Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 04 maj 2024 18:30
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:26
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:21
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 17:40
mikebike skrev: 04 maj 2024 17:08

3) Har man kört elbil ett tag vill man inte ha en avgasmotor i sin nästa bil.

4) Både tanken och batteriet brukar vara ganska små i laddhybrider, så man måste både ladda och tanka oftare. Det senare slipper jag gärna.

Min svågers BMW 330e har ett pinsamt litet bagageutrymne och max 6 mils räckvidd på el. En helt ointressant bil för vår del.
Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.

En 330e är ju något helt annat.
Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så du är rätt ensam om att tycka att det var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Måste och måste. Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.

Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.

Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3339
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Maw »

Funderar på om Robotaxis har någon nytta av ett finmaskigt nät av Superchargers?

Kanske tycker Elon att det är onödigt att planera nya Superchargers nu när han har fått för sig att han snart ska bli omåttligt rik och mäktig på Robotaxi och Optimus samtidigt som vanliga bilar i hans värld snart blir i stort sett betydelselösa? Tesla som företag är ju i princip värt noll utan Robotaxi och Optimus enligt Musk.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

Maw skrev: 04 maj 2024 20:26
Funderar på om Robotaxis har någon nytta av ett finmaskigt nät av Superchargers?

Kanske tycker Elon att det är onödigt att planera nya Superchargers nu när han har fått för sig att han snart ska bli omåttligt rik och mäktig på Robotaxi och Optimus samtidigt som vanliga bilar i hans värld snart blir i stort sett betydelselösa? Tesla som företag är ju i princip värt noll utan Robotaxi och Optimus enligt Musk.

Är ju helt obegripligt. En Robotaxi kan inte ersätta en egen bil. Den kan ersätta taxi. Men inte en egen bil.

Nu är ju det i högsta grad en akademisk fråga då varken fsd eller Optimus kommer bli nåt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1629
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Nect »

Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:46
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:30
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:26
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:21
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 17:40


Det går inte att jämföra en parallell hybrid med en seriell. En i3 Rex som vi hade är en elbil fullt ut. Sen har den en liten generator monterad som laddar batteriet vid behov.

En 330e är ju något helt annat.
Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så du är rätt ensam om att tycka att det var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Måste och måste. Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.

Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.

Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.
Jag hade gärna haft en extra motor som laddar batteriet i min elbil. Skulle det krisa eller att det är väldigt långa laddköer så skulle man aldrig behöva vara orolig.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

Nect skrev: 04 maj 2024 20:34
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:46
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:30
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:26
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:21

Jo, det går utmärkt att jämföra en seriehybrid med en parallellhybrid.
Bottom line är att på långfärd måste man köra på fossilbränsle, sedan avgör batteristorleken hur långt man kommer innan avgasmotorn drar igång.
i3 Rex är nedlagd sedan länge, så du är rätt ensam om att tycka att det var en bra idé.
Dessutom var den bensinmotorn tydligen ingen höjdare.
Måste och måste. Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.

Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.

Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.
Jag hade gärna haft en extra motor som laddar batteriet i min elbil. Skulle det krisa eller att det är väldigt långa laddköer så skulle man aldrig behöva vara orolig.
Ja det kan ju t ex vara de sista fem milen innan man är framme eller 2-3 mil från en upptagen laddare till en ledig. Flexibilitet.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lerumsexpressen »

Framtidens laddning är givetvis främst trådlös, samma som för våra alla andra mobila prylar.
Redan idag finns hårdvara för upp till 450 kW, givetvis dyrt nu i början men det kommer bara bli billigare och bättre.
Och Tesla har hintat om hur de ser på framtiden?
"Tesla design chief Franz von Holzhausen in December confirmed that the company is pursuing its own version of the technology. “We are working on inductive charging, so you don’t even need to plug something in at that point — just pull in your garage, drive over the pad and it’s charging,” von Holzhausen said during an appearance on the YouTube series “Jay Leno’s Garage.”

https://www.inductev.com/hardware
https://www.bloomberg.com/news/articles ... to-reality
https://uk.pcmag.com/cars-auto/152014/w ... w-it-works
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Melon Must »

Verdi_ skrev: 04 maj 2024 20:29
Maw skrev: 04 maj 2024 20:26
Funderar på om Robotaxis har någon nytta av ett finmaskigt nät av Superchargers?

Kanske tycker Elon att det är onödigt att planera nya Superchargers nu när han har fått för sig att han snart ska bli omåttligt rik och mäktig på Robotaxi och Optimus samtidigt som vanliga bilar i hans värld snart blir i stort sett betydelselösa? Tesla som företag är ju i princip värt noll utan Robotaxi och Optimus enligt Musk.

Är ju helt obegripligt. En Robotaxi kan inte ersätta en egen bil. Den kan ersätta taxi. Men inte en egen bil.

Nu är ju det i högsta grad en akademisk fråga då varken fsd eller Optimus kommer bli nåt.
Det kanske inte känns obegripligt om man är världens rikaste man och inte förstår varför vanliga människor äger en bil.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Lerumsexpressen »

En video där Stephanie från S&P Global Mobility, från 37:13 och några minuter framåt pratar om att inga snabbladdbolag varit lönsamma och att marknaden måste lösa det framöver.
Och att nyttjandegrader är för låga.

https://www.youtube.com/live/YsGpsNVzYF ... mQVPyLWZC3
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Klas1234
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 okt 2023 21:47

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Klas1234 »

Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21
TiborBlomhall skrev: 01 maj 2024 13:11


Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 04 maj 2024 21:16
Nect skrev: 04 maj 2024 20:34
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:46
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:30
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:26


Måste och måste. Ja jag tycker det är en bra idé. En 200 kg lättare bil och mycket smidigare.

Mazda Mx-30 eller vad den heter har en liten wankelmotor som laddar batteriet så helt dött är det inte. Oändligt mycket bättre än de andra hybriderna iaf.
Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.

Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.
Jag hade gärna haft en extra motor som laddar batteriet i min elbil. Skulle det krisa eller att det är väldigt långa laddköer så skulle man aldrig behöva vara orolig.
Ja det kan ju t ex vara de sista fem milen innan man är framme eller 2-3 mil från en upptagen laddare till en ledig. Flexibilitet.
Jag tar hellre ytterligare 20 kWh än en bensinmotor med avgassystem, styrsystem, generator och bensintank.

Hur vanligt är det att elbilar får slut på batteri?
Betydligt ovanligare än att avgasbilar får soppatorsk.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4939
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av chaffis75 »

Klas1234 skrev: 05 maj 2024 09:46
Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21
TiborBlomhall skrev: 01 maj 2024 13:11


Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Samma här, jag är just i processen och byter jobb från ett som jag ser som hyffsat tryggt till ett med större risk, detta eftersom jag blev uttråkad på de gamla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 05 maj 2024 09:47
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 21:16
Nect skrev: 04 maj 2024 20:34
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:46
mikebike skrev: 04 maj 2024 18:30

Nä, måste är att ta i, men stannar man och laddar sitt relativt lilla batteri när det tar slut eller fortsätter man köra på bensin?
Mazdan har sålt dåligt som elbil och den lär inte sälja speciellt bra som seriehybrid heller. Dock lär den motorn vibrera mycket mindre än den i i3 Rex.

Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.
Jag hade gärna haft en extra motor som laddar batteriet i min elbil. Skulle det krisa eller att det är väldigt långa laddköer så skulle man aldrig behöva vara orolig.
Ja det kan ju t ex vara de sista fem milen innan man är framme eller 2-3 mil från en upptagen laddare till en ledig. Flexibilitet.
Jag tar hellre ytterligare 20 kWh än en bensinmotor med avgassystem, styrsystem, generator och bensintank.

Hur vanligt är det att elbilar får slut på batteri?
Betydligt ovanligare än att avgasbilar får soppatorsk.

Du verkar känslomässigt påverkad av mitt förslag. Varför? Jag tror seriehybrider är det snabbaste sättet att sänka förbrukningen av fossila bränslen. Batterierna räcker till fler bilar, de blir lättare och billigare samt att det inte blir lika hög tröskel att skaffa en. Den passar även fler. De som kör till fjällen, drar husvagn osv.

Är så trött på dogmatiska miljöfanatiker som mest bara ser till sig själv och sina egna utsläpp. Som måste vara noll för annars är inte deras självbild intakt. Varför inte höja blicken och se till the greater good?
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

chaffis75 skrev: 05 maj 2024 09:54
Klas1234 skrev: 05 maj 2024 09:46
Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21
TiborBlomhall skrev: 01 maj 2024 13:11


Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Samma här, jag är just i processen och byter jobb från ett som jag ser som hyffsat tryggt till ett med större risk, detta eftersom jag blev uttråkad på de gamla.

Som egenanställd konsult hos en kund som uttalat och aktivt försöker bli av med mig (anställer folk med min profil för konsultväxling) så kan jag ju säga att det är svårt att ha en osäkrare tillvaro på arbetsmarknaden. Har varit så här nu i flera år. Under pandemin åkte ALLA konsulter på min avdelning ut förutom jag. Det var också påfrestande. Innan man fick beskedet.

Börjar väl bli lite smått utbränd av osäkerheten och funderar på att ta en anställning nånstans ett par år och bara landa. Vara lite extra ledig på somrarna (har föräldradagar kvar) och sånt som anställda gör som inte behöver jaga timmar och hålla konkurrensen stången.

Har fått frågan om att bli anställd hos kunden flera ggr men det känns inte aktuellt. Är några mil bort från där jag bor och är ett typiskt storföretag. Lite dammigt sådär. Men tryggt skulle det ju vara.

Att jag själv upplever en stress av osäkerheten gör ju att jag kan känna empati med andra som har samma oro. Dock verkar jag tyvärr inte ha utrustats med nåt vidare självförtroende jämfört med många andra. Tror alltid att andra är bättre än mig osv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:03
chaffis75 skrev: 05 maj 2024 09:54
Klas1234 skrev: 05 maj 2024 09:46
Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21
TiborBlomhall skrev: 01 maj 2024 13:11


Jag spekulerar i att Elons meddelande betyder att nu när de öppnat upp Supercharger nätverket i Europa och USA behöver många stationer byggas ut för att kunna hantera fler antal bilar som laddar samtidigt.

Så Tesla kommer koncentrera sina resurser på stationsutbyggnad snarare än att anlägga stationer på nya platser. Ta tex kontinental Europa där Supercharger utbyggnaden redan är tätt, men fler stolpar behövs på befintliga stationer.

Tesla kommer hellre sätta upp ett dussin extra stolpar bredvid befintliga än att bygga en ny station några mil bort.

Utbyggnaden av nya stationer avbryts inte, takten blir bara lägre. Så utbyggnad i vita fläckar kommer nog fortgå.

Med det sagt tycker jag att det var ett idiotiskt beslut taget rent i avskräckande syfte att sparka hela avdelningen. För att ingjuta rädsla i övriga chefer. Det är inte så man tar vara på talang.
Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Samma här, jag är just i processen och byter jobb från ett som jag ser som hyffsat tryggt till ett med större risk, detta eftersom jag blev uttråkad på de gamla.

Som egenanställd konsult hos en kund som uttalat och aktivt försöker bli av med mig (anställer folk med min profil för konsultväxling) så kan jag ju säga att det är svårt att ha en osäkrare tillvaro på arbetsmarknaden. Har varit så här nu i flera år. Under pandemin åkte ALLA konsulter på min avdelning ut förutom jag. Det var också påfrestande. Innan man fick beskedet.

Börjar väl bli lite smått utbränd av osäkerheten och funderar på att ta en anställning nånstans ett par år och bara landa. Vara lite extra ledig på somrarna (har föräldradagar kvar) och sånt som anställda gör som inte behöver jaga timmar och hålla konkurrensen stången.

Har fått frågan om att bli anställd hos kunden flera ggr men det känns inte aktuellt. Är några mil bort från där jag bor och är ett typiskt storföretag. Lite dammigt sådär. Men tryggt skulle det ju vara.

Att jag själv upplever en stress av osäkerheten gör ju att jag kan känna empati med andra som har samma oro. Dock verkar jag tyvärr inte ha utrustats med nåt vidare självförtroende jämfört med många andra. Tror alltid att andra är bättre än mig osv.
Den "trygghet" som en anställning ger är på många sätt en illusion. Men om det gör att man sover bättre, så är det väl en bra illusion. Som egen är det viktigt att man har några årslöner på banken i min erfarenhet. Då fattar man bättre beslut. Så mitt råd till alla som kör eget är att köra en billigare bil och dra ned på excesser tills man har 2-3 årslöner i sparande i bolaget.

Då har man enligt min mening ett fullgott skydd. Sedan så måste man ju tänka på strategier för vad som händer när man vill sluta jobba. Själv pensionssparar jag inte och har inte särskilt många år ITP (10 år som anställd totalt).
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

spacecoin skrev: 05 maj 2024 10:10
Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:03
chaffis75 skrev: 05 maj 2024 09:54
Klas1234 skrev: 05 maj 2024 09:46
Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21

Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Samma här, jag är just i processen och byter jobb från ett som jag ser som hyffsat tryggt till ett med större risk, detta eftersom jag blev uttråkad på de gamla.

Som egenanställd konsult hos en kund som uttalat och aktivt försöker bli av med mig (anställer folk med min profil för konsultväxling) så kan jag ju säga att det är svårt att ha en osäkrare tillvaro på arbetsmarknaden. Har varit så här nu i flera år. Under pandemin åkte ALLA konsulter på min avdelning ut förutom jag. Det var också påfrestande. Innan man fick beskedet.

Börjar väl bli lite smått utbränd av osäkerheten och funderar på att ta en anställning nånstans ett par år och bara landa. Vara lite extra ledig på somrarna (har föräldradagar kvar) och sånt som anställda gör som inte behöver jaga timmar och hålla konkurrensen stången.

Har fått frågan om att bli anställd hos kunden flera ggr men det känns inte aktuellt. Är några mil bort från där jag bor och är ett typiskt storföretag. Lite dammigt sådär. Men tryggt skulle det ju vara.

Att jag själv upplever en stress av osäkerheten gör ju att jag kan känna empati med andra som har samma oro. Dock verkar jag tyvärr inte ha utrustats med nåt vidare självförtroende jämfört med många andra. Tror alltid att andra är bättre än mig osv.
Den "trygghet" som en anställning ger är på många sätt en illusion. Men om det gör att man sover bättre, så är det väl en bra illusion.

Det beror ju på var det är.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:13
Det beror ju på var det är.
Man kan jobba statligt, men inget är garanterat. Se min edit ovan.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

spacecoin skrev: 05 maj 2024 10:10
Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:03
chaffis75 skrev: 05 maj 2024 09:54
Klas1234 skrev: 05 maj 2024 09:46
Lerumsexpressen skrev: 01 maj 2024 13:21

Alla laddstationsägare brottas med låg nyttjandegrad och höga fasta avgifter.
Sedan ska vi inte förringa att många supertalanger och genier gillar supersvåra uppdrag med risker.
Däremot 99,9 % av oss här i forumet gillar riskfria och bekväma jobb, varvid vi varken platsar eller söker jobb på Tesla.
Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Samma här, jag är just i processen och byter jobb från ett som jag ser som hyffsat tryggt till ett med större risk, detta eftersom jag blev uttråkad på de gamla.

Som egenanställd konsult hos en kund som uttalat och aktivt försöker bli av med mig (anställer folk med min profil för konsultväxling) så kan jag ju säga att det är svårt att ha en osäkrare tillvaro på arbetsmarknaden. Har varit så här nu i flera år. Under pandemin åkte ALLA konsulter på min avdelning ut förutom jag. Det var också påfrestande. Innan man fick beskedet.

Börjar väl bli lite smått utbränd av osäkerheten och funderar på att ta en anställning nånstans ett par år och bara landa. Vara lite extra ledig på somrarna (har föräldradagar kvar) och sånt som anställda gör som inte behöver jaga timmar och hålla konkurrensen stången.

Har fått frågan om att bli anställd hos kunden flera ggr men det känns inte aktuellt. Är några mil bort från där jag bor och är ett typiskt storföretag. Lite dammigt sådär. Men tryggt skulle det ju vara.

Att jag själv upplever en stress av osäkerheten gör ju att jag kan känna empati med andra som har samma oro. Dock verkar jag tyvärr inte ha utrustats med nåt vidare självförtroende jämfört med många andra. Tror alltid att andra är bättre än mig osv.
Den "trygghet" som en anställning ger är på många sätt en illusion. Men om det gör att man sover bättre, så är det väl en bra illusion. Som egen är det viktigt att man har några årslöner på banken i min erfarenhet. Då fattar man bättre beslut. Så mitt råd till alla som kör eget är att köra en billigare bil och dra ned på excesser tills man har 2-3 årslöner i sparande i bolaget.

Då har man enligt min mening ett fullgott skydd. Sedan så måste man ju tänka på strategier för vad som händer när man vill sluta jobba. Själv pensionssparar jag inte och har inte särskilt många år ITP (10 år som anställd totalt).

Ja och det har jag såklart. Önskar det vore mer. Satsade för mycket på fel aktie ett tag. Men 2-3 år skulle jag klara mig utan inkomst. Men det vore ju förödande. Då skulle allt man kämpat för vara borta. Fast å andra sidan, hade jag spelat safe och varit anställd hela den här tiden skulle de miljonerna och den friheten inte finnas alls. Då hade jag inte haft råd att bo där jag bor och jag hade inte klarat mer än några månader utan inkomst. Det är väl också en stress antar jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6457
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:18
spacecoin skrev: 05 maj 2024 10:10
Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:03
chaffis75 skrev: 05 maj 2024 09:54
Klas1234 skrev: 05 maj 2024 09:46

Varför tror du att 99,9% här på forumet gillar riskfria och bekväma jobb? Räkna bort mig där. Det låter verkligen som ett gammaldags sätt att se på arbetslivet. Jag tror också att många platsar och kan söka jobb på Tesla om man arbetar i den branschen
Samma här, jag är just i processen och byter jobb från ett som jag ser som hyffsat tryggt till ett med större risk, detta eftersom jag blev uttråkad på de gamla.

Som egenanställd konsult hos en kund som uttalat och aktivt försöker bli av med mig (anställer folk med min profil för konsultväxling) så kan jag ju säga att det är svårt att ha en osäkrare tillvaro på arbetsmarknaden. Har varit så här nu i flera år. Under pandemin åkte ALLA konsulter på min avdelning ut förutom jag. Det var också påfrestande. Innan man fick beskedet.

Börjar väl bli lite smått utbränd av osäkerheten och funderar på att ta en anställning nånstans ett par år och bara landa. Vara lite extra ledig på somrarna (har föräldradagar kvar) och sånt som anställda gör som inte behöver jaga timmar och hålla konkurrensen stången.

Har fått frågan om att bli anställd hos kunden flera ggr men det känns inte aktuellt. Är några mil bort från där jag bor och är ett typiskt storföretag. Lite dammigt sådär. Men tryggt skulle det ju vara.

Att jag själv upplever en stress av osäkerheten gör ju att jag kan känna empati med andra som har samma oro. Dock verkar jag tyvärr inte ha utrustats med nåt vidare självförtroende jämfört med många andra. Tror alltid att andra är bättre än mig osv.
Den "trygghet" som en anställning ger är på många sätt en illusion. Men om det gör att man sover bättre, så är det väl en bra illusion. Som egen är det viktigt att man har några årslöner på banken i min erfarenhet. Då fattar man bättre beslut. Så mitt råd till alla som kör eget är att köra en billigare bil och dra ned på excesser tills man har 2-3 årslöner i sparande i bolaget.

Då har man enligt min mening ett fullgott skydd. Sedan så måste man ju tänka på strategier för vad som händer när man vill sluta jobba. Själv pensionssparar jag inte och har inte särskilt många år ITP (10 år som anställd totalt).

Ja och det har jag såklart. Önskar det vore mer. Satsade för mycket på fel aktie ett tag. Men 2-3 år skulle jag klara mig utan inkomst. Men det vore ju förödande. Då skulle allt man kämpat för vara borta. Fast å andra sidan, hade jag spelat safe och varit anställd hela den här tiden skulle de miljonerna och den friheten inte finnas alls. Då hade jag inte haft råd att bo där jag bor och jag hade inte klarat mer än några månader utan inkomst. Det är väl också en stress antar jag.
Det är definitivt lättare när man är yngre. Ju äldre man blir, tenderar man att dra på sig högre fasta kostnader och man har en massa försörjningsansvar.

Det är ett jättesvårt beslut och har man suttit hos samma kund länge istället för att hoppa runt mer så har kanske ens kontaktnät krympt en aning och man kanske inte är lika värdefull för andra bolag om ens huvudsakliga kompetens är sektor-specifik, kundspeficik eller till och med system-specifik.

Jag har flera bekanta som valt att ta anställning (statligt, där de var konsulter) när de närmar sig 50.

Jag har haft turen att lyckats få igång en SaaS-tjänst som snurrar på hyggligt som jag byggde upp tillsammans med min partner medan jag jobbade som konsult. Och så har jag lyckats bra på börsen med bolagets pengar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7218
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

Jag har också rätt svårt att förstå det här motståndet och skepticismen mot elbilar i allmänhet och snabbladdning i synnerhet som dyker upp i den här och andra trådar. :?

Bevisligen fungerar ju koncepetet väldigt bra, för >99% av alla användningsfall och under >99% av alla tidsperioder.

Visst, det finns (i Europa främst i Sverige verkar det) ett antal extrema dagar när snabbladdarna helt enkelt inte räcker till, och visst, det finns många operatörer som har stora problem att uppnå lönsamhet i sina satsningar, men det är ju småsaker och barnsjukdomar.

Vad gäller kapaciteten vid hög belastning så finns det ju många sätt att hantera detta, överkapacitet, mobila stationer med batterilagring, bättre ruttplanering, etc.

Vad gäller lönsamheten så är det ju uppenbart så att det går att uppnå, Tesla har ju bevisat detta. Oavsett vad man anser om Tesla, Elon Musk etc så tror jag inte det finns någon som är insatt i frågan som inte håller med om att Supercharger-nätverket är det överlägset bästa i världen, både med avseende på utbyggnad, kvalitet i upplevelsen, laddeffekt, tillgänglighet etc.

Detta världens överlägset bästa nätverk klarar Tesla alltså av att driva med 10% vinstmarginal med väldigt bra utpriser på elen, detta då helt utan att ha intäkter från merförsäljning, som ju tydligen är den stora kassakon för fossilmackar.

Att andra operatörer som det beskrivs ovan behöver 8:-/kWh för att öht nå break-even kan väl bara bero på ganska få faktorer:
1. "first mover advantage" är så pass stor att ingen i praktiken kan komma ikapp Tesla
2. ingen enskild aktör har möjlighet och/eller vilja att göra dom stora initiala investeringar som krävs
3. andra aktörer är helt enkelt dåliga på det dom gör

Jag tror det är en kombination av dessa som är förklaringen, Ionity är ju ett typexempel, aktörerna bakom det nätverket vill ju egentligen inte sälja elbilar öht, så deras motivation är ju låg (dom tar dock gärna emot gigantiska subventioner).

Vad gäller snabbladdning som fenomen så förstår jag inte heller vad problemet egentligen är? Redan med dagens utbyggnad så är det ju helt problemfritt att resa precis vart som helst i Europa, så länge man har en rimlig lägsta nivå map kWh i batteriet och kW i laddeffekt.

Jag kör nog både fler mil (>3500 mil/år) och längre etapper (regelmässigt >100 mil/dag) än kanske 99% av alla elbilister, och jag har inga som helst problem med snabbladdning, och har aldrig haft det under dom >7 år jag kört elbil.

Vad gäller storlek på batteriet så är det absolut så att det vore trevligt med betydligt större batteri och betydligt snabbare laddning, men det skulle inte göra någon som helst egentlig skillnad för faktisk restid.

Tro mig, jag räknar och simulerar detta ofta, för att hitta ett "alibi" att skaffa någon ny bil jag "villhöver", det är dock fortfarande helt omöjligt att motivera, iaf av den orsaken.

Att uppgradera till någon av dom absolut bästa långfärdsloken som finns idag skulle bara göra mina >100 mil-etapper c:a 1h snabbare, vilket är helt försumbart, kö-situationen på autobahn påverkar betydligt mer än så.

Jag är också helt säker på att jag inte under några omständgiheter skulle vilja hålla på och kladda med någon fossil-motor för att vinna den timmen. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7662
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av mikebike »

Verdi_ skrev: 05 maj 2024 09:55
mikebike skrev: 05 maj 2024 09:47
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 21:16
Nect skrev: 04 maj 2024 20:34
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 18:46



Beror ju på. Behöver inte vara så litet batteri. Tänker 60-70 kWh istället för 100 kWh.
Jag hade gärna haft en extra motor som laddar batteriet i min elbil. Skulle det krisa eller att det är väldigt långa laddköer så skulle man aldrig behöva vara orolig.
Ja det kan ju t ex vara de sista fem milen innan man är framme eller 2-3 mil från en upptagen laddare till en ledig. Flexibilitet.
Jag tar hellre ytterligare 20 kWh än en bensinmotor med avgassystem, styrsystem, generator och bensintank.

Hur vanligt är det att elbilar får slut på batteri?
Betydligt ovanligare än att avgasbilar får soppatorsk.

Du verkar känslomässigt påverkad av mitt förslag. Varför? Jag tror seriehybrider är det snabbaste sättet att sänka förbrukningen av fossila bränslen. Batterierna räcker till fler bilar, de blir lättare och billigare samt att det inte blir lika hög tröskel att skaffa en. Den passar även fler. De som kör till fjällen, drar husvagn osv.

Är så trött på dogmatiska miljöfanatiker som mest bara ser till sig själv och sina egna utsläpp. Som måste vara noll för annars är inte deras självbild intakt. Varför inte höja blicken och se till the greater good?
Det är inget känslomässigt alls, bara logik. Inte miljöfanatism heller, får jag ännu svårare att ladda min elbil kan jag tänka mig att köra bensinbil igen.
Jag är ingenjör, känslor ligger inte för mig. ;)

Om seriehybrider vore en jättebra lösning så skulle det tillverkas och säljas fler än det gör.

Som en liten fotnot så var jag inblandad i utveckligen av de första hybridbussarna som gick i reguljär trafik i Stockholm och i Ålborg. De var just seriehybrider, med en SAAB-motor och en generator som laddade en batteribank och två elmotorer som drev bakaxeln.
En bra lösning, för den tillämpningen, för 25 år sedan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7218
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 05 maj 2024 10:28
Om seriehybrider vore en jättebra lösning så skulle det tillverkas och säljas fler än det gör.
Instämmer, jag förstår inte heller vurmandet för detta riktigt. :?

Oavsett hur viktigt man anser övergången till fossilfritt är så är en seriehybrid i mina ögon en betydligt sämre lösning än en elbil rent tekniskt, underhållsmässigt, funktionellt etc.

Jag skulle själv t.ex. absolut inte vilja göra en långresa med BMW i3 REX, efter att ha kört slut på batteriet efter kanske 15 mil så behöver man alltså stanna och tanka bensin var 10-15 mil? Det kan ju omöjligen konkurrera med en modern elbil, trots att det går så pass mycket snabbare att tanka än att snabbladda?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

mikebike skrev: 05 maj 2024 10:28
Verdi_ skrev: 05 maj 2024 09:55
mikebike skrev: 05 maj 2024 09:47
Verdi_ skrev: 04 maj 2024 21:16
Nect skrev: 04 maj 2024 20:34


Jag hade gärna haft en extra motor som laddar batteriet i min elbil. Skulle det krisa eller att det är väldigt långa laddköer så skulle man aldrig behöva vara orolig.
Ja det kan ju t ex vara de sista fem milen innan man är framme eller 2-3 mil från en upptagen laddare till en ledig. Flexibilitet.
Jag tar hellre ytterligare 20 kWh än en bensinmotor med avgassystem, styrsystem, generator och bensintank.

Hur vanligt är det att elbilar får slut på batteri?
Betydligt ovanligare än att avgasbilar får soppatorsk.

Du verkar känslomässigt påverkad av mitt förslag. Varför? Jag tror seriehybrider är det snabbaste sättet att sänka förbrukningen av fossila bränslen. Batterierna räcker till fler bilar, de blir lättare och billigare samt att det inte blir lika hög tröskel att skaffa en. Den passar även fler. De som kör till fjällen, drar husvagn osv.

Är så trött på dogmatiska miljöfanatiker som mest bara ser till sig själv och sina egna utsläpp. Som måste vara noll för annars är inte deras självbild intakt. Varför inte höja blicken och se till the greater good?
Det är inget känslomässigt alls, bara logik. Inte miljöfanatism heller, får jag ännu svårare att ladda min elbil kan jag tänka mig att köra bensinbil igen.
Jag är ingenjör, känslor ligger inte för mig. ;)

Om seriehybrider vore en jättebra lösning så skulle det tillverkas och säljas fler än det gör.

Som en liten fotnot så var jag inblandad i utveckligen av de första hybridbussarna som gick i reguljär trafik i Stockholm och i Ålborg. De var just seriehybrider, med en SAAB-motor och en generator som laddade en batteribank och två elmotorer som drev bakaxeln.
En bra lösning, för den tillämpningen, för 25 år sedan.

Yes men nu diskuterar vi laddinfrastruktur och hur den inte verkar gå att få lönsam. Snabbladdning skalar inte så bra när lasten ökar. Det blir snabbt kö och genomströmningen är låg.

Nu sägs det att snittbeläggningen på laddarna måste öka för att förbättra lönsamheten. Det innebär fler köer. Eller att folk börjar anpassa sig och köra på obekväma tider för att slippa kö.

Jag har kört till Spanien tre ggr ToR med Teslan. Det går jättebra eftersom det inte är kö särskilt ofta nere på kontinenten. Men nu är det kö relativt ofta i Sverige. Ionity i Gränby ser jag rätt ofta och det ser inte kul ut många ggr. SuC Gävle Bro är ofta drabbat av kö osv osv.

När det ser ut så tror jag att den där seriehybriden inte känns så tokig längre. Det skulle minska trycket på existerande laddare också. Göra övergången smidigare.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 05 maj 2024 10:38
mikebike skrev: 05 maj 2024 10:28
Om seriehybrider vore en jättebra lösning så skulle det tillverkas och säljas fler än det gör.
Instämmer, jag förstår inte heller vurmandet för detta riktigt. :?

Oavsett hur viktigt man anser övergången till fossilfritt är så är en seriehybrid i mina ögon en betydligt sämre lösning än en elbil rent tekniskt, underhållsmässigt, funktionellt etc.

Jag skulle själv t.ex. absolut inte vilja göra en långresa med BMW i3 REX, efter att ha kört slut på batteriet efter kanske 15 mil så behöver man alltså stanna och tanka bensin var 10-15 mil? Det kan ju omöjligen konkurrera med en modern elbil, trots att det går så pass mycket snabbare att tanka än att snabbladda?

/fth
Bakgrunden är som sagt att det inte verkar möjligt att få lönsamhet i snabbladdning utan köbildning.

Just BMW i3 är inte byggd för långresa. Det var inte specifikt den jag hade i åtanke utan tekniken bakom i annan tappning. Det trodde jag var underförstått. Men tydligen överskattar jag folk...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7218
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:39
Yes men nu diskuterar vi laddinfrastruktur och hur den inte verkar gå att få lönsam. Snabbladdning skalar inte så bra när lasten ökar. Det blir snabbt kö och genomströmningen är låg.

Nu sägs det att snittbeläggningen på laddarna måste öka för att förbättra lönsamheten. Det innebär fler köer. Eller att folk börjar anpassa sig och köra på obekväma tider för att slippa kö.

Jag har kört till Spanien tre ggr ToR med Teslan. Det går jättebra eftersom det inte är kö särskilt ofta nere på kontinenten. Men nu är det kö relativt ofta i Sverige. Ionity i Gränby ser jag rätt ofta och det ser inte kul ut många ggr. SuC Gävle Bro är ofta drabbat av kö osv osv.

När det ser ut så tror jag att den där seriehybriden inte känns så tokig längre. Det skulle minska trycket på existerande laddare också. Göra övergången smidigare.
Det är nog iofs betydligt enklare och snabbare att bygga ut laddinfrastukturen än att vänta på att någon biltillverkare börjar bygga seriehybrider, och att det går att driva laddnätverk med hög kapacitet, låga priser, och god lönsamhet har ju som sagt redan bevisats.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1308
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Elon sparkar två toppchefer tillsammans med minst 500 anställda

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 05 maj 2024 10:42
Verdi_ skrev: 05 maj 2024 10:39
Yes men nu diskuterar vi laddinfrastruktur och hur den inte verkar gå att få lönsam. Snabbladdning skalar inte så bra när lasten ökar. Det blir snabbt kö och genomströmningen är låg.

Nu sägs det att snittbeläggningen på laddarna måste öka för att förbättra lönsamheten. Det innebär fler köer. Eller att folk börjar anpassa sig och köra på obekväma tider för att slippa kö.

Jag har kört till Spanien tre ggr ToR med Teslan. Det går jättebra eftersom det inte är kö särskilt ofta nere på kontinenten. Men nu är det kö relativt ofta i Sverige. Ionity i Gränby ser jag rätt ofta och det ser inte kul ut många ggr. SuC Gävle Bro är ofta drabbat av kö osv osv.

När det ser ut så tror jag att den där seriehybriden inte känns så tokig längre. Det skulle minska trycket på existerande laddare också. Göra övergången smidigare.
Det är nog iofs betydligt enklare och snabbare att bygga ut laddinfrastukturen än att vänta på att någon biltillverkare börjar bygga seriehybrider, och att det går att driva laddnätverk med hög kapacitet, låga priser, och god lönsamhet har ju som sagt redan bevisats.

/fth
Vem ska bygga och ta förlusterna då? Det blir skattebetalarna. Antingen direkt eller indirekt. Men ja, det kanske är bättre? Jag tycker ju inte det av ideologiska orsaker. Jag ogillar subventioner och snedvridning av konkurrensen.

Var finns beviset du talar om?
Skriv svar