Sida 1 av 1

Enhance - S3xy Buttons

Postat: 24 apr 2024 13:14
av Jeltsin
Med Enhance produkter kan man modifiera sin Tesla via en installerad OBD-adapter. Funktionerna styr man via app, knappar eller en commander och programvaran uppdateras kontinuerligt med nya lösningar.
https://enhauto.com/s3xy-buttons

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 24 apr 2024 13:17
av Jeltsin
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 24 apr 2024 13:31
av mikebike
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
På förbrukningen? Knappast.
Dels är den redan avstängd "för det mesta", dels är den fortfarande mekaniskt inkopplad och snurrar med ändå.

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 24 apr 2024 15:48
av DanneLKPG
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
Är inte det mest för att kunna "leka"? Sladda runt med RWD på vintern?

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 24 apr 2024 17:41
av Jojje167
DanneLKPG skrev: 24 apr 2024 15:48
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
Är inte det mest för att kunna "leka"? Sladda runt med RWD på vintern?
Nej, vill man göra det finns drift mode (som funnits ett tag).

Jag provade den nya uppdateringen med att stänga av bakre motorn och det var ingen skön upplevelse. Med drift fram kändes bilen som en äldre S60 där man kände hur styrningen påverkades när man gasade på lite. Även regen kändes av på samma sätt. I och med att bakre motorn stängdes av så sattes bilen även i något slags turtle-mode så att effekten blev begränsad, motsvarande chillmode.
Dessutom påverkas förbrukningen negativt av att köra med framhjulsdrift då den bakre motorn inte är lika effektiv på att frirulla som den främre är.

Att göra tvärtom och stänga av den främre motorn ser jag ingen vinning i då bilen redan är bakhjulsdriven vid vanlig körning. Den blir inte fyrhjulsdriven förrän det behövs mer grepp så som vid kraftig acceleration eller halt väglag.

Drift mode däremot är en helt annan funktion. Där stängs alla säkerhetssystem av och vid full gas känns det som att bilen går på steroider. Det går att välja både AWD samt bakhjulsdrift i det läget och man ska absolut inte använda det på allmän väg. Bilen blir helt vild och oförutsägbar (och då har jag sladdat mycket med fossilbilar, men en ostrypt tesla är något helt annat).

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 24 apr 2024 23:56
av Pontus
Jojje167 skrev: 24 apr 2024 17:41
DanneLKPG skrev: 24 apr 2024 15:48
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
Är inte det mest för att kunna "leka"? Sladda runt med RWD på vintern?
Nej, vill man göra det finns drift mode (som funnits ett tag).

Jag provade den nya uppdateringen med att stänga av bakre motorn och det var ingen skön upplevelse. Med drift fram kändes bilen som en äldre S60 där man kände hur styrningen påverkades när man gasade på lite. Även regen kändes av på samma sätt. I och med att bakre motorn stängdes av så sattes bilen även i något slags turtle-mode så att effekten blev begränsad, motsvarande chillmode.
Dessutom påverkas förbrukningen negativt av att köra med framhjulsdrift då den bakre motorn inte är lika effektiv på att frirulla som den främre är.

Att göra tvärtom och stänga av den främre motorn ser jag ingen vinning i då bilen redan är bakhjulsdriven vid vanlig körning. Den blir inte fyrhjulsdriven förrän det behövs mer grepp så som vid kraftig acceleration eller halt väglag.

Drift mode däremot är en helt annan funktion. Där stängs alla säkerhetssystem av och vid full gas känns det som att bilen går på steroider. Det går att välja både AWD samt bakhjulsdrift i det läget och man ska absolut inte använda det på allmän väg. Bilen blir helt vild och oförutsägbar (och då har jag sladdat mycket med fossilbilar, men en ostrypt tesla är något helt annat).
Men om ställer antisladden till en lagom procent så går det ju att få både kontroll och sladd.

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 25 apr 2024 02:24
av AAKEE
Jojje167 skrev: 24 apr 2024 17:41
Dessutom påverkas förbrukningen negativt av att köra med framhjulsdrift då den bakre motorn inte är lika effektiv på att frirulla som den främre är.
Det är nog med säkerhet så att främre motorn har lägre effektivitet både under framdrivning och regen. Det är främsta anledningen till att Tesla normalt både vill driva och regenerera bak.

Nya S har två eller tre permanentmangetmotorer, samma princip som 3/Y har bak. Som det verkar är de bilarna konstant fyrhjulsdrivna och regenererar alltid runt om. Går inte ens provocera sladd pga regen på ishalka, och kör man både gas och gassläpp tex i rondeller är de bilarna väldigt neutrala(varken under- eller överstyrda).

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 25 apr 2024 06:46
av Jojje167
Pontus skrev: 24 apr 2024 23:56
Jojje167 skrev: 24 apr 2024 17:41
DanneLKPG skrev: 24 apr 2024 15:48
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
Är inte det mest för att kunna "leka"? Sladda runt med RWD på vintern?
Nej, vill man göra det finns drift mode (som funnits ett tag).

Jag provade den nya uppdateringen med att stänga av bakre motorn och det var ingen skön upplevelse. Med drift fram kändes bilen som en äldre S60 där man kände hur styrningen påverkades när man gasade på lite. Även regen kändes av på samma sätt. I och med att bakre motorn stängdes av så sattes bilen även i något slags turtle-mode så att effekten blev begränsad, motsvarande chillmode.
Dessutom påverkas förbrukningen negativt av att köra med framhjulsdrift då den bakre motorn inte är lika effektiv på att frirulla som den främre är.

Att göra tvärtom och stänga av den främre motorn ser jag ingen vinning i då bilen redan är bakhjulsdriven vid vanlig körning. Den blir inte fyrhjulsdriven förrän det behövs mer grepp så som vid kraftig acceleration eller halt väglag.

Drift mode däremot är en helt annan funktion. Där stängs alla säkerhetssystem av och vid full gas känns det som att bilen går på steroider. Det går att välja både AWD samt bakhjulsdrift i det läget och man ska absolut inte använda det på allmän väg. Bilen blir helt vild och oförutsägbar (och då har jag sladdat mycket med fossilbilar, men en ostrypt tesla är något helt annat).
Men om ställer antisladden till en lagom procent så går det ju att få både kontroll och sladd.
Om man använder track mode i en performance så kan man det ja, men s3xy button och drift mode har inte den funktionen. Där är det allt eller inget.

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 25 apr 2024 12:45
av DanneLKPG
Jojje167 skrev: 24 apr 2024 17:41
DanneLKPG skrev: 24 apr 2024 15:48
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
Är inte det mest för att kunna "leka"? Sladda runt med RWD på vintern?
Nej, vill man göra det finns drift mode (som funnits ett tag).

Jag provade den nya uppdateringen med att stänga av bakre motorn och det var ingen skön upplevelse. Med drift fram kändes bilen som en äldre S60 där man kände hur styrningen påverkades när man gasade på lite. Även regen kändes av på samma sätt. I och med att bakre motorn stängdes av så sattes bilen även i något slags turtle-mode så att effekten blev begränsad, motsvarande chillmode.
Dessutom påverkas förbrukningen negativt av att köra med framhjulsdrift då den bakre motorn inte är lika effektiv på att frirulla som den främre är.

Att göra tvärtom och stänga av den främre motorn ser jag ingen vinning i då bilen redan är bakhjulsdriven vid vanlig körning. Den blir inte fyrhjulsdriven förrän det behövs mer grepp så som vid kraftig acceleration eller halt väglag.

Drift mode däremot är en helt annan funktion. Där stängs alla säkerhetssystem av och vid full gas känns det som att bilen går på steroider. Det går att välja både AWD samt bakhjulsdrift i det läget och man ska absolut inte använda det på allmän väg. Bilen blir helt vild och oförutsägbar (och då har jag sladdat mycket med fossilbilar, men en ostrypt tesla är något helt annat).
Drift mode finns väl inte på LR som funktionen mest är avsedd till.

Re: Enhance - S3xy Buttons

Postat: 25 apr 2024 14:16
av Jojje167
DanneLKPG skrev: 25 apr 2024 12:45
Jojje167 skrev: 24 apr 2024 17:41
DanneLKPG skrev: 24 apr 2024 15:48
Jeltsin skrev: 24 apr 2024 13:17
I senaste versionen 4.4.1 går det att stänga av exempelvis frammotor på de bilar som har awd. Tänkte höra om någon vet om det verkligen gör någon skillnad?
Är inte det mest för att kunna "leka"? Sladda runt med RWD på vintern?
Nej, vill man göra det finns drift mode (som funnits ett tag).

Jag provade den nya uppdateringen med att stänga av bakre motorn och det var ingen skön upplevelse. Med drift fram kändes bilen som en äldre S60 där man kände hur styrningen påverkades när man gasade på lite. Även regen kändes av på samma sätt. I och med att bakre motorn stängdes av så sattes bilen även i något slags turtle-mode så att effekten blev begränsad, motsvarande chillmode.
Dessutom påverkas förbrukningen negativt av att köra med framhjulsdrift då den bakre motorn inte är lika effektiv på att frirulla som den främre är.

Att göra tvärtom och stänga av den främre motorn ser jag ingen vinning i då bilen redan är bakhjulsdriven vid vanlig körning. Den blir inte fyrhjulsdriven förrän det behövs mer grepp så som vid kraftig acceleration eller halt väglag.

Drift mode däremot är en helt annan funktion. Där stängs alla säkerhetssystem av och vid full gas känns det som att bilen går på steroider. Det går att välja både AWD samt bakhjulsdrift i det läget och man ska absolut inte använda det på allmän väg. Bilen blir helt vild och oförutsägbar (och då har jag sladdat mycket med fossilbilar, men en ostrypt tesla är något helt annat).
Drift mode finns väl inte på LR som funktionen mest är avsedd till.
Jag kan aktivera drift mode i min LR. Funkar hur bra som helst.
Screenshot_20240425_141439.jpg