Alphafold 3

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Alphafold 3

Inlägg av spacecoin »

"Introducing AlphaFold 3, a new AI model developed by Google DeepMind and Isomorphic Labs. By accurately predicting the structure of proteins, DNA, RNA, ligands and more, and how they interact, we hope it will transform our understanding of the biological world and drug discovery."

https://blog.google/technology/ai/googl ... -ai-model/

Inte längre open source, men delvis tillgänglig via API. Bra beslut! Säljer aldrig mina Alphabet-aktier.


För de som inte är bekanta med AlphaFold så kan man lyssna här för en kort intro vad den kunde innan idag. Nu är den 50% bättre.
Jag är övertygad om att AI:s största impact detta årtionde är inom medicin och annan vetenskap. Jag ser fram emot nya botemedel och behandlingar av svåra sjukdomar inom bara 2-4 år.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Alphafold 3

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 08 maj 2024 17:30
"Introducing AlphaFold 3, a new AI model developed by Google DeepMind and Isomorphic Labs. By accurately predicting the structure of proteins, DNA, RNA, ligands and more, and how they interact, we hope it will transform our understanding of the biological world and drug discovery."

https://blog.google/technology/ai/googl ... -ai-model/

Inte längre open source, men delvis tillgänglig via API. Bra beslut! Säljer aldrig mina Alphabet-aktier.


För de som inte är bekanta med AlphaFold så kan man lyssna här för en kort intro vad den kunde innan idag. Nu är den 50% bättre.
Jag är övertygad om att AI:s största impact detta årtionde är inom medicin och annan vetenskap. Jag ser fram emot nya botemedel och behandlingar av svåra sjukdomar inom bara 2-4 år.

Framförallt för bildbehandling (hud och röntgen) och diagnos borde AI kunna innebära stora förbättringar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Alphafold 3

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 08 maj 2024 17:50
Framförallt för bildbehandling (hud och röntgen) och diagnos borde AI kunna innebära stora förbättringar.
Problemet där är att många av de tillämpningarna är säkerhetskritiska, men absolut som assistenter till läkare. Det har funnits inom t ex cancerdiagnostik i säkert 5 år redan och det blir säkert bättre (men inte huvudsakligen av gen-ai).

Jag tänker mer inom materialforskning, batteriteknik, läkemedel och sånt. Där är gen-AI som exempelvis Alphafold suveränt för att hitta bra kandidat-molekyler som potentiellt kortar ned tiderna från kanske 10-15 år till 3-5 år och ökar chansen till framgång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Alphafold 3

Inlägg av spacecoin »

För de som vill höra och läsa mer kan jag rekommendera denna artikel (Bloomberg gift link - funkar till den 15 maj):
DeepMind CEO Targets $100 Billion-Plus AI Drug Discovery Business With AlphaFold, expects AI-Designed Drugs in 'Next Couple of Years'

https://www.bloomberg.com/news/articles ... Tdor_y1I-g
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Alphafold 3

Inlägg av spacecoin »

Väldigt intressant intervju från idag som handlar om AI i allmänhet.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Alphafold 3

Inlägg av spacecoin »

Skriv svar