Re: Artikel i media
Postat: 21 feb 2024 07:54
Jag kör en MG4 Standard nu och den saknar helt torkarautomatik. Kan inte säga att jag saknar torkar"automatiken" som fanns i min model 3.
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?Jerker skrev: ↑21 feb 2024 11:03Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Det är väl ganska känt vid det här laget att torkarna går över på Auto varje gång man aktiverar farthållaren.Verdi_ skrev: ↑21 feb 2024 12:03Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?Jerker skrev: ↑21 feb 2024 11:03Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Jovisst, men en manuell hantering i en Tesla är betydligt bökigare än med en traditionell spak.Verdi_ skrev: ↑21 feb 2024 12:03Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?Jerker skrev: ↑21 feb 2024 11:03Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Inte i min Tesla.Jerker skrev: ↑21 feb 2024 15:21Jovisst, men en manuell hantering i en Tesla är betydligt bökigare än med en traditionell spak.Verdi_ skrev: ↑21 feb 2024 12:03Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?Jerker skrev: ↑21 feb 2024 11:03Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Inte i min Tesla.mikebike skrev: ↑21 feb 2024 13:19Det är väl ganska känt vid det här laget att torkarna går över på Auto varje gång man aktiverar farthållaren.Verdi_ skrev: ↑21 feb 2024 12:03Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?Jerker skrev: ↑21 feb 2024 11:03Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Om man väljer manuellt så är läge I ofta för snabbt och man kan inte ändra frekvensen utöver de fasta lägena.
Kan du ändra svepfrekvensen från 1 gång per minut till en gång i sekunden?Verdi_ skrev: ↑21 feb 2024 17:21Inte i min Tesla.mikebike skrev: ↑21 feb 2024 13:19Det är väl ganska känt vid det här laget att torkarna går över på Auto varje gång man aktiverar farthållaren.Verdi_ skrev: ↑21 feb 2024 12:03Jag kör helt manuellt på min Tesla. Gick inte det?Jerker skrev: ↑21 feb 2024 11:03Javisst! Men det var faktiskt en lättnad att gå tillbaka till ett helt manuellt system igen. Mycket mindre bekymmer och lättare att manövrera.taliz skrev: ↑21 feb 2024 10:41
Det som behövs är en spak bakom ratten där man kan manuellt sätta intervall, och/eller justera känsligheten för automatiken.
Jag får typ vrida på känsligheten varje gång på min regnsensorförsedda Zoe, ibland sparka igång manuellt, och just att man lätt kan göra det är extremt viktigt.
Om man väljer manuellt så är läge I ofta för snabbt och man kan inte ändra frekvensen utöver de fasta lägena.
1. AB är ju långt ifrån det enda mediaföretag som rapporterar om det där... Gissar att en bidragande orsak till just den här nyhetens spridning är att kvinnan som omkom enligt uppgift var dollarmiljardär.Verdi_ skrev: ↑10 mar 2024 09:39Metalls tidning fortsätter sin kampanj mot Tesla.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP ... exas-i-usa
Vad är skatten på bensin och diesel då på Island?nek0 skrev: ↑26 mar 2024 21:32https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjuktnek0 skrev: ↑26 mar 2024 21:32https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Nä det är fel metod för privatbruk. Bil handlar för de flesta om frihet, att bli beskattad för varje kilometer man kör sänder en väldigt tråkig signal.Swallat skrev: ↑27 mar 2024 10:29Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjuktnek0 skrev: ↑26 mar 2024 21:32https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Hur mycket betalar utländska långtradare?Swallat skrev: ↑27 mar 2024 10:29Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjuktnek0 skrev: ↑26 mar 2024 21:32https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Det är ju iofs rätt lätt att argumentera för att elbilar minskar flera av samhällets övriga kostnader drastiskt jämfört med ICE, t.ex. finns det studier som visar att sjukvårdskostnader förknippade med astma och andra lungproblem minskar påtagligt i områden med hög EV-penetration.Swallat skrev: ↑27 mar 2024 10:29Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjuktnek0 skrev: ↑26 mar 2024 21:32https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?
Kan det möjligen vara så att det inte är elbilar som brinner, då? Fakta är att elbilar dels är en mindre del av bilflottan, och dels att de brinner mer sällan. Åtminstone icke-anlagt.Niklas Z skrev: ↑27 mar 2024 12:23En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.
Ja, så är det och det vet ju vi elbilsnördar, men det jag syftade på var att för några år sedan valsade det runt skrönor om att elbilar brann så ofta. Nu verkar det ha upphört.tor-ake skrev: ↑27 mar 2024 12:32Kan det möjligen vara så att det inte är elbilar som brinner, då? Fakta är att elbilar dels är en mindre del av bilflottan, och dels att de brinner mer sällan. Åtminstone icke-anlagt.Niklas Z skrev: ↑27 mar 2024 12:23En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.
Trollen letar klickbaits, snart är detta på tapeten….Niklas Z skrev: ↑27 mar 2024 12:23En sak som slagit mig den senaste tiden är något som det knappast alls skrivs om i media längre, nämligen elbilsbränder.
I vår lokala tidning här i Uppsala, UNT, skrivs det rätt ofta om bilbräder, både i de fall branden är anlagd och i de fall branden uppstår på annat sätt. Det står aldrig numera att det är en elbil som brinner och i de fall bilmodellen anges, eller då det finns en bild på fordonet, är det en ICE-bil.
Det verkar som att den här föreställningen om att elbilar brinner stup i kvarten kan förpassas till historien.
Fast elbilar betalar ju drivmedlkatt i form av elskatt och sedan dessutom moms på skattenSwallat skrev: ↑27 mar 2024 10:29Inte skit egentligen, borde vara standard med någon form av KM skatt, sedan utsläpps baserade skatter samt ev viktpåslag för att främja mindre lättare fordon, alla bilar som rullar sliter på vägarna, att få låter elbilar nästan rulla utan att bidra till underhållet är sjuktnek0 skrev: ↑26 mar 2024 21:32https://www.vibilagare.se/nyheter/islan ... ddhybrider
När ska våra politiker komma på ett sånt skit?