Sida 417 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 07:06
av Jerker
joel80 skrev: 19 okt 2023 00:46
Gustafsson skrev:
Det är märkligt med Tesla! Dels verkar de ha mest klagomål och fel, och samtidigt ligger de alltid högt i betyg av ägarna.
Vissa verkar få dyra fel tidigt, medans andra har gått 100k mil utan stora fel.

Verkar ha ojämn kvalité?
Det finns väl rätt bra med exempel på ICE-bilar där motorerna rasat efter ett fåtal mil också. Måndagsexemplar finns i alla produktioner. Kanske så att man har högre förväntningar på en bil som kostar så mycket mer och att det är en annan kundgrupp som är van vid att föra sin talan och har en högre benägenhet att berätta om det i olika typer av media så att det syns och hörs.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 10:59
av Gustafsson
Så är det förstås, men min egen erfarenhet baserat på fyra Teslor och fyra Toyota Prius dessförinnan, så leder Tesla med 4-0. Inga åtgärder behövdes på någon Toyota, medan alla Teslorna haft något att åtgärda på garantin. Min 2018 S hade jag inne 4 gånger för att takluckan var fel monterad. Min nuvarande går framdörren emot framskärmen och ett dörrhandtag ligger emot dörrplåten och gnisslar som en lagårdsdörr.
Så jag är lite biased att tro att kritiken i artikeln ligger nära sanningen

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 11:10
av Niklas Z
joel80 skrev: 19 okt 2023 00:46
Gustafsson skrev:
Det är märkligt med Tesla! Dels verkar de ha mest klagomål och fel, och samtidigt ligger de alltid högt i betyg av ägarna.
Vissa verkar få dyra fel tidigt, medans andra har gått 100k mil utan stora fel.

Verkar ha ojämn kvalité?
Det beror nog på vad man prioriterar. Jag körde BMW i 28 år innan jag skaffade Teslan. Ingen av alla BMW jag haft var problemfri, men de hade fördelar i andra avseenden som med råge vägde upp problemen. För min del är köregenskaper, komfort, prestanda, upplevd kvalitetskänsla, och många andra saker mycket viktigare än problemfrihet.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 11:25
av Gustafsson
Det faktum att jag har Tesla fortfarande är ju för att de fortfarande är mycket bra bilar i mina ögon. Men det vore ju ännu bättre om de var mindre B i flera kanske mindre viktiga avseenden.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 11:31
av Banane
Jag skrev ett längre inlägg (som jag tog bort då jag tyckte det kändes lite väl OT) om hur jag valde bort en dödstråkig mörkgrön Toyota Carina E på 90-talet och istället skaffade en gul chiptrimmad Audi A4 med stora fälgar eftersom jag vill bli glad av min bil. Inte uttråkad. Sen vad kvaliteten på Audin flera ggr sämre än den på Toyotan. Turbon rasade osv.

Men grejen är att jag trots några besök på verkstaden blev glad av den. Jag blev glad när jag tänkte på den, när jag såg den, när jag körde den. Än idag köper jag bara bilar som jag blir glad av. Det ska kännas rätt.

Min poäng är alltså att man kan bli glad av en bil som går sönder lite oftare också bara den har rätt egenskaper i övrigt. Och hade jag valt Toyotan på 90-talet kanske jag också hade varit en sån där som sett bilen som ett nödvändigt ont som man har till att ta sig från A till B. Nu blev det inte så och det är jag glad för även om det kostat mig säkert många hundra tusen.

Ironiskt nog är det just dessa känslor som hindrar mig från att köpa den förnuftiga Model Y och behåller min Model S. Det är väldigt svårt att sätta fingret på men jag blir inte glad av Model Y. Är för mycket som skaver.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 14:23
av tesla newbie
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår. Min förra BMW X3 fick jag byta EGR ventil två gånger på när bilen bara var något år gammal och bromsbeläggen bak tog slut efter 3000 mil. Men jag uppskattade bilen enormt ändp och hade den i 6 år. Skodan dessförinnan hade färre fel som krävde verkstadsbesök, men krävde påfyllning av olja varje månad och led av en vibrerande DSG-låda, så den orkade jag bara behålla i 3 år.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 14:28
av Niklas Z
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 15:27
av mikebike
Niklas Z skrev: 19 okt 2023 14:28
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
Och den inte är alltför långt borta. Jag har bara 16 km till SC, men bussarna går ganska sällan sent på kvällen så jag fick gå 4 km från pendeltåget i förrgår.
Som jämförelse har jag 250 meter till Bilia.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 15:44
av Fredrik j
Niklas Z skrev: 19 okt 2023 14:28
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
En nära och engagerad verkstad betyder mycket om man har problem med en ny bil.

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 19:25
av niklas12
Teslas behandling av garantiärenden verkar vara lite sisådär om man ska tro denna artikeln

https://carup.se/korde-tesla-i-regn-kra ... 5xiS5yo1BA

Re: Artikel i media

Postat: 19 okt 2023 19:51
av SwedishAdvocate
niklas12 skrev: 19 okt 2023 19:25
Teslas behandling av garantiärenden verkar vara lite sisådär om man ska tro denna artikeln

https://carup.se/korde-tesla-i-regn-kra ... 5xiS5yo1BA
Diskuteras även i en annan tråd.

Fr.o.m. det här inlägget och neråt i den här andra tråden:
viewtopic.php?p=749751#p749751

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2023 09:05
av tesla newbie
mikebike skrev: 19 okt 2023 15:27
Niklas Z skrev: 19 okt 2023 14:28
tesla newbie skrev: 19 okt 2023 14:23
Trivs man med bilen så är det nog lättare att ha överseende med eventuella problem som uppstår.
Om dessutom verkstaden sköter sig bra blir det ännu lättare.
Och den inte är alltför långt borta. Jag har bara 16 km till SC, men bussarna går ganska sällan sent på kvällen så jag fick gå 4 km från pendeltåget i förrgår.
Som jämförelse har jag 250 meter till Bilia.
Jo det är en stor fördel att ha verkstaden nära. Bavaria ligger 10 min promenad hemifrån, så det var betydligt lättare att lämna bilen där och gå hem. Lyckligtvis så finns ju Mobile Service om det inte krävs större reparationer.

Re: Artikel i media

Postat: 20 okt 2023 20:53
av Gustafsson

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2023 10:51
av ONSatan
Någon som läst denna på Aftonbladet och kan sammanfatta? Vilken vann och varför?

” Teknikmonstret vs nya Teslan – solklar vinnare”
https://www.aftonbladet.se/bil/a/Mol8lM ... -et5-betyg

Re: Artikel i media

Postat: 02 nov 2023 11:37
av Jerker
ONSatan skrev: 02 nov 2023 10:51
Någon som läst denna på Aftonbladet och kan sammanfatta? Vilken vann och varför?

” Teknikmonstret vs nya Teslan – solklar vinnare”
https://www.aftonbladet.se/bil/a/Mol8lM ... -et5-betyg
Tesla vann. Dels pga av ekonomin då batterihyran och batteribytena är så dyra. Dels på att Teslas navigering och övriga infotainment är överlägset.

Under Äga fick Nio bara 1 plus och Tesla 5.
Under Säkerhet fick Nio 4 plus och Tesla 3 pga avsaknaden av blinkersspak.
Under Teknik fick Nio 3 plus och Tesla 5.
Sammanfattning: Nio 4 plus och Tesla 5.

Re: Artikel i media

Postat: 03 nov 2023 09:01
av wannabee
Gustafsson skrev: 19 okt 2023 10:59
Så är det förstås, men min egen erfarenhet baserat på fyra Teslor och fyra Toyota Prius dessförinnan, så leder Tesla med 4-0. Inga åtgärder behövdes på någon Toyota, medan alla Teslorna haft något att åtgärda på garantin. Min 2018 S hade jag inne 4 gånger för att takluckan var fel monterad. Min nuvarande går framdörren emot framskärmen och ett dörrhandtag ligger emot dörrplåten och gnisslar som en lagårdsdörr.
Så jag är lite biased att tro att kritiken i artikeln ligger nära sanningen
S och X görs ju i USA och 3 har också kommit från USA länge, Y kom från Kina och även Berlin. USA är ökända för att arbetarna gör bilarna slarvigt, karosspassning etc, så är ens Tesla från USA så är det inget konstigt att man har problem med sin bil.

Jag köpte en Y från Kina och den har det inte varit några problem med, 1,5 år.


https://www.teslarati.com/elon-musk-tes ... -shanghai/

Musk commended the plant for producing some of the “best quality” automobiles in the world, a long-standing narrative in the Tesla community. Tesla has long sparred with critics over the quality and build of its vehicles, but Giga Shanghai has long attempted to redefine the moniker of “Made in China” by producing what is the best and highest quality cars in the company’s lineup of factories.


Re: Artikel i media

Postat: 03 nov 2023 10:11
av wannabee
https://www.affarsvarlden.se/artikel/te ... -northvolt

Tecken på att Volkswagen tröttnat på Northvolt

Re: Artikel i media

Postat: 06 nov 2023 15:54
av tslaqqq
Gjorde dom inte det när dom drog sig ur Saltzgitter fabriken redan för några år sedan och beslutade (då) att bygga den i egen regi och inte förlita sig på Nortvolt. Nu har ju VW ingen direkt erfarenhet av att bygga vare sig batterier eller batterifabriker så gissar inte heller det lär hända.

Vilken artikel i media diskuteras här, kan man flika in denna...
https://www.svd.se/a/dwWRbq/trog-forsal ... -med-flera

Som vanligt beskriver MSM läget för hela branschen när artikeln snarare borde framhålla hela branschen minus Tesla.

Re: Artikel i media

Postat: 14 nov 2023 22:22
av leiflodde
Dyrt att köra diesel i Danmark se upp.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/76 ... n-ge-boter


644 böter har delats ut till svenskar inom loppet av drygt en månad när de kört över till Danmark.
Anledningen: nya danska dieselregler.

I slutet av oktober tog Helene Aurell, 62, bilen över Öresundsbron till Danmark för att gå på en konstutställning på Danska Grafiker i Köpenhamn.

Några veckor senare fick hon veta att utflykten blivit en dyrare historia än hon tänkt sig – genom ett brev på posten från danska myndigheter.

– Jag förstod ingenting. De vill att jag ska betala 1500 danska kronor gånger två för att jag körde fram och tillbaka, säger hon.

Hundratals svenskar bötfällda
Böterna är utfärdade efter de nya miljözon-reglerna som gäller för dieselbilar som trädde i kraft den 1 oktober i år.

Sedan dess har 644 svenska bilar bötfällts, uppger danska Naturvårdsverket för Aftonbladet.

Helene Aurell bor en bit utanför Simrishamn och berättar att hon i sin yrkesroll som konstnär åker över bron flera gånger till Köpenhamn varje år.

Men nu kör hon en bil som inte uppfyller de nya danska miljökraven för att kunna köra i vissa områden i landet – en Opel med dieselmotor från 2011.

Hon berättar att hon endast hittat begränsad information på nätet om de nya reglerna.

– Jag tycker att 3000 danska kronor är väldigt mycket pengar för en företeelse man just infört, framför allt när det inte varit lätt att få information.

”Sverige har inget ansvar”
Enligt Per Öhlund, utredare vid Transportstyrelsen, är det den enskilda föraren som är skyldig att ta reda på vilka lagar som gäller – och att Sverige inte har något ansvar i detta fall.

– Sverige har en skyldighet att informera för regler som gäller i Sverige. Men vi kan inte bevaka hur andra länder väljer att ändra sina regler.

Re: Artikel i media

Postat: 19 feb 2024 23:58
av Gustafsson
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/

Re: Artikel i media

Postat: 20 feb 2024 08:25
av mikebike
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.

Re: Artikel i media

Postat: 20 feb 2024 08:40
av themax
mikebike skrev: 20 feb 2024 08:25
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Jag har givit upp tron på att Tesla faktiskt kommer klara uppdatera något som är kritiskt för framförandet av fordonet. Att vi får ytterligare ett meningslöst spel är jag dock säker på.

Re: Artikel i media

Postat: 20 feb 2024 10:38
av Gustafsson
mikebike skrev: 20 feb 2024 08:25
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Den uppdateringen har väl inget att göra med artikeln annat än att de i nuläget inte är speciellt bra? Menar du att uppdateringen redan kommit?

Re: Artikel i media

Postat: 20 feb 2024 10:53
av mikebike
Gustafsson skrev: 20 feb 2024 10:38
mikebike skrev: 20 feb 2024 08:25
Gustafsson skrev: 19 feb 2024 23:58
Händer det äntligen nåt med torkarna?
https://electrek.co/2024/02/19/tesla-up ... pers-soon/
Det gjorde det med 2023.44. De blev sämre.
Den uppdateringen har väl inget att göra med artikeln annat än att de i nuläget inte är speciellt bra? Menar du att uppdateringen redan kommit?
Nä, jag menar att det "hände nåt med torkarna".
Det positiva är att det borde vara lätt att förbättra funktionen, det är bara att backa den senaste förändringen. :lol:

Torkarautomatiken kommer aldrig fungera bra med den befintliga hårdvaran. Det tycker jag de senaste 5 åren visat.

Re: Artikel i media

Postat: 20 feb 2024 15:25
av Gustafsson
Jag har via ”deep learning” programmerat min tumme att trycka på rätt plats på Yoken när det kommer regn på rutan, det funkar kanon och är nästan helautomatiskt nu. Den är så smart att den startar torkarna redan innan mötet med lastbilarna.