Varför ta över privatleasing..?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mr_Orange
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jun 2023 13:15

Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av Mr_Orange »

Har noterat att blocket fullkomligt svämmar över av folk som vill överlåta sina privatleasingkontrakt.

Det jag funderar på VEM är intresserad av ta över svindyr leasing för en redan begagnad (ofta ointressant) elbil utan någon form rabatt? Har noterat att det brukar stå att köparen får stå för överlåtelseavgiften och ofta betala extra för vinterdäck.

Vem hugger på en sådan annons?
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av backe »

Mr_Orange skrev: 06 maj 2024 14:52
Har noterat att blocket fullkomligt svämmar över av folk som vill överlåta sina privatleasingkontrakt.

Det jag funderar på VEM är intresserad av ta över svindyr leasing för en redan begagnad (ofta ointressant) elbil utan någon form rabatt? Har noterat att det brukar stå att köparen får stå för överlåtelseavgiften och ofta betala extra för vinterdäck.

Vem hugger på en sådan annons?
Tror få har ambitionen att ta över en svindyr privatleasing på en ointressant bilar?
Jag tog dock över en privatleasing på en VW id3 som vi hade som andrabil för några år sedan, det priset var billigare än det jag kunde få själv och jag slapp binda mig på 36 månader, så jag fick helt enkelt en billigare bil i toppenskick och under det intervallet jag ville ha.

Många som lägger ut skulle jag tro har fått ändrade förutsättningar och hoppas att någon vill ta över relativt dåliga kontrakt, men det händer nog sällan. Har man haft den mer än 12 månader så är det nog troligen bättre att avbryta kontraktet i förväg, det är en straffavgift men då kommer man ur det åtminstone.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1319
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av Verdi_ »

Mr_Orange skrev: 06 maj 2024 14:52
Har noterat att blocket fullkomligt svämmar över av folk som vill överlåta sina privatleasingkontrakt.

Det jag funderar på VEM är intresserad av ta över svindyr leasing för en redan begagnad (ofta ointressant) elbil utan någon form rabatt? Har noterat att det brukar stå att köparen får stå för överlåtelseavgiften och ofta betala extra för vinterdäck.

Vem hugger på en sådan annons?
Beror ju på priset. Finns massor av väldigt förmånliga avtal där ute också där tillverkaren gått in och subventionerat för att bli av med bilarna.
krille
Inlägg: 206
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av krille »

Skulle kanske kunna tänka mig att ta över ett avtal med kortare tid kvar, om jag var sugen på att testa bilmodellen utan att binda upp mig en längre tid. Det som talar emot är risken att man får betala för "onormalt slitage" man inte orsakat själv, när bilen ska lämnas tillbaka... Så det skulle krävas en vattentät besiktning som överlåtaren skulle få stå för....
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av Erxon »

Varför ta över en privatleasing?
Skulle säga att det finns flera anledningar till det.
Man vet att man kanske behöver en extra bil under en begränsad period och kvarvarande leasingen passar tidsplanen.
Man kanske vill prova på tex en elbil.
Enkelt med relativt ny bil utan att behöva lägga ut en summa initialt.

Varför vill man överlåta en leasing?
Ändrade förutsättningar? Separation eller tillökning eller kanske andra ekonomiska förutsättningar.

Finns säkert 100-tals ytterligare anledningar också.

Avbryta ett kontrakt är inte gratis, kostnaden är väl ca 35-40% av resterande kostnad av avtalet.
Dock på Audi är det "bara" leasingkostnaden som beräknas, försäkring och serviceavtal ingår inte i beräkningen.

Sen som TS skrev att den som tar över får stå för överlåtelseavgiften, där skulle jag bara ställa frågan ungefär som "menar du att jag ska betala för att hjälpa dig ur avtalet? Räcker det inte med att jag tar över avtalet?"
Skulle berörd ändå inte gå med så skulle jag tacka för mig och gå vidare till nästa objekt.

Gällande eventuella vinterhjul, ingår det i leasingen skall de bara följa med (kolla avtalet för det bör stå om de ingår eller inte). Har berörd köpt hjulen själva så klart att berörd försöker få någon krona för dem. Det är ju dennes egendom, varför skall man bara ge bort hjulen?

Sen igen, visst att man kan få betala för "onormalt slitage" och det är ju faktiskt upp till en själv och inspektera fordonet innan man tar över. Hittar man något så får man ta upp det till diskussion innan så man framför allt vet vad som kan vara.
Dock skulle inte jag ta över ett avtal om det är många småbulor etc, finns andra projekt.

Sen min största RÖD-FLAGGA, är det Satandär som håller i leasingen så skulle jag inte ta i objektet...
Skulle inte heller köpa en bil där berörda håller i finansen...
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av mikaELbil »

Min EQB 4Matic, AMG paket, elstolar kostar 5030kr i månaden. Köpte den i februari 2022 och fick leverans februari 2023. Fast pris med fast ränta och serviceavtal. Nu vet jag att den kostar runt 9000 - 10.000kr idag.

Jag skulle nog kunna hitta en som vill ta över leasingen…
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Dreas89
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av Dreas89 »

Finns ju de som tillåter att man köper loss bilen via lite lösningar och då får man rent krasst en bil som delvis är avbetald.

Men utan friköpsmöjlighet minskar möjligheterna drastiskt skulle jag säga.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför ta över privatleasing..?

Inlägg av jonasl »

Är det ett bra avtal så är det klart att det är attraktivt att ta över, men många sitter verkligen med svarte petter.

De supersubventionerade e-tron-leasingarna för 4000-5000 var lätta att bli av med t.ex.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar