Sida 1 av 2
FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 29 sep 2025 17:22
av BlevIngenCT
Såg följande artikel:
https://www.notateslaapp.com/news/3167/ ... assessment
Vore nice om även den trafikmedvetna Basic Autopilot kunde bli baserad på den, inte allt för långt fram i tiden

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 29 sep 2025 21:59
av BlevIngenCT
Så om det ev. är sant att Tesla och Transportstyrelsen har ett "samarbete" (trots pågående tjafset med skyltar), är det iaf i min bok positivt och inger iaf mig hopp!
Och jag förstår om du är bitter Spacecoin om du ev. betalat större summor för saker (FSD eller EAP) som Elon lovat skulle vara på plats för flera år sedan...
Jag och andra som hoppas att vanliga Basic AP skall bli mer användbar utan fantombromsningar och annat som "strular" och inte fungerar till 99.999 ännu, varför skulle vi vara i bubblor (av syjuntande vuxna män) om nu framstegen med v13 och kommande v14 förhoppningsvis i närtid, ser ut att bli verklighet och kan/får användas i grundfunktionaliteten även för Basic AP?
Vad jag sett på YT, så verkar Övervakad FSD med v13, fungera betydligt bättre än den äldre stacken europeiska AP'n använder iaf.
Från länkade "artikeln":
First, the Swedish Transportation Administration will spend the next one to two weeks assessing the data gathered during the test. Following a successful assessment, the next step is for Tesla to receive its first official approval to test FSD V14 on approved highways and roads in the country. This is a significant milestone, as this level of public road testing hasn’t been previously permitted.
Nedan är vad Grok kom fram till /hittade (som självklart kan vara fel):
Transportstyrelsen och Tesla testar inte självkörning tillsammans i Sverige, men Transportstyrelsen har nyligen godkänt att Tesla får bedriva försöksverksamhet med automatiserade fordon i begränsade områden, vilket är ett första steg mot godkännande av tekniken på svenska vägar. Stockholms stad nekade dock till en ansökan från Tesla om att testa i hela staden, då det bedömdes vara för riskfyllt och staden redan hade andra automatiseringsprojekt att prioritera.
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 00:11
av spacecoin
BlevIngenCT skrev: ↑29 sep 2025 21:59
Så Spacecoin, du får gärna berätta vilken information du sitter på, som skulle slå undan fötterna på oss med ett hopp om ovan?
Jag har ju bara följt standardiseringen och lagstiftningen kring förarassistans och även ADS i EU i fem år så vad vet jag...
Sverige har inte för avsikt att gå före med ett skit. Det är bara att kolla på vad de säger i arbetsgruppen för DCAS. Att en tillverkare testar ett system som inte är typ-godkänt händer väl varje vecka. Det är normalt, men bara i Teslabubblan så hittar man på en massa skit som är ren desinformation. Är det önsketänkande, aktiepumpning, eller bara inkompetens? Fel är det alltid i alla fall.
UNECE GRVA / WP.29 beslutade om att godkänna DCAS phase 2 som innebär att förarassistans-system likt Teslas numera får byta fil "av sig själva" (om man håller händerna på ratten). Det kallas SIM, system initiated manoeuvres. Dessa är i phase 2 bara tillåtna på motorväg. Man behöver inga tillstånd. Det är bara att själv-certifiera och köra. IDAG. Deploy. Inga ursäkter.
Phase 3 är SIM med hands-off på motorväg och hands-on på fler vägtyper.
Det finns ett tryck på arbetsgruppen från både politiker och tillverkare att tillåta det på stadsgator, men det finns inga säkerhetsargument eller evidens för att tillåta det. Och eftersom UNECE jobbar med konsensus så lär det väl dröja ett tag till.
Är det något mer du undrar så är det bara att fråga, men snälla, posta inte rent trams utan vettiga källor.
SIM = system-initierade manövrar.
HOR = hands on request.
Källa:
https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS
Det jag tror är att Tesla inte kommer att släppa ett system för DCAS phase 2, utan vi får gott vänta minst 18 månader till, eller längre. Att Tesla släpper något till legacy S/X tror jag inte händer. Det finns igen DMS-kamera trots att bilen såldes med en "all nödvändig hårdvara för själv-körning under nästan alla omständigheter", och att Tesla sålde en programvara som de visste att de inte kunde lagligen leverera, i mitt fall för sex år sedan lite drygt.
FSDS som i USA utan händerna på ratten i stadstrafik verkar inte vara aktuellt att tillåta i EU / UNECE.
För övrigt är Tesla är ett oseriöst skitföretag som inte betalar tillbaka pengarna för FSD frivilligt. Jag kommer att behålla min bil och ladda gratis om det så är i 20 år tills Tesla återköper den eller uppgraderar den till hårdvara som krävs för L2 som de sålde produkten "automatisk körning på stadsgator (kommer snart)".
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 01:31
av BlevIngenCT
Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till landsstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Och eftersom jag har en ny MY Juniper med HW4/AI4, borde det finnas förutsättningar för ambitionen att ersätta den "gamla stacken" med det som FSD v13 (eller vad förhoppnings v14) använder, även för Basic AP på dessa bilar.
När man hör signaler om att det rör sig det minsta, får man lite hopp...
Men det kan säkert ta tid och det verkar inte vara på plats i de länderna som får/kan använda övervakad FSD ännu heller, men man kan ju hoppas att det händer något i samband med att man släpper v14 (vilket vore logiskt ur ett mjukvaruperspektiv).
Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 07:29
av backe
BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31
Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till landsstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
Och eftersom jag har en ny MY Juniper med HW4/AI4, borde det finnas förutsättningar för ambitionen att ersätta den "gamla stacken" med det som FSD v13 (eller vad förhoppnings v14) använder, även för Basic AP på dessa bilar.
När man hör signaler om att det rör sig det minsta, får man lite hopp...
Men det kan säkert ta tid och det verkar inte vara på plats i de länderna som får/kan använda övervakad FSD ännu heller, men man kan ju hoppas att det händer något i samband med att man släpper v14 (vilket vore logiskt ur ett mjukvaruperspektiv).
Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Jag säger inte att du har fel, men vad får dig att tro att AP ska baseras på FSD V14 i närtid? Man säljer EAP, så det är nog där du hamnar är min gissning.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 08:05
av BlevIngenCT
Att det kostar extra att underhålla en extra stack och att det inte är enligt "First Principles".
Tror ni inte att de lyssnar något alls gällande problemen med fantominbromsningar och liknande?
De verkar dessutom ha slutat erbjuda EAP i USA.
Skulle de nu vara något på spåret med v14 och försöker få det godkänt att använda i EU (om det nu krävs för den enklare övervakade autopiloten också), så vore det väl ganska logiskt att få ut det på de bilar som har förutsättningarna på plats.
Jag bara spekulerar och hoppas...
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 08:43
av backe
BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 08:05
Att det kostar extra att underhålla en extra stack och att det inte är enligt "First Principles".
Tror ni inte att de lyssnar något alls gällande problemen med fantominbromsningar och liknande?
De verkar dessutom ha slutat erbjuda EAP i USA.
Skulle de nu vara något på spåret med v14 och försöker få det godkänt att använda i EU (om det nu krävs för den enklare övervakade autopiloten också), så vore det väl ganska logiskt att få ut det på de bilar som har förutsättningarna på plats.
Jag bara spekulerar och hoppas...
Hoppet är det sista som överger oss

Men jag tänker att man skulle ha kört EAP som AP för länge sen om man tänkte som du gör, men jag hoppas såklart att jag har fel.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 08:53
av mikebike
Jag skulle vilja ha en farthållare som fungerar även i dimma och nederbörd, utan spökbromsningar. Som i mina pre-Tesla bilar.
Eller åtminstone lika bra som när jag köpte bilen.
En AP som fungerar även med snö och is på vägen och på 2+1 vägar, och som återupptar självstyrningen efter byte av körfält vore också nice, men inget krav från min sida.
Det är en massa snack om att grundprogramvaran i USA/FSD, är så mycket bättre, men vad hindrar Tesla från att uppdatera våra bilar till en annan (välfungerande) grundprogramvara?
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 30 sep 2025 15:20
av spacecoin
BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31
Att vi Europa inte är på samma bana som USA och de andra länderna som får använda Teslas övervakade FSD ännu, är väl pga byråkrati, lobbyister från konkurrenter och eventuella försök att motarbeta Elon (som man inte gillar eller förstår sig på i alla läger).
Nej det är inte anledningen. Det är också rent propaganda-narrativ.
Anledningen till att det händer tidigare i USA är att där så är det tillåtet om det inte explicit är förbjudet. I de flesta andra länder funkar lagstiftningen tvärt om. UNECE:s regler omfattar stora delar av världen, inte bara EU.
Det land som drivit på utvecklingen om detta är tyskarna så är det någon man ska tacka för hjälpen så är det tyskarna. Tesla har i ärlighetens namn även hjälpt till mellan 2021-2023. Wayve har tagit är Teslas roll i sekritariatet.
UNECE R171: DCAS dvs L2 (förarstöd, människa är ansvarig även om systemet är på och man kan aldra ta ögonen från vägen). Tyskland har varit positiva i många år. De som surar mest är skandinaverna och NL.
Autonom L3 på motorväg - dvs eyes off: UNECE R157, lagligt i tyskland (sedan många år) , schweiz och tjeckien (från årsskiftet 2025/2026).
ADS är ett regelverk för autonoma fordon (utan förare) som alla är positiva till, men då behöver ju Tesla ta juridiskt ansvar för körningen vilket jag tror aldrig kommer att hända med ett camera-only system. Samma för L3-regleringen.
BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31
Min egoistiska önskan är att jag skall kunna köra de ~25 milen jag har till lantstället på E4:an på ett bekvämt sätt.
AP på motorväg är redan bekvämt tycker jag. Jag är osäker på om jag skulle uppleva FSDS bekvämare. Tveksamt eftersom man är legalt ansvarig och måste avsöka vägen hela tiden.
BlevIngenCT skrev: ↑30 sep 2025 01:31
Sen förstår jag dig och alla som lagt en stor hög pengar tidigare för något utlovat, som inte infriats på alla dessa år.
Man får hoppas att ni som sitter i den båten blir tillgodosedda på något sätt så snart som möjligt.
Rättvist vore att ni fick utlagd summa (med ränta) avdraget på en nybeställning och funktionen "gratis", för retrofit blir nog för krångligt och dessutom har väl inte alla kvar sina bilar.
Och ja, jag har följt Teslas/Elons resa kring FSD och som aktieägare i ganska många år med, men inte suttit i din båt.
Jag bryr mig inte om pengarna faktiskt. Jag bryr mig om principen att det man betalt för ska levereras. Och att en vara ska vara som utlovat.
Det är många som följer Teslas FSD men väldigt få som kan värdera hur nyheter kring regulations påverkar. Sedan är det, som sagt, fullt av CNC-operatörer och andra nissar på X som inte vet vad de pratar om, eller med uppsåt försöker haussa.
Att det blir en "artikel" med källa random svenne utan kompetens eller förståelse säger en del om vad Teslascope har för agenda.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 08:53
av Electrons4Speed
https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 09:17
av backe
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53
https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propaganda
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 09:20
av Maw
backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53
https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propaganda
Eller ren FUD.
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 09:40
av Fredrik j
Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:20
backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53
https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propaganda
Eller ren FUD.
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
VAr finns statistiken som pekar på att olyckor skulle kunna undvikas med FSD?
Den farligaste bilen är ju den som insinuerar att den är självkörande när den inte är det. Ju bättre L2 systemet fungerar, ju farligare blir det.
Automatiska system är duktiga på att övervaka men sämre på att ta övervägda beslut. Därför är det bättre att låta systemen övervaka och hjälpa föraren istället för att ta över besluten.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 09:45
av Maw
Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 09:40
Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:20
backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53
https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propaganda
Eller ren FUD.
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
VAr finns statistiken som pekar på att olyckor skulle kunna undvikas med FSD?
Den farligaste bilen är ju den som insinuerar att den är självkörande när den inte är det. Ju bättre L2 systemet fungerar, ju farligare blir det.
Automatiska system är duktiga på att övervaka men sämre på att ta övervägda beslut. Därför är det bättre att låta systemen övervaka och hjälpa föraren istället för att ta över besluten.
Ja, jag skrev ju att det
inte blir säkrare med FSD

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 11:16
av Electrons4Speed
Det är oklart om bilkörning blir säkrare med FSD eller inte. Teslas egen statistik visar att så är fallet men det är lite att jämföra äpplen och päron. FSD används mest på motorväg och längre körningar där det naturligt sker färre olyckor än i stan.
Det är bara en tidsfråga innan FSD är säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare om den inte redan är det men FSD 14. Vi människor gör många fel i trafiken. Det gör vi alla men oftast krävs det att fler trafikanter ska göra fel för att en olycka ska ske. Än så länga är nog kombinationen förare och FSD säkrast, men snart kommer mänsklig input att vara mer av en felkälla än ett bidrag.
För en teknikentusiast som jag som har köpt en bil med FSD-paketet är det förstås extra spännande att följa utvecklingen.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 14:36
av Fredrik j
Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:45
Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 09:40
Maw skrev: ↑10 okt 2025 09:20
backe skrev: ↑10 okt 2025 09:17
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 08:53
https://alltomelbil.se/tesla-far-gront- ... i-sverige/
Tydligen ska de fått godkänt nu för att testköra med tre bilar som ägs av Tesla:
"Tesla ska ha fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa sin självkörande mjukvara FSD (Full Self-Driving) på svenska motorvägar och riksvägar. Godkännandet gäller tre bilar som ägs av Tesla och omfattar hela det statliga vägnätet i Sverige.
Uppgifterna kommer från Tesla-ägaren Alexander Kristensen som hänvisar till ett mail från Transportstyrelsen. Alexander har under en längre tid lobbat för att Tesla ska få de nödvändiga godkännanden som krävs för att testa mjukvaran efter ett avslag av Stockholm stad tidigare i år.
Hans kampanjade har uppmärksammats av miljontals i sociala medier.
Testerna gäller för version 14 av FSD. Trots att namnet antyder det gör mjukvaran inte bilarna helt självkörande, utan föraren måste fortfarande vara aktiv och redo att ingripa direkt.
Med godkännandet tar Tesla nu ett steg närmare praktiska tester av mjukvaran på svenska vägar.
Alexanders lobbyarbete för att Tesla ska få testa sin mjukvara på svenska vägar har bland annat uppmärksammats av SVT tidigare i somras:"
Tycker inte det här är särskilt bra lobbying, själv skulle jag kalla det propaganda
Eller ren FUD.
Det finns inget som visar att färden skulle bli säkrare med FSD, snarare tvärt om vilket om inte annat de ökande stämningarna och följande domsluten mot Tesla i USA visar.
VAr finns statistiken som pekar på att olyckor skulle kunna undvikas med FSD?
Den farligaste bilen är ju den som insinuerar att den är självkörande när den inte är det. Ju bättre L2 systemet fungerar, ju farligare blir det.
Automatiska system är duktiga på att övervaka men sämre på att ta övervägda beslut. Därför är det bättre att låta systemen övervaka och hjälpa föraren istället för att ta över besluten.
Ja, jag skrev ju att det
inte blir säkrare med FSD
Fattar. Spann mest vidare på vad du skrev. Inser att du såg det som en fråga.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 14:37
av Fredrik j
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 11:16
Det är oklart om bilkörning blir säkrare med FSD eller inte. Teslas egen statistik visar att så är fallet men det är lite att jämföra äpplen och päron. FSD används mest på motorväg och längre körningar där det naturligt sker färre olyckor än i stan.
Det är bara en tidsfråga innan FSD är säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare om den inte redan är det men FSD 14. Vi människor gör många fel i trafiken. Det gör vi alla men oftast krävs det att fler trafikanter ska göra fel för att en olycka ska ske. Än så länga är nog kombinationen förare och FSD säkrast, men snart kommer mänsklig input att vara mer av en felkälla än ett bidrag.
För en teknikentusiast som jag som har köpt en bil med FSD-paketet är det förstås extra spännande att följa utvecklingen.
Säkrare än den genomsnittlige föraren räcker inte för att jag ska lämna över ansvaret. Finns ju många galningar i trafiken. Sen blir det ju missvisande eftersom bilen ju lämnar över svåra situationer till föraren att lösa.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 15:34
av Electrons4Speed
Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 15:54
av ChristofferG
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 15:34
Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.
Det var ett djärvt antagande.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 15:54
av Fredrik j
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 15:34
Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.
Ja, med tanke på att en fjärdedel av alla som, i sverige, förolyckas i trafiken är påverkade av droger räcker det ju inte långt att klå genomsnittsföraren. Tror vi behöver ovanför 95e percentilen för att man ska känna sig trygg i att lämna över ansvaret till bilen..
Min poäng är att riktigt farligt blir det om föraren av en L2 tror att bilen är bättre på att köra än vad den egentligen är.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 10 okt 2025 16:25
av Maw
Electrons4Speed skrev: ↑10 okt 2025 15:34
Det var just därför jag skrev att den måste vara säkrare än en genomsnittlig Tesla-förare, eftersom jag antar att Tesla-förrare redan från starten är mer säkerhetsmedveten än genomsnittsbilisten. Men egentligen är det viktigaste om bilen kör bättre än vad man själv gör eller man själv i kombination med bilen.
Försäkringsbolagen verkar ha motsatt uppfattning om Teslaförarnas säkerhetsmedvetenhet, eller åtminstone om deras förmåga att köra säkert
Oavsett är det väldigt långt kvar till att Tesla med FSD ska vara säkert nog att ta över körningen. Troligtvis kommer det aldrig hända med nuvarande hårdvara
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 16 okt 2025 21:30
av flamman
Här är tillståndet från Transportstyrelsen. Gäller 3st bilar:
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 16 okt 2025 21:54
av Larrybird
spacecoin skrev: ↑30 sep 2025 15:20
Sedan är det, som sagt, fullt av CNC-operatörer och andra nissar på TCS som inte vet vad de pratar om, eller med uppsåt försöker baisse.
Fixed it for you

Menar såklart inte dig utan the usual suspects
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 17 okt 2025 14:22
av spacecoin
flamman skrev: ↑16 okt 2025 21:30
Här är tillståndet från Transportstyrelsen. Gäller 3st bilar:
Tillståndet gäller testning av autonoma bilar, dvs inte FSDS, så det är lite konstigt att Tesla söker ett sådant tillstånd eftersom det inte är lagligt ännu i Sverige att framföra sådana bilar på allmän väg annat än i testsyfte - och det kräver ändringar av stora delar av befintlig trafiklagstiftning. Det är antagligen rätt långt bort.
Jag gissar att det var den enklaste vägen för att för använda FSDS på svenska vägar och samla in data för att visa för EU. Så länge man har en förare i bilen (vilket testverksamheten kräver) så är det inte så stor skillnad funktionsmässigt mellan Teslas system och ett autonomt system. Skillnaden är främst kring "liability" som i sin tur kräver att systemet är otroligt mycket säkrare än vad Tesla visat hittills.
Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)
Postat: 17 okt 2025 22:10
av frippan
Dokument angående fsd test.