Stämmer det att det inte går att ställa vilken hastighet man vill i autopilotläge? Jag har basversionen av autopilot. Det verkar märkligt att man kan välja mellan att ställa vanlig farthållare i valfri hastighet, men med filkörningsassistenten på ställs hastigheten i relation till (vad bilen tror är) aktuell hastighetsgräns?
En annan sak med autopiloten: ibland tappar den orienteringen och varnar, och kopplar då ur. Det är väl acceptabelt och hände även de tidigare bilar jag haft med filkörningsassistent (BMW och VW). Men sedan kopplar den inte på igen automatiskt när den återfått orientering? Eller är det en inställning som jag missat?
Stämmer det att det inte går att ställa vilken hastighet man vill i autopilotläge? Jag har basversionen av autopilot. Det verkar märkligt att man kan välja mellan att ställa vanlig farthållare i valfri hastighet, men med filkörningsassistenten på ställs hastigheten i relation till (vad bilen tror är) aktuell hastighetsgräns?
En annan sak med autopiloten: ibland tappar den orienteringen och varnar, och kopplar då ur. Det är väl acceptabelt och hände även de tidigare bilar jag haft med filkörningsassistent (BMW och VW). Men sedan kopplar den inte på igen automatiskt när den återfått orientering? Eller är det en inställning som jag missat?
Det stämmer att på vägar med mötande trafik kan man inte ställa hur hög hastighet som helst med AP, men det går bra med farthållare.
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Välkommen till forumet förresten.
Re: Autopilot, hastighet
Postat: 02 apr 2024 16:43
av RareEarth
OK, tack. Man får väl bara vänja sig, och hoppas på mjukvaruuppdatering.
OK, tack. Man får väl bara vänja sig, och hoppas på mjukvaruuppdatering.
Tror tyvärr inte det blir någon förändring.
Det infördes kring 2016 vill jag minnas, och har varit så sedan dess.
Re: Autopilot, hastighet
Postat: 04 apr 2024 06:46
av themax
Nicke Nyfiken skrev:
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.
FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.
FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
En S3XY commander är min nästa investering, just pga den funktionen. Har dock inte kommit till skott och beställt. Var köpte du din knob?
Re: Autopilot, hastighet
Postat: 04 apr 2024 09:08
av RareEarth
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Det är snarare ett val de har gjort.
Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.
Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Det är snarare ett val de har gjort.
Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.
Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Det var Mobileye i den bilen då gissar jag?
Just Mobileye verkar göra framsteg också, här i en Zeekr.
Ligger Tesla typ 10 år efter andra när det gäller självkörning? Redan Passaten jag hade från 2017 hade självstyrning som alltid var aktiv.
Det är snarare ett val de har gjort.
Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.
Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Det var Mobileye i den bilen då gissar jag?
Just Mobileye verkar göra framsteg också, här i en Zeekr.
Precis. Och jag tror det var ett stort misstag av Elon att göra sig ovän med Mobileye. Tror Teslas bilar hade varit mycket bättre och längre fram i utvecklingen om man samarbetat istället.
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.
FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
En S3XY commander är min nästa investering, just pga den funktionen. Har dock inte kommit till skott och beställt. Var köpte du din knob?
Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.
Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Jag tänker mer på att autopiloten inte känns särskilt pålitlig. Den kopplar ur sig regelbundet för småsaker som att en bil 200 meter framför byter fil, spökbromsar och har sig. På de senaste bilarna jag haft med självstyrning har jag haft mycket större förtroende för funktionen. Men det kanske också är relaterat till att man tagit bort radarn?
Min Model S från 2014 hade självstyrning och gjorde automatiska filbyten mm. Det var det ingen Passat som gjorde då.
Och hur många bilmärken kan köra i stadstrafik som FSD-betan? Tror Tesla ligger längre fram än de flesta, även om dagens bilar aldrig kommer att bli helt självkörande.
Jag tänker mer på att autopiloten inte känns särskilt pålitlig. Den kopplar ur sig regelbundet för småsaker som att en bil 200 meter framför byter fil, spökbromsar och har sig. På de senaste bilarna jag haft med självstyrning har jag haft mycket större förtroende för funktionen. Men det kanske också är relaterat till att man tagit bort radarn?
Att den kopplar ur sig regelbundet känner jag inte alls igen på min bil. Bara att den kopplar ur varje gång man gör ett filbyte, och det är irriterande men helt förväntat eftersom de valt att designa systemet så.
Däremot är farthållaren usel och ger ett osäkert intryck. Är det mycket trafik runtomkring är den nästan oanvändbar tycker jag. Man måste sitta och ge stödgas hela tiden. Annars spökbromsar den i tid och otid. Och ingenting blev bättre av att de slutade använda radar.
Jag hade inte tvekat en sekund om det hade gått att byta till AP1 från 2014 när det gäller farthållaren.
AP kopplar aldrig in igen automatiskt när den kopplat ur. Det går inte att ändra i inställningarna.
Just det här var en av anledningarna till att jag beställde S3XY Knob (och att få knapp till handskfacket…). Jag har FSD men har ändå nytta av funktionen att om jag blinkar och sen byter fil (avbryter AP) så aktiveras AP igen efter ett antal sekunder du själv väljer i nya filen. Mycket bekvämt och borde vara standard.
FSD är ibland för försiktig vid filbyten så jag gillar funktionen skarpt. Behövs vare sig knob eller knappar - räcker med att programmera commander.
En S3XY commander är min nästa investering, just pga den funktionen. Har dock inte kommit till skott och beställt. Var köpte du din knob?
det går även att beställa på andra tredjeparts firmor typ Hamphi eller liknande men dom verkar lägga på typ 40%.
Okej... Inte riktigt vad jag hittar.
Tänkte mig commander + 4 knappar.
Kolla jag på Hamphi så tar de 2.995 sek -5% TCS-rabatt = 2.845 sek.
På Enhauto tar de €269.69 = 3.107 sek -10% TB-rabatt blir det 2.796 sek. Alltså 49 spänn skillnad.
Finns det andra priser/rabatter på Enhauto som jag missat eller var är de 40% i prisskillnad?