Sida 1 av 2

Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 16:15
av AAKEE
Rullmotstånd kostar betydligt mer än man kan tro.

Jojje nedan har kört på Pilot sport 4 (inte P4S), de rullar ändå ganska lätt).
Jojje167 skrev: 04 apr 2024 10:27

Under de två tidigare tävlingarna har jag kört på Michelin Pilot Sport 4 (235/45R18 98Y) som satt på från fabrik. Inte kollat upp vilka som är mer lättrullande men det är nog marginell skillnad.
Däck klassas enligt EU-reglerna i rullmotstånd A - E.

Klassningen är i rullmotstånd som mäts hur trögt hjulet rullar i kg motstånd per ton bil.
IMG_8097.jpeg
Om vi jämför ett C-klassat däck som ligger mitt i skalan dvs 8.4kg per ton med michelin e-primacy som ligger omkring 5.6kg/ton är skillnaden ~ 2.8 kg/ton.

2.8 x 9.81 = 27.5N
En model 3 väger 1900kg tjänstevikt, eller strax över. Med en co-driver är vi på ungefär 2 ton.

27.5 x 2 x 1000 = 55.000 Wattsekunder på en km.
55000/3600= 15.3Wh

Skillnaden i förbrukning är alltså 15Wh/km, eller i storleksordningen 10%. Det finns däck som rullar ännu trögre.

Behöver man ladda 10% mindre så sparar man väldigt mycket tid, speciellt eftersom det är toppen på laddningen som är långsam som kapas.

Man behöver veta att nya däck rullar trögre än slitna, och att högt lufttryck minskar rullmotståndet. Köp inte nya däck precis innan SECC, och kör med ordentligt tryck.

I Jojjes fall var inte däcken någon kris men enligt Teslas certifiering är det 6.21 kg/ton så skillnaden är ~ 3Wh/km. Å andra sidan bidrog däcken med all säkerhet till att det gick bra ;)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 16:35
av AAKEE
Fördelningen mellan rullmotstånd och luftmotstånd i hjulet:
IMG_8099.png
Principiellt har breda däck har lägre rullmotstånd vid samma däcktryck, men breda däck har mer luftmotstånd så man vill lagom smala däck men man vill ha högt tryck.

Navkapsel eller speciell fälg kan minska luftmotståndet men eftersom det är en liten del av totala motståndet så blir inte skillnaden jättestor.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 16:39
av Robin_j
Även om man har helt rätt hjul så kan man komma sist i SECC har jag hört om man har helt fel bil istället :roll:

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 17:54
av Jojje167
AAKEE skrev: 04 apr 2024 16:15
Det är inte marginell skillnad.


Både de gamla och nya däcken har klass C så därav att skillnaden bör vara marginell.

Denna bild är från aftonbladets sommardäckstest 2024 som visar rätt stor skillnad mot Michelin E, men mindre mellan de övriga.
Screenshot_20240404_133130_Aftonbladet.jpg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 18:59
av AAKEE
Robin_j skrev: 04 apr 2024 16:39
Även om man har helt rätt hjul så kan man komma sist i SECC har jag hört om man har helt fel bil istället :roll:
Jobbar man, och inte ens är med kommer man inte ens sist… ;)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 19:04
av AAKEE
Jojje167 skrev: 04 apr 2024 17:54
AAKEE skrev: 04 apr 2024 16:15
Det är inte marginell skillnad.


Både de gamla och nya däcken har klass C så därav att skillnaden bör vara marginell.

Denna bild är från aftonbladets sommardäckstest 2024 som visar rätt stor skillnad mot Michelin E, men mindre mellan de övriga.

Screenshot_20240404_133130_Aftonbladet.jpg
Även om det skulle stå C på däcken så är model 3 2021 certifierad med 6.21 kg/ton för P4 245/45-18.

Det jag menar med att det inte är marginell skillnad är inte just din bil med just dina däck utan överlag. Om man köper däck med D-klass blir det inte någon liten skillnad.

För listan på bilden hade vi behövt se exakt vilka däck det var frågan om.
”Pirelli” är väldigt luddigt…de har däck från A-D minst….

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 19:15
av expat
Man kommer absolut längst om man har en kompis som kör med en lätt lastbil framför

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 19:17
av airdrive
Och kombinerar med A däck och rejält däcktryck…. 😎

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 19:26
av expat
airdrive skrev: 04 apr 2024 19:17
Och kombinerar med A däck och rejält däcktryck…. 😎
Och har 0 grader toe in :D

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 19:29
av expat
Och fäller in backspeglarna (gör en hel del. Har provat) :D

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 21:01
av AAKEE
expat skrev: 04 apr 2024 19:26
airdrive skrev: 04 apr 2024 19:17
Och kombinerar med A däck och rejält däcktryck…. 😎
Och har 0 grader toe in :D
Hjulinställningen kan göra en hel del!
(Jag har gjort det med egen spec, betydligt mer exakt än Teslas spec.)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 21:04
av Arctic Drifter
På förr-förra pendlarbilen jagade jag däck med rullmotståndsklass A (detta var för knappt 10 år sedan). Då hittade jag inga i rätt dimension på svenska marknaden så fick köpa från Tyskland. Det däcket (väletablerat märke) hade däcket med rullmotstånd A listat på tyska hemsidan men inte på svenska.

Frågade min däckgubbe (tysk härkomst) om detta, han menade på att i Tyskland har de typ inte grusvägar, det har vi gott om i Sverige. Så p.g.a. detta undvek de att sälja de mest lättrullade i Sverige p.g.a. risk för reklamationer eftersom de mest lättrullade skulle vara mer utsatta för punkteringar om de kördes på grusväg.

Så jag vet inte dosen av sanning i detta men jag kör i princip bara asfalt så körde på de tyska däcken och det fungerade prima för mig i alla fall!

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 21:24
av Jojje167
AAKEE skrev: 04 apr 2024 21:01
expat skrev: 04 apr 2024 19:26
airdrive skrev: 04 apr 2024 19:17
Och kombinerar med A däck och rejält däcktryck…. 😎
Och har 0 grader toe in :D
Hjulinställningen kan göra en hel del!
(Jag har gjort det med egen spec, betydligt mer exakt än Teslas spec.)
Hjulinställning gjorde jag faktiskt bara någon vecka innan tävlingen ifjol. Kan ha bidragit till den extra låga förbrukningen jag hade då, så det är också ett hett tips på hur man vinner SECC.

Har fler tips också men det kan vi ta ett annat år. ;)

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 22:08
av Holve
Arctic Drifter skrev: 04 apr 2024 21:04
På förr-förra pendlarbilen jagade jag däck med rullmotståndsklass A (detta var för knappt 10 år sedan). Då hittade jag inga i rätt dimension på svenska marknaden så fick köpa från Tyskland. Det däcket (väletablerat märke) hade däcket med rullmotstånd A listat på tyska hemsidan men inte på svenska.

Frågade min däckgubbe (tysk härkomst) om detta, han menade på att i Tyskland har de typ inte grusvägar, det har vi gott om i Sverige. Så p.g.a. detta undvek de att sälja de mest lättrullade i Sverige p.g.a. risk för reklamationer eftersom de mest lättrullade skulle vara mer utsatta för punkteringar om de kördes på grusväg.

Så jag vet inte dosen av sanning i detta men jag kör i princip bara asfalt så körde på de tyska däcken och det fungerade prima för mig i alla fall!


Det kan ligga något i det.
Volkswagen hade väl ett speciellt däck på Id4 som många fick punktering med. Kom ihåg att det var mycket snack om detta i någon fejsbook grupp

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 22:17
av AAKEE
Jojje167 skrev: 04 apr 2024 21:24
AAKEE skrev: 04 apr 2024 21:01
expat skrev: 04 apr 2024 19:26
airdrive skrev: 04 apr 2024 19:17
Och kombinerar med A däck och rejält däcktryck…. 😎
Och har 0 grader toe in :D
Hjulinställningen kan göra en hel del!
(Jag har gjort det med egen spec, betydligt mer exakt än Teslas spec.)
Hjulinställning gjorde jag faktiskt bara någon vecka innan tävlingen ifjol. Kan ha bidragit till den extra låga förbrukningen jag hade då, så det är också ett hett tips på hur man vinner SECC.

Har fler tips också men det kan vi ta ett annat år. ;)
Efter årets ;)

Jag ska jobba precis då så att….

Funderar på vara föråkare, köra mågra dagar innan

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 04 apr 2024 23:26
av AAKEE
Jag köpte in mig på AB+.
Har kategoriskt vägrat innan men…

Man skrev inte i detalj vilken bil man hade i testet, men det ser definitivt ut som en Golf GTI 2023.

Cd är 0.31 enligt VW själva. Det innebär att luftmotståndet är ungefär 50% högre än för en model S eller 3, i förhållande till frontytan.
Detta ökar luftmotståndets andel med ~50% mot en model 3.
Vilket innebär att rullmotståndet får en betydligt mindre andel av bränsleförbrukningen.

Golf GTI 2023 har en tjänstevikt på 1423kg vilket är ungefär 75% av en tesla model 3, och gör att rullmotståndet har en ca 25% mindre andel pga vikt än det har på en model 3.

Skillnaden i förbrukning kommer därför bli mycket mindre på den lätta Golfen med högt luftmotstånd än på en tung elbil med lågt luftmotstånd. Det stämmer det ganska bra med att skillnaden blir omkring halverad.
150% luftmotstånd/0.75 rullmotstånd=2.

Jag tog fram klassningen på några av däcken:
IMG_8245.jpeg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 05 apr 2024 07:32
av expat
Arctic Drifter skrev: 04 apr 2024 21:04
På förr-förra pendlarbilen jagade jag däck med rullmotståndsklass A (detta var för knappt 10 år sedan). Då hittade jag inga i rätt dimension på svenska marknaden så fick köpa från Tyskland. Det däcket (väletablerat märke) hade däcket med rullmotstånd A listat på tyska hemsidan men inte på svenska.

Frågade min däckgubbe (tysk härkomst) om detta, han menade på att i Tyskland har de typ inte grusvägar, det har vi gott om i Sverige. Så p.g.a. detta undvek de att sälja de mest lättrullade i Sverige p.g.a. risk för reklamationer eftersom de mest lättrullade skulle vara mer utsatta för punkteringar om de kördes på grusväg.

Så jag vet inte dosen av sanning i detta men jag kör i princip bara asfalt så körde på de tyska däcken och det fungerade prima för mig i alla fall!
Kan stämma, jag skar upp sidan på ett e-primacy däck på en grusväg med lite grövre sten. Väldigt tunna däcksidor

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 11 maj 2024 23:19
av AAKEE
Rätt okey dagsförbrukning, trots att det inte är sommartemperaturer.
IMG_8815.jpeg

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 08:37
av LarsaR
AAKEE, vad har du för lufttryck i däcken? Inte fått mina sommarhjul ännu, ska jag komma upp så kör vi en testrundor och jämför?

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 09:37
av AAKEE
LarsaR skrev: 12 maj 2024 08:37
AAKEE, vad har du för lufttryck i däcken? Inte fått mina sommarhjul ännu, ska jag komma upp så kör vi en testrundor och jämför?
3.4 just nu.

Ett jämförande rest vore kul!

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 09:43
av Generalbogge
AAKEE skrev: 11 maj 2024 23:19
Rätt okey dagsförbrukning, trots att det inte är sommartemperaturer.

IMG_8815.jpeg
Är det med 21 tums fälgar?

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 09:47
av Niklas Z
Vilka hastigheter rörde det sig om?

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 09:59
av wheels
Niklas Z skrev: 12 maj 2024 09:47
Vilka hastigheter rörde det sig om?
Han höll 60 km/h i snitt om man tittar på bilden

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 10:08
av Niklas Z
wheels skrev: 12 maj 2024 09:59
Niklas Z skrev: 12 maj 2024 09:47
Vilka hastigheter rörde det sig om?
Han höll 60 km/h i snitt om man tittar på bilden
OK, men det blir stor skillnad i förbrukning om det är konstant 60 km/h (dessutom blir väl 10 km på 14 min 43 km/h) under en sträcka på 10 km jämfört med 10 km med stora hastighetsvariationer som ger ett snitt på 60 km/h. Å andra sidan lär det inte ha gått att nå 130 Wh/km om hastighetsvariationerna varit stora.

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)

Postat: 12 maj 2024 11:17
av LarsaR
AAKEE skrev: 12 maj 2024 09:37
LarsaR skrev: 12 maj 2024 08:37
AAKEE, vad har du för lufttryck i däcken? Inte fått mina sommarhjul ännu, ska jag komma upp så kör vi en testrundor och jämför?
3.4 just nu.

Ett jämförande rest vore kul!
Hör av mig när jag fått på mina!