Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 829
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lerumsexpressen »

backe skrev: 07 maj 2024 15:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:51
Verdi_ skrev: 07 maj 2024 14:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:06
Niklas Z skrev: 07 maj 2024 11:34

Vore inte så dumt. Men det finns gott om exempel på att människor har svårt att inse sina begränsningar och kliva åt sidan. Elon verkar inte höra till den skaran som utgör ett undantag från det mönstret.
För biltillverkaren Tesla vore det klart bäst om Elon försvann ur bilden, dock skulle det innebära att aktiekursen rasade brutalt. Därför kommer aktieägarna inte att kasta ut honom även om nog en hel del har lust.

Kanske det bästa vore att dela upp företaget i en bildel utan Elon och en annan del där hypeprojekten ligger som Elon rattar, han är ju fruktansvärt duktig på sånt.

Är han verkligen duktig på sånt? Han är duktig på att prata om det men det blir inte mycket resultat.
Han är fruktansvärt duktig på det och resultaten har varit lysande: aktiekurser har nått himlen och investerare har pyntat miljarder!
Vilka hypeprojekt har han rattat i hamn och vad har dom givit i nettointäkter för Tesla? Att han är duktig på att hypa är solklart, men faktiska resultat (utanför biltillverkningen).
Finns ganska många företag och idéer som gossen har uppfunnit och blivit något och det utanför Tesla.
Starlink och SpaceX tycker jag är stora bedrifter.
https://history-computer.com/people/thi ... -invented/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
perla1975
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av perla1975 »

fth skrev: 07 maj 2024 21:02
gjohansson skrev: 07 maj 2024 20:33
Om du tror på att Model S konstruerades av ett team på som mest 11 personer så kan jag med stor säkerhet säga att du har noll insikt i automotivebranschen.
Franz von Holzhausen 2014:
we actually have a very small design team it's comprised of uh six designers and myself and six years ago it was an army of one
Har Franz också "noll insikt i automotivebranschen"?

/fth
Jag är visserligen ingen expert inom området men tror Franz pratar om design och där ingår inte konstruktion.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

Maw skrev: 07 maj 2024 17:46
Har du missat att den här tråden handlar om att han precis sparkat chefen och hela avdelningen för nya modeller? ;)
Såvitt jag har sett så är det dessutom Tinucci och hela charging-avdelningen, samt Daniel Ho. Inget har sagts om att någon mer på Ho:s avdelning har sparkats.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 07 maj 2024 21:16
backe skrev: 07 maj 2024 15:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:51
Verdi_ skrev: 07 maj 2024 14:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:06


För biltillverkaren Tesla vore det klart bäst om Elon försvann ur bilden, dock skulle det innebära att aktiekursen rasade brutalt. Därför kommer aktieägarna inte att kasta ut honom även om nog en hel del har lust.

Kanske det bästa vore att dela upp företaget i en bildel utan Elon och en annan del där hypeprojekten ligger som Elon rattar, han är ju fruktansvärt duktig på sånt.

Är han verkligen duktig på sånt? Han är duktig på att prata om det men det blir inte mycket resultat.
Han är fruktansvärt duktig på det och resultaten har varit lysande: aktiekurser har nått himlen och investerare har pyntat miljarder!
Vilka hypeprojekt har han rattat i hamn och vad har dom givit i nettointäkter för Tesla? Att han är duktig på att hypa är solklart, men faktiska resultat (utanför biltillverkningen).
Finns ganska många företag och idéer som gossen har uppfunnit och blivit något och det utanför Tesla.
Starlink och SpaceX tycker jag är stora bedrifter.
https://history-computer.com/people/thi ... -invented/
Tveksamt om man kan dela upp Tesla i en bildel och lägga starlink och SpaceX i en annan del av Tesla som Elon rattar eftersom han redan rattar dom utanför Tesla. Det är skiljda bolag som inte har med varandra att göra. Frågan var om hypeprojekt inom Tesla.
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av backe »

gjohansson skrev: 07 maj 2024 20:28
backe skrev: 07 maj 2024 15:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:51
Verdi_ skrev: 07 maj 2024 14:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:06


För biltillverkaren Tesla vore det klart bäst om Elon försvann ur bilden, dock skulle det innebära att aktiekursen rasade brutalt. Därför kommer aktieägarna inte att kasta ut honom även om nog en hel del har lust.

Kanske det bästa vore att dela upp företaget i en bildel utan Elon och en annan del där hypeprojekten ligger som Elon rattar, han är ju fruktansvärt duktig på sånt.

Är han verkligen duktig på sånt? Han är duktig på att prata om det men det blir inte mycket resultat.
Han är fruktansvärt duktig på det och resultaten har varit lysande: aktiekurser har nått himlen och investerare har pyntat miljarder!
Vilka hypeprojekt har han rattat i hamn och vad har dom givit i nettointäkter för Tesla? Att han är duktig på att hypa är solklart, men faktiska resultat (utanför biltillverkningen).
Jaha, du tänker att målet måste vara att göra klart ett projekt.
Jag tänker att om man lyckas tjäna miljarder åt sig själv och även åt övriga aktieägare så kan det vara gott nog för många. Jag hade nog också varit hyfsat nöjd med betydligt mindre än en miljard.
Projekt inom ett bolag ska såklart i slutändan generera intäkter till bolaget, det är så pengar kommer in till företaget. Det bör i förlängningen generera bättre aktiekurs som kommer aktieägarna till gagn. Att skapa aktievärde genom mindre lyckade projekt med hype och ett stort följe som pumpar kursen är inte optimalt i långa loppet.

Det är många som har förlorat stora summor på aktien i samband med Elons utspel också, det är inte bara glädje i alla läger.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1319
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

backe skrev: 07 maj 2024 22:10
gjohansson skrev: 07 maj 2024 20:28
backe skrev: 07 maj 2024 15:27
gjohansson skrev: 07 maj 2024 14:51
Verdi_ skrev: 07 maj 2024 14:27



Är han verkligen duktig på sånt? Han är duktig på att prata om det men det blir inte mycket resultat.
Han är fruktansvärt duktig på det och resultaten har varit lysande: aktiekurser har nått himlen och investerare har pyntat miljarder!
Vilka hypeprojekt har han rattat i hamn och vad har dom givit i nettointäkter för Tesla? Att han är duktig på att hypa är solklart, men faktiska resultat (utanför biltillverkningen).
Jaha, du tänker att målet måste vara att göra klart ett projekt.
Jag tänker att om man lyckas tjäna miljarder åt sig själv och även åt övriga aktieägare så kan det vara gott nog för många. Jag hade nog också varit hyfsat nöjd med betydligt mindre än en miljard.
Projekt inom ett bolag ska såklart i slutändan generera intäkter till bolaget, det är så pengar kommer in till företaget. Det bör i förlängningen generera bättre aktiekurs som kommer aktieägarna till gagn. Att skapa aktievärde genom mindre lyckade projekt med hype och ett stort följe som pumpar kursen är inte optimalt i långa loppet.

Det är många som har förlorat stora summor på aktien i samband med Elons utspel också, det är inte bara glädje i alla läger.

Jag hoppas och tror att gjohansson är ironisk. :)
gjohansson
Inlägg: 88
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av gjohansson »

fth skrev: 07 maj 2024 21:02
gjohansson skrev: 07 maj 2024 20:33
Om du tror på att Model S konstruerades av ett team på som mest 11 personer så kan jag med stor säkerhet säga att du har noll insikt i automotivebranschen.
Franz von Holzhausen 2014:
we actually have a very small design team it's comprised of uh six designers and myself and six years ago it was an army of one
Har Franz också "noll insikt i automotivebranschen"?

/fth
Nej, självklart har Franz extrem stor kompetens inom automotive men uttalandet är icke desto mindre helt orimligt.
Möjligen är det språkförbistring - engelska "design" motsvarar i dessa sammanhang oftast svenska "konstruktion" dvs detaljutformning inklusive alla produktunderlag in i minsta detalj. Men det kan också betyda "formgivning" dvs mer övergripande hur man ser till att det kunden kan se av produkten blir snyggt o prydligt.

Att de hade ett team om max 6 personer som jobbade med formgivning är rimligt, men inte att de totalt hade 6 konstruktörer.
gjohansson
Inlägg: 88
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av gjohansson »

fth skrev: 07 maj 2024 21:14

gjohansson skrev: 07 maj 2024 20:21
Men nu är ju bildelen på Tesla i en mogen fas där ett helt annat mycket tråkigare ledarskap behövs. Move fast and break things fungerar sämre när man sitter på gigantiska investeringar och har 140k anställda.
Jag är helt övertygad om att varken ledning, styrelse, eller majoritet av Teslas ägare instämmer med att företaget befinner sig i en mogen fas. Det skulle förstås kunna ske en "kupp" med stora institutionella ägare som tröttnat på volatilitet och vill ha en låg men stadig avkastning, men jag tror det är rätt osannolikt.

/fth
Det har du säkert helt rätt i och det instämmer jag också i, Tesla är inte som helhet "moget". Jag kanske var otydlig men jag skrev "bildelen" - jag tänkte bara på de delar av företaget som utvecklar, tillverkar och säljer modell S3XY+CT. Denna del får väl ändå anses som rätt mogen?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

fth skrev: 07 maj 2024 21:54
Maw skrev: 07 maj 2024 17:46
Har du missat att den här tråden handlar om att han precis sparkat chefen och hela avdelningen för nya modeller? ;)
Såvitt jag har sett så är det dessutom Tinucci och hela charging-avdelningen, samt Daniel Ho. Inget har sagts om att någon mer på Ho:s avdelning har sparkats.

/fth
Jo, det står i artikeln att även hela Daniel Hos avdelning som sparkats men att det är oklart hur många som jobbar där.

Men om avdelningen för nya modeller är betydelselös för att få fram just nya modeller så var det absolut rätt att sparka dem :)

Från artikeln i första posten om den är för lång att läsa:
Musk also plans to dismiss everyone working for Tinucci and Ho, including the roughly 500 employees who work in the Supercharger group, The Information said. It was not clear how many employees worked for Ho.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe
Inlägg: 1864
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av backe »

Maw skrev: 08 maj 2024 07:33
fth skrev: 07 maj 2024 21:54
Maw skrev: 07 maj 2024 17:46
Har du missat att den här tråden handlar om att han precis sparkat chefen och hela avdelningen för nya modeller? ;)
Såvitt jag har sett så är det dessutom Tinucci och hela charging-avdelningen, samt Daniel Ho. Inget har sagts om att någon mer på Ho:s avdelning har sparkats.

/fth
Jo, det står i artikeln att även hela Daniel Hos avdelning som sparkats men att det är oklart hur många som jobbar där.

Men om avdelningen för nya modeller är betydelselös för att få fram just nya modeller så var det absolut rätt att sparka dem :)
Verkar bättre utan om man tror sig kunna släppa flera nya modeller(som är ett nytt spår på befintliga produktionslinor) redan i år och har lyckats släppa en ny modell innan sedan 2019-2020.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

Maw skrev: 08 maj 2024 07:33

Från artikeln i första posten om den är för lång att läsa:
Musk also plans to dismiss everyone working for Tinucci and Ho, including the roughly 500 employees who work in the Supercharger group, The Information said. It was not clear how many employees worked for Ho.
Jag har läst den artikeln, och ett antal andra om samma ämne, den länkade källan är rätt ensam om att hävda att Ho:s avdelning sparkats.

Ho, Tinucci, och hela charging-avdelningen är vad som hävdas av dom flesta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 702
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av flamman »

Den här killen som brukar ha koll säger 80% av SuC-teamet i Kina:


Och en fundering. Svenska utbyggnaden av SuC lär väl inte rattats från USA (eller Kina) utan från Sverige och kanske inte ens som del av något SuC-team? Så man får hoppas att de planerade utbyggnaderna rullar på (Gävle West och Bollnäs är de jag mest ser fram emot).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Bjelke »

gjohansson skrev: 07 maj 2024 22:38
fth skrev: 07 maj 2024 21:02
gjohansson skrev: 07 maj 2024 20:33
Om du tror på att Model S konstruerades av ett team på som mest 11 personer så kan jag med stor säkerhet säga att du har noll insikt i automotivebranschen.
Franz von Holzhausen 2014:
we actually have a very small design team it's comprised of uh six designers and myself and six years ago it was an army of one
Har Franz också "noll insikt i automotivebranschen"?

/fth
Nej, självklart har Franz extrem stor kompetens inom automotive men uttalandet är icke desto mindre helt orimligt.
Möjligen är det språkförbistring - engelska "design" motsvarar i dessa sammanhang oftast svenska "konstruktion" dvs detaljutformning inklusive alla produktunderlag in i minsta detalj. Men det kan också betyda "formgivning" dvs mer övergripande hur man ser till att det kunden kan se av produkten blir snyggt o prydligt.

Att de hade ett team om max 6 personer som jobbade med formgivning är rimligt, men inte att de totalt hade 6 konstruktörer.
Ja en handfull personer har garanterat ”bara” stått för formgivning och dessutom gjorde
dom i princip en kopia av en viss Aston Martin (som Tibor hade en artikel om för länge
sedan, vilket även Tesla-klubben i USA skrev om).
Konstruktionen däremot…. Extremt mycket arbete.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 829
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lerumsexpressen »

flamman skrev: 08 maj 2024 09:56
Den här killen som brukar ha koll säger 80% av SuC-teamet i Kina:


Och en fundering. Svenska utbyggnaden av SuC lär väl inte rattats från USA (eller Kina) utan från Sverige och kanske inte ens som del av något SuC-team? Så man får hoppas att de planerade utbyggnaderna rullar på (Gävle West och Bollnäs är de jag mest ser fram emot).
Såg att de hade en tjänst ute som nordisk SuC manager förra året. Tjänsten var/är stationerad i Sthlm. och i arbetsuppgifterna ingick främst att bygga nya laddstationer i Norden.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 384
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Verdi_ skrev: 06 maj 2024 17:00
Vi har fossila bränslen att tacka för nästan allting. Billig energi är grunden till vårt välstånd.

Nu tror jag att jag tackar för mig. Jag förstår att min synvinkel kan betraktas som radikal och provocerande.
Ja, Billig energi är grunden till vårt välstånd.

Även om det kan tyckas stötande att skriva det...är fakta att fossila bränslen gjorde att mänskligheten tog STOOORA språng.
Nu har teknologiutvecklingen gjort att vi kan framställa el från kärnkraft och driva bilar på el = nästa stora steg är möjligt.
Liksom fossilbränsle har kärnkraft nackdelar men är nödvändig för stabil billig el.

Vad blir nästa teknologisteg, tror det blir solenergi, men vi är inte där ännu. Dagens teknologi är för dyr o dålig för att ersätta all annan energiproduktion.

Verdi - tycker du ska vara kvar i tråden :!:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7400
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6460
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »



Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3341
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.
Cirkus Musk
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1319
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.

Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5545
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Gustafsson »

Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52
spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.

Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
gjohansson
Inlägg: 88
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av gjohansson »

Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01
Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52
spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.

Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5545
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Gustafsson »

gjohansson skrev: 13 maj 2024 21:43
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01
Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52
spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.

Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 13 maj 2024 22:09
gjohansson skrev: 13 maj 2024 21:43
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01
Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52
spacecoin skrev: 13 maj 2024 20:38


Måste vara bra för moralen att få sparken och sedan "skojade bara" efter en vecka. Påminner om The Office.

Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Det är ju som sagt inte helt ovanligt även i Sverige, jag har varit med om många ”omorganisationer” hos mina kunder där hela avdelningar sagts upp och samtliga anställda fått söka om sina gamla tjänster.

Det sker kanske inte lika brutalt och i samma skala som i USA i allmänhet och hos Tesla i synnerhet, men samma princip används här, med ofta rätt jobbiga konsekvenser för dom som blir övertaliga eller helt enkelt ersatta av andra sökande.

Jag försvarar alltså inte sättet att behandla sin personal, men det är definitivt inget ovanligt, ens i ”civiliserade” arbetsmarknader som vår.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
gjohansson
Inlägg: 88
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av gjohansson »

fth skrev: 13 maj 2024 22:22
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 22:09
gjohansson skrev: 13 maj 2024 21:43
Gustafsson skrev: 13 maj 2024 21:01
Verdi_ skrev: 13 maj 2024 20:52



Vilken jävla idiot han är ändå, Elon. Leker med folks liv.
Svårt att från min horisont se hela bilden. Tesla kommer sannolikt att växa ytterligare, delvis med hjälp av att omprioritera verksamhet. Ser inte det korkade i åtgärden. Folk får väl sparken hela tiden. Överallt. Bara inte så många samtidigt. Killgissar att dessa 800 personer snart har bra jobb igen och att Tesla totalt anställer fler än det relativt snabbt.
Tror du är i minoritet när du inte ser det korkade i att avskeda människor ena veckan och sedan återanställa dem veckan därpå.
Finns säkert människor som ändå känner samma arbetsglädje samt lojalitet med företaget efter några sådana vändor men tveksamt hur många det är.
Stör mig inte på att tillhöra en minoritet, det är i sig ointressant. Har sett många exempel på att företag säger upp folk, anställer dem som konsulter, och tvärt om. Även vid omorganisationer är det inte helt ovanligt. om det är korkat eller inte beror väl på från vilket håll man betraktar processen.
Det är ju som sagt inte helt ovanligt även i Sverige, jag har varit med om många ”omorganisationer” hos mina kunder där hela avdelningar sagts upp och samtliga anställda fått söka om sina gamla tjänster.

Det sker kanske inte lika brutalt och i samma skala som i USA i allmänhet och hos Tesla i synnerhet, men samma princip används här, med ofta rätt jobbiga konsekvenser för dom som blir övertaliga eller helt enkelt ersatta av andra sökande.

Jag försvarar alltså inte sättet att behandla sin personal, men det är definitivt inget ovanligt, ens i ”civiliserade” arbetsmarknader som vår.

/fth
Nja, i Sverige kan man inte avskeda folk på dagen och återanställa dem eller andra man önskar veckan därpå.
Det jag tror du avser och som även jag har varit med om i Sverige är att man vid omorganisationer låter alla eller
vissa anställda (oftast chefer) internsöka de tjänster som blir kvar efter en omorganisation. Alla är dock fortfarande
anställda under hela processen.

De som inte får någon tjänst är ändå anställda men hamnar som "övertaliga" och kan ju då sägas upp om företaget
bara följt turordningsregler etc.

Dvs jag tror inte att hela avdelningar har sagts upp i de fall du beskriver, visst företaget kan ju teoretiskt sett varsla om
en uppsägning men det "håller inte i rätten" eftersom man rimligen inte har arbetsbrist om man samtidigt söker folk
till samma tjänster.
Skriv svar