Sida 1 av 2

Bilvård till vit M3

Postat: 23 mar 2024 21:30
av Arn
Har köpt ut min tidigare förmånsbil M3 LR från 2021 med 7500 mil. Ingen tidigare professionellt utförd lackbehandling men har själv vaxat bilen några gånger med vanligt bilvax och även Biltema keramiska bilvax som inte alls tycks långlivat.

Tvättad ibland med handtvätt och avfettning och ibland i automatiska biltvättar.

Nu när jag tagit över bilen i egen ägo vill jag gärna ha den riktigt glansig och vacker.

Har väldigt mycket asfalt på bilen som syns tydligt på den vita färgen. Visade upp bilen på en mindre rekondfirma som föreslog en heltvätt med asfaltsborttagning och därefter vaxning. Killen där tyckte inte att polering behövdes utan menade att vaxning efter heltvätt skulle göra bilen riktigt fin. Han uppgav att vaxbehandlingen skulle ha effekt i 8-9 månader förutsatt jag inte använder någon avfettning . Han hade inga keramiska vaxer att erbjuda. Pris 1500kr för denna behandling som även inkluderar invändigt städ.

Om nu skyddet håller i 8-9 månader så blir det ju ett bra skydd under vår-sommar-höst men däremot undrar jag om det vore vettigt att göra en ytterligare sådan vaxbehandling innan vintern och sedan försöka klara alla vinterns biltvättar utan avfettning? Går det att tvätta en vintersmutsig bil utan avfettning med enbart högtryck och schampo?

Han nämnde att han även kunde polera bilen om jag ville men han ansåg inte att det behövdes. I vilka lägen är det motiverat att polera? Har den vita färgen mindre behov av polering jämfört med mörkare kulörer?

Finns förstås dyrare alternativ som Ditec, där kostar det från 6500 kr tror jag om det inte finns några erbjudanden att utnyttja. Finns även en aktör wash and drive som applicerar två komponents lackskydd för 5200 kr. Årliga återbesök verkar behövas hos de flesta.

Planerad att ha bilen minst ett år framåt tills Juniper lanseras. Om MY då behåller nuvarande priser efter uppdateringen kommer jag med största sannolikhet byta upp mig. Skulle nybilspriserna skena iväg okontrollerat till över 700k är det möjligt att jag behåller min M3 flera år.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 09:29
av Claes_B
Tycker nog du fått ett bra svar av rekondaren, anser inte han att den behöver poleras så är det ju så. Polering gör man ju när lacken är skadad, man har tvätt/poler-rosor, ytliga repor eller matt lack av nån anledning.
1500:- tycker jag är ett rätt bra pris för en grundlig tvätt med vax. Jag gör helst såna saker själv men det tar ett några timmar att få det bra.

Att få bort asfaltprickarna är för den delen inte svårt, kallavfettning funkar bra till det, spraya på, låt verka 5 minuter utan att det torkar in, spola av nerifrån och upp med högtryck, tvätta uppifrån och ner med tvättmedel och nån bra svamp när bilen sen är ren så brukar jag ta putsduk med avfettning och ta resten av asfaltsprickarna för att sen tvätta av med tvättmedel igen och avsluta med att torka torrt med en bra torkduk.

Ska man vaxa själv är det viktigt att bilen är helt torr, går att blåsa ut vattnet från under lister mm. med tryckluft eller så får bilen stå torrt och torka nåt dygn. Men som sagt, för 1500:- är det ju knappt värt att göra det själv om man inte har intresse av det.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 09:32
av taliz
Köp asfalts/tjär/prickborttagare, spreja på och låt verka. Spreja av med högtryck. Voilà, borta.

Biltemas keramiska sprejvax är bra tycker jag, även fått bra resultat i oberoende tester. Spreja på efter varje tvätt medan bilen är våt. Torka med microfiber.

Vill du ha det riktigt snyggt så köp Biltemas claybar och jobba dig över bilen, den plockar upp flygrost, prickar och smuts som avfettningen missat. Sen på med hårdvax. Tar kanske någon/några timmar, men räcker att göra det nån gång om året. Förslagsvis när vintern är över.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 09:53
av taliz
Min gamla V60 före och efter Biltemas claybar + inkluderat hårdvax.
Folk trodde den var ny, trots 4 1/2 år och närmare 12k mil.
IMG_0362.jpeg
IMG_0363.jpeg
IMG_0413.jpeg

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 09:55
av Tobbelibobbe
Går man över bilen med claybar så behöver den garanterat poleras efteråt. Även med rikligt med friktionssänkare (såsom att spreja med bilschampoo/vattenmix) så skapas obönhörligen mikrorepor av leran. De försvinner direkt efter en mild enstegpolering.


Alla har olika ambitionsnivå, men en bil som körts 7500mil och delvis tvättats i automattvätt behöver poleras för att bli riktigt bra.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 10:00
av taliz
Tobbelibobbe skrev: 24 mar 2024 09:55
Går man över bilen med claybar så behöver den garanterat poleras efteråt.
Håller inte alls med om det. Förövrigt innehåller kittet "clay liquid".

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 10:15
av Nogo
Tjärborttagare samt flygrostborttagare ska du ha på bilen, känns den fortfarande knottrig ska du använda claybar med riktlig vätska för att förhindra större repor. Därefter är det upp till dig om du vill ha super finish eller normalt skick. Glänsande bil utan tvättrepor eller med tvättrepor. Där är det endast polering som kan ta bort det. Vissa ser inte tvättrepor förrän man jämför det sida vid sida.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 10:21
av Claes_B
taliz skrev: 24 mar 2024 09:32
Köp asfalts/tjär/prickborttagare, spreja på och låt verka. Spreja av med högtryck. Voilà, borta.

Biltemas keramiska sprejvax är bra tycker jag, även fått bra resultat i oberoende tester. Spreja på efter varje tvätt medan bilen är våt. Torka med microfiber.

Vill du ha det riktigt snyggt så köp Biltemas claybar och jobba dig över bilen, den plockar upp flygrost, prickar och smuts som avfettningen missat. Sen på med hårdvax. Tar kanske någon/några timmar, men räcker att göra det nån gång om året. Förslagsvis när vintern är över.
Har provat lite olika avfettning och tjärborttagningsmedel, bästa resultatet tycker jag att en vanlig kallavfettning ger, men jag har aldrig fått bort samtliga prickar endast genom att spraya och tvätta. Hur gör man?
Det verkar så enkelt men jag klarar det inte, de största prickarna finns alltid kvar och de tar jag som beskrivet med avfettning efter tvätt.

Flygrost är ju ännu svårare, lera är bra till det, men jag upplever också att efter att ha använt lera måste jag gå på minst med en polish för att få bort mikroreporna från den.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 10:40
av Xeik
Vit lack är det bästa man kan ha i avseende bilvård.
Ska till större tvättrepor innan det syns. Och då bara i vissa vinklar. Små tvättrepor syns inte, och kör man claybar med liquid så blir det heller inga noterbara repor på vit lack. Om man bär sig ordentligt åt med leran såklart.
Betydligt känsligare på alla mörkare lacker.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 12:21
av Arn
Tack för bra svar. Verkligen skönt att få bilen invändigt och utvändigt grundligt rengjord för 1500 kr. Angående polering finns det några potentiella nackdelar med det eller är det bara fördelar om man lägger på polering för några hundralappar extra?

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 15:25
av SwedishAdvocate
Har aldrig gjort keramisk lackbehandling själv, men tycker det påstås att det blir lättare att få bort smuts på bilar som fått den typen av behandling. Att det många gånger går att få bort rätt mkt smuts med enbart högtryckslans som man annars behöver ta fram wash mitt och shampo el. dylikt för att få bort.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 15:33
av SwedishAdvocate
Arn skrev: 24 mar 2024 12:21
Tack för bra svar. Verkligen skönt att få bilen invändigt och utvändigt grundligt rengjord för 1500 kr. Angående polering finns det några potentiella nackdelar med det eller är det bara fördelar om man lägger på polering för några hundralappar extra? [Min u.]
En nackdel är väl att man tar bor en del av klarklacken. Det är ju det som poleras bort för att komma ner till botten på en repa i lacken. Gissar att mkt iallafall mindre repor går att 'släta' över med olika former av bilvax. Gissar att vax kan typ fylla igen repor och göra dem mindre synliga eller kanske t.o.m 'trolla bort' dem helt. Men det 'håller' ju inte hur länge som helst. Beroende på vad det är för vax och vilka medel man använder vid tvätt så kommer man ju tvätta bort bilvaxet till slut. Även väder och vind gör väl successivt 'åverkan' på en vaxfinish.

Gissar dock att man för bästa resultat kan vilja polera bort repor innan man gör en keramisk lackbehandling på en beg. bil, om man nu vill kosta på en sån dvs...

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 16:00
av PLA
nackdel är väl att man tar bor en del av klarklacken. Det är ju det som poleras bort för att komma ner till botten på en repa i lacken.
Det stämmer inte riktigt. Man polerar inte bort någon repa utan bryta kanterna som gör repan nästan osynlig. Fyller en repa med vax eller dylikt funkar inte alls.
Jag se bilvård som ett hobby och använder produkter från bilvårdsbutiken (Bollnäs bilvård) sedan många år sedan. För den intresserade så har de även många videon.

/Peter
https://bilvardsbutiken.se/sv/post/hur- ... -nyborjare

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 16:38
av Arn
Tack för alla bra input. Jag lutar åt att utföra behandlingen med enbart vaxning och att upprepa behandlingen en till två gånger om året. Eller möjligen testa vaxa den själv mellan varven. Just nu klarar jag inte av att snygga till bilen på egen hand eftersom det sitter väldiga mängder asfalt och flygrost på den.

De dyrare behandlingarna för 5000 kr och uppåt med 2 komponentslack är ju lite tänkt som att man gör en engångsbehandling som ska räcka flera år istället för att utföra lite billigare behandlingar upprepade gånger. Den dyra behandlingen är dock inte helt underhållsfri eftersom man måste på årliga återbesök som ofta kostar runt 1500 kr samt att om man ändå behöver invändigt städ två gånger om året så behöver man ju ändå lämna in bilen för det eller göra jobbet på egen hand.

Det jag dock funderar på är om man exempelvis vaxar bilen i november om man kommer kunna handtvätta bilen med enbart högtryckstvätt och schampo eller om en vintersmutsig bil kräver avfettning för att bli ren?

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 24 mar 2024 18:18
av PLA
Det jag dock funderar på är om man exempelvis vaxar bilen i november om man kommer kunna handtvätta bilen med enbart högtryckstvätt och schampo eller om en vintersmutsig bil kräver avfettning för att bli ren?
Det är en fråga om ambitionsnivån. Jag nöjer mig med högtryckstvätt för att få bort lera från grusvägen, prickar finns tyvärr kvar fast lacken är behandlat med keramisk skydd. Men jag har en mer förlåtande färg.
Kolla länken nedan för vintertvätt.
/Peter
https://bilvardsbutiken.se/sv/post/hur- ... vintern-v2

Edit som förtydligande: Jag nöjer mig med högtryckstvätt under vintern, när sommardäck kommer på så blir det hela programmet inklusive viss polering för att få bort tvättrepor.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 25 mar 2024 05:00
av taliz
Arn skrev: 24 mar 2024 16:38
Just nu klarar jag inte av att snygga till bilen på egen hand eftersom det sitter väldiga mängder asfalt och flygrost på den.
Missade du inläggen om claybar?

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 25 mar 2024 08:56
av Arn
Hur lång tid tar själva momentet vaxning? Om man nu använder en stor mikrofibertrasa så går det ju ganska fort att gå över hela bilen ett varv. På under en halvtimme kan man ha gått runt hela bilen två varv med vax och mikrofibertrasa. Har även runda vaxapplikator plattor från Biltema som är cirka 10 cm i diameter. Gissar att dessa ger bättre resultat jämfört med mikrofiber trasa men arbetet har också längre tid.

Men det kanske har stor betydelse för resultatet hur själva vaxningen utförs? Ungefär vilken tidsåtgång för vaxning kan man räkna med när ett proffs utför arbetet? Brukar proffsen på rekondfirmor jobba för hand med runda vaxapplikatorer eller använder det elektriska apparater?

Är det inte själva grundliga tvätten med borttagning av asfalt och flygrost samt den invändiga städningen som tar det mesta av tiden?

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 25 mar 2024 10:04
av PLA
Är det inte själva grundliga tvätten med borttagning av asfalt och flygrost samt den invändiga städningen som tar det mesta av tiden?
Precis så är det. Tar du hela programmet från avfettning till claybar så ta det minst en timme.
Vaxning går betydligt snabbare. Jag brukar använda lackskyd istället för vanligt vax, 10-15 minuter.

/Peter

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 25 mar 2024 12:57
av Tobbelibobbe
Arn skrev: 24 mar 2024 16:38
Det jag dock funderar på är om man exempelvis vaxar bilen i november om man kommer kunna handtvätta bilen med enbart högtryckstvätt och schampo eller om en vintersmutsig bil kräver avfettning för att bli ren?
Mot bättre vetande ger jag mig in i denna diskussion igen. Finns en del direkta missuppfattningar kring bilvård i tråden, men skall försöka svara på TS uppföljande fråga.

Enkla svaret är Nej. En bil som körs i svenskt vinterväglag kräver avfettning (petrokemisk sådan, även kallad kallavfettning) och i vissa fall flygrostborttagare (flytande eller friktion) för att bli riktigt ren. Med det menar jag att asfaltsprickar och flygrost också försvinner.

Produkter som är benämnda vax (såsom hårdvax etc.) tål sällan upprepad användning av petrokemisk avfettning. Om målet med vaxning är att göra bilen lättvättad under en längre period är inte traditionellt vax vägen att gå. Då är mer avancerade lackskydd lösningen för att uppnå ditt mål. Då kan du använda produkter som tar bort smutsen och ändå bibehålla den hala ytan.

Polering tar bort repor och skapar djup glans. Lackskydd och vax konserverar glans och skapar en yta med lägre friktion med varierande hållbarhet. Vissa vax innehåller fillers som temporärt döljer mindre repor och skapar illusionen av fin lack ("bilhandlarrekond").

Som fler har nämnt handlar det ändå till sist om ambitionsnivå. Helt OK att låta asfaltsfläckar och flygrost sitta kvar. Samma gäller att använda produkter och tekniker som skapar större eller mindre repor för att få bort smuts. Bilen kommer att uppfattas som ren och fin ändå. Det beror på vad man själv värdesätter. Efter 15 år+ med nörderi inom bilvård bakom mig är jag den förste att skriva under på att man inte blir lyckligare av en perfekt underhållen bil. Uttrycket "lyckligt ovetande" passar bra även i detta sammanhang.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 25 mar 2024 13:20
av SwedishAdvocate
En grej till om hårdvax som inte nämnts i tråden. Vissa hårdvaxer kan missfärga svarta plast- och gummidetaljer. Nu finns det väl inte så mkt sådana på Model 3, men det skulle väl t.ex. kunna drabba bakre diffuser, eventuella stänkskydd bakom hjulen samt även reg.nummerhållare. Tror det kan hända ifall vaxet innehåller krita, men är lite osäker på det. Om vaxet man använder innehåller krita(?) så bör man undvika att applicera det på det här svarta partierna ifall man vill undvika missfärgning.

Sen går det säkert att återfärga missfärgade plast- och gummidetaljer igen, men det är jag inte insatt i.

Är osäker på om det här kan hända med olika sorters medel som istället appliceras med sprayflaska.

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 27 mar 2024 23:39
av Arn
Här är två olika erbjudanden som jag har funderat över.

Har nu bokat in mig på behandlingen för 1500 kr. Enligt rekondaren håller vaxskyddet som appliceras vid denna behandling i 12 månader. Står lackkonservering i annonsen. Polering ingår ( som jag inte riktigt vet om det är nödvändigt eller ej)

Den andra behandlingen för 650 kr hade jag i så fall behövt vaxa själv. Någon polering ingår i här.

Tycker ni valet är självklart att välja den för 1500 som jag bokat in mig på eller hade ni valt den för 650kr och vaxat själva?

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 28 mar 2024 08:22
av Legato
Arn skrev: 27 mar 2024 23:39
Här är två olika erbjudanden som jag har funderat över.

Har nu bokat in mig på behandlingen för 1500 kr. Enligt rekondaren håller vaxskyddet som appliceras vid denna behandling i 12 månader. Står lackkonservering i annonsen. Polering ingår ( som jag inte riktigt vet om det är nödvändigt eller ej)

Den andra behandlingen för 650 kr hade jag i så fall behövt vaxa själv. Någon polering ingår i här.

Tycker ni valet är självklart att välja den för 1500 som jag bokat in mig på eller hade ni valt den för 650kr och vaxat själva?
Det är poleringen som är det stora jobbet, inte vaxningen.

Sen lär det i praktiken inte vara mycket till polering med tanke på den prislappen...

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 28 mar 2024 08:36
av PLA
Håller med Legato priset känns för lågt. Helrekond brukar kosta minst det dubbla.
Vax som håller i 12 månader finns inte. Inte i vårt klimat iaf.

/Peter

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 09 apr 2024 18:55
av Arn
Brukar man upp här främre huven ( frunken) vid helrekond och liknande? Har laddkablarna där och det är ganska rent och behöver inte städas men själva panelerna där man med bland annat fyller på spolarvätska skulle må bra av att torkas med rent trasa

Re: Bilvård till vit M3

Postat: 09 apr 2024 22:17
av Arn
Visst ska man även rekommendera "biltvättsläge" när man lämnar in till någon som inte är van vid att hantera bilen? Det är väl bara i detta läge man kan vara trygg med att laddluckan inte öppnas under tvätt? Samt får lämna ifrån sig ett nyckelkort.

Vanliga fossila bilar är oerhört enkla att lämna in men en Tesla till en bilvårdare som är ovan vid märket känns som en hel del att tänka på som kund.