Sida 1 av 1
1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 20:29
av LudwigTesla
Efter en månad med bilen, en model 3 Highland LR rwd, måste jag säga att det är en väldigt trevlig bil. Minimalismen är väldigt tilltalande. Kollar man nya bilar blir man nästan trött i huvudet av alla reglage och olika knappar.
Lite ovant i början med skärmen men nu har jag börjat lära mig att trycka på vad jag vill utan att släppa fokus från vägen. Avsaknaden av blinkerspaken är ett icke-problem som förstorats enormt.
Dock… mindre nöjd med diverse olika missljud från interiören. Två ljud som är fruktansvärt irriterande.
Ljud 1: Plastkåpan som huserar kameran fram skramlar och ger ifrån sig ett plastigt ljud som liknar något av två plastdetaljer som skaver mot varandra.
Ljud 2: förarsätet har ett ljud som uppstår vid kurvor som liknas av en plastdetaljer som skaver mot ”lädret”. Tror det är plastskyddet bakom sätet som låter. Samma på passagerarsätet fram. Även om man justerar sin position i bilen, vill inte skriva att jag hoppar till, men när jag justerar kroppen i sätet, uppstår ett metallljud som säkert kommer från någon infästning i golvet.
Hur som helst. Supernöjd och ångrar mig inte det minsta!
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:05
av mikebike
Minimalism?
Med Highland har man ju infört en massa knappar på ratten.
Tidigare utförandet med två flerfunktionsknappar och två flerfunktionsspakar är mindre plottrigt
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:16
av LudwigTesla
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:05
Minimalism?
Med Highland har man ju infört en massa knappar på ratten.
Tidigare utförandet med två flerfunktionsknappar och två flerfunktionsspakar är mindre plottrigt
Jag som inte kört Tesla tidigare kan nog med bestämdhet hävda minimalism. Sen är det väl inga knappar utan touch med haptisk återkoppling.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:24
av mikebike
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:16
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:05
Minimalism?
Med Highland har man ju infört en massa knappar på ratten.
Tidigare utförandet med två flerfunktionsknappar och två flerfunktionsspakar är mindre plottrigt
Jag som inte kört Tesla tidigare kan nog med bestämdhet hävda minimalism. Sen är det väl inga knappar utan touch med haptisk återkoppling.
Knapp som knapp, fler saker på ratten än "gamla" bilen är det i alla fall.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:28
av LudwigTesla
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:24
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:16
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:05
Minimalism?
Med Highland har man ju infört en massa knappar på ratten.
Tidigare utförandet med två flerfunktionsknappar och två flerfunktionsspakar är mindre plottrigt
Jag som inte kört Tesla tidigare kan nog med bestämdhet hävda minimalism. Sen är det väl inga knappar utan touch med haptisk återkoppling.
Knapp som knapp, fler saker på ratten än "gamla" bilen är det i alla fall.
Ja det kanske det är, men nu jämför ju inte jag olika typer av Teslor utan min erfarenheter och upplevelser efter 4 veckors ägande.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:38
av vrid_i_skogen
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 20:29
Efter en månad med bilen, en model 3 Highland LR rwd, måste jag säga att det är en väldigt trevlig bil. Minimalismen är väldigt tilltalande. Kollar man nya bilar blir man nästan trött i huvudet av alla reglage och olika knappar.
Lite ovant i början med skärmen men nu har jag börjat lära mig att trycka på vad jag vill utan att släppa fokus från vägen. Avsaknaden av blinkerspaken är ett icke-problem som förstorats enormt.
Dock… mindre nöjd med diverse olika missljud från interiören. Två ljud som är fruktansvärt irriterande.
Ljud 1: Plastkåpan som huserar kameran fram skramlar och ger ifrån sig ett plastigt ljud som liknar något av två plastdetaljer som skaver mot varandra.
Ljud 2: förarsätet har ett ljud som uppstår vid kurvor som liknas av en plastdetaljer som skaver mot ”lädret”. Tror det är plastskyddet bakom sätet som låter. Samma på passagerarsätet fram. Även om man justerar sin position i bilen, vill inte skriva att jag hoppar till, men när jag justerar kroppen i sätet, uppstår ett metallljud som säkert kommer från någon infästning i golvet.
Hur som helst. Supernöjd och ångrar mig inte det minsta!
Hur stora fälgar har du på din bil? Har du felanmält missljuden till Tesla och hur har reaktionen varit?
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:40
av Tomsgbg
Lägg ett ärende i appen så får du säkert löst problemen.
Hade bla vibrationer vid backspegeln och innertaket som som löste utan konstigheter (model y dock)
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 22 okt 2025 21:46
av Freez
Grattis till ett bra köp!

Grym bil!
Bry dig inte om mikebike han är bara allmänt missnöjd med allt som har med Tesla att göra.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 06:14
av airdrive
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 20:29
Efter en månad med bilen, en model 3 Highland LR rwd, måste jag säga att det är en väldigt trevlig bil. Minimalismen är väldigt tilltalande. Kollar man nya bilar blir man nästan trött i huvudet av alla reglage och olika knappar.
Lite ovant i början med skärmen men nu har jag börjat lära mig att trycka på vad jag vill utan att släppa fokus från vägen. Avsaknaden av blinkerspaken är ett icke-problem som förstorats enormt.
Dock… mindre nöjd med diverse olika missljud från interiören. Två ljud som är fruktansvärt irriterande.
Ljud 1: Plastkåpan som huserar kameran fram skramlar och ger ifrån sig ett plastigt ljud som liknar något av två plastdetaljer som skaver mot varandra.
Ljud 2: förarsätet har ett ljud som uppstår vid kurvor som liknas av en plastdetaljer som skaver mot ”lädret”. Tror det är plastskyddet bakom sätet som låter. Samma på passagerarsätet fram. Även om man justerar sin position i bilen, vill inte skriva att jag hoppar till, men när jag justerar kroppen i sätet, uppstår ett metallljud som säkert kommer från någon infästning i golvet.
Hur som helst. Supernöjd och ångrar mig inte det minsta!
Grattis till bilen! Min M3 har nu gjort 6600 mil och det är fortfarande lika trevligt att köra den! Hoppas du får stil på dina missljud med hjälp av att lägga upp garantiärende. Brukar funka bra.

Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:11
av mikebike
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:28
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:24
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:16
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:05
Minimalism?
Med Highland har man ju infört en massa knappar på ratten.
Tidigare utförandet med två flerfunktionsknappar och två flerfunktionsspakar är mindre plottrigt
Jag som inte kört Tesla tidigare kan nog med bestämdhet hävda minimalism. Sen är det väl inga knappar utan touch med haptisk återkoppling.
Knapp som knapp, fler saker på ratten än "gamla" bilen är det i alla fall.
Ja det kanske det är, men nu jämför ju inte jag olika typer av Teslor utan min erfarenheter och upplevelser efter 4 veckors ägande.
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:25
av slugger75
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:11
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:28
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:24
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:16
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:05
Minimalism?
Med Highland har man ju infört en massa knappar på ratten.
Tidigare utförandet med två flerfunktionsknappar och två flerfunktionsspakar är mindre plottrigt
Jag som inte kört Tesla tidigare kan nog med bestämdhet hävda minimalism. Sen är det väl inga knappar utan touch med haptisk återkoppling.
Knapp som knapp, fler saker på ratten än "gamla" bilen är det i alla fall.
Ja det kanske det är, men nu jämför ju inte jag olika typer av Teslor utan min erfarenheter och upplevelser efter 4 veckors ägande.
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
Ford Kuga av senaste modell, är den modern?
![Bild]()
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:26
av Jojo
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:11
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
INEOS Grenadier
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:26
av mikebike
Freez skrev: ↑22 okt 2025 21:46
Bry dig inte om mikebike han är bara allmänt missnöjd med allt som har med Tesla att göra.
Inte alls. Det är bara det att det är mycket bättre med spakar, något t.o.m. Tesla (delvis) har insett.
Om jag räknar rätt så har Highland 9 "knappar" på ratten, mot 2 tidigare.
Plus växelknapparna i taket.
Jag tyckte det var ett stort lyft att gå från flera knappar på ratten (och växelspak på golvet) till två spakar och två flerfunktionsknappar.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:27
av mikebike
slugger75 skrev: ↑23 okt 2025 08:25
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:11
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:28
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:24
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:16
Jag som inte kört Tesla tidigare kan nog med bestämdhet hävda minimalism. Sen är det väl inga knappar utan touch med haptisk återkoppling.
Knapp som knapp, fler saker på ratten än "gamla" bilen är det i alla fall.
Ja det kanske det är, men nu jämför ju inte jag olika typer av Teslor utan min erfarenheter och upplevelser efter 4 veckors ägande.
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
Ford Kuga av senaste modell, är den modern?
Knappar på ratten, som Tesla.

Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:40
av Freez
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:27
slugger75 skrev: ↑23 okt 2025 08:25
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:11
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:28
mikebike skrev: ↑22 okt 2025 21:24
Knapp som knapp, fler saker på ratten än "gamla" bilen är det i alla fall.
Ja det kanske det är, men nu jämför ju inte jag olika typer av Teslor utan min erfarenheter och upplevelser efter 4 veckors ägande.
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
Ford Kuga av senaste modell, är den modern?
Knappar på ratten, som Tesla.
Du brukar ju sakna din Volvo. Så här ser ratten ut på nya EX90.

Liknade på EX30 och säkert samma på EX60.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 08:55
av mikebike
Freez skrev: ↑23 okt 2025 08:40
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:27
slugger75 skrev: ↑23 okt 2025 08:25
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:11
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 21:28
Ja det kanske det är, men nu jämför ju inte jag olika typer av Teslor utan min erfarenheter och upplevelser efter 4 veckors ägande.
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
Ford Kuga av senaste modell, är den modern?
Knappar på ratten, som Tesla.
Du brukar ju sakna din Volvo. Så här ser ratten ut på nya EX90.

Liknade på EX30 och säkert samma på EX60.
Tydligen har Tesla tagit efter Volvo.

Men Volvo lär ha fler funktioner än Tesla, t.ex. "Resume" på farthållaren som många saknar hos Tesla.
Nästa facelift hos Tesla innebär nog ännu fler knappar på ratten, kanske växelknapparna i taket flyttas dit?

Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 09:20
av Freez
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:55
Freez skrev: ↑23 okt 2025 08:40
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:27
slugger75 skrev: ↑23 okt 2025 08:25
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:11
Det finns väl inga moderna bilar som har en massa knappar längre?
Ford Kuga av senaste modell, är den modern?
Knappar på ratten, som Tesla.
Du brukar ju sakna din Volvo. Så här ser ratten ut på nya EX90.

Liknade på EX30 och säkert samma på EX60.
Tydligen har Tesla tagit efter Volvo.

Men Volvo lär ha fler funktioner än Tesla, t.ex. "Resume" på farthållaren som många saknar hos Tesla.
Nästa facelift hos Tesla innebär nog ännu fler knappar på ratten, kanske växelknapparna i taket flyttas dit?
Eller tar Volvo efter Tesla

. Förutom Volvo emblemet linkar EX90s interiör en äldre model S.
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 10:07
av mikebike
Freez skrev: ↑23 okt 2025 09:20
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:55
Freez skrev: ↑23 okt 2025 08:40
mikebike skrev: ↑23 okt 2025 08:27
slugger75 skrev: ↑23 okt 2025 08:25
Ford Kuga av senaste modell, är den modern?
Knappar på ratten, som Tesla.
Du brukar ju sakna din Volvo. Så här ser ratten ut på nya EX90.

Liknade på EX30 och säkert samma på EX60.
Tydligen har Tesla tagit efter Volvo.

Men Volvo lär ha fler funktioner än Tesla, t.ex. "Resume" på farthållaren som många saknar hos Tesla.
Nästa facelift hos Tesla innebär nog ännu fler knappar på ratten, kanske växelknapparna i taket flyttas dit?
Eller tar Volvo efter Tesla

. Förutom Volvo emblemet linkar EX90s interiör en äldre model S.
Ja, de gjorde förut, när Tesla var innovativa. De flesta biltillverkare har infört en stor touchskärm. Vad jag vet har ingen annan flyttat växlingen till taket och skärmen.
Inga andra har heller tagit bort radar och parkeringssensorer.
Apropå knappar, var sitter nödbromsknappen på Highland och Juniper?
Re: 1 månad med M3 Highland 2025
Postat: 23 okt 2025 17:40
av LudwigTesla
vrid_i_skogen skrev: ↑22 okt 2025 21:38
LudwigTesla skrev: ↑22 okt 2025 20:29
Efter en månad med bilen, en model 3 Highland LR rwd, måste jag säga att det är en väldigt trevlig bil. Minimalismen är väldigt tilltalande. Kollar man nya bilar blir man nästan trött i huvudet av alla reglage och olika knappar.
Lite ovant i början med skärmen men nu har jag börjat lära mig att trycka på vad jag vill utan att släppa fokus från vägen. Avsaknaden av blinkerspaken är ett icke-problem som förstorats enormt.
Dock… mindre nöjd med diverse olika missljud från interiören. Två ljud som är fruktansvärt irriterande.
Ljud 1: Plastkåpan som huserar kameran fram skramlar och ger ifrån sig ett plastigt ljud som liknar något av två plastdetaljer som skaver mot varandra.
Ljud 2: förarsätet har ett ljud som uppstår vid kurvor som liknas av en plastdetaljer som skaver mot ”lädret”. Tror det är plastskyddet bakom sätet som låter. Samma på passagerarsätet fram. Även om man justerar sin position i bilen, vill inte skriva att jag hoppar till, men när jag justerar kroppen i sätet, uppstår ett metallljud som säkert kommer från någon infästning i golvet.
Hur som helst. Supernöjd och ångrar mig inte det minsta!
Hur stora fälgar har du på din bil? Har du felanmält missljuden till Tesla och hur har reaktionen varit?
Jag har standard fälgen, 18”. Får bli en felanmälan.
