Finns det någon fördel att ladda till 60%
Moderator: Redaktion
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Men eftersom det inte går att ställa på den bilen blir ju effekten att bilen blir ståendes varje natt med 100%. Det är väl inte optimalt, hade man kunna ställa 60, 80 eller 90 hade det ju varit att föredra.
Dock, batteriet på den bilen är så ohyggligt litet (29kWh) så man vill nog ladda i så mkt det bara går.
På en MS LR har man ju lyxen att ladda till 50% till vardags. Vet man att det är det bästa för bilen så tror jag många skulle göra det om man visste det. Jag ändrar mig direkt ex med den vetskapen.
Dock, batteriet på den bilen är så ohyggligt litet (29kWh) så man vill nog ladda i så mkt det bara går.
På en MS LR har man ju lyxen att ladda till 50% till vardags. Vet man att det är det bästa för bilen så tror jag många skulle göra det om man visste det. Jag ändrar mig direkt ex med den vetskapen.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Bara 60% eller lägre som hade gjort någon avsevärd skillnad av de du räknar upp.Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 17:22Men eftersom det inte går att ställa på den bilen blir ju effekten att bilen blir ståendes varje natt med 100%. Det är väl inte optimalt, hade man kunna ställa 60, 80 eller 90 hade det ju varit att föredra.
Många forskningsresultat visar att 80% är värre än 100%, i vart fall på 1-2 års sikt.
Har man ett litet batteri är det bara ladda och vara glad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Nope, ett lithiumbatteri har inte något behov av det. Teslas batterier verkar hålka balansen alldeles ypperligt även om man ligger och laddar 50-55% som jag.
LFP är lite annorlunda. Främst för att BMS ska kunna hålla koll på laddningsnivån men även för att det i princip inte går balansera LFP med medium SOC - de har så flack spänningskurva. En gång i veckan (minst) som Tesla säger gör att bilen håller koll på laddningsnivån och sen behövs det nog kanske en gång per mpbad eller varannan för battericellernas balans också (men det överrids av en i veckan för BMS skull).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Vilken årsmodell/batteri?Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 16:07
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Det verkar vara NMC, och det är cirka 400V vid 100% som vanligt.
Det verkar inte vara mer än runt 10% buffer (ej användbart).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Det är en 2022. Uttagen sommaren 22. Går en 14 mil nu vid nollan på landsväg. Det ni alla med ex MY SR eller äldre MS 75/70/85 som tycker de går kort men bra ändå.AAKEE skrev: ↑17 mar 2024 18:05Vilken årsmodell/batteri?Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 16:07
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Det verkar vara NMC, och det är cirka 400V vid 100% som vanligt.
Det verkar inte vara mer än runt 10% buffer (ej användbart).
Testade o ställa ner laddgränsen på min MS.
50% är minsta möjliga så under det blir svårt hehe.
Men den får stå där ju ett tag så får vi se hur det fungerar för mig. Torde inte vara ett problem.
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
NMC-batteri med en liten topbuffer, så 100% motsvarar ungefär 95%.Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 19:12Det är en 2022. Uttagen sommaren 22. Går en 14 mil nu vid nollan på landsväg. Det ni alla med ex MY SR eller äldre MS 75/70/85 som tycker de går kort men bra ändå.AAKEE skrev: ↑17 mar 2024 18:05Vilken årsmodell/batteri?Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 16:07
Ps sambons Mini Electric går inte att ställa någon nivå. Den laddas till 100% o står ofta där ds
Det verkar vara NMC, och det är cirka 400V vid 100% som vanligt.
Det verkar inte vara mer än runt 10% buffer (ej användbart).
Testade o ställa ner laddgränsen på min MS.
50% är minsta möjliga så under det blir svårt hehe.
Men den får stå där ju ett tag så får vi se hur det fungerar för mig. Torde inte vara ett problem.
Bottenbuffer, 11.5%
Hittat flera som scannat sina bilar, den sanna batteriSOC:en för 100% displayat verkar variera lite. Eventuellt laddar batteriet sig högre för att komspensera för degradering. I vart fall var det ngn som påstår det.
När det gäller Tesla med NCA-batteri som en S så har jag kört 55% sedan jag köpte min första Tesla för drygt tre år sedan.
Det blir ingen märkbar skillnad på 50-55% eftersom calendar aging är väldigt lika från caa 30%-57% riktig SOC (57% riktig = 55% displayat). 50% är helt OK, såklart. 55% maximerar räckvidd utan att direkt påverka degraderingen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Kaffekatten
- Teslaägare
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 20 nov 2023 22:15
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Underbart uppkollat
Med 55% laddning har jag ju samma range på min LR ganska exakt som jag hade på min MS 75 vid 90% så det går ju finfint
Med 55% laddning har jag ju samma range på min LR ganska exakt som jag hade på min MS 75 vid 90% så det går ju finfint
Model S LR - Sept2020 Midnight Silver Metallic/Vit interiör/Chrome Delete
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Model S 75 - Maj2017 Svart/Svart fullskinn *SÅLD*
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Kaffekatten skrev: ↑17 mar 2024 20:58Underbart uppkollat
Med 55% laddning har jag ju samma range på min LR ganska exakt som jag hade på min MS 75 vid 90% så det går ju finfint
Som en liten teraser på vad det skiljer att ladda lågt i praktiken så hade min M3P 2021 492km räckvidd kvar av 507km efter 2.5 år och 6600mil. Snittet på teslafi var 460-465km (hoppar lite upp och ned). Det batteriet är uppenbart känsligt och batteritestade motsvarande bilar på Carla där min fanns hade 9-13% degradering, trots att de var nyare och hade färre mil (4-5 såna bilar, ingen hade mindre än 9% degradering).
Min S Plaid har 97.4kWh kapacitet och bilen fyller ett år sedan tillverkning vilken dag som helst nu. Bilen har tappat 1kWh från toppnoteringen på 9 månader, så ungefär 1%. I realiteten har den kanske tappat 2% på ett år medan de flesta andra har tappat minst det dubbla.
Här är loggade data från en snubbe som kört med 55% av samma anledning som mig sedan långt tillbaka. Snittet på Teslalogger.de påp s70d verkar ligga på ca 330km range.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Tack för info!AAKEE skrev: ↑17 mar 2024 17:50Nope, ett lithiumbatteri har inte något behov av det. Teslas batterier verkar hålka balansen alldeles ypperligt även om man ligger och laddar 50-55% som jag.
LFP är lite annorlunda. Främst för att BMS ska kunna hålla koll på laddningsnivån men även för att det i princip inte går balansera LFP med medium SOC - de har så flack spänningskurva. En gång i veckan (minst) som Tesla säger gör att bilen håller koll på laddningsnivån och sen behövs det nog kanske en gång per mpbad eller varannan för battericellernas balans också (men det överrids av en i veckan för BMS skull).
Kör också bara 50-53% dagligen
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Letar bil till tjejen och det går sådär.
Fick detta som svar på en lagerbil sedan 2022...
"Jag har bett en av våra Renaulttekniker koppla upp sig mot bilen idag kl 15.00 så jag återkommer därefter.
Att bilen skulle stått med 100% batterinivå gör inte att bilens 400V system försämras utan det är i såfall bilens 12v batteri som försämras.
Vi har öppet både lördag & söndag kl 11.00 - 15.00."
Känns skrämmande att Bilia Lund inte har mer kunskap än så här.
Fick detta som svar på en lagerbil sedan 2022...
"Jag har bett en av våra Renaulttekniker koppla upp sig mot bilen idag kl 15.00 så jag återkommer därefter.
Att bilen skulle stått med 100% batterinivå gör inte att bilens 400V system försämras utan det är i såfall bilens 12v batteri som försämras.
Vi har öppet både lördag & söndag kl 11.00 - 15.00."
Känns skrämmande att Bilia Lund inte har mer kunskap än så här.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
När jag letade efter en ny eller lätt begagnad EV6a, så såg jag flera som stod med 100% laddning. Dom gick bort direkt.Trevlig skrev: ↑20 mar 2024 12:49Letar bil till tjejen och det går sådär.
Fick detta som svar på en lagerbil sedan 2022...
"Jag har bett en av våra Renaulttekniker koppla upp sig mot bilen idag kl 15.00 så jag återkommer därefter.
Att bilen skulle stått med 100% batterinivå gör inte att bilens 400V system försämras utan det är i såfall bilens 12v batteri som försämras.
Vi har öppet både lördag & söndag kl 11.00 - 15.00."
Känns skrämmande att Bilia Lund inte har mer kunskap än så här.
En försäljare kan säkert tänja på sanningen en hel del, så länge som han kan kränga en bil
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Hjälp, ska aldrig mer ifrågasätta hur ett batteri har skötts av en handlare....
"Jag har sett detta klippet ett flertal ggr men det är en Kia de pratar om där. Du kan inte jämföra Kia & Renault då de har olika skyddsystem för att förhindra sämre batterihälsa under förvaring. Renault har t ex förvaringsspärr som aktiveras när bilen står still under längre perioder för att inte skada batterihälsan.
Litiumjon-batterierna kommer från Japan till Frankrike och monteras i bilarna där, då står det 99% batterihälsa på dem.
Denna aktuella bilen är nu uppmätt och har 98% batterihälsa. Vilket är mycket bra!
Vi behöver inte se div youtube-klipp då vi har massor av utbildningar i Renaults regi. Självklart följer vi då också Renaults förvarings- & reparationshänvisningar. Sedan är det alltid intressant att se och lyssna på de olika mer eller mindre killgissningarna som finns överallt på youtube. Han som driver Elbilsmagasinet upplever jag personligen som mycket bra och jag följer hon personligen också.
Ett tips från mig är att det inte är 100% rätt allt som sägs på nätet heller. "
"Jag har sett detta klippet ett flertal ggr men det är en Kia de pratar om där. Du kan inte jämföra Kia & Renault då de har olika skyddsystem för att förhindra sämre batterihälsa under förvaring. Renault har t ex förvaringsspärr som aktiveras när bilen står still under längre perioder för att inte skada batterihälsan.
Litiumjon-batterierna kommer från Japan till Frankrike och monteras i bilarna där, då står det 99% batterihälsa på dem.
Denna aktuella bilen är nu uppmätt och har 98% batterihälsa. Vilket är mycket bra!
Vi behöver inte se div youtube-klipp då vi har massor av utbildningar i Renaults regi. Självklart följer vi då också Renaults förvarings- & reparationshänvisningar. Sedan är det alltid intressant att se och lyssna på de olika mer eller mindre killgissningarna som finns överallt på youtube. Han som driver Elbilsmagasinet upplever jag personligen som mycket bra och jag följer hon personligen också.
Ett tips från mig är att det inte är 100% rätt allt som sägs på nätet heller. "
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Det är nog ingen fara med HV-batteriet.Trevlig skrev: ↑20 mar 2024 12:49Letar bil till tjejen och det går sådär.
Fick detta som svar på en lagerbil sedan 2022...
"Jag har bett en av våra Renaulttekniker koppla upp sig mot bilen idag kl 15.00 så jag återkommer därefter.
Att bilen skulle stått med 100% batterinivå gör inte att bilens 400V system försämras utan det är i såfall bilens 12v batteri som försämras.
Vi har öppet både lördag & söndag kl 11.00 - 15.00."
Känns skrämmande att Bilia Lund inte har mer kunskap än så här.
Lite kul om LV-batteriet laddas med högre spänning (för hög) när man har mycket ström
Å andra sidan, vem vet hur Renault satt ihop bilen? Blybatteriet kanske sprängs om man har fulladdad bil
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Tror inte det heller, men när man frågar hur en bil har lagrats i 2år på 900 mil så är det tydligen helt ok med 100% laddning på superbilen Renault MeganE E-Tech.
Mamma köpte precis en sån här och tycker den är grym, denna var billigast på blocket men säljaren vågar jag inte ens träffa efter detta tråkiga bemötandet.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1981
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Vem vet, de kanske gömmer 30% i toppen för att minimera degradering?Trevlig skrev: ↑20 mar 2024 16:18Tror inte det heller, men när man frågar hur en bil har lagrats i 2år på 900 mil så är det tydligen helt ok med 100% laddning på superbilen Renault MeganE E-Tech.
Mamma köpte precis en sån här och tycker den är grym, denna var billigast på blocket men säljaren vågar jag inte ens träffa efter detta tråkiga bemötandet.
Men det är väl just biltillverkarna som vill ha lång range? Så sannolikt inte. Isåfall bör de instruera folk hur man helst laddar.
Men som sagt, inte ens Tesla själva brukar ju bry sig om detta. Det är ju bara att kika på provkörningsbilarna eller bilarna Mos / segeltorp samt bilarna de servar. En kort period under batteriets 15 åriga liv spelar väl kanske inte jättestor roll.
Det måste ju vara totalt antal timmar per år som man skall skydda från överladdning.....
En vecka i sträck på 100% är ju bara 2% tid under året. och 0,13% tid av 15 år.
Det blir ju ingen extrem misshandel vi talar om isåfall.
Haft alla 3/Y
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Denna har ju dock varit lagerbil 2 år, hade varit skillnad om de sa att vi sätter laddningen på 80% enligt tillverkaren tex.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Jag har ju länge försökt sälja iden / förklara fakta att 100% inte är speciellt illa.
I många fall är ju 80% ungefär lika ur ett degrsderingsperspektiv / batterikapacitet.
Interna resistansen far iväg med hög SOC, men det märks inte speciellt (utom sämre kapacitet), lite mer förluster men det torde inte normalsvensken märka.
Ska man ha ut max prestanda ur batteriet är det dock dåligt.
Många av tillverkarna verkar inte ha en massa övre buffer heller. Vi diskuterade Mini Cooper EV, (NMC) där är 100% ~ 95-96 riktiga procent. De som vet säger att allteftersom kapaciteten minskar ökar bilen på laddningen.
När rangen börjar visas kortare är övre buffern slut och bilen laddas fullt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Bilden visar att ~ 70-100% degraderar väldigt lika vid normala celltemperaturer (calendar aging).
Det är ungefär såhär det brukar se ut.
Tog en ny bild från en färsk forskningsrapporte(2024) då det ofta kommer åsikter om bilder som har några år.
NMC-kemi nrukar ha sin central graphite peak vid ~62% (= 60% på en teslaskärm).
Syns tydligt att det är samma här.
Kompletterar med en äldre bild, lika högaktuell och väldigt tydlig:
Det är ungefär såhär det brukar se ut.
Tog en ny bild från en färsk forskningsrapporte(2024) då det ofta kommer åsikter om bilder som har några år.
NMC-kemi nrukar ha sin central graphite peak vid ~62% (= 60% på en teslaskärm).
Syns tydligt att det är samma här.
Kompletterar med en äldre bild, lika högaktuell och väldigt tydlig:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Jag tycker det ser ut som det går ställa laddningen på den bilen (oklar om det var en del av problemet?
Den bilen har ett 62.6 kWh batteri (NMC) med LG celler med 60 kWh användbart.
Much like its new power train, the All-new Mégane E-TECH Electric also has a brand new 395kg battery designed to fit perfectly on the CMF-EV platform. At 110mm (for 1 960mm length and 1 450mm width) – 40% smaller than the ZOE battery – it is the thinnest on the market. It contributes to lower the total height of the vehicle at 1,50m for better aerodynamism and efficiency.
In order to attain such a compact size, engineers had to turn to a new chemical make-up for its batteries with the lithium-ion NMC (Nickel, Manganese, Cobalt) batteries by LG, that have more nickel and less cobalt for greater energy density. Reaching 600 Wh/L, it is 20% more than the ZOE.
Många tillverkare verkar ha en (liten) övre buffer som döljer degradering tills den buffern är slut.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- maxhallden
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 10 okt 2023 19:00
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Vi har två LFP-bilar som laddas till 100% en gång i veckan enligt Teslas rekommendation och resten av veckan om det behövs till 50-60%.
Kan BMS vara utan 100% kalibrering några veckor och sedan laddas till 100% inför en långresa och ha lika bra koll som om man laddat fullt varje vecka? Våra bilar går ca 5 mil /dag och ligger vi runt 20-50% har det ingen betydelse om den skulle räkna lite fel till vardags.
Men ska man ut på långtur vill man ju att bilen ska ha bra koll.
Planerar att behålla bilarna länge så vill också försöka maximera livslängden helt av eget intresse.
Kan BMS vara utan 100% kalibrering några veckor och sedan laddas till 100% inför en långresa och ha lika bra koll som om man laddat fullt varje vecka? Våra bilar går ca 5 mil /dag och ligger vi runt 20-50% har det ingen betydelse om den skulle räkna lite fel till vardags.
Men ska man ut på långtur vill man ju att bilen ska ha bra koll.
Planerar att behålla bilarna länge så vill också försöka maximera livslängden helt av eget intresse.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Vi måste fråga ngn som testat.maxhallden skrev: ↑21 mar 2024 12:46Vi har två LFP-bilar som laddas till 100% en gång i veckan enligt Teslas rekommendation och resten av veckan om det behövs till 50-60%.
Kan BMS vara utan 100% kalibrering några veckor och sedan laddas till 100% inför en långresa och ha lika bra koll som om man laddat fullt varje vecka? Våra bilar går ca 5 mil /dag och ligger vi runt 20-50% har det ingen betydelse om den skulle räkna lite fel till vardags.
Men ska man ut på långtur vill man ju att bilen ska ha bra koll.
Planerar att behålla bilarna länge så vill också försöka maximera livslängden helt av eget intresse.
Bilen ökar ju buffern vid osäkerhet vilket ger upp till 12% buffer (som vi sett, kan bli högre?)
Har man en riktigt bra marginal till låg SOC så att BMS inte rimligen kan ha så fel så är det ingen fara, speciellt om man har mental beredskap att ngn gång bli stående.
Om bilen inte laddas full på någon vecka ökar rimligen buffern. Men när man laddar fullt har BMS en fix punkt att utgå ifrån så SOC blir korrekt där och då. Oklart om buffern minskar på en gång eller stegvis. Men fix-punkten gör att beräkningen är säker omedelbart efter man laddat till 100%.
Ett par veckor är antagligen rimligt utan större risk att bli stående.
Stora cykler sliter inte LFP mätbart, så laddar man sent och kör ut strömmen utan att bilen står med hög SOC kommer calendar aging inte slita mätbart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Vid något tillfälle ha jag laddat fullt men så har resplanerna ändrats. I detta fallet så har jag förbrukat strömmingen i batteriet rätt snabbt ändå men det har fått mig att fundera kring vad som är bäst att göra om man laddar fullt av "olyckshändelse". Att lägga nonsens-mil på bilen är ju ingen höjdare det heller..
Skulle du AAKEE ge dig ut och köra upp milen hellre än att konsumera av milen under under de närmaste (säg två-tre) dagarnas vardagskörning? Eller hur skulle du tänka där?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 765
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
Handlade mer om okunskapen att inte låta en bil stå med 100% i onödan samt bemötandet kring det. Hade varit bra om handlarna satte typ på 60% demobilar rullar ju sällan batteriet ut
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Finns det någon fördel att ladda till 60%
För att det ska bli nämnvärd skillnad måste ju SOC ner på 55% eller mindre.bjornnilsson skrev: ↑21 mar 2024 14:38Vid något tillfälle ha jag laddat fullt men så har resplanerna ändrats. I detta fallet så har jag förbrukat strömmingen i batteriet rätt snabbt ändå men det har fått mig att fundera kring vad som är bäst att göra om man laddar fullt av "olyckshändelse". Att lägga nonsens-mil på bilen är ju ingen höjdare det heller..
Skulle du AAKEE ge dig ut och köra upp milen hellre än att konsumera av milen under under de närmaste (säg två-tre) dagarnas vardagskörning? Eller hur skulle du tänka där?
Jag ser ofta folk skriva att man måste nödköra ned till 90%.
Det hjälper inte mätbart.
Vi har så mycket data, från så många forskningstester att vi vet att myten om 100%
är, just en myt.
Jämfört med 70-90% skiljer inte 100% speciellt mycket.
Är det vinter och svalt/kallt ute skulle jag ställa bilen ute bara.
Är det sommar och varmt skulle den stå i garaget som vanligt tills jag körde.
För mig som ändå kör en del så skulle det nog lösa sig automatiskt. Kan tänka mig att jag skulle planera in en körning till grannstaden som har alla bra affärer nästa dag (jag skulle inte ens hinna ställa frågan klart innan frun skulle svara ”Japp, det gör vi”. ).
Jag lämnade faktiskt min M3P på jobbet en gång med 80% i tre dygn, medvetet. Det var vinter och kallt ute så bra förhållanden, men iom att 80% är ungefär lika som 100% så ser du min inställning.
Jag kan tönka mig att du sett denna: (model S celler tsgna ur en nästan ny S)
Panasonic NCR18650, väldigt nära besläktade med model S. Jag brukar föreslå att man ska tänka som denna bild visar, dvs att 70-100% är ungefär samma sak, även om många tester visar att 80% är värre:
Överlag är det ungefär sak samma med SOC över ”steget” vid 55-60% för tex NCA.
Är det varmt då sliter 100% kanske mer än 80% men inte mer än kanske att en natt med 100% motsvarar att man har 80% en natt + lite av morgonen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5