Har en känsla av att det inte stjäls lika mycket induktion/ uberturbine längre.
Är det fel eller har marknaden mättats.
En simpel liten låsmutter/låsbult/whatever kanske inte är så ineffektiv iallafall...
Hur drog du den slutsatsen? Som sagt tidigare, de är helt meningslösa. Youtube is your friend.
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 26 apr 2024 19:56
av Klas1234
Jag bor i en storstad och jag upplever det tvärt om. Många stölder nu i år i närområdet här. Polisen gick nu i april ut med varningar att ” Stölder av bildäck och fälgar har ökat och polisen varnar nu för organiserade ligor.” Men det kanske är lokalt?
En simpel liten låsmutter/låsbult/whatever kanske inte är så ineffektiv iallafall...
Hur drog du den slutsatsen? Som sagt tidigare, de är helt meningslösa. Youtube is your friend.
För mig som inte är så tekniskt/mekaniskt bevandrad – vad ska jag använda för sökord då?
Rim lock.
En sån skitvideo muttern var ju knappt spänd och han slog bara in hylsan ett par tre millimeter
Well de vet man ju inte riktigt? Sen beroende på hur mycket större hylsan är behövs det inte så mycket. Men sen sätter man inte fast låsmuttern lika hårt som de övriga då man nöter ner låsningens mönster med tiden. Fick lära mig av Däckia att man bara ska dra åt den tills den tar stopp, sen lite till. Då sitter de inte allt för hårt…
Men finns flera videos på YT med olika sätt. Det där är en variant som inte funkar på de vanligaste i Sverige (där hela muttern bara snurrar runt sin egen axel om man inte samtidigt håller in mitten delen)
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 27 apr 2024 10:33
av Benny1972
Lite synd att man backar och väljer snik fälgar pga av stöldrisken…. Får se
Hur drog du den slutsatsen? Som sagt tidigare, de är helt meningslösa. Youtube is your friend.
För mig som inte är så tekniskt/mekaniskt bevandrad – vad ska jag använda för sökord då?
Rim lock.
En sån skitvideo muttern var ju knappt spänd och han slog bara in hylsan ett par tre millimeter
Well de vet man ju inte riktigt? Sen beroende på hur mycket större hylsan är behövs det inte så mycket. Men sen sätter man inte fast låsmuttern lika hårt som de övriga då man nöter ner låsningens mönster med tiden. Fick lära mig av Däckia att man bara ska dra åt den tills den tar stopp, sen lite till. Då sitter de inte allt för hårt…
Men finns flera videos på YT med olika sätt. Det där är en variant som inte funkar på de vanligaste i Sverige (där hela muttern bara snurrar runt sin egen axel om man inte samtidigt håller in mitten delen)
Ja, det där är ju en äldre typ av låsmutter.
Den vanligaste idag är väl som du säger den med fritt roterande centrum.
Går säkert också att få upp men inte på samma sätt. Med tanke på hur den ser ut skulle det kunna vara en ring av stavar som anpassar sig efter låsytorna.
För mig som inte är så tekniskt/mekaniskt bevandrad – vad ska jag använda för sökord då?
Rim lock.
En sån skitvideo muttern var ju knappt spänd och han slog bara in hylsan ett par tre millimeter
Well de vet man ju inte riktigt? Sen beroende på hur mycket större hylsan är behövs det inte så mycket. Men sen sätter man inte fast låsmuttern lika hårt som de övriga då man nöter ner låsningens mönster med tiden. Fick lära mig av Däckia att man bara ska dra åt den tills den tar stopp, sen lite till. Då sitter de inte allt för hårt…
Men finns flera videos på YT med olika sätt. Det där är en variant som inte funkar på de vanligaste i Sverige (där hela muttern bara snurrar runt sin egen axel om man inte samtidigt håller in mitten delen)
Ja, det där är ju en äldre typ av låsmutter.
Den vanligaste idag är väl som du säger den med fritt roterande centrum.
Går säkert också att få upp men inte på samma sätt. Med tanke på hur den ser ut skulle det kunna vara en ring av stavar som anpassar sig efter låsytorna.
Finns klipp på hur man får bort de som är vanligast med. Man borrar bara hål i mitten, slår in en felgängad ”gängstav” som har mutter på ena sidan. När man drar åt med hylsan på mutterdelen så skruvas gängan hårdare in i fälglåset som då gängar ur sig.
Men proffsen har med sig de allra vanligaste låshylsorna så de behöver nog inte jobba så hårt
Tar vi Tesla t ex så har de ett antal mönster på låsmuttrarna i rotation. Får man tag på hela ”väskan” med alla varianter har de då inga problem att få bort dem. Kanske därför det är specifika bilar/fälgar som drabbats mest (där de har koll på vilket fälglås som sitter där).
Ska man göra det lite svårare så ska man t ex inte använda original fälglås utan en helt annan.
Rimguard lär vara den jobbigaste att få bort.
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 27 apr 2024 18:41
av T4s
Går i vågor. Mycket aktivitet nu när folk bytt till sommarhjulen. Iaf i Stockholm.
Har en känsla av att det inte stjäls lika mycket induktion/ uberturbine längre.
Är det fel eller har marknaden mättats.
En simpel liten låsmutter/låsbult/whatever kanske inte är så ineffektiv iallafall...
Hur drog du den slutsatsen? Som sagt tidigare, de är helt meningslösa. Youtube is your friend.
För mig som inte är så tekniskt/mekaniskt bevandrad – vad ska jag använda för sökord då?
Rim lock.
Jag fick hjälp av assistance på en Volvo en gång för att ta bort låsmuttrar på min egen bil. Han sa "Vi gör väl som buset" och sedan gjorde han precis som i den där videon. Funkade snabbt och enkelt och efter det har jag inte brytt mig om att använda låsmuttrar.
En simpel liten låsmutter/låsbult/whatever kanske inte är så ineffektiv iallafall...
Hur drog du den slutsatsen? Som sagt tidigare, de är helt meningslösa. Youtube is your friend.
För mig som inte är så tekniskt/mekaniskt bevandrad – vad ska jag använda för sökord då?
Rim lock.
Jag fick hjälp av assistance på en Volvo en gång för att ta bort låsmuttrar på min egen bil. Han sa "Vi gör väl som buset" och sedan gjorde han precis som i den där videon. Funkade snabbt och enkelt och efter det har jag inte brytt mig om att använda låsmuttrar.
Precis. Jag är alltid genuint nyfiken om olika businesses och har frågat flera ggr på olika däckverkstäder och alltid fått samma svar. Det är meningslöst. De enda som blir stoppade är "TjackFredriks" och numera finns de knappt längre. Fälgar stjäls av organiserade ligor.
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 02 maj 2024 14:56
av fraggan
[quote=T4s post_id=793108 time=1714236074 user_id=19416]
Går i vågor. Mycket aktivitet nu när folk bytt till sommarhjulen. Iaf i Stockholm.
[/quote]
De passar väl på när alla byter däck. Det ser ju inte lika misstänksamt ut ifall man står och skruvar däck mot övrig tid.
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 02 maj 2024 16:32
av Fredrik j
Läste för några år sedan om en liga som åkte runt i villakvarter och letade efter vinterdäck som ännu inte lagts in i förrådet.
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 02 maj 2024 19:56
av Benny1972
Trist när man inte kan ha det man vill pga stöldrisken! Gillar uberturbine 21.
Min känsla var att det inte stjäls som det gjorde förr. Men känslan är nog fel
Re: Det stjäls inte lita mycket fälgar som förr.?
Postat: 02 maj 2024 20:16
av AAKEE
Det stals orimligt mycket förra sommaren.
Så det är ju inte så väldigt ”förr”.
Det är väl troligt att inte alla hjul blir kvar i Sverige. Och dubbdäcksintresset är väl ungefär lika svalt som det är varmt på vissa platser…