Sida 1 av 1

Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 08:00
av TiborBlomhall
Bild

Det fattiga Afrikanska landet Etiopien har gått om Sverige i andel elbilar. Efter att som första landet i världen i fjol ha förbjudit försäljning av avgasbilar har andel elbilar i landets bilflotta ökat snabbt.

Runt 7,7% av Etiopiens 1,5 miljoner bilar är nu elbilar, att jämföras mot 7,2% i Sverige. På kort tid har Etiopien blåst förbi oss i utvecklingen – och Sverige har små chanser att komma ikapp så länge enbart en dryg tredjedel av våra nybilsregistreringar är elbilar.

När Etiopien förbjöd import av avgasbilar i början av 2024 var det landets regering som desperat försökte minska på landets oljeberoende. Detta efter att ha tagit bort mervärdesskatten och sänkt tullsatsen på elbilar redan 2022. Etiopien saknar inhemsk oljeproduktion – däremot har de byggt Stora Etiopiska Renässansdammen som är Afrikas största vattenkraftverk. Så gott som 100% av all elproduktion i landet kommer från förnybara källor, främst vattenkraft men även sol- och vindkraft.

Det må ha börjat som ett påbud uppifrån, men enligt vad vi hör från våra etiopiska bekanta (min fru är född i Etiopien) har folk i landet verkligen tagit elbilar till sina hjärtan. Istället för dyr importerad bensin kan de köra på gratis solel. Det har blivit vanligt att de som köper en elbil i Etiopien också köper en carport med solpaneler på, som dels skuggar bilen från den brännande afrikanska solen, dels genererar tillräckligt med el från nämnda sol så att den med råge räcker till att ladda bilen. Allt fler taxibilar i huvudstaden Addis Abeba är också elbilar. Det har ploppat upp massor med bilförsäljare som säljer billiga kinesiska elbilar. En hel del BYD (främst BYD Seagull och BYD Atto 3) men även GAC, Dongfeng, Hozon och andra märken vi aldrig hört talas om.

GAC Aion Y till exempel är en bil i VW ID.4 storlek med 50 kWh batterier som kostar ungefär motsvarande 170 tusen svenska kronor i Etiopien. Med veganlädersäten, AC (viktigt!), backkamera och alla sedvanliga tillbehör en modern bil brukar ha. Marknaden har överösts med billiga kinesiska elbilar. Som helt slagit ut inte enbart försäljningen av europeiska elbilar utan även gett gamla statusbilar med bolmande avgasrör ett törn. Unga afrikaners livsdröm är inte längre att kunna köpa en BMW. Inte en med avgasrör i alla fall.

Det hela påminner om telefoni-revolutionen u-länderna haft för 20-30 år sedan. Etiopien och andra afrikanska länder hade väldigt få telefonledningar. När mobiltelefonerna kom hoppade de över ett utvecklingssteg och alla skaffade mobiltelefoner istället. Att enbart ha en mobil, ingen hemmatelefon blev norm i Afrika långt före Sverige och resten av i-världen.

Nu sker samma sak med elbilar. Sverige, som gärna vill se sig som ledande i grön teknikomställning, blir omsprungen av ett fattigt land i Afrika. Som inte är ensamt. Länder som Uganda, Ghana, Kenya, Rwanda, Egypten och Marocko har också påbörjat liknande omställning.

Det rullar nu en högre andel elbilar i Etiopien än i Sverige. Fortsätter utvecklingen kommer vi dessutom allt mer att hamna på efterkälken. Ordet “utvecklingsland” får onekligen en annorlunda klang då.



Source: https://teslaclubsweden.se/etiopien-har ... m-sverige/

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 09:48
av strejf
Ja så går det när vi har en bakåtsträvande arabfossilälskande oljelobbyistregering i Sverige. Sjukt.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 10:20
av backe
Konstig artikel och den är kraftigt vinklad skulle jag säga, svårt att se vad man vill ha ut av den faktiskt.

Googlade lite och det ser ut som att ca 5%(15 000) av personbilarna i Etiopien är elbilar, att ställa mot ca 430 000(ca 8%) elbilar i Sverige, då har Sverige +10 miljoner och Etiopien har +130 miljoner invånare, så hela jämförelsen mellan dessa länder är bara dum.

Vad gäller hyllningen av Etiopien som ett föregångarland vad gäller mobiltelefoner(och bilar), så kan det vara bra att man även där(som med bilarna) spär på de ekonomiska och sociala klyftorna genom att stänga av och begränsa tillgången till internet i de delar av landet där man har missnöje med styret. Så Etiopien är verkligen ett land som vi i Sverige ska försöka efterlikna.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 11:18
av TiborBlomhall
Följer man länken i artikeln kan man se att runt 115,000 av Etiopiens 1,5 miljoner bilar är nu elbilar. Utvecklingen går rekordsnabbt.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 11:49
av backe
TiborBlomhall skrev: 14 okt 2025 11:18
Följer man länken i artikeln kan man se att runt 115,000 av Etiopiens 1,5 miljoner bilar är nu elbilar. Utvecklingen går rekordsnabbt.
Och Kina är helt borttappade med ca 3-5% elbilar av den totala bilflottan, man önskar att Kina kunde vara så framstående på elbilar som Etiopien.

Vatikanstaten bytte förövrigt ut ca 50%(40 av ca 80 bilar) av sin totala bilpark under 2024 till elbilar, snacka om föregångare.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 12:31
av Jerka
Lärdomen man kan dra är väl att den förda politiken påverkar antalet elbilar. Vi ser det i Norge och vi ser det i Etiopien: ju mer elbilsvänlig politik desto fler elbilar. Sen kan man alltid diskutera om det är värt det eller inte och vilka stöd som är rimliga, men att politiska åtgärder fungerar, det står helt klart.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 12:53
av TiborBlomhall
Ja, Vatikanstaten är också en viktig föregångare. Speciellt med tanke på hur tongivande de är för världens alla katoliker.

Påve Franciskus har i en Encyklika redan för tio år sedan betonat att vi måste gå ifrån fossila bränslen utan dröjsmål. Skrivit att globala uppvärmningen är vetenskaplig fakta och manat alla kristna att sluta tanka sina bilar med fossila bränslen.

https://teslaclubsweden.se/sluta-med-fo ... uds-skull/

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 13:00
av Fredrik j
TiborBlomhall skrev: 14 okt 2025 11:18
Följer man länken i artikeln kan man se att runt 115,000 av Etiopiens 1,5 miljoner bilar är nu elbilar. Utvecklingen går rekordsnabbt.
Statistiken visar att det säljs ca 7-8 000 nya bilar i etiopien varje år.

https://www.statista.com/outlook/mmo/pa ... s/ethiopia

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 13:42
av mikaELbil
Fredrik j skrev: 14 okt 2025 13:00
TiborBlomhall skrev: 14 okt 2025 11:18
Följer man länken i artikeln kan man se att runt 115,000 av Etiopiens 1,5 miljoner bilar är nu elbilar. Utvecklingen går rekordsnabbt.
Statistiken visar att det säljs ca 7-8 000 nya bilar i etiopien varje år.

https://www.statista.com/outlook/mmo/pa ... s/ethiopia
Jaha Tibor, har du fel nu IGEN? :shock:

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 14:05
av Larrybird
Intressant artikel Tibor! Många som vaknat på fel sida idag

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 16:39
av jonasl
Jag tycker det intressanta är att nyförsäljningen förbjuds av samhällsekonomiska skäl.

Läste också nånstans en intervju med en taxichaufför som tyckte det bästa var att slippa stå i tank-köer flera timmar varje dag. Lite perspektiv..

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 14 okt 2025 18:26
av Ola R
Tibors uppgifter stämmer mycket bra, kolla källor innan ni postar och kritiserar!

https://www.theguardian.com/global-deve ... een-energy
https://energyforgrowth.org/article/eth ... ectrified/



Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 15 okt 2025 00:24
av SwedishAdvocate
backe skrev: 14 okt 2025 10:20
…] Vad gäller hyllningen av Etiopien som ett föregångarland vad gäller mobiltelefoner(och bilar), så kan det vara bra att man även där(som med bilarna) spär på de ekonomiska och sociala klyftorna genom att stänga av och begränsa tillgången till internet i de delar av landet där man har missnöje med styret. Så Etiopien är verkligen ett land som vi i Sverige ska försöka efterlikna.
?… :?:

Gissar att det nog inte var riktigt så du hade tänkt formulera det…

Etiopien får 18/100 av Freedom House(!)…

https://freedomhouse.org/country/ethiop ... world/2025

Som en liten jämförelse får Sverige 99/100. Vi tappar en poäng pga av gängvåldet (mord/skjutningar/sprängdåd).

https://freedomhouse.org/country/sweden ... world/2024

Jag tänker att det här kan vara ett känsligt ämne om man har släkt och bekanta i det landet. Och utifrån en snabb googling så verkar det som det även förekommer spionage från den etiopiska regimen gentemot diasporan i Sverige. Se t.ex följande från Myndigheten för psykologiskt försvar:

https://mpf.se/download/18.3c3d87ac18ec ... e-makt.pdf

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 15 okt 2025 07:19
av spacecoin
BYD säljer elbilar för 150kSEK i Etiopien. Jag tror de skulle sälja bra här med till det priset.

Tullar plus moms utgör i princip halva köpesumman här.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 15 okt 2025 07:27
av Mickep
De prisuppgifter som fanns utgår jag att det är importerade beg elbilar som gjort detta. Men det bör göra också med en växande medelklass som har råd. 170 ikr skulle med moms bli 212 tusen för id4. Säg 250 kkr . Inte så långt ifrån de bilar runt 300 kkr som finns att tillgå. Om Sverige skulle bredda elbilsracet till de som tjänar under 50 kkr/mån och ge ca 70 kkr skulle vi ha samma förutsättningar och då tror jag Sverige skulle gå om Etiopien. Jag vill minnas att det var skriverier om att stora mängder beg elbilar lämnade Sverige, och kan vara möjligt att de är en del som gjort det möjligt för u länder som Etiopien.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 15 okt 2025 07:33
av spacecoin
Mickep skrev: 15 okt 2025 07:27
De prisuppgifter som fanns utgår jag att det är importerade beg elbilar som gjort detta. Men det bör göra också med en växande medelklass som har råd. 170 ikr skulle med moms bli 212 tusen för id4. Säg 250 kkr . Inte så långt ifrån de bilar runt 300 kkr som finns att tillgå. Om Sverige skulle bredda elbilsracet till de som tjänar under 50 kkr/mån och ge ca 70 kkr skulle vi ha samma förutsättningar och då tror jag Sverige skulle gå om Etiopien. Jag vill minnas att det var skriverier om att stora mängder beg elbilar lämnade Sverige, och kan vara möjligt att de är en del som gjort det möjligt för u länder som Etiopien.
En fabriksny BYD Yuan Up har i minsta utförande 32 kWh batteri och kostar ca 200-240kSEK när jag kollade nu.

Re: Etiopien har gått om Sverige

Postat: 15 okt 2025 21:20
av Mickep
Redan idag finns beg id3 för 230. Kkr. Jag menar de lite större. Vi är inte riktigt där ännu. Norge tog också bort momsen och det har i stor del bidragit till omställningen. Men det behövs många med höga löner. Vet inte hur det ser ut i Etiopien ( som fortfarande är fattigt) men kan ha en växande priviligerad del av befolkningen. Det kan vara en politisk vilja, eller effektiva åtgärder. Fast det känns som västvärlden subventionerat.(utan att veta hur)