2024 10:29
nek0 skrev: 26 mar 2024 21:32
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjukt
Hur mycket betalar utländska långtradare?

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 12:23
av Niklas Z
En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 12:27
av fth
Swallat skrev: 27 mar 2024 10:29
nek0 skrev: 26 mar 2024 21:32
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjukt
Det är ju iofs rätt lätt att argumentera för att elbilar minskar flera av samhällets övriga kostnader drastiskt jämfört med ICE, t.ex. finns det studier som visar att sjukvårdskostnader förknippade med astma och andra lungproblem minskar påtagligt i områden med hög EV-penetration.

Generellt har vi ju inte heller riktade skatter i Sverige, vi har ju t.ex. inte särskilt stort inslag av vägtullar, broavgifter, "bompeng" etc som i andra länder, och det finns ju heller ingen direktkoppling i statsbudgeten mellan drivmedelsskatt och kostnader för vägunderhåll el dyl.

Jag tycker själv att kilometerskatt för EV är en riktigt dålig idé, det om något kommer ju att försena omställningen, och det blir ju ytterligare ett argument för just dom som kör riktigt långt att fortsätta köra fossilt.

/fth

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 12:32
av tor-ake
Niklas Z skrev: 27 mar 2024 12:23
En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.
Kan det möjligen vara så att det inte är elbilar som brinner, då? Fakta är att elbilar dels är en mindre del av bilflottan, och dels att de brinner mer sällan. Åtminstone icke-anlagt.

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 12:59
av Niklas Z
tor-ake skrev: 27 mar 2024 12:32
Niklas Z skrev: 27 mar 2024 12:23
En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.
Kan det möjligen vara så att det inte är elbilar som brinner, då? Fakta är att elbilar dels är en mindre del av bilflottan, och dels att de brinner mer sällan. Åtminstone icke-anlagt.
Ja, så är det och det vet ju vi elbilsnördar, men det jag syftade på var att för några år sedan valsade det runt skrönor om att elbilar brann så ofta. Nu verkar det ha upphört.

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 16:12
av Electron
Niklas Z skrev: 27 mar 2024 12:23
En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.
Trollen letar klickbaits, snart är detta på tapeten….

Re: Artikel i media

Postat: 27 mar 2024 23:34
av MarkusL
Swallat skrev: 27 mar 2024 10:29
nek0 skrev: 26 mar 2024 21:32
https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjukt
Fast elbilar betalar ju drivmedlkatt i form av elskatt och sedan dessutom moms på skatten :?
Dessutom bidrar de till en positiv handelsbalans som gagnar landet, istället för att importera olja så använder vi lokalproducerad el. Dessutom ett friskare smartare folk ger lägre kostnader i vården och högre skatteintäkter. Tar väl i och för sig en generation innan man kan mäta ökad IQ till följd av mindre avgaser till hjärnan men utan att ha gjort kalkylen så tror jag att endast de första besparingarna ger en plusaffär. Risken är dock att vi inte tänker särskilt lång och gör som islänningarna.