Sida 1 av 1
Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:07
av mussla
"Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg när bilförmedlaren Kvdbil betygsätter andrahandsmarknadens elbilsbatterier. Samtidigt bedöms åtta av tio ha en fortsatt hög kapacitet.
– De är faktiskt bättre än vad vi trodde, säger Martin Reinholdsson, testansvarig på Kvdbil.
Kvdbil som säljer begagnade bilar har undersökt elbilsbatterierna på 1 300 elbilar och laddhybrider. Batterierna betygsätts efter ”State of Health”, SoH, som mäter skillnaden mellan batteriernas nuvarande skick jämfört med dess ursprungliga kapacitet. I undersökningen fick åtta av tio bilbatterier högsta betyg som visar på att över 90 procent av kapaciteten finns kvar."
"Elbilarna med bäst begagnat batteri
1. Kia EV6
2. Kia e-Niro
3. Tesla Model Y
4. Opel Mokka-e
5. Mazda MX-30
6. Audi Q4 e-tron
7. Fiat 500e
8. Volvo XC40 Recharge
9. Citroën e-C4
10. Volkswagen ID 4
Källa: Kvdbils undersökning
"
Hela artikeln kan vara bakom betalvägg:
https://www.svd.se/a/pPJ6a6/elbilsbatte ... kia-i-topp
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:13
av Maw
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:21
av mussla
Maw skrev: ↑20 okt 2025 07:13
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Ja verkligen. I grunden tillverkas väl alla(?) batterier i Kina och det som borde skilja sig åt vad gäller åldrandet mellan olika biltillverkare torde vara hur kylning och laddning har implementerats av tillverkaren.
Goda nyheter att så många batterier verkar klara tidens tand väl.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 07:40
av dragkrok
Hur ser man batteritesterna på bilarna som är till salu hos KVD?
Alla verkar ha 3 stjärnor förutom de som inte har testats av någon anledning.
Eller är det jag som inte hittar?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 08:34
av manneson
Alla bilar på listan har väl LG NMC…
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 08:44
av Bo99
Maw skrev: ↑20 okt 2025 07:13
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 09:22
av Maw
Bo99 skrev: ↑20 okt 2025 08:44
Maw skrev: ↑20 okt 2025 07:13
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Jag har ifs bara erfarenhet av Opel Corsa-E men i den gick det inte att sätta laddgräns. Jag förmodar att det är samma i Mokka-E.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 10:00
av Elof
Fler frågetecken än svar från den undersökningen. Ganska meningslöst om man inte väger in ålder och miltal på bilarna?
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 10:42
av manneson
Bo99 skrev: ↑20 okt 2025 08:44
Maw skrev: ↑20 okt 2025 07:13
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Gäller alla Stellantisbilar på den plattformen AFAIK.
Dvs också Peugeot e208, 2008. Citroën eC4 osv.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 10:49
av mussla
Elof skrev: ↑20 okt 2025 10:00
Fler frågetecken än svar från den undersökningen. Ganska meningslöst om man inte väger in ålder och miltal på bilarna?
Jag förutsatte att ålder och miltal var en faktor. Det kanske finns mer information på kvd om hur testerna görs.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 13:09
av nicklas11
manneson skrev: ↑20 okt 2025 10:42
Bo99 skrev: ↑20 okt 2025 08:44
Maw skrev: ↑20 okt 2025 07:13
Lite intressant att Opel hamnar på fjärde plats med tanke på att det inte går att sätta laddgräns i deras bilar utan det blir alltid fulladdat om man inte avbryter.
Stämmer detta ditt uttalande på riktigt?
Gäller alla Stellantisbilar på den plattformen AFAIK.
Dvs också Peugeot e208, 2008. Citroën eC4 osv.
Japp, det stämmer. Det enda som går att styra är när laddningen ska startas, inga möjligheter att sätta SOC-nivå eller vilken strömstyrka den ska laddas med. Dessutom så kan man bara köra klimat-timern när det är minst 50% SOC, vilket ju gör att man ser till att alltid ha batteriet ordentligt laddat....
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 15:27
av AAKEE
Det finns fler elbilar där man inte kan ställa target för laddningen. Vanligast är nog för bilar mer LFP-batteri.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 15:33
av MangeT
Har en Cooper SE från 2023 som extrabil. Går inte att sätta någon laddgräns i den. Fantastiskt rolig bil att köra men hade varit bra att kunna ställa laddgräns.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 16:23
av mussla
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 17:58
av AAKEE
mussla skrev: ↑20 okt 2025 16:23
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 20:10
av mussla
AAKEE skrev: ↑20 okt 2025 17:58
mussla skrev: ↑20 okt 2025 16:23
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Du har säkert rätt. Jag hade i varje fall saknat den inställningen om jag hade ägt en sådan bil.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 21:03
av AAKEE
mussla skrev: ↑20 okt 2025 20:10
AAKEE skrev: ↑20 okt 2025 17:58
mussla skrev: ↑20 okt 2025 16:23
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Du har säkert rätt. Jag hade i varje fall saknat den inställningen om jag hade ägt en sådan bil.
Det håller jag med om till 50-100%

Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 20 okt 2025 21:17
av mussla
AAKEE skrev: ↑20 okt 2025 21:03
mussla skrev: ↑20 okt 2025 20:10
AAKEE skrev: ↑20 okt 2025 17:58
mussla skrev: ↑20 okt 2025 16:23
Märkligt att det inte går att sätta önskad laddnivå på dessa bilar. Borde inte vara särskilt komplicerat.
Det är ju inte för att det är svårt utanför att tillverkaren:
-Tycker det inte behövs.
-Tycker räckvidden är tillräckligt låg utan att man drar ner den ytterligare.
Du har säkert rätt. Jag hade i varje fall saknat den inställningen om jag hade ägt en sådan bil.
Det håller jag med om till 50-100%

Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 21 okt 2025 10:19
av manneson
AAKEE skrev: ↑20 okt 2025 15:27
Det finns fler elbilar där man inte kan ställa target för laddningen. Vanligast är nog för bilar mer LFP-batteri.
Skulle säga att vanligast är småbilar. De flesta har NMC.
Re: Kia och Teslas elbilsbatterier får högst betyg av KVD
Postat: 21 okt 2025 10:32
av AAKEE
manneson skrev: ↑21 okt 2025 10:19
AAKEE skrev: ↑20 okt 2025 15:27
Det finns fler elbilar där man inte kan ställa target för laddningen. Vanligast är nog för bilar mer LFP-batteri.
Skulle säga att vanligast är småbilar. De flesta har NMC.
MG som exempel, de med LFP har ingen inställning för laddningsnivå medan deras LR med NMC har det.
Nissan Leaf (senare) är väl en av biltyperna med NMC utan inställnar kaddnivå?