Jag körde en Google translate på denna artikel:
https://germanautopreneur.com/p/cariad- ... re-lessons
De 7 dödliga bristerna hos CARIAD
1. För mycket, för snabbt
De översvämmade organisationen med pengar. Inom några månader anställde de 6 000 anställda.
"Vi anställde alla som kunde bära en bärbar dator. Ibland tog anställningsprocessen bara 24 timmar."
Det förutsägbara resultatet? Många nyanställda hade noll erfarenhet av fordonsindustrin. Studenter blev projektledare. IT-konsulter blev mjukvaruarkitekter.
2. Ingen riktig budget
CARIAD etablerades aldrig som ett riktigt produktföretag.
De skulle utveckla mjukvara men hade ingen egen budget. Pengarna kom från varumärkena – som behöll all makt.
CARIAD var tvungen att leverera men kunde inte fatta beslut.
3. Arvsbördan
CARIAD skulle bygga framtidens arkitektur. Plattform 2.0 för alla Volkswagen-koncernens varumärken.
Men 2021 fick de ett extra uppdrag: de ökända plattformarna 1.1 och 1.2. Audi och Porsche hade redan misslyckats med dessa.
"Plattform 1.2 hade 200 olika leverantörer. Systemet var så överbelastat att det mesta av datorkraften gick åt till specialförfrågningar."
En insider förklarade komplexiteten: En radar från leverantör A skickar data till en kamera från leverantör B. Den konsoliderar och skickar till en långdistansradar från leverantör C. Som går till en styrenhet från leverantör D, som kör programvara från leverantör E.
Och kommunikationen mellan enheterna D och E fungerade inte.
Konflikten var oundviklig. "Vi skulle bygga framtiden. Men från och med den tidpunkten bekämpade vi bara bränder."
4. Mjukvaruföretaget utan mjukvara
Det är här det blir absurt: CARIAD skulle vara ett mjukvaruföretag. I verkligheten utvecklade de knappt någon mjukvara.
"Jag hade testledare, felhanterare, projektledare. Men inte en enda kodare i mitt team."
Istället arbetade de på det gamla sättet: de anlitade externa tjänsteleverantörer. CARIAD blev en dyr mellanhand.
"Vi var bara ett rör. Programvaran kom från Tier 1-leverantörer, vi granskade den och skickade den vidare till varumärkena."
5. Varumärkeskrigen
Vad utomstående inte såg: Striderna mellan Volkswagen-märkena fortsatte inom CARIAD.
"Audi ville det här, Porsche ville det där, Volkswagen ville något annat."
Varumärkena såg CARIAD som sin tjänsteleverantör. CARIAD såg sig själva som produktägare. Denna konflikt löstes aldrig.
"Vi utvecklade samma funktion sex gånger eftersom varje varumärke ville ha en annan version."
Ännu värre: Varumärkena arbetade aktivt mot CARIAD. De var rädda för att förlora makt. Så de byggde parallella team. De blockerade beslut. Vissa läckte till och med negativa historier till media.
"Porsche utvecklar sin egen plattform för 250 000 bilar per år. Bara för att de inte tar något från Audi. Det är på dagisnivå."
6. Gammaldags chefer
"De satte räven i ledningen för hönshuset. Samma chefer som misslyckades på varumärkena skulle nu bygga den digitala framtiden."
Många chefer kom från hårdvaruvärlden. Programvara? Agila metoder? Främmande koncept.
Istället: PowerPoint-presentationer. Statusmöten. Företagspolitik.
"Volkswagens strukturer främjar människor som är intresserade av sina karriärer. De bryr sig inte alls om produkten eller företaget."
Många chefer använde CARIAD som en språngbräda i karriären. Företagets framgång var sekundär.
7. Komfortkulturen
Det CARIAD-anställda berättade för mig om arbetskultur var överraskande.
Balansen mellan arbete och privatliv var fantastisk. Ingen övertid. Garanterat distansarbete. Alla fördelar med ett företag, plus bättre lön. Extremt bekvämt.
Men de insåg också: Det här är inte så man slår Tesla eller kinesiska startups.
"På CARIAD är den genomsnittliga arbetstiden under 40 timmar i veckan. På fredag klockan 11 börjar helgen. Det är inte så man vinner mot Asien."
Arbetsgruppen gjorde allt värre
Problemen blev alltmer uppenbara.
Modelllanseringar fick skjutas upp eftersom mjukvaran inte var färdig. Pressen på CARIAD fortsatte att öka.
År 2021 tillkännagav de "arbetsgruppen". Den var tänkt att lösa problem. Istället gjorde den allting värre.
"Plötsligt var vi tvungna att leverera statusrapporter morgon och kväll. Från och med den tidpunkten arbetade ingen produktivt längre. Bara brandbekämpning."
Sedan kom Sanjay
Sanjay Lal, för att vara exakt. Han hade arbetat på Google, Tesla och Rivian. Alla hoppades att han skulle rädda CARIAD.
Han förstod sig på mjukvara. Hade en tydlig vision för framtiden.
"Med Sanjay återvände optimismen. Äntligen någon som visste vad han pratade om."
Sanjay byggde SDV-hubben. Han integrerade Porsche och Audi för att få slut på varumärkeskonflikterna.
För ett kort ögonblick verkade allt perfekt. Som om de äntligen hade vänt upp och ner på saker och ting.
Sanjay tillbringade ungefär ett år med att försöka fixa CARIAD.
Sedan ägde Rivian-affären rum. Förhandlades helt utan CARIAD.
Över en natt skulle alla framtida projekt gå till det nya samriskföretaget Rivian. Inklusive SDV Hub. Men utan de anställda.
"Nu ansvarar vi bara för det äldre. Ingen mer innovation, bara underhåll fram till 2029."
Sanjay Lal har sedan dess lämnat företaget.
Men varför denna plötsliga strategiförändring?
"Oliver Blume skapade bara Rivian-joint venture-företaget för att han inte kunde bryta varumärkenas makt."
Detta uttalande träffar kärnan: Ingen på Volkswagen har för närvarande makten att ena alla. Varumärkena agerar som oberoende kungadömen. Var och en försvarar sitt territorium. De kämpar för att bevara gamla strukturer till varje pris.
Vad händer härnäst?
Trots all kritik kvarstår ett faktum: CARIAD levererade.
"Plattform 1.1 körs nu i miljontals fordon. Stabil. Vi stabiliserade 1.2 tillräckligt för att få ut fordonen på vägarna."
Kunderna kallar ID.7:ans programvara för den bästa Volkswagen någonsin haft.
"Utan oss skulle inte en enda bil rulla av banan. Men ingen ser det."
Så vad händer med CARIAD nu?
Efter Rivian-avtalet kvarstår dessa kompetenser:
Befintlig programvara (äldre)
ADAS/autonom körning (med Bosch)
Molntjänster
Problemet: CARIAD har alldeles för många anställda för dessa minskade arbetsuppgifter. Ett massivt program för personalnedskärningar pågår redan.
"Motivationen har kollapsat helt. Många känner sig svikna."
"Vi jobbade otroligt hårt i åratal, gav 130 %. Och nu stänger de ner oss."
Vissa rapporterar fall av utbrändhet. De som kan ta avgångsvederlag eller gå tillbaka till varumärkena.
Anställningsgarantierna löper till 2029. Efter det?
Tre scenarier framträder:
Serviceenhet: Underhåll plus utvalda teknikmoduler för gruppen
Teknikbutik: Lean-specialistenhet för ADAS/Cloud
Gradvis nedstängning: Uppgifter migreras helt senast 2029
De flesta insiders satsar på scenario 3.