Sida 1 av 3

Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 10:35
av Henrik P
Avbokade precis min Y och måste leta annat märke. Mitt företag stängde precis möjligheten att köpa Tesla pga USA's och Elons hållning gentemot Europa. Jag måste säga att det heller inte lockar att längre finansiera varken USA eller Elon. Nog om det.
Har kört Modell 3 i snart 5 år och måste säga att jag oroar mig för att jag kommer bli missnöjd med vilken bil jag än väljer nu.

Vad har forumet för erfarenheter av andra märken? Letar efter en lite högre bil nu än M3. Välkomnar alla tips på vad man skall undvika eller vilka fördelar andra märken har. Tacksam för all input!

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 10:52
av TiborBlomhall
Du skulle kunna testa Zeekr 7X eller Xpeng G6.

De båda har samma målgrupp som Tesla, kunder som efterfrågar högteknologiska bilar.
Speciellt Zeekr är en väldigt lyckad och prisvärd bil.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 11:03
av manneson
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 11:05
av Snotling
Om det är för företag så kan jag rekommendera NIO ET5T som jag haft sedan i somras och kört 1350mil på nu.
Tycker att den fungerar över förväntan.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 11:34
av Fredrik j
manneson skrev: 08 dec 2025 11:03
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.
Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 11:47
av Henrik P
Jag tackar för era tankar! Hade fortsatt med Tesla om inte företaget sagt stopp, trots allt. Men ja det blir inte mycket kvar att köpa om man skall väga in alla aspekter. Personligen skulle jag nog aldrig köpa en bil som säljs av Kinesiska staten. Så detta är knepigt vilket var anledningen till att jag tog hjälp här inne. För övrigt är min M3 tillverkad i USA, innan Elon blev en idiot och Trump en diktatorwannabe.

Tittar på Mercedes och Kia men gillar ingen av dem rent visuellt.

Blir lite kepigt låtsas ha en moralisk kompass och samtidigt jobba på en MAC och prata i en iphone....

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 12:05
av manneson
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 11:34
manneson skrev: 08 dec 2025 11:03
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.
Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…
Nej, jag glömmer inget. Räknar även in påverkan på ITP.
Har man dock förhållandevis låg lön kan man ibland tjäna på förmånsbil(vs en ny privat dvs, men då bör man kanske sikta på en beggad istället..)

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 12:21
av Fredrik j
manneson skrev: 08 dec 2025 12:05
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 11:34
manneson skrev: 08 dec 2025 11:03
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.
Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…
Nej, jag glömmer inget. Räknar även in påverkan på ITP.
Har man dock förhållandevis låg lön kan man ibland tjäna på förmånsbil(vs en ny privat dvs, men då bör man kanske sikta på en beggad istället..)
Har man förmånsbil med bruttolönsavdrag påverkar det den allmänna pensionen om man tjänar under brytpunkten. ITP behöver inte påverkas. Beror på hur avtalet ser ut. Har man ”tjänstebil”, bil som en del av lönen, läggs förmånsvärdet ovanpå din inkomst och kan höja pensionen.
Oavsett är dom där 350’ en stor anledning att ha elbilen som förmånsbil om man kan.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 12:59
av manneson
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 12:21
manneson skrev: 08 dec 2025 12:05
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 11:34
manneson skrev: 08 dec 2025 11:03
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.
Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…
Nej, jag glömmer inget. Räknar även in påverkan på ITP.
Har man dock förhållandevis låg lön kan man ibland tjäna på förmånsbil(vs en ny privat dvs, men då bör man kanske sikta på en beggad istället..)
Har man förmånsbil med bruttolönsavdrag påverkar det den allmänna pensionen om man tjänar under brytpunkten. ITP behöver inte påverkas. Beror på hur avtalet ser ut. Har man ”tjänstebil”, bil som en del av lönen, läggs förmånsvärdet ovanpå din inkomst och kan höja pensionen.
Oavsett är dom där 350’ en stor anledning att ha elbilen som förmånsbil om man kan.
Den stora skillnaden är om man har ITP1 eller ITP2.
ITP1 ger stor påverkan med högre lön. Har man ITP2, dvs man är född innan 1978, kommer man oftast lindrigare undan.

Det finns givetvis massa variabler och många som ”går runt” regelverket. Men hela grundtanken med förmånsbeskattning är att det inte ska löna sig med tjänstebil, det ska kosta samma. Dvs ”gör man rätt” så tjänar man inte på det.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:03
av holden
Med nettolöneavdrag påverkas inte pensionen.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:04
av manneson
holden skrev: 08 dec 2025 13:03
Med nettolöneavdrag påverkas inte pensionen.
Nej, men då försvinner också vanligtvis kostnadsfördelen.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:13
av elbilly
Så företaget tar politisk ställning för att dom inte gillar att företag tar politisk ställning?

Vad gäller bil så finns det mycket alternativ numera.
Kolla upp så det dagliga användandet är smärtfritt, dvs att alla fungerar som det ska varje gång.
Låsa upp, låsa, värma upp osv...

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:16
av holden
manneson skrev: 08 dec 2025 13:04
holden skrev: 08 dec 2025 13:03
Med nettolöneavdrag påverkas inte pensionen.
Nej, men då försvinner också vanligtvis kostnadsfördelen.
Det är kostnadsneutralt. Skatten blir exakt samma.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:22
av manneson
holden skrev: 08 dec 2025 13:16
manneson skrev: 08 dec 2025 13:04
holden skrev: 08 dec 2025 13:03
Med nettolöneavdrag påverkas inte pensionen.
Nej, men då försvinner också vanligtvis kostnadsfördelen.
Det är kostnadsneutralt. Skatten blir exakt samma.
Om du med kostnadsneutralt menar att det blir ungefär samma som att köpa privat så ja.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:22
av Maw
manneson skrev: 08 dec 2025 12:59
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 12:21
manneson skrev: 08 dec 2025 12:05
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 11:34
manneson skrev: 08 dec 2025 11:03
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.
Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…
Nej, jag glömmer inget. Räknar även in påverkan på ITP.
Har man dock förhållandevis låg lön kan man ibland tjäna på förmånsbil(vs en ny privat dvs, men då bör man kanske sikta på en beggad istället..)
Har man förmånsbil med bruttolönsavdrag påverkar det den allmänna pensionen om man tjänar under brytpunkten. ITP behöver inte påverkas. Beror på hur avtalet ser ut. Har man ”tjänstebil”, bil som en del av lönen, läggs förmånsvärdet ovanpå din inkomst och kan höja pensionen.
Oavsett är dom där 350’ en stor anledning att ha elbilen som förmånsbil om man kan.
Den stora skillnaden är om man har ITP1 eller ITP2.
ITP1 ger stor påverkan med högre lön. Har man ITP2, dvs man är född innan 1978, kommer man oftast lindrigare undan.

Det finns givetvis massa variabler och många som ”går runt” regelverket. Men hela grundtanken med förmånsbeskattning är att det inte ska löna sig med tjänstebil, det ska kosta samma. Dvs ”gör man rätt” så tjänar man inte på det.
Principen att det inte ska löna sig med bil genom jobbet utan att det ska vara skattemässigt egalt gäller bara fossilbilar. Det är meningen att det skattemässigt ska löna sig att välja elbil. Det medför att det blir billigare att få den som t ex personalbil än att köpa den privat, man betalar helt enkelt med bruttolön.

Så länge man ligger över brytpunkten även efter bruttolöneavdraget och under förutsättning arbetsgivaren fortsätter betala in tjänstepension baserat på lönen före bruttolöneavdrag så påverkas varken pension eller SGI.

Det finns gott om kalkyler på det här som visar skillnaden i kostnad mellan privat köp och bil genom jobbet. Så länge vi pratar elbil är det förmånligare att ta den genom jobbet.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:30
av toppo
Maw skrev: 08 dec 2025 13:22
manneson skrev: 08 dec 2025 12:59
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 12:21
manneson skrev: 08 dec 2025 12:05
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 11:34


Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…
Nej, jag glömmer inget. Räknar även in påverkan på ITP.
Har man dock förhållandevis låg lön kan man ibland tjäna på förmånsbil(vs en ny privat dvs, men då bör man kanske sikta på en beggad istället..)
Har man förmånsbil med bruttolönsavdrag påverkar det den allmänna pensionen om man tjänar under brytpunkten. ITP behöver inte påverkas. Beror på hur avtalet ser ut. Har man ”tjänstebil”, bil som en del av lönen, läggs förmånsvärdet ovanpå din inkomst och kan höja pensionen.
Oavsett är dom där 350’ en stor anledning att ha elbilen som förmånsbil om man kan.
Den stora skillnaden är om man har ITP1 eller ITP2.
ITP1 ger stor påverkan med högre lön. Har man ITP2, dvs man är född innan 1978, kommer man oftast lindrigare undan.

Det finns givetvis massa variabler och många som ”går runt” regelverket. Men hela grundtanken med förmånsbeskattning är att det inte ska löna sig med tjänstebil, det ska kosta samma. Dvs ”gör man rätt” så tjänar man inte på det.
Principen att det inte ska löna sig med bil genom jobbet utan att det ska vara skattemässigt egalt gäller bara fossilbilar. Det är meningen att det skattemässigt ska löna sig att välja elbil. Det medför att det blir billigare att få den som t ex personalbil än att köpa den privat, man betalar helt enkelt med bruttolön.

Så länge man ligger över brytpunkten även efter bruttolöneavdraget och under förutsättning arbetsgivaren fortsätter betala in tjänstepension baserat på lönen före bruttolöneavdrag så påverkas varken pension eller SGI.

Det finns gott om kalkyler på det här som visar skillnaden i kostnad mellan privat köp och bil genom jobbet. Så länge vi pratar elbil är det förmånligare att ta den genom jobbet.
Ja, förutsättningen att arbetsgivaren betalar in tjänstepension baserat på lönen före bruttolöneavdraget är nyckeln. Min kommande arbetsgivare gör inte det och då försvinner hela fördelen skulle jag säga. Men idag kan man hitta privatleasing så bra prissatt att fördelen med förmånsbil känns tveksam.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:30
av holden
manneson skrev: 08 dec 2025 13:22
holden skrev: 08 dec 2025 13:16
manneson skrev: 08 dec 2025 13:04
holden skrev: 08 dec 2025 13:03
Med nettolöneavdrag påverkas inte pensionen.
Nej, men då försvinner också vanligtvis kostnadsfördelen.
Det är kostnadsneutralt. Skatten blir exakt samma.
Om du med kostnadsneutralt menar att det blir ungefär samma som att köpa privat så ja.
Det ska inte finnas någon uppsida med förmånsbil, det är SKVs ambition, och dom lyckats rätt bra med den. Det spelar ingen roll om du har netto- eller bruttolöneavdrag. Fördelen med nettolöneavdrag är att du slipper sänka din SGI/PGI, vilket blir konsekvensen med bruttolöneavdrag. Det kan också få konsekvenser om man behöver ta upp lån med en lägre bruttolön.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 13:38
av macky
Tips till trådskaparen är att titta på nya iX3, ID7, kanske en beggad A6/Q6 e-tron. Nog en del prutläge på de senare iom att de ligger fel i pris jmf de senaste som iX3 och EX60.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 14:01
av SR-71-BlackBird
Kan rekommendera både EQE och EQS, fantastiska väglok med bra räckvidd, framför allt 450+.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 14:47
av Trevlig
TiborBlomhall skrev: 08 dec 2025 10:52
Du skulle kunna testa Zeekr 7X eller Xpeng G6.

De båda har samma målgrupp som Tesla, kunder som efterfrågar högteknologiska bilar.
Speciellt Zeekr är en väldigt lyckad och prisvärd bil.
Har testat G6, den är inte alls kul emot Y, kolla på Zeeker hellre.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 14:59
av Fredrik j
manneson skrev: 08 dec 2025 12:59
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 12:21
manneson skrev: 08 dec 2025 12:05
Fredrik j skrev: 08 dec 2025 11:34
manneson skrev: 08 dec 2025 11:03
IX3? EX60? PS4? ID7?

Alternativt kan du väl köpa en privat?
Det brukar kosta ungefär samma som förmånsbil om man verkligen räknar in allt(vilket just är skatteverkets mål), många verkar glömma att räkna på hur det tex påverkar pensionen.
Du verkar glömma ”rabatten” på 350000kr på förmånsvärdet på elbilar…
Nej, jag glömmer inget. Räknar även in påverkan på ITP.
Har man dock förhållandevis låg lön kan man ibland tjäna på förmånsbil(vs en ny privat dvs, men då bör man kanske sikta på en beggad istället..)
Har man förmånsbil med bruttolönsavdrag påverkar det den allmänna pensionen om man tjänar under brytpunkten. ITP behöver inte påverkas. Beror på hur avtalet ser ut. Har man ”tjänstebil”, bil som en del av lönen, läggs förmånsvärdet ovanpå din inkomst och kan höja pensionen.
Oavsett är dom där 350’ en stor anledning att ha elbilen som förmånsbil om man kan.
Den stora skillnaden är om man har ITP1 eller ITP2.
ITP1 ger stor påverkan med högre lön. Har man ITP2, dvs man är född innan 1978, kommer man oftast lindrigare undan.

Det finns givetvis massa variabler och många som ”går runt” regelverket. Men hela grundtanken med förmånsbeskattning är att det inte ska löna sig med tjänstebil, det ska kosta samma. Dvs ”gör man rätt” så tjänar man inte på det.
Hur mycket ITP som betalas in bestäms av vad man har kommit överens om. Allmäna pensionen har man inget inflytande över. Där är det taxerad inkomst som gäller.
Grundtanken är att det ska bli fördelaktigt att ha en elbil som förmånsbil istället för alternativen.

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 16:03
av PLA
Jag skulle rekommendera en lista:
-måste finnas, t.ex radarbaserad ACC (mitt krav)
-önskemål men inget måste
-kan finnas om utan extra kostnad
-ska inte finnas
Det blir enklare när man har klart för sig vad man vill ha i bilen.
Sedan ska bilen även vara hyfsat snygg :D
/Peter

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 16:05
av T4s
PLA skrev: 08 dec 2025 16:03
Jag skulle rekommendera en lista:
-måste finnas, t.ex radarbaserad ACC (mitt krav)
-önskemål men inget måste
-kan finnas om utan extra kostnad
-ska inte finnas
Det blir enklare när man har klart för sig vad man vill ha i bilen.
Sedan ska bilen även vara hyfsat snygg :D
/Peter

Obegränsat inköpspris?

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 16:21
av PLA
Obegränsat inköpspris?
Självklart, man kan ju alltid hoppa av om plånboken säger NEJ :lol:

Re: Hejdå Tesla...men vad istället?

Postat: 08 dec 2025 17:46
av Anderzzon
Om du kan leva med sämre UI skulle jag kika på nya Toyota bZ4X. Den verkar i alla fall ha fått bra omdöme av många bil-influensers som har varit nere på bjudresan i Spanien.