Sida 1 av 2
Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 06:59
av bengtappelqvist
Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
Jag kör ca 3000 mil om året, mestadels motorväg. Är det värt priset.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 07:34
av Xyborg
bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59
Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
Jag kör ca 3000 mil om året, mestadels motorväg. Är det värt priset.
Om det är värt det kan man nog bara avgöra själv. Men min åsikt i frågan är att FSD är totalt bortkastade pengar. Den tillför i princip ingenting mot EAP annat än ”löftet” att bilen ska kunna köra själv någon gång i framtiden. Vid det laget har du troligtvis sålt eller skrotat din Y.
EAP däremot. Det är ganska nice. Framförallt på nya Y som gjort AP kasst på just det sätt du beskriver. Hade jag köpt en Y idag hade jag köpt till EAP.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 07:52
av Oscar11
Man kan ju pressa Tesla att fixa detta genom att felanmäla funktionen.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 08:03
av spacecoin
bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59
Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
Jag kör ca 3000 mil om året, mestadels motorväg. Är det värt priset.
Kolla in tredjepartsprodukten Sexy commander. Det finns en funktion där som heter "Continuous Autopilot". Mycket billigare än att köpa något från Tesla.
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 25-model-y
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 10:47
av PSMKA
spacecoin skrev: ↑09 okt 2025 08:03
bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59
Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
Jag kör ca 3000 mil om året, mestadels motorväg. Är det värt priset.
Kolla in tredjepartsprodukten Sexy commander. Det finns en funktion där som heter "Continuous Autopilot". Mycket billigare än att köpa något från Tesla.
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 25-model-y
Den lägger ju av även med Commandern, bara att den startar igen. Men det kanske är så EAP också fungerar?
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 11:04
av spacecoin
PSMKA skrev: ↑09 okt 2025 10:47
spacecoin skrev: ↑09 okt 2025 08:03
bengtappelqvist skrev: ↑09 okt 2025 06:59
Jag har bytt ut min m3-21 mot en my-25 och irriterar mig på att farthållaren lägger av vid filbyte när jag kör med autopilot/filassistans. Funderar på att uppgradera autopiloten, FSD eller EAP. Fungerar alla funktioner i EAP i Sverige.
Jag kör ca 3000 mil om året, mestadels motorväg. Är det värt priset.
Kolla in tredjepartsprodukten Sexy commander. Det finns en funktion där som heter "Continuous Autopilot". Mycket billigare än att köpa något från Tesla.
https://www.enhauto.com/blogs/all/autom ... 25-model-y
Den lägger ju av även med Commandern, bara att den startar igen. Men det kanske är så EAP också fungerar?
EAP är både bättre om sämre beroende på
Med EAP byter man fil med blinkers utan att Autosteer deaktiveras, men å andra sidan är det relativt långsamt och det misslyckas ofta om det är sol från sidan man ska byta till, eller kasst väder.
Sedan kostar ju EAP 10x mer eller så och kan inte flyttas till en annan bil. Jag skulle köpa commandern om jag köpte en ny Tesla för jag använder inte Autopark, eller gimmick-funktionerna (summon, smart summon).
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 12:50
av ReNewAble
Såvitt jag vet så löser inte commandern problemet i Juniper. Den stänger fortfarande av farthållaren vid filbyte.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 13:03
av Niklas Z
ReNewAble skrev: ↑09 okt 2025 12:50
Såvitt jag vet så löser inte commandern problemet i Juniper. Den stänger fortfarande av farthållaren vid filbyte.
Det kanske skiljer sig mellan Highland och Juniper i detta avseende, i och med att Juniper kräver att man väljer endera autopilot eller farthållare. I Highland kan man ha både och (ett tryck för farthållare och dubbeltryck för autopilot).
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 13:14
av jonasl
Nu har jag inga planer på att byta till en Juniper i vilket fall, men det här skulle vara en grym turn-off.
Har aldrig använt AP så mycket som sen jag skaffade commandern, ställer man in avståndet på lägsta så tycker jag den beter sig klart lugnare med spökbromsningar och häftiga start/stopp också utan att jag märker att bilen ligger särskilt mycket närmare heller.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 09 okt 2025 13:25
av slugger75
jonasl skrev: ↑09 okt 2025 13:14
Nu har jag inga planer på att byta till en Juniper i vilket fall, men det här skulle vara en grym turn-off.
Har aldrig använt AP så mycket som sen jag skaffade commandern, ställer man in avståndet på lägsta så tycker jag den beter sig klart lugnare med spökbromsningar och häftiga start/stopp också utan att jag märker att bilen ligger särskilt mycket närmare heller.
Vad gör commandern bra som inte bilen i sig, utan commander, sköter?
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 10 okt 2025 12:04
av jonasl
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 10 okt 2025 12:34
av fth
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Måste man alltså fortfarande möta med gasen vid varje filbyte?
/fth
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 10 okt 2025 16:46
av mikebike
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Plingar det?
Att jag måste återaktivera efter filbyte stör mig inte lika mycket som plingandet.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 11 okt 2025 09:55
av spacecoin
mikebike skrev: ↑10 okt 2025 16:46
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Plingar det?
Att jag måste återaktivera efter filbyte stör mig inte lika mycket som plingandet.
Ja det plingar vid automatisk/programmatisk åter-aktivering tyvärr.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 11 okt 2025 10:04
av tesly
Om ni missat Joe mode så är det en inställning ni kan aktivera för att sänka ljudnivån på allt plingande. Antar att de flesta känner till detta redan iofs.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 11 okt 2025 14:59
av mikebike
tesly skrev: ↑11 okt 2025 10:04
Om ni missat Joe mode så är det en inställning ni kan aktivera för att sänka ljudnivån på allt plingande. Antar att de flesta känner till detta redan iofs.
Det har vi inte missat. Dessvärre låter blinkersen också mindre, medan plingandet fortfarande är irriterande.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 12 okt 2025 22:52
av jonasl
mikebike skrev: ↑10 okt 2025 16:46
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Plingar det?
Yes, det var det jag menade med ovan. Men det verkar iaf fungera bättre än på Juniper

Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 12 okt 2025 23:13
av merc_slk_amg
fth skrev: ↑10 okt 2025 12:34
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Måste man alltså fortfarande möta med gasen vid varje filbyte?
/fth
Ja det måste man, men det ser jag inte som ett större problem, när jag kör om ja då raskar jag på för att inte störa trafikrytmen.
Det värsta jag vet är sådana som segar sig om när de kör om.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 10:13
av fth
merc_slk_amg skrev: ↑12 okt 2025 23:13
fth skrev: ↑10 okt 2025 12:34
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Måste man alltså fortfarande möta med gasen vid varje filbyte?
/fth
Ja det måste man, men det ser jag inte som ett större problem, när jag kör om ja då raskar jag på för att inte störa trafikrytmen.
Det värsta jag vet är sådana som segar sig om när de kör om.
Den absolut vanligaste orsaken till filbyte är ju att man hinner upp framförvarande trafik, då finns det sällan någon anledning att öka hastigheten, och även om det skulle vara motiverat att gasa upp så vill man ju att bilen återgår till inställd hastighet när man släpper gasen.
Min AP1 fungerar exakt så, dvs som jag inbillar mig att dom allra flesta vill att det skall göra, oavsett om jag använder automatiskt filbyte eller styr över själv, gasar eller inte, så återgår bilen till inställd hastighet när operationen är genomförd.
Att Juniper helt slår av både AP och farthållare är ju bara korkat, det finns väl egentligen bara två rimliga tolkningar till varför Tesla har infört denna ändring: ett rent misstag, en bugg helt enkelt, eller att dom vill tvinga folk att betala för EAP.
/fth
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 12:49
av vrid_i_skogen
När jag provade MY i förra veckan så stängde jag av autosteer och styrde själv på motorvägen. Då funkar den adaptiva farthållare som på vilken bil som helst. Man han inte likt på Volvo byta fram och tillbaka mellan att ha autosteer på och off. Då måste man stanna och lägga i parkeringsläget först
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 18:39
av Pelle
Eller som på övriga Tesla-modeller utom Juniper.
Enkeltryck/drag - farthållare.
Dubbeltryck/drag - autopilot.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 18:46
av Pelle
fth skrev: ↑13 okt 2025 10:13
merc_slk_amg skrev: ↑12 okt 2025 23:13
fth skrev: ↑10 okt 2025 12:34
jonasl skrev: ↑10 okt 2025 12:04
Den aktiverar AP igen efter filbyte efter det antal sekunder du själv ställt in. Jag har 4 sek och det verkar räknas från att blinkersen automatiskt slås av.
Så när jag byter fil så blinkar jag och inleder svängen, då avaktiveras AP utan att man egentligen behöver dra särskilt hårt i ratten (även utan Enhance Commander). När filbytet är avslutat så aktiveras AP igen, tyvärr med ljud-bing-bong.
Utan commandern måste man aktivera själv efter varje filbyte.
Måste man alltså fortfarande möta med gasen vid varje filbyte?
/fth
Ja det måste man, men det ser jag inte som ett större problem, när jag kör om ja då raskar jag på för att inte störa trafikrytmen.
Det värsta jag vet är sådana som segar sig om när de kör om.
Den absolut vanligaste orsaken till filbyte är ju att man hinner upp framförvarande trafik, då finns det sällan någon anledning att öka hastigheten, och även om det skulle vara motiverat att gasa upp så vill man ju att bilen återgår till inställd hastighet när man släpper gasen.
Min AP1 fungerar exakt så, dvs som jag inbillar mig att dom allra flesta vill att det skall göra, oavsett om jag använder automatiskt filbyte eller styr över själv, gasar eller inte, så återgår bilen till inställd hastighet när operationen är genomförd.
Att Juniper helt slår av både AP och farthållare är ju bara korkat, det finns väl egentligen bara två rimliga tolkningar till varför Tesla har infört denna ändring: ett rent misstag, en bugg helt enkelt, eller att dom vill tvinga folk att betala för EAP.
/fth
Precis!
Vi hade AP1 och den funkade som man vill ha det.
Men på Juniper hjälper det inte med EAP heller, om man t ex inaktiverar AP med att vrida på ratten går den likväl inte över till farthållare utan stänger av helt.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 20:27
av vrid_i_skogen
En annan grej jag reagerade på är att man enbart kan sätta farthållare på 129 km/h max. Varför är det så? Helt sjukt så liten makt man har trots att man har som kund...
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 21:44
av ReNewAble
vrid_i_skogen skrev: ↑13 okt 2025 20:27
En annan grej jag reagerade på är att man enbart kan sätta farthållare på 129 km/h max. Varför är det så? Helt sjukt så liten makt man har trots att man har som kund...
Nej den går att ställa upp till 150 km/h. Måste ha varit någon inställning i bilen du körde som begränsade det.
Re: Junipers autopilot-farthållare
Postat: 13 okt 2025 21:54
av vrid_i_skogen
ReNewAble skrev: ↑13 okt 2025 21:44
vrid_i_skogen skrev: ↑13 okt 2025 20:27
En annan grej jag reagerade på är att man enbart kan sätta farthållare på 129 km/h max. Varför är det så? Helt sjukt så liten makt man har trots att man har som kund...
Nej den går att ställa upp till 150 km/h. Måste ha varit någon inställning i bilen du körde som begränsade det.
Ja nu klarnar det för mig. Det var ju Teslas provkörningsbil!