Sida 1 av 2

Köpråd

Postat: 07 dec 2025 09:34
av Lellepite
Hej!

Kör idag en 2022 Hyundai Kona electric med stora batteriet. Efter att bilen antastad ett vajersidoräcke så kommer den nog tyvärr att bli inlöst, så nu tänkte jag be om lite köpråd.

Tänkte hålla mig till en begagnad bil med maxpris på 400 000, men det får gärna vara lägre.
Pendlar 19 mil per dag längs norra norrlandskusten så det är inte direkt ovanligt med varken blixthalka eller snökanoner.
Laddar gratis på jobbet så vill gärna ha en rejäl räckvidd även när det är kallt och snöigt.
Då jag behöver bilen dagligen och inte heller älskar att slänga en massa pengar på att reparera bilen så vill jag ha något tillförlitligt med bra kvalite.

Konan har uppfyllt alla dessa saker. Dock har väl komforten varit lite sådär men ändå okej. Fyrhjulsdrift hade varit bra men är inget måste.
Nån som har nåt bra förslag?

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 10:11
av slugger75
Ja och jag tror att du vet vad många kommer svara:

Tesla Model Y LR AWD 2022 eller 2023.

Lång räckvidd, beprövad, fyrhjulsdrift. Fin bil.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 11:18
av roffe_s
Som ovan - många kommer att rekommendera MY här på forumet.

Bor själv med hus söder om Piteå och i lgh i Luleå. Jag tror även Du kan överväga Volvo XC40 eller Polestar 2. De vill ha mer ström än MY men har trevligare fjädring, mycket bra fyrhjulsdrift och relativt hög markfrigång för vinterförhållanden. Alla bilarna klarar vinterpendling på 19 mil utan att Du behöver plåga batteriet med 100% varje dag. Skulle den plattformen vara intressant skulle jag leta en bil utan Performance (Öhlinsdämpare) men absolut prioritera deras LED Matrix (med utmärkt funktion och ljusstyrka). Annat alternativ är väl annars Kia EV6 som är rätt vanlig som firmabil i bolag jag jobbar med.

Som alltid - spendera en helgdag och provkör några alternativ. 19 mil pendling är ändå en del och ställer lite andra krav än kortpendling. Lycka till med Ditt val :)

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 11:31
av manneson
Du kan ropa in en Model 3 Highland RWD(dvs årsm 2024) med runt 1000-2000 mil för under 400 på tex kvd.
Det är ett rejält kliv upp kör, komfort och kvalitetsmässigt vs en Kona. Dessutom får du då garantier som räcker länge.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 11:37
av Freez
Om du klarar dig utan fyrhjulsdrift kan MY RWD vara ett alternativ.

Extremt mycket bil för pengarna. Jag körde Konan 100 mil för en månad sedan och jag lovar du kommer bli supernöjd.

En 2023:a med låga mil hittar du runt 350-370 på Carla/Riddermark.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 11:41
av manneson
Freez skrev: 07 dec 2025 11:37
Om du klarar dig utan fyrhjulsdrift kan MY RWD vara ett alternativ.

Extremt mycket bil för pengarna. Jag körde Konan 100 mil för en månad sedan och jag lovar du kommer bli supernöjd.

En 2023:a med låga mil hittar du runt 350-370 på Carla/Riddermark.
Om man inte behöver utrymmet så finns ju ingen poäng med Y före 3.
3 Highland är mkt bekvämare än gamla Y, mycket roligare att köra och går dessutom mkt snålare. Nyare bil ger också längre kvarvarande garantier som sagt.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 13:55
av granlundii
Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 13:56
av manneson
granlundii skrev: 07 dec 2025 13:55
Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 14:03
av Off Grid Byggaren
Audi Q8 e-tron 55 är en bra vinterbil med fyrhjulsdrift.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 14:38
av BrooklynS
Gamla etron
MY LR (Bättre på allt än M3)
Polestar 2

Pendla längs E4 häruppe är ju inte kul, särskilt inte vintertid med dålig snöröjning osv. Model3 är sommartid en trevlig bil men vintertid har den för låg markfrigång och man sitter lågt också. Möter hellre en ren i 100 km/h med en högre bil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 19:04
av d3marcus
manneson skrev: 07 dec 2025 13:56
granlundii skrev: 07 dec 2025 13:55
Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.
Källa?

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 20:08
av Lellepite
Har börjat kika på MY både med och utan AWD. Är inte helt överens med inredningen, men man kanske vänjer sig? Hur är dom kvalitetsmässigt om man sköter service på rätt sätt?

Har en C40 AWD som hyrbil just nu och den är ju sjukt behaglig och rätt tyst att köra. Den är dock inte direkt snål. Har försökt sätta mig in i alla motor och batteriförändringar på den och XC40. Om jag fattat det rätt så är räckvidden betydligt bättre från årsmodell 2023 och framåt?

EV6 kör frun runt med så har rätt bra koll på den. Förutom en bytt ICU så har den ju funkat bra. Men belysningen är ju snäppet sämre än ett stearinljus så den går bort.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 20:20
av Freez
Lellepite skrev: 07 dec 2025 20:08
Har börjat kika på MY både med och utan AWD. Är inte helt överens med inredningen, men man kanske vänjer sig? Hur är dom kvalitetsmässigt om man sköter service på rätt sätt?

Har en C40 AWD som hyrbil just nu och den är ju sjukt behaglig och rätt tyst att köra. Den är dock inte direkt snål. Har försökt sätta mig in i alla motor och batteriförändringar på den och XC40. Om jag fattat det rätt så är räckvidden betydligt bättre från årsmodell 2023 och framåt?

EV6 kör frun runt med så har rätt bra koll på den. Förutom en bytt ICU så har den ju funkat bra. Men belysningen är ju snäppet sämre än ett stearinljus så den går bort.
Jag har kört 7000 mil med min RWD från 2023. Noll fel. Bara bytt torkarbladen. Tesla har ingen fast serviceplan.

Gällande inredning kändes det lite kalt i början men nu tycker jag den är supersnygg. En vanlig bil med en massa knappar känns istället som 90-talet.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 20:27
av mussla
Lellepite skrev: 07 dec 2025 20:08
Har börjat kika på MY både med och utan AWD. Är inte helt överens med inredningen, men man kanske vänjer sig? Hur är dom kvalitetsmässigt om man sköter service på rätt sätt?

Har en C40 AWD som hyrbil just nu och den är ju sjukt behaglig och rätt tyst att köra. Den är dock inte direkt snål. Har försökt sätta mig in i alla motor och batteriförändringar på den och XC40. Om jag fattat det rätt så är räckvidden betydligt bättre från årsmodell 2023 och framåt?

EV6 kör frun runt med så har rätt bra koll på den. Förutom en bytt ICU så har den ju funkat bra. Men belysningen är ju snäppet sämre än ett stearinljus så den går bort.
Jag har kört 5000 mil med min MY. Inga fel på den. Det är skönt med Tesla att de inte kräver att man följer en serviceplan. Garantin gäller ändå.

Vad det gäller inredningen så är den spartansk. Det fungerar generellt sett bra. Fuskträet ser lite billigt ut tycker jag men inget som stör mig alltför mycket. Det går ju att täcka om man verkligen vill också.

Generellt sett är jag väldigt nöjd. Det är den bästa bil jag ägt.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 20:33
av Jigsaw73
Har en 2014 Y RWD och är supernöjd! Appropå köra längs Norrlandskusten så är det inga problem går dom en pansarvagn i snön och stabilt på hakan...
Bor i Sundsvall och kört några gånger på vintern upp till Umeå och haft runt 15% kvar varje gång
Den har ju stabila LFT batterier som du kan ladda till 100% ofta utan att det gör något

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 21:24
av toppo
Lellepite skrev: 07 dec 2025 20:08
Har börjat kika på MY både med och utan AWD. Är inte helt överens med inredningen, men man kanske vänjer sig? Hur är dom kvalitetsmässigt om man sköter service på rätt sätt?

Har en C40 AWD som hyrbil just nu och den är ju sjukt behaglig och rätt tyst att köra. Den är dock inte direkt snål. Har försökt sätta mig in i alla motor och batteriförändringar på den och XC40. Om jag fattat det rätt så är räckvidden betydligt bättre från årsmodell 2023 och framåt?

EV6 kör frun runt med så har rätt bra koll på den. Förutom en bytt ICU så har den ju funkat bra. Men belysningen är ju snäppet sämre än ett stearinljus så den går bort.
Man ska framförallt köpa en bil man trivs själv med, därav blir det svårt att ta råd från andra då ens preferenser och behov skiljer sig åt.

Volvo XC40 är en kanonfin bil, jag trivdes väldigt bra med min bakhjulsdrivna -24 jag hade i 1,5 år. Från årsmodell -24 kom den uppdaterade drivlinan och den blev bakhjulsdriven. Den tvåhjulsdrivna modellen har i princip samma förbrukning oavsett årsmodell, men finns med större batteri från årsmodell -24 så räckvidden blev bättre. Den fyrhjulsdrivna fick asynkronmotor fram från årsmodell -24 vilket gör mycket för förbrukningen mot att ha permanentmagnet runt om. Jag hade en Polestar 2 årsmodell -21 med permanent fyrhjulsdrift och den hade i princip samma förbrukning som min bakhjulsdrivna XC40 -24. Dvs det höre luftmotståndet på XC40n gav samma förbrukning som att ha dubbla permanentmotorer i en Polestar 2. Räckvidden med dessa i motorvägsfart, snöstorm och -20 är drygt 25 mil. En sommardag med fint väder kommer man 40 mil.

Båda är fina bilar och vilken man föredrar är subjektivt och baserat på behov. Kan rekommendera båda bilarna, hade inte ett enda fel på varken min Polestar 2 eller Volvo XC40.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 22:05
av lawe
Jag kör mycket E4 mellan Umeå och stugan 15 mil söderut i alla möjliga konstiga (o)väder. Funkade utmärkt med P2. Riktigt fin vinterbil med välkalibrerad fyrhjulsdrift och fin känsla för underlaget. Pixel LED funkar väldigt bra.

Jag kör nu Q8 som är av annat slag än P2. Fortfarande en väldigt kompetent vinterbil men mer fokus på komfort. Om du hittar e-tron/Q8 som ryms inom räckviddsbehov och budget så har du avkopplande och bekväm pendling.

Bägge bilarna har varit problemfria och alltid gjort jobbet.

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 22:06
av airdrive
Klarar du dig och trivs med den MY RWD har du fördelen av LFP som tål cykling upp till 100% enormt bra. Klar fördel när man pendlar mycket och om man har tänkt att behålla bilen några år.

Såg ett exemplen här i forumet på en som laddar sin LFP varje natt och bränner ca 100% på sin pendling. Trots detta under typ ett år eller två, mycket lite degradering tack vare ”AAKE- metoden”

Re: Köpråd

Postat: 07 dec 2025 22:15
av manneson
d3marcus skrev: 07 dec 2025 19:04
manneson skrev: 07 dec 2025 13:56
granlundii skrev: 07 dec 2025 13:55
Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.
Källa?
Tyska ADAC.
IMG_1129.jpeg

Re: Köpråd

Postat: 08 dec 2025 16:32
av pitemacc
Vill du ha lite mera komfort , så en Tesla S .
Mycket behaglig att åka E4 med, mycket bil för 300-400' :D

Re: Köpråd

Postat: 09 dec 2025 01:56
av SwedishAdvocate
Lellepite skrev: 07 dec 2025 09:34
…] Tänkte hålla mig till en begagnad bil med maxpris på 400 000, men det får gärna vara lägre. […]

Då jag behöver bilen dagligen och inte heller älskar att slänga en massa pengar på att reparera bilen så vill jag ha något tillförlitligt med bra kvalite.

Konan har uppfyllt alla dessa saker. Dock har väl komforten varit lite sådär men ändå okej. Fyrhjulsdrift hade varit bra men är inget måste.
Nån som har nåt bra förslag?
Hyundai Ioniq 6 är jag rätt säker finns beg. för mindre än 400K. Gissar att du vet att Hyundai/KIA är kinkiga med garantier om bilen inte servats strikt inom angivna intervaller.

BMW i4 finns för mindre än 400K. Har halvkombibaklucka. Men den kanske prisar ut sig på servicekostnader och försäkring.

Cupra Born/VW ID.3, VW ID.4/ID.5. Bilar tidigare än årsmodell 2024 snabbladdar dock långsamt när det är kallt ute. Osäker på om Skoda Enyaq ej äldre än årsmodell 2024 kvalar in under 400K. Tror det har skrivits om div. batteristrul med ID.4/ID.5. Har dock inte kolla på den biten samt om det även gäller för ID.3/Born/Enyaq.

Om snabbladdningshastighet inte är jätteviktigt så kanske ngt från Toyota/Subaru. Dom borde väl uppfylla tillförlitligt/bra kvalité.

Två alt. till skulle kanske kunna vara Opel Astra och Pegga 308. Båda finns även som kombi. Peggan har dock numera utgått från svenska marknaden och säljs inte längre ny, så antar att det inte finns så många ex. av den som rullar i Sverige.

EDIT:
Vet inte hur Toyota, Subaru, Opel och Pegga snabbladdar när det är kallt ute.…

Re: Köpråd

Postat: 09 dec 2025 03:19
av NiklasTesla
pitemacc skrev: 08 dec 2025 16:32
Vill du ha lite mera komfort , så en Tesla S .
Mycket behaglig att åka E4 med, mycket bil för 300-400' :D
Köpte vår Model S85d från 2015 (små motorerna och avsaknad av luftfjädring har hittills inneburit krångelfritt bilägande) för ca 140tkr i augusti och den rullar på finfint trots +33000mil på mätaren. Gratis SuC är guld när jag har ca 70km till jobbet enkel väg samt regelbundet åker ner både till kontinenten och upp till trakterna kring Stockholm från Skåne. Skönt med AP1an och uppgradering till CCS-laddning samt nya datorn och såklart skönare stolar från 2015.

Egentligen borde jag inte berätta då jag funderar på att köpa fler Model S med gratis SuC och ställa in i garaget inför framtiden. MVH 😉

Re: Köpråd

Postat: 09 dec 2025 05:57
av Electron
Kolla på en begagnad BMW i4 m50. Fin premiumbil. Går långt, laddar snabbt har fyrhjulsdrift. Semi-hatchback. Lastar förvånansvärt mycket. Flera på forumet som är mycket nöjda med den.

Re: Köpråd

Postat: 09 dec 2025 14:43
av manneson
NiklasTesla skrev: 09 dec 2025 03:19
pitemacc skrev: 08 dec 2025 16:32
Vill du ha lite mera komfort , så en Tesla S .
Mycket behaglig att åka E4 med, mycket bil för 300-400' :D
Köpte vår Model S85d från 2015 (små motorerna och avsaknad av luftfjädring har hittills inneburit krångelfritt bilägande) för ca 140tkr i augusti och den rullar på finfint trots +33000mil på mätaren. Gratis SuC är guld när jag har ca 70km till jobbet enkel väg samt regelbundet åker ner både till kontinenten och upp till trakterna kring Stockholm från Skåne. Skönt med AP1an och uppgradering till CCS-laddning samt nya datorn och såklart skönare stolar från 2015.

Egentligen borde jag inte berätta då jag funderar på att köpa fler Model S med gratis SuC och ställa in i garaget inför framtiden. MVH 😉
Living on the edge. :D
Det är ju najs tills den dagen nån cell blir dålig. Då är det inte så kul att betala hela bilens värde för att reparera.

Re: Köpråd

Postat: 09 dec 2025 15:15
av NiklasTesla
manneson skrev: 09 dec 2025 14:43
NiklasTesla skrev: 09 dec 2025 03:19
pitemacc skrev: 08 dec 2025 16:32
Vill du ha lite mera komfort , så en Tesla S .
Mycket behaglig att åka E4 med, mycket bil för 300-400' :D
Köpte vår Model S85d från 2015 (små motorerna och avsaknad av luftfjädring har hittills inneburit krångelfritt bilägande) för ca 140tkr i augusti och den rullar på finfint trots +33000mil på mätaren. Gratis SuC är guld när jag har ca 70km till jobbet enkel väg samt regelbundet åker ner både till kontinenten och upp till trakterna kring Stockholm från Skåne. Skönt med AP1an och uppgradering till CCS-laddning samt nya datorn och såklart skönare stolar från 2015.

Egentligen borde jag inte berätta då jag funderar på att köpa fler Model S med gratis SuC och ställa in i garaget inför framtiden. MVH 😉
Living on the edge. :D
Det är ju najs tills den dagen nån cell blir dålig. Då är det inte så kul att betala hela bilens värde för att reparera.
Vi tar det som det kommer (läst om flera bilar som ligger runt 100000mil på samma batteri och motorer). Behövs inte så många mil för att nå break even med dagens elpriser.

Med vänliga hälsningar