joasag skrev: ↑18 okt 2025 22:22
Behöver bilen någonsin laddas till 100% för att celler ska kalibreras eller är det påhitt?
Nej, det behövs inte.
Bilen kan balansera i hela registret av laddnivåer.
Toppbalansering är ~ det simplaste av alla sätt att balansera, men kräver i EV-fallet en aktiv balansering som laddar låga celler med hög strömstyrka (för att hinna med att balansera).
Tesla kör med det omvända, resistorer som blöder ut ström långsamt. Det kan man inte bara göra med 100% (speciellt eftersom hela världen tror att batteriet dör asap det når 100%

).
Tesla har ungefär 40 Ohm i resistorerna, vilket ger en balanseringsström på 0.1A (~4V/40 Ohm= 0.1A.
Eftersom Tesla jobbar med ”bricks” som är ~ 220-245Ah, så innebär det att man balanserar ungefär 2.4Ah per dygn vilket är ungefär 1% av kapaciteten vilket grovt motsvarar ~ 10mV.
Bilens BMS klarar av att räkna ut den individuella kapaciteten i varje ”brick” och när man vet det kan man balansera precis när man vill, och vilken SOC man vill.
När man gör så balanserar man inte så att alla celler når samma spänning där och då, utan man lägger individuella skillnader så att cellerna möts spänningsmässigt där man vill.
Tesla mallar ihop imbalansen till ~2mV vid 80% på min S varje gång. Det var samma med min M3P jag hade tidigare.
Det blir alltså så att jag kan göra min bil i föera veckor eller mer mellan 55- lägre SOC och om/när jag laddar till 80% blir det 2-4mV direkt laddningen är klar.
Jag har beskrivit det mycket mer i detalj och med bilder från loggar som ger exempel tex här, det är fler inlägg i rad med info:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thread ... st-8847439
Kan tillägga att tidiga Teslor för länge sedan bara balanserade över 4.00V cellspänning om
man ska tro sägen. Enligt uppgift är detta ändrat med uppdateringar även för de äldsta bilarna.
Jag vet inte, har inte haft någon äldre S och var inte med på den tiden i Teslavärlden.