Sida 1 av 4

Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 10:26
av Airlift
Från 2026, om man ska tro artikeln, kommer det bli svårt (ogörbart?) att nå full stjärnstatus i säkerhetsbetyg med avsaknad av en del saker som i och Palladium.

Intressant och se om Tesla gör en Euro-spec eller i mer vanligt manér, kör vidare i sin egen fil.

https://alltomelbil.se/nya-kravet-fysis ... hetsbetyg/

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 10:31
av bylund
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 11:07
av Nicke Nyfiken
Inte en dag för tidigt. :twisted:

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 11:11
av flamman
Kanske kan bli att vänstra spaken gör come-back.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 11:12
av Trevlig
Kvalitetssäkrad sensor för vindrutan hade inte varit fel😂

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 11:13
av Sara4711
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 11:43
av spacecoin
eCall är ett lagkrav i EU. EuroNCAP är ju "bara" en oberoende säkerhets-rating. Det är bra att dom ställer krav på fler fysiska reglage. Det har spårat ut fullkomligt ur ett trafiksäkerhetsprespektiv när blinkers och tuta inte finns tillgängliga på ett intuitivt sätt imho,

Källartikeln:
https://arstechnica.com/cars/2024/03/ca ... in-europe/

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 11:52
av Fredrik j
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Jag undrar om Tesla eventuellt är orsaken till att NCAP tar upp det här.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 12:00
av spacecoin
Fredrik j skrev: 05 mar 2024 11:52
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Jag undrar om Tesla eventuellt är orsaken till att NCAP tar upp det här.
Troligen. Det är den enda volymtillverkare som tagit detta till idiot-nivå. Vissa funktioner måste vara lätta att instinktivt komma åt i en kris-situation.

"The overuse of touchscreens is an industry-wide problem, with almost every vehicle-maker moving key controls onto central touchscreens, obliging drivers to take their eyes off the road and raising the risk of distraction crashes," said Matthew Avery, Euro NCAP's director of strategic development.

"New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving," he said.

Now, Euro NCAP is not insisting on everything being its own button or switch. But the organization wants to see physical controls for turn signals, hazard lights, windshield wipers, the horn, and any SOS features like the European Union's eCall feature."

Det verkar ju vara fokus på skärm, men rimligtvis ska man inte få max i säkerhetsbetyg om det är svårt att hitta knappen för tutan eller blinkers på en snurrande ratt under en undanmanöver

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 13:21
av Nicke Nyfiken
Hoppas det även blir ett lagkrav inom EU.

Tycker det är betydligt viktigare och mer trafiksäkerhetsrelaterat, än att bilen ska pipa om man kör 3% över hastighetsgränsen

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 18:49
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 13:21
Hoppas det även blir ett lagkrav inom EU.

Tycker det är betydligt viktigare och mer trafiksäkerhetsrelaterat, än att bilen ska pipa om man kör 3% över hastighetsgränsen
Japp, håller helt med.. tesla har i mina ögon gått för långt och den där hastighets varning har gått för långt på andra hållet.

Sen är de nog bra att de tänker igenom andra viktiga funktioner för att få 5 stjärnor, jag tror de finns fler saker som är bra att ha enkla knappar för även om jag inte har något bra exempel på tungan just nu.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 19:11
av AAKEE
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 19:36
av Fredrik j
AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Vad hade tutan gjort för skillnad?

Bromsade inte bilen själv?

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 19:53
av Dinsdale
Den här fixeringen på just tutan har jag aldrig förstått... på vilket sätt hjälper tutan om nån kör ut framför en? De har ju redan kört ut. Tutan sänker inte farten på någondera fordonet, däremot bromspedalen kan sänka farten på det egna fordonet och ratten kan användas för att ändra riktning på det egna fordonet.

Man får nästan intrycket att gemene mans första instinkt vid ett plötsligt uppkommande hinder har flyttats från pedalerna till tutan.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 20:06
av AAKEE
Fredrik j skrev: 05 mar 2024 19:36
AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Sara4711 skrev: 05 mar 2024 11:13
bylund skrev: 05 mar 2024 10:31
De räknar upp blinkers, varningsblinkers, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner, och antyder att det är fler saker. De uppräknade sakerna verkar rätt rimliga.
Jag undrar om Tesla eventuellt kan klara sig. Beror på vad man menar med fysiska knappar i detta avseende. Tesla har ju knappar på ratten för dessa funktioner även efter highland uppgraderingen förutom SOS men den sitter väl i taket?
Teslas rattknappar fungerar inte alls med handskar. De är inte riktigt fysiska utan touch.

Dessutom är tutan svår art komma åt så firt som man behöver.
Hade ett close moment igår med en timmerbil som drog in i rondellen jag körde i ~ 40-50 knykk framför nosen på mig. Hade inte jag bromsat hade det minst behövts en ny S

Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Vad hade tutan gjort för skillnad?

Bromsade inte bilen själv?
Inte en chans att bilen bromsar själv för mycket numera (förutom spök-)

Tuta är lagkrav. Tanken är nog att man ska kunna förhindra farliga situationer, tex barn eller cyklister eller vad tror du?

Jag tänker också att de flesta förstår att en tuta inte stoppar 60 ton långtradare, men situationen gjorde det tydligt att det inte fungerar att hitta den utan att titta in - vilket INTE är bra om det tex är på väg att springa ut ett barn.

En tuta som finns på pappret och fungerar men som inte man reder ut att hitta touchknappen till i en bråttomsituation är INTE bra.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 20:23
av mikebike
Tutan har man för att spara videoklipp! :lol:

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 20:31
av Fredrik j
mikebike skrev: 05 mar 2024 20:23
Tutan har man för att spara videoklipp! :lol:
I sverige använder man ju tutan huvudsakligen för att berätta att man är irriterad på en situation som redan inträffat.
I t.ex. Italien används tutan mer i förebyggande syfte. När man till exempel innan man kör om en cyklist.
Här hemma skulle det ju uppfattas som "flytta på dig".

Men visst är det väl inte bra om tutan göms undan. Rattcentrum har ju länge varit en vedertagen placering även om det ju funnit undantag. Vissa bilar har väl haft den i änden på blinkersspake?

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 20:50
av renes
AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Om du klämmer till med hela handflatan på högra delen av ratten, rakt på hela gänget knappar, så funkar det också som tuta. Åtminstone på min.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 20:51
av Nicke Nyfiken
Dinsdale skrev: 05 mar 2024 19:53
Den här fixeringen på just tutan har jag aldrig förstått... på vilket sätt hjälper tutan om nån kör ut framför en? De har ju redan kört ut. Tutan sänker inte farten på någondera fordonet, däremot bromspedalen kan sänka farten på det egna fordonet och ratten kan användas för att ändra riktning på det egna fordonet.

Man får nästan intrycket att gemene mans första instinkt vid ett plötsligt uppkommande hinder har flyttats från pedalerna till tutan.
Lika bra att ta bort tutan helt och hållet.
Gemene man kan ändå inte hantera den rätt.

Tesla är ännu en gång ledande i utvecklingen när de tagit bort tutan från rattnavet och satt den på en oanvändbar lite touchknapp på ratten.

De kanske kan ta bort funktionen helt i nästa uppdatering så är vi hemma.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 21:02
av Dinsdale
Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 20:51
Lika bra att ta bort tutan helt och hållet.
Gemene man kan ändå inte hantera den rätt.

Tesla är ännu en gång ledande i utvecklingen när de tagit bort tutan från rattnavet och satt den på en oanvändbar lite touchknapp på ratten.

De kanske kan ta bort funktionen helt i nästa uppdatering så är vi hemma.
Jag tycker vi kan byta ut tutan mot att man istället utför den klassiska franska hälsningen bras d'honneur. Den är ungefär lika enkel att få till i rondell som att hitta pet-knappen.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 22:48
av mussla
Det är ett välkommet och rimligt tillägg till euro ncaps bedömning.

BLiS och rear traffic alert borde också vara ett krav för full pott.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 23:26
av Pontus
renes skrev: 05 mar 2024 20:50
AAKEE skrev: 05 mar 2024 19:11
Kom inte alls åt tutan när jag behövde. Dplig lösning, som kommer få en ändring i nya yoken (tuta som vanligt i mitten)
Om du klämmer till med hela handflatan på högra delen av ratten, rakt på hela gänget knappar, så funkar det också som tuta. Åtminstone på min.
På min också. Skulle säga att det inte är katastrof nu men givetvis bättre att ha den i centrum på ratten.

Det är väl bra om dom ställer vettiga krav det gäller bara att hitta en balans så det inte blir en massa onödiga krav. SOS knappen är jag inte riktigt med på, bilen är ju ändå rätt känslig och ringer upp själv väldigt fort, jag vet.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 23:36
av xms67
Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 23:39
av spacecoin
xms67 skrev: 05 mar 2024 23:36
Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.
Problemet är ju att folk tittar på skärmen istället för på vägen.

Re: Euro-NCAP kräver fysiska reglage

Postat: 05 mar 2024 23:41
av Fredrik j
xms67 skrev: 05 mar 2024 23:36
Tycker Teslas lösningar är bättre än massa knappar och reglage. Vad är det som egentligen stör utifrån ett trafiksäkerhetsperspektiv? En bara skärmlösning är bättre än dåliga knappar och reglage.
Skillnaden är att man kan manövrera spakar och fysiska knappar och reglage utan att titta ner.