När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Jag har nog aldrig fått det där fungera alls. Är det 70 och sen kommer 100 skylten, ja bilen fortsätter i 70.
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Hastigheten ändras aldrig på mötesfria vägar (motorväg).
När hastigheten sänks sker det alltid efter skylten, och då är det ju försent. Hastigheten brukar höjas när skyltningen ändras, men inte till högre än den ursprungliga.
Jag vill minnas att manualen nämner bara skall användas på motorväg?
Sammanfattning; ändra hastigheten själv med höger rullknapp.
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Hastighetsanpassning görs enbart på vägar med mötande trafik. Är det motorväg, väg med vajerräcke eller väg med en längre refug så regleras inte hastigheten, oavsett hastighetsgräns.
Hastigheten höjs aldrig över den hastighet som föraren aktivt valt. T ex har man aktiverat AP på 70 så går den inte högre utan en bekräftelse från föraren. Vet ej hur man bekräftar hastighetshöjning på en Highland/Juniper, men på gamla 3/Y håller man ner AP-spaken i 2 sekunder. Då ökar farten till gällande hastighet. Detta gäller för varje ny höjning som är högre än tidigare bekräftad hastighet.
Hastighetssänkningar gör automatiskt utan bekräftelse när bilen passerar hastighetsskyltar eller det finns en lägre hastighetsgräns i kartdatabasen.
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Kartdata, vilket inte sällan är utdaterad.
Min Y från 2022 läser skyltar och anpassa farten därefter. Den har blivit riktigt bra på skyltavläsning och tar även tillfälliga skyltar t ex vid vägarbeten. Tyvärr tar den även hänsyn till kartdatan som ibland är fel.
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Hastighetsanpassning görs enbart på vägar med mötande trafik. Är det motorväg, väg med vajerräcke eller väg med en längre refug så regleras inte hastigheten, oavsett hastighetsgräns.
Hastigheten höjs aldrig över den hastighet som föraren aktivt valt. T ex har man aktiverat AP på 70 så går den inte högre utan en bekräftelse från föraren. Vet ej hur man bekräftar hastighetshöjning på en Highland/Juniper, men på gamla 3/Y håller man ner AP-spaken i 2 sekunder. Då ökar farten till gällande hastighet. Detta gäller för varje ny höjning som är högre än tidigare bekräftad hastighet.
Hastighetssänkningar gör automatiskt utan bekräftelse när bilen passerar hastighetsskyltar eller det finns en lägre hastighetsgräns i kartdatabasen.
Min model 3 ökar hastigheten på vissa platser trots att hastighetsgränsen är oförändrad.
Finns en specifik plats på en 70-väg där den alltid tror att det är 110, den börjar accelerera av sig själv till 110. Trots att jag manuellt ställt den på 70km/h och valt inställningen ”aktuell hastighet” och inte ”hastighetsgräns”.
När en väg får högre eller lägre hastighet så gör den ingenting utan att jag gör ett aktivt val, förutom på vissa specifika platser där den får för sig att för egen maskin accelerera.
Re: AP hastighetsanpassning
Postat: 28 sep 2025 21:48
av zimpan
När jag kör på icke mötesfri 70-väg med AP inställd på 70, och ny skylt visar 90 så ligger bilen kvar på 70, trots att skyltavläsningen visar att den har sett 90-skylten.
När jag kör på 90,- väg och kommer till en 60-skylt så fortsätter bilen i 90, trots korrekt skyltavläsning.
Allt detta med AP eller bara farthållaren aktiverad, det är samma problem oavsett.
Varför följer den inte sin egen skyltavläsning???
När jag kör på icke mötesfri 70-väg med AP inställd på 70, och ny skylt visar 90 så ligger bilen kvar på 70, trots att skyltavläsningen visar att den har sett 90-skylten.
När jag kör på 90,- väg och kommer till en 60-skylt så fortsätter bilen i 90, trots korrekt skyltavläsning.
Allt detta med AP eller bara farthållaren aktiverad, det är samma problem oavsett.
Varför följer den inte sin egen skyltavläsning???
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Sedan kan man råka ut för märkliga saker som inte stämmer med ovanstående. Här är en filmsnutt när bilen ökar hastigheten till 115 innan 110-skylten, dessutom med 75 inställt på farthållaren.
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Hastighetssänkningar gör automatiskt utan bekräftelse när bilen passerar hastighetsskyltar eller det finns en lägre hastighetsgräns i kartdatabasen.
Tyvärr så fungerar det oftast inte så på min bil. Man blir förvånad då den IBLAND ändrar hastigheten vid ändrad hastighetsskylt.
När jag kör med AP och skyltavläsningen ser en hastighetsskylt så anpassas AP-hastigheten ibland, men oftast inte. Vilka faktorer påverkar detta?
(Highland utan EAP eller FSD.)
Jag har nog aldrig fått det där fungera alls. Är det 70 och sen kommer 100 skylten, ja bilen fortsätter i 70.
Borde vara en basic funktion som inte kan vara så svårt att få att fungera, åt båda hållen, kan jag tycka.
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Just att det är inkonsekvent gör att det är bäst att själv ändra hastigheten.
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Tesla har inte skyltberoende farthållare helt enkelt.
Det som händer när hastigheten sänks är en säkerhetsgrej. Förut kom det även upp en skylt som meddelade det.
Hade det varit en anpassning av hastigheten till skyltad hastighet hade sänkningen skett i god tid innan skylten passeras.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Nej, det är bara på AP (egentligen).
Det fungerar bara sporadiskt med AP, så frågan kvarstår, varför bara sporadiskt? Vilka faktorer avgör?
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Nej, det är bara på AP (egentligen).
Det fungerar bara sporadiskt med AP, så frågan kvarstår, varför bara sporadiskt? Vilka faktorer avgör?
Icke mötesfri väg är en faktor.
Den skall inte höja till en högre hastighet än du ställde in.
Att den läser skyltarna korrekt är en annan faktor.
Sedan Teslalotteriet på det.
Sedan är det som sagt en säkerhetsspärr, det är inte tänkt att användas som en automatisk hastighetssnpassning.
Det är ju helt riktigt och lätt att glömma i dessa diskussioner.
Tror inte Tesla sagt att man har automatisk hastighetsgränsanpassad farthållare?
Det vi egentligen pratar om (och försöker missbruka) är en hastighetsbegränsning för Autopiloten när den använts på vägar med mötande trafik.
Hastighetsbegränsningen finns ju inte ens när man bara kör med farthållaren, så den kan ju knappast vara tänkt att användas för bekvämlighet.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Nej, det är bara på AP (egentligen).
Det fungerar bara sporadiskt med AP, så frågan kvarstår, varför bara sporadiskt? Vilka faktorer avgör?
I mitt första svar till dig skrev jag om vilka faktorer som historiskt påverkat bilarnas agerande. (Sedan finns det buggar som orsakar annat beteende men de är geografiskt bundna och kan ändra sig med uppdatering av navdatabasen). Men du skriver om och om igen att din bil även ändrar fart när du kör på farthållare, så då gäller uppenbarligen inte de vanliga parametrarna för din bil och då är det svårt att svara på din fråga.
Re: AP hastighetsanpassning
Postat: 03 okt 2025 12:22
av Elmil
A. Följande förutsättningar krävs för att automatisk hastighetssänkning ska tillämpas:
1. Autostyrning = aktiverad ==> Blå linjer i visualiseringen!
2. Aktuell vägtyp = "Restricted"
3. Vägskylt eller kartdata med lägre hastighet än inställd passeras.
B. Följande förutsättningar krävs för att automatisk återgång till tidigare hastighet ska tillämpas:
1. Hastigheten automatiskt sänkt enligt (A), samt orörd autostyrfunktion.
2. Aktuell vägtyp = "Restricted" obrutet sedan sänkningen.
3a. Vägskylt eller kartdata med högre hastighet än inställd passeras.
eller
3b. Aktuell vägtyp övergår till "Unrestricted".
Re: AP hastighetsanpassning
Postat: 03 okt 2025 14:48
av Oscar11
Min bil beter sig ibland väldigt konstigt på AP. Gasat upp till 105 på 80 väg trots att jag inte kört 105 innan. Gasat upp framför fartkamera.
Värst är nog kurvassistansen. Saktar ner på rak väg för att sedan inte reagera alls på kurvig väg.
Min bil beter sig ibland väldigt konstigt på AP. Gasat upp till 105 på 80 väg trots att jag inte kört 105 innan. Gasat upp framför fartkamera.
Värst är nog kurvassistansen. Saktar ner på rak väg för att sedan inte reagera alls på kurvig väg.
AP funkade bättre för några versioner sedan.
Undrar om det är något som hänt med kartdata? Min ID7 har plötsligt också börjat missköta sig vid ett par, tre tillfällen de senaste veckorna och ökat farten utan synbar anledning.
Men farthållarhastigheten anpassas till skylten ibland, både uppåt och nedåt. Då undrar man ju vilka faktorer som gör att det funkar ibland och ibland inte?
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Nej, det är bara på AP (egentligen).
Det fungerar bara sporadiskt med AP, så frågan kvarstår, varför bara sporadiskt? Vilka faktorer avgör?
I mitt första svar till dig skrev jag om vilka faktorer som historiskt påverkat bilarnas agerande. (Sedan finns det buggar som orsakar annat beteende men de är geografiskt bundna och kan ändra sig med uppdatering av navdatabasen). Men du skriver om och om igen att din bil även ändrar fart när du kör på farthållare, så då gäller uppenbarligen inte de vanliga parametrarna för din bil och då är det svårt att svara på din fråga.
Tack för dina svar.
Min tolkning blir att bilen läser fel.när det gäller mötesfri väg eller inte, därför finns inget mönster i hastighets-beteendet. Sannolikt inget fel på min bil specifikt. Men jag kommer kanske fråga Tesla om detta oxå.
Ingen av de 3 bilarna jag har haft har ändrat hastigheten när man kört på enbart farthållare.
Men det kanske har ändrats med någon uppdatering på senaste som jag inte upptäckt ännu.
Nej, det är bara på AP (egentligen).
Det fungerar bara sporadiskt med AP, så frågan kvarstår, varför bara sporadiskt? Vilka faktorer avgör?
I mitt första svar till dig skrev jag om vilka faktorer som historiskt påverkat bilarnas agerande. (Sedan finns det buggar som orsakar annat beteende men de är geografiskt bundna och kan ändra sig med uppdatering av navdatabasen). Men du skriver om och om igen att din bil även ändrar fart när du kör på farthållare, så då gäller uppenbarligen inte de vanliga parametrarna för din bil och då är det svårt att svara på din fråga.
Tack för dina svar.
Min tolkning blir att bilen läser fel.när det gäller mötesfri väg eller inte, därför finns inget mönster i hastighets-beteendet. Sannolikt inget fel på min bil specifikt. Men jag kommer kanske fråga Tesla om detta oxå.
Tänk på att hela vägar är inte mötesfri eller mötesvögar. Det är per varje segment.
”Mötesfri” (non-restricted) kan varierar snabbt på samma väg. Tex större/längre refuger eller stora spärrade zoner är ofta mötesfri. Då är begränsning av hastighet av. När refugen försvinner går blir vägen mötesväg (restricted) och begränsar hastighet igen. Beroende på när vägavsnittets data ändras fram och tillbaka mellan restricted och non restricted så slås anpassning av hastighet av och på. Tex i en korsning med stora refugee, så accelererar bilen då det är mötesfri/ non restricted, för att direkt efter begränsa igen bör refugerna är borta. Det är inte den bästa funktionen ihop med svensk klassning av vägsegment. .
Om man vill köra AP på landsväg, så blir det bäst (enligt mig) om man manuellt scrollar ner hastigheten med ratthjulet innan hastighetssänkning. Och upp manuellt vi ökning. För övrigt kör jag mest AP på motorväg. Landsväg oftast manuellt.
Re: AP hastighetsanpassning
Postat: 05 okt 2025 13:37
av mikebike
Som sagt, ändra hastigheten med höger scrollhjul.
Teslas ändring av hastigheten vid körning med AP är varken avsedd, eller användbar som, skyltberoende farthållare.
Jag har idag idag kört Sundsvall - Dorotea, mycket med AP.
Flera gånger höjdes inte hastigheten, och många gånger sänktes inte hastigheten = helt opålitlig.
Dessutom kommer fortfarande/igen varningsmeddelandet om att AP har sänkt hastigheten, men så kort tid att man inte hinner läsa texten.