Sida 1 av 2

Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 07:00
av TiborBlomhall
Bild

Nu i morse hade Tesla släppt Model 3 Standard i Sverige. Precis som Model Y standard är det en ny basmodell som trots namnet ändå är långt över “standard”.

Model 3 Standard fortsätter med Teslas tradition: lång räckvidd och bra effektivitet, sportbilsliknande prestanda och hantering, oöverträffad teknik och mjukvara, hög säkerhetsnivå och bekvämlighet i vardagen. Med en design som fokuserar på nytta och driftskostnader levererar Model 3 Standard en överlägsen upplevelse i bilen för alla passagerare samtidigt som den maximerar effektiviteten vid varje körning.

Tack vare ett energitätt batteripaket, effektiva motorer och elsystem, aerodynamisk design och intelligent mjukvara uppnår Model 3 Standard en WLTP-förbrukning på endast 1,30 kWh per mil – bättre än många små stadsbilar. För ägarna innebär det fler körda kilometer för varje krona som läggs på laddning.

Med en WLTP-räckvidd på 534 km klarar Model 3 Standard enkelt av längre resor med familj, vänner och allas utrustning. När behovet uppstår kan bilen ladda med upp till 175 kW på Teslas Supercharger-nätverk.

Den kraftfulla accelerationen gör att Model 3 Standard går från 0 till 100 km/h på bara 6,2 sekunder, vilket är snabbare än många sportbilar, men utan att kompromissa med komforten, det invändiga utrymmena eller driftskostnaderna. Med betydligt färre rörliga delar än jämförbara fossildrivna bilar kräver Tesla-fordon mindre underhåll och inga oljebyten eller tvingande årlig service. Dessutom hjälper de nya 18″ Prismata-fälgarna till att minska förbrukningen och sänker underhållskostnaderna när däckbyten behövs.

Tack vare all erfarenhet som Tesla har samlat efter att ha byggt över 7 miljoner elbilar globalt i kombination med den totala kapaciteten i företagets branschledande Gigafactories kan Tesla dra nytta av stordriftsfördelar och erbjuda Model 3 Standard som ett mycket konkurrenskraftigt paket på marknaden.

Bild

Alla Teslas signaturfunktioner ingår

Som med alla Tesla-fordon levereras det senaste tillskottet i Model 3-programmet med en mängd funktioner, inklusive fjärråtkomst via mobilappen, reseplanerare med visning av Supercharger-tillgänglighet i realtid och en mängd olika spel- och underhållningsalternativ. Telefonnyckel, fjärrstyrd klimatanläggning, Sentry Mode, Dog Mode och alla Teslas signaturfunktioner ingår. Med röstkommandon är det lika enkelt att välja låtar, byta podd, justera temperaturen i kupén eller ändra rutt för navigering som att prata.

Den elektriska bagageluckan med handsfree-öppning ger tillgång till 594 liter bagageutrymme med fem passagerare, och upp till 1 659 liter när andra sätesraden fälls ner. Om det behövs extra utrymme rymmer det främre bagageutrymmet 88 liter. Om detta fortfarande inte är tillräckligt kan Model 3 Standard dra upp till 1 000 kg.

Model 3 Standard har alla de senaste uppdateringar som introducerades i Model 3-programmet tidigare i år: en ny framåtriktad kamera som ger bredare vy över omgivningen på mittskärmen, komplett med spolarvätska och inbyggd värme för att förhindra imma och is. Den nydesignade, precisionskonstruerade blinkersspaken ger exakt och problemfri drift vid varje körning.

Adaptiva strålkastare är standard. Med framåtriktade kameror för att upptäcka mötande fordon, bakljus, omgivningsljus och vägkurvor dämpas selektivt enskilda helljuspixlar, vilket förhindrar att andra förare bländas samtidigt som vägen är helt upplyst för föraren.

Bild

För att maximera användarvänligheten har Model 3 Standard nya mjuka, tåliga tygsäten som är utformade för att fungera i alla scenarier och väderförhållanden. Framsätena är elektroniskt justerbara och uppvärmda och i baksätet finns det gott om takhöjd och en vid vy genom glastaket. Mobila enheter laddas med två trådlösa laddare och en USB-C-port framtill plus två USB-C-portar bak, med upp till 65 W vardera.

Bild

Till skillnad från Tesla Model Y Standard får Model 3 Standard behålla glastaket. Model 3 Standard ger samma överlägsna programvaruupplevelse som alla andra Model 3. Trådlösa uppdateringar förbättrar kontinuerligt fordonet genom att introducera nya funktioner och förbättra befintliga utan extra kostnad. Den levereras som standard med Autopilot och är hårdvaru förberedd för FSD Total självkörningsförmåga (under uppsyn).

Bild

De elektroniskt justerbara framstolarnas lägen justeras via mittskärmen. Äntligen kan föraren hjälpa till passageraren hitta rätt läge.

Tesla Model 3 Standard blir den billigaste bilen Tesla någonsin har släppt i Sverige. En bil som trots det låga priset är fullpackad med utrustning och finesser som kräver dyra extra utrustningspaket hos flera konkurrenter. Det är som bäddat för succé.

 

Finns nu i Sverige från 449 990 kr

Model 3 Standard finns nu att beställa i Sverige från 449 990 kr. Leveranserna inleds under februari 2026.

Från och med idag är följande Model 3 varianter tillgängliga i Sverige:
  • Model 3 Standard – från 449 990 kr
    Finansiell företagsleasing från 2 586 kr/mån ex moms
    Privat avbetalning från 3 238 kr/mån ink moms.
  • Model 3 Premium Long Range med bakhjulsdrift – från 539 990 kr
  • Long Range med fyrhjulsdrift – från 584 990 kr
[*]Model 3 Performance – från 661 170 kr

Model 3 Standard Specifications:
Overall length (mm) : 4720
Overall width (mirrors extended)(mm) : 2089
Overall width (mirrors folded)(mm) : 1850
Overall height (mm) : 1440
Ground clearance (mm) : 138
Drivetrain : Rear-Wheel Drive
Wheels : 18’’ Prismata Wheels
Acceleration 0-100 km/h : 6.2s
Range WLTP (km) : 534km
Energy Consumption in kWh/ 100km : 13.0 kWh / 100km
Top Speed (km/h) : 201km/h
Supercharging max power : 175kW
Curb Weight (kg) : 1772kg
Cargo Volume (liters) : 682 l
Display : 15.8’’ Center Touchscreen
Audio : 7 speakers
Tow : up to 1000kg
Vehicle Warranty : 4 years or 80,000 km, whichever comes first.
Battery and Drive Unit Limited Warranty : 8 years or 160,000 km, whichever comes first with minimum 70%
retention of Battery capacity over the warranty period.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-sl ... i-sverige/

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 07:33
av TobbeW
Det låter ju helt fantastiskt :!:

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 08:29
av mikebike
Någon i amerikanska Facebookgruppen tyckte att denna skulle kallas Substandard och nuvarande Premium blir då Standard, vilket ger utrymme för en riktig Premium.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 09:29
av Blipblop
mikebike skrev: 05 dec 2025 08:29
Någon i amerikanska Facebookgruppen tyckte att denna skulle kallas Substandard och nuvarande Premium blir då Standard, vilket ger utrymme för en riktig Premium.
Substandard, vem skulle köpa något som heter så? ;)

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 09:43
av Maw
Bra pris!

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 10:02
av Freez
Maw skrev: 05 dec 2025 09:43
Bra pris!
Grymt pris!⭐️ Givet köp i den prisklassen.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 10:18
av micke_r
Den är verkligen vida bättre än model y standard - eller behåller nästan allt jämfört med utgående modellen. Trots prisskillnaden så kommer model Y troligen utklassa - kombibaklucka och enklare insteg gillas i Sverige. Eller ja de flesta marknader.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 11:01
av manneson
I Norge är det bra pris. 299k. 50k eller 15% rabatt vs tidigare RWD.
Här i Sverige kostade RWD tidigare 484(de höjde dock till 504 nyligen). Dvs 35 i rabatt eller bara 7% mindre.

I Norge hade jag valt den nya. Men här, med så liten rabatt hade jag lätt tagit bättre stereo, ventilerade säten, skärm bak etc för 7% mer.
Dessutom är det 1,99% ränta på den, övriga har 0%. Dvs månadskostnaden(vilket de flesta tittar på) blir samma med ”Premium”.

Så nä, såväl 3 som Y standard tycker jag mest verkar vara för att få övriga modeller att se prisvärda ut. De är själva inte särskilt prisvärda.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 11:23
av Freez
manneson skrev: 05 dec 2025 11:01
I Norge är det bra pris. 299k. 50k eller 15% rabatt vs tidigare RWD.
Här i Sverige kostade RWD tidigare 484(de höjde dock till 504 nyligen). Dvs 35 i rabatt eller bara 7% mindre.

I Norge hade jag valt den nya. Men här, med så liten rabatt hade jag lätt tagit bättre stereo, ventilerade säten, skärm bak etc för 7% mer.
Dessutom är det 1,99% ränta på den, övriga har 0%. Dvs månadskostnaden(vilket de flesta tittar på) blir samma med ”Premium”.

Så nä, såväl 3 som Y standard tycker jag mest verkar vara för att få övriga modeller att se prisvärda ut. De är själva inte särskilt prisvärda.
Vilka bilar menar du är mer prisvärda än M3/Y std i segmentet 450-500 KSEK?

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 11:48
av manneson
Freez skrev: 05 dec 2025 11:23
manneson skrev: 05 dec 2025 11:01
I Norge är det bra pris. 299k. 50k eller 15% rabatt vs tidigare RWD.
Här i Sverige kostade RWD tidigare 484(de höjde dock till 504 nyligen). Dvs 35 i rabatt eller bara 7% mindre.

I Norge hade jag valt den nya. Men här, med så liten rabatt hade jag lätt tagit bättre stereo, ventilerade säten, skärm bak etc för 7% mer.
Dessutom är det 1,99% ränta på den, övriga har 0%. Dvs månadskostnaden(vilket de flesta tittar på) blir samma med ”Premium”.

Så nä, såväl 3 som Y standard tycker jag mest verkar vara för att få övriga modeller att se prisvärda ut. De är själva inte särskilt prisvärda.
Vilka bilar menar du är mer prisvärda än M3/Y std i segmentet 450-500 KSEK?
LR RWD är prisvärd, likaså P.
Det blir som sagt samma månadskostnad pga ränterabatten.

Vad jag vet är det fortfarande ingen som beställt Y Standard. Vatten på min kvarn.
3 kanske kan locka någon då man åtminstone får behålla glastaket öppet, samt den inte är lika ”förfulad” som Y Standard.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 11:49
av TiborBlomhall
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 11:51
av manneson
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2025 11:49
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.
De flesta övriga konkurrerar väl med låga privatleasingpriser. De har dessutom kombilucka vilket många föredrar.

Så nä, återigen, 3 och Y Standard är DoA enligt mig.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 11:58
av TiborBlomhall
De andra verkar ha privatleasing kring ~4000 kr i månaden, förutom BYD Atto som man kan få för 3-3500.

Tesla har just nu ingen privatleasingalternativ på M3S men privata restvärdeslånet är på 3238 kr/mån.

Jag tror Tesla snart brassar på med nollränta även på M3S.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 12:30
av Freez
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2025 11:49
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.
För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 12:32
av Freez
manneson skrev: 05 dec 2025 11:48
Freez skrev: 05 dec 2025 11:23
manneson skrev: 05 dec 2025 11:01
I Norge är det bra pris. 299k. 50k eller 15% rabatt vs tidigare RWD.
Här i Sverige kostade RWD tidigare 484(de höjde dock till 504 nyligen). Dvs 35 i rabatt eller bara 7% mindre.

I Norge hade jag valt den nya. Men här, med så liten rabatt hade jag lätt tagit bättre stereo, ventilerade säten, skärm bak etc för 7% mer.
Dessutom är det 1,99% ränta på den, övriga har 0%. Dvs månadskostnaden(vilket de flesta tittar på) blir samma med ”Premium”.

Så nä, såväl 3 som Y standard tycker jag mest verkar vara för att få övriga modeller att se prisvärda ut. De är själva inte särskilt prisvärda.
Vilka bilar menar du är mer prisvärda än M3/Y std i segmentet 450-500 KSEK?
LR RWD är prisvärd, likaså P.
Det blir som sagt samma månadskostnad pga ränterabatten.

Vad jag vet är det fortfarande ingen som beställt Y Standard. Vatten på min kvarn.
3 kanske kan locka någon då man åtminstone får behålla glastaket öppet, samt den inte är lika ”förfulad” som Y Standard.
Instämmer med att LR RWD är prisvärd. Min fråga var kopplat till konkurrenter i samma prisklass.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 12:33
av mikebike
Freez skrev: 05 dec 2025 12:30
TiborBlomhall skrev: 05 dec 2025 11:49
Model 3 Standard's närmsta konkurrenter är väl:

Kod: Markera allt

Modell			Pris (ca)	WLTP	Segment		Snabbladdning
Tesla Model 3 Std	450k		534 km	Sedan (Stor)	175 kW
Volvo EX30 ER Core	380-430k	476 km	SUV (Liten)	153 kW
MG4 Trophy ER		400-480k	520 km	Halvkombi	144 kW
VW ID.3 Pro		450k		434 km	Halvkombi	120 kW
BYD Atto 3		450-480k	420 km	SUV (Mellan)	88 kW
Flera av konkurrenterna har kampanjpriser och liknande just nu därav stora spannet på dem.
För mig obegripligt om någon skulle köpa en av ovan bilar före en M3 std. Avsevärt mycket sämre alternativ.
De andra bilarna har förmodligen bättre assistanssystem och rattspakar.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 13:38
av Fredrik j
Freez skrev: 05 dec 2025 12:32
manneson skrev: 05 dec 2025 11:48
Freez skrev: 05 dec 2025 11:23
manneson skrev: 05 dec 2025 11:01
I Norge är det bra pris. 299k. 50k eller 15% rabatt vs tidigare RWD.
Här i Sverige kostade RWD tidigare 484(de höjde dock till 504 nyligen). Dvs 35 i rabatt eller bara 7% mindre.

I Norge hade jag valt den nya. Men här, med så liten rabatt hade jag lätt tagit bättre stereo, ventilerade säten, skärm bak etc för 7% mer.
Dessutom är det 1,99% ränta på den, övriga har 0%. Dvs månadskostnaden(vilket de flesta tittar på) blir samma med ”Premium”.

Så nä, såväl 3 som Y standard tycker jag mest verkar vara för att få övriga modeller att se prisvärda ut. De är själva inte särskilt prisvärda.
Vilka bilar menar du är mer prisvärda än M3/Y std i segmentet 450-500 KSEK?
LR RWD är prisvärd, likaså P.
Det blir som sagt samma månadskostnad pga ränterabatten.

Vad jag vet är det fortfarande ingen som beställt Y Standard. Vatten på min kvarn.
3 kanske kan locka någon då man åtminstone får behålla glastaket öppet, samt den inte är lika ”förfulad” som Y Standard.
Instämmer med att LR RWD är prisvärd. Min fråga var kopplat till konkurrenter i samma prisklass.
Vad som är ”prisvärt” ligger ju i betraktarens ögon särskilt när det gäller produkter med så många subjektiva värderingspunkter som bilar.
Alla bilar som säljer är ju prisvärda i kundernas ögon.

Gillar man model 3 är den helt klart prisvärd jämfört med en begagnad.
Särskilt om man ska låna till den.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 14:14
av Freez
Fredrik j skrev: 05 dec 2025 13:38
Freez skrev: 05 dec 2025 12:32
manneson skrev: 05 dec 2025 11:48
Freez skrev: 05 dec 2025 11:23
manneson skrev: 05 dec 2025 11:01
I Norge är det bra pris. 299k. 50k eller 15% rabatt vs tidigare RWD.
Här i Sverige kostade RWD tidigare 484(de höjde dock till 504 nyligen). Dvs 35 i rabatt eller bara 7% mindre.

I Norge hade jag valt den nya. Men här, med så liten rabatt hade jag lätt tagit bättre stereo, ventilerade säten, skärm bak etc för 7% mer.
Dessutom är det 1,99% ränta på den, övriga har 0%. Dvs månadskostnaden(vilket de flesta tittar på) blir samma med ”Premium”.

Så nä, såväl 3 som Y standard tycker jag mest verkar vara för att få övriga modeller att se prisvärda ut. De är själva inte särskilt prisvärda.
Vilka bilar menar du är mer prisvärda än M3/Y std i segmentet 450-500 KSEK?
LR RWD är prisvärd, likaså P.
Det blir som sagt samma månadskostnad pga ränterabatten.

Vad jag vet är det fortfarande ingen som beställt Y Standard. Vatten på min kvarn.
3 kanske kan locka någon då man åtminstone får behålla glastaket öppet, samt den inte är lika ”förfulad” som Y Standard.
Instämmer med att LR RWD är prisvärd. Min fråga var kopplat till konkurrenter i samma prisklass.
Vad som är ”prisvärt” ligger ju i betraktarens ögon särskilt när det gäller produkter med så många subjektiva värderingspunkter som bilar.
Alla bilar som säljer är ju prisvärda i kundernas ögon.

Gillar man model 3 är den helt klart prisvärd jämfört med en begagnad.
Särskilt om man ska låna till den.
Tittar man på genomförda tester av ovan bilar jmft med M3, kör Tesla åttor runt dem. Men visst det står alla en fritt att välja bil på andra grunder än logiska.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 14:28
av Fredrik j
Freez skrev: 05 dec 2025 14:14
Fredrik j skrev: 05 dec 2025 13:38
Freez skrev: 05 dec 2025 12:32
manneson skrev: 05 dec 2025 11:48
Freez skrev: 05 dec 2025 11:23


Vilka bilar menar du är mer prisvärda än M3/Y std i segmentet 450-500 KSEK?
LR RWD är prisvärd, likaså P.
Det blir som sagt samma månadskostnad pga ränterabatten.

Vad jag vet är det fortfarande ingen som beställt Y Standard. Vatten på min kvarn.
3 kanske kan locka någon då man åtminstone får behålla glastaket öppet, samt den inte är lika ”förfulad” som Y Standard.
Instämmer med att LR RWD är prisvärd. Min fråga var kopplat till konkurrenter i samma prisklass.
Vad som är ”prisvärt” ligger ju i betraktarens ögon särskilt när det gäller produkter med så många subjektiva värderingspunkter som bilar.
Alla bilar som säljer är ju prisvärda i kundernas ögon.

Gillar man model 3 är den helt klart prisvärd jämfört med en begagnad.
Särskilt om man ska låna till den.
Tittar man på genomförda tester av ovan bilar jmft med M3, kör Tesla åttor runt dem. Men visst det står alla en fritt att välja bil på andra grunder än logiska.
Dom som trots det väljer en annan bil tycker ju den är mer prisvärd. Biltest kan ju sällan inkludera subjektiva aspekter annat än biltestarnas egna.
Om man är biljournalist och inte förstår varför en bilmodell säljer har man ju lite att jobba på.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 14:31
av TiborBlomhall
Alla är vi olika, likaså kraven vi ställer på en bil.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 15:12
av mikebike
Om man väljer avbetalning som alternativ känns inte Standard speciellt prisvärd.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 16:47
av Fredrik j
mikebike skrev: 05 dec 2025 15:12
Om man väljer avbetalning som alternativ känns inte Standard speciellt prisvärd.
Det är ju ofta syftet med dom billigaste modellerna av bilar. Att nästa nivå ska bli mer prisvärd.

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 18:34
av Claes_B
Tänkte ju att den här gången ska jag behålla bilen (M3SR+ -21) länge för att det bara är dumt att byta men det här är ju nästan som att locka ett barn med godis. Jag är nöjd med det jag har men när det går att få nytt så billigt ... :P

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 19:09
av johan_m
Rena reklamen för bilen. Hur mycket får du i ersättning Tibor?

Re: Tesla har släppt Model 3 Standard i Sverige

Postat: 05 dec 2025 20:24
av Dinsdale
Jag blev lite besviken på hur pass lite de sänkt priset. Förut kostade RWD 484 900. Den här kostar 449 990, en skillnad på bara 34 910 kr. (Eventuellt var det så att man höjde priset strax före att man sänkte priset för att få prissänkningen att se större ut.)

En kort period kunde man dessutom få lojalitetsrabatt 11 400 kr, köpte man då är skillnaden mot nu bara 23 510 kr.

Det man tagit bort är om jag minns rätt
ventilerade säten
ljuslister i kupén
bakre skärm
fysiska reglage för att justera framsätena
sätesvärme på ytterplatserna bak
stålfälgar istället för aluminiumfälgar
fjädringen från förra generationen istället för de nya stötdämparna

Känns spontant som att man kunnat sänka priset mer med tanke på allt man plockat bort. Eller annorlunda uttryckt, att förra RWD för 485 var mer prisvärd än den här för 450.

Därmed inte sagt att standard är dålig, jag hade absolut kunnat köpa en sån istället för den jag har. Tygsäten ser jag nästan som en fördel jämfört med plast tex. Ljuslist och bakre skärm kan man klara sig utan. Men jag tycker priset skulle ha varit lägre.