Sida 1 av 2
BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 14:38
av Arctic Drifter
Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya
iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 14:43
av mikebike
Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 14:46
av Arctic Drifter
mikebike skrev: ↑04 dec 2025 14:43
Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Det började så, sen körde man in "Gran Coupé" konceptet på 4-serien och då blev det fyra dörrar. Så jag skulle säga att i4 är ju som en 4-serie Gran Coupé.
Däremot är de nya i3 fyrdörrars, gissningvis blir NA0 sedanen och NA1 touringen om de följer tidigare logik.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 14:55
av mikebike
Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:46
mikebike skrev: ↑04 dec 2025 14:43
Jag har helt missat vad som skiljer 3-serien från 4-serien, liksom i3 från i4.
Förr var 4xx en tvådörrars (coupe/cab) variant av 3xx, men det gäller tydligen inte längre...
Det började så, sen körde man in "Gran Coupé" konceptet på 4-serien och då blev det fyra dörrar. Så jag skulle säga att i4 är ju som en 4-serie Gran Coupé.
Däremot är de nya i3 fyrdörrars, gissningvis blir NA0 sedanen och NA1 touringen om de följer tidigare logik.
Så 4-serie/i4 är ungefär samma som 3-serie GT?
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 15:03
av Arctic Drifter
mikebike skrev: ↑04 dec 2025 14:55
Så 4-serie/i4 är ungefär samma som 3-serie GT?
Njae, 3-serie GT (F34) blev ju en special då den inte är byggd på ordinarie 3-serie utan man utgick från någon förlängd specialversion av 3-serien som såldes i Kina. Så man tog den (Kina-bottenplattan) och gjorde 3-serie GT som är minst lika lång som dåvarande 5-serie.
4-serie ska väl vara en 3-serie men som Coupé/Cab eller Gran coupé.
Det var enklare på 90-talet och början av 00-talet då det var 3-serien helt enkelt

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 16:00
av psaaf
Den här är man ju rejält nyfiken på. Kunde inte vänta tyvärr så det fick bli ännu en Model 3. Men det känns som i3 kommer kunna bli ett riktigt bra alternativ.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 04 dec 2025 16:40
av manneson
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 10 dec 2025 20:37
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 10 dec 2025 21:56
av manneson
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:37
manneson skrev: ↑04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 10 dec 2025 22:52
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:38
Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya
iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Nya iX3 har 46120-celler.
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 10 dec 2025 23:29
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑10 dec 2025 21:56
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:37
manneson skrev: ↑04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.
Ok. Jamen då så. Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 00:21
av manneson
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 23:29
manneson skrev: ↑10 dec 2025 21:56
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 20:37
manneson skrev: ↑04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Sedanbaklucka för att skilja från i4.
Sen kommer kombi lagom till nuvarande i4 pensioneras.
manneson skrev: ↑10 dec 2025 20:02
LFP kommer bli bas för så gott som alla ”vanliga” bilar närmaste åren. Tesla och kineserna var först men resterande är på gång nu.
Mercedes har precis infört det i sina basmodeller.
Nästa år kommer MEB+.
Dvs VW kommer införa det i alla sina MEB-bilar.
Stellantis mfl kommer också inom kort.
BMW har sagt att LFP kommer i neue klasse och jag gissar som sagt att i3 blir först.
Vi får väl se vilka batteriversioner den släpps med… Har ju svårt att förstå varför BMW skulle nerfa den här i3 jämfört med iX3…
Vadå nerfa? LFP är inte dåligt. Tvärtom, bättre IMO.
Ok. Jamen då så. Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?
Nackdelen är att det är färre kWh, dvs sämre räckvidd. Men de är billigare och tåligare.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 10:46
av Nicke Nyfiken
SwedishAdvocate skrev: ↑10 dec 2025 23:29
Trodde de här hypotetiska framtida LFP skulle ha ungefär samma egenskaper som de LFP som Tesla har i M3 och MY. Och Teslas LFP är väl sämre än batterierna i LR och P – eller?
På vilket sätt menar du att de är sämre?
Visst, de är tyngre i förhållande till energimängd, men i övrigt är de väl bättre?
De degraderas betydligt mindre.
De tåler fulladdning mycket bättre.
De laddar med högre effekt vid högt SoC.
Säkerhetsmässigt är de robustare och tåler mycket mer fysiskt våld innan det blir thermal runaway.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 11:52
av backe
AAKEE skrev: ↑10 dec 2025 22:52
Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:38
Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya
iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Nya iX3 har 46120-celler.
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
BMW har 46120 och 4695 i sin nya Gen6 batteriarkitektur, som jag förstått det tidigare så ska man använda 4695 i sina icke SUV så det är troligt att i3 får dessa. Gissar att dom hamnar runt 85 kWh med en sån setup förutsatt att man behåller samma area på batteripacket.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 13:07
av AAKEE
backe skrev: ↑11 dec 2025 11:52
AAKEE skrev: ↑10 dec 2025 22:52
Arctic Drifter skrev: ↑04 dec 2025 14:38
Tänkte det är dags för en tråd om den kommande helelektriska delen av 3-serien, i3 med lansering 2026 och karosskod NA0 eller ZA0 för M3-versionen. G5x verkar bli benämningen för 3-serien med förbränningsmotorer. Nya
iX3 (NA5) har redan en separat tråd.
2025-12-04.png
Även om allt bara är rykten ännu så verkar produktionsstarten bli:
NA0 - Juli 2026 (München)
ZA0 - Mars 2027 (München)
Erbjuds denna med samma kapacitet på batteripack som iX3 lanseras med (~108 kWh) så tror jag det kommer bli en bra Tesla-utmanare i räckvidd.
Jag låg bakom en maskerad NA0 på E4an för några veckor sedan, klart nättare uttryck på vägen än den iX3 som låg framför. Blir utrymmena betydligt mycket bättre än i i4 så kan det absolut vara en kandidat för vår del!
Nya iX3 har 46120-celler.
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
BMW har 46120 och 4695 i sin nya Gen6 batteriarkitektur, som jag förstått det tidigare så ska man använda 4695 i sina icke SUV så det är troligt att i3 får dessa. Gissar att dom hamnar runt 85 kWh med en sån setup förutsatt att man behåller samma area på batteripacket.
Just det, de var 95 höga.
Kärnpunken är att om man inte stretchar bottenplatta eller annat så blir det mindre energi.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 13:18
av psaaf
Nicke Nyfiken skrev: ↑11 dec 2025 10:46
På vilket sätt menar du att de är sämre?
Visst, de är tyngre i förhållande till energimängd, men i övrigt är de väl bättre?
De degraderas betydligt mindre.
De tåler fulladdning mycket bättre.
De laddar med högre effekt vid högt SoC.
Säkerhetsmässigt är de robustare och tåler mycket mer fysiskt våld innan det blir thermal runaway.
En stor nackdel är den extremt dåliga laddhastigheten om man inte haft möjlighet att förvärma. NMC är naturligtvis också sämre, men inte alls lika illa.
En läxa jag fick lära mig första vintern med LFP och en resa där det inte passade tidsmässigt att ladda vid ankomst. Första timmen vid "snabbladdaren" morgonen efter snittade jag 15KW. Jag blev kvar där en bra stund.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 13:53
av AAKEE
manneson skrev: ↑04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Med LFP skulle kapaciteten bli avsevärt lägre.
Redan den mindre 4695 (som det ju var) minskar kapaciteten om batteripacket har samma yta (mht bottenplattan).
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 14:30
av manneson
AAKEE skrev: ↑11 dec 2025 13:53
manneson skrev: ↑04 dec 2025 16:40
Gissar på mindre batteri och lägre pris än iX3.
80-90kwh. Kanske LFP.
Med LFP skulle kapaciteten bli avsevärt lägre.
Redan den mindre 4695 (som det ju var) minskar kapaciteten om batteripacket har samma yta (mht bottenplattan).
Ja, det blir bara runt 85kwh med 4695 NMC.
Antagligen runt 65kwh med LFP.
Jag får nog revidera min gissning till att det inte bara blir LFP utan också NMC.

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 15:20
av Maw
Undrar om de kommer ha samma batterihöjd i hela packet? Det skulle ju kunna vara möjligt att ha ett skulpterat pack med högre höjd under mittkonsoll, baksäte och framstolar. Där kunde de ha högre cylindrar eller rent av två lager.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 16:32
av ChristofferG
Maw skrev: ↑11 dec 2025 15:20
Undrar om de kommer ha samma batterihöjd i hela packet? Det skulle ju kunna vara möjligt att ha ett skulpterat pack med högre höjd under mittkonsoll, baksäte och framstolar. Där kunde de ha högre cylindrar eller rent av två lager.
Under framstolarna bör det väl vara "brunnar" för att få plats med fötterna om något.
Jag överlåter fakta till experterna i tråden men min gissning är att det bör vara svårt att blanda olika stora celler i samma batteri då de seriekopplas i grupper.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 16:41
av AAKEE
Maw skrev: ↑11 dec 2025 15:20
Undrar om de kommer ha samma batterihöjd i hela packet? Det skulle ju kunna vara möjligt att ha ett skulpterat pack med högre höjd under mittkonsoll, baksäte och framstolar. Där kunde de ha högre cylindrar eller rent av två lager.
Ett fåtal högre cylindrar är problematiskt ur elektrisk design-synpunkt.
Matematiskt ska antalet celler vara jämt delbart med både antalet celler i serie (tex ofta 192 för 800V) och [totala antalet /antalet celler i serie] måste vara delbart med antalet man önskar parallellt.
Alla de tex 192 ”bricks” (parallellkopplade celler) måste dessutom ha samma kapacitet.
Exempel:
En kia EV9 har 800V-tekniken 800V-teknik innebär inte exakt 800V utan mellan 500-1000V.
Ev9 använder likadana, ganska stora celler i både det lilla och det stora packet.
För 99.8-kWh-packet använder man tre celler parallellt och 152 i serie.
För 76.1-kWh batteriet är det 2 celler parallellt men 174 i serie, för att få upp kapaciteten.
Eftersom man ofta pratar om moduler kan man ha tex 16 moduler på platten och stapla några till ovanpå där det får plats, men att variera cellstorleken blir väldigt problematiskt.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 19:25
av Nicke Nyfiken
psaaf skrev: ↑11 dec 2025 13:18
Nicke Nyfiken skrev: ↑11 dec 2025 10:46
På vilket sätt menar du att de är sämre?
Visst, de är tyngre i förhållande till energimängd, men i övrigt är de väl bättre?
De degraderas betydligt mindre.
De tåler fulladdning mycket bättre.
De laddar med högre effekt vid högt SoC.
Säkerhetsmässigt är de robustare och tåler mycket mer fysiskt våld innan det blir thermal runaway.
En stor nackdel är den extremt dåliga laddhastigheten om man inte haft möjlighet att förvärma. NMC är naturligtvis också sämre, men inte alls lika illa.
En läxa jag fick lära mig första vintern med LFP och en resa där det inte passade tidsmässigt att ladda vid ankomst. Första timmen vid "snabbladdaren" morgonen efter snittade jag 15KW. Jag blev kvar där en bra stund.
Att åka till snabbladdare med kallt batteri är alltid en dålig idé oavsett batterityp. Men det är nog som du säger ännu sämre med LFP.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 19:41
av AAKEE
psaaf skrev: ↑11 dec 2025 13:18
NMC är naturligtvis också sämre, men inte alls lika illa.
NMC är inte en sämre kemi, än något annat egentligen.
Teslas begränsade laddhastighet beror på deras rullade celler som har stora begränsningar vid snabbladdning.
Det är många biltillverkare som använder NMC men då inte rullade ”Jelly rolls” utan pouch-eller ternära celler som inte har samna begränsning som jelly rolls och som laddar fantastiskt fort, även upp i hög SOC.
Tesla väljer Jelly Roll-tekniken för att det är billigaste tillverkningssättet. Batterierna blir även kompakta då cellerna kan ha hög energidensitet.
Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 11 dec 2025 20:26
av SwedishAdvocate
ChristofferG skrev: ↑11 dec 2025 16:32
Maw skrev: ↑11 dec 2025 15:20
Undrar om de kommer ha samma batterihöjd i hela packet? Det skulle ju kunna vara möjligt att ha ett skulpterat pack med högre höjd under mittkonsoll, baksäte och framstolar. Där kunde de ha högre cylindrar eller rent av två lager.
Under framstolarna bör det väl vara "brunnar" för att få plats med fötterna om något. [Min u.]
Jag överlåter fakta till experterna i tråden men min gissning är att det bör vara svårt att blanda olika stora celler i samma batteri då de seriekopplas i grupper.
Precis. Taycan och e-tron GT har inte högre höjd på batteripacket under framstolarna. I så fall skulle man ju sitta högre(!)… Skulle ju vara helt på tvärs mot hela BMWs designethos för sedaner och Touring-modeller (bilar med kombibaklucka) – för att inte tala om att det torde sabba taklinjen för sedanmodellen rätt ordentligt…
Batteripacket i Taycan:
https://www.cnet.com/roadshow/news/pors ... w-factory/

Re: BMW i3 (NA0/ZA0) 2026->
Postat: 12 dec 2025 15:21
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: ↑10 dec 2025 22:52
Nya iX3 har 46120-celler.
Det är antagligen svårt att bygga en bil som inte ser ut som en skyskrapa på höjden med såna celler.
BMW ska väl göra 4680 också, sparar 4cm på höjden, men kostar lite kapacitet förstås.
Inte för att det framgår på den här bilden om det är 46120 eller 4680

men tycker allt den är lite nättare i formatet, även om den såklart är svulstigare än en klassisk 3-serie. Den är klart högre över huv och bakände:
För övrigt har
Autoevolution lagt upp några "spionbilder" tagna i Sverige.
Men på det stora hela så tycker jag den verkar lovande designmässigt, för att vara en elbil!