Vad ska man tro?
Postat: 20 feb 2024 17:56
Bakom siffrorna
Dagens Nyheter har begärt ut underlaget till Pourmokhtaris graf. Det visar sig att det är Energimyndigheten som har räknat på regeringens uppdrag. I deras beräkningar stiger kraven på inblandning av biobränslen i bensin och diesel , reduktionsplikten, kraftigt redan om tre år.
Sedan fortsätter kraven att öka, snabbt.
Att ta bort reduktionsplikten är ett av de få löften som Tidöregeringen lyckats uppfylla. Ändå bygger alltså regeringens eget material på att den inte bara ska återinföras, utan dessutom höjas kraftigt.
Inte så bra
Det ser inte så bra ut. Det inser till och med klimatminister Pourmokhtari.
– Det är inte ett antagande om höjd reduktionsplikt, säger hon till Dagens Nyheter.
Istället pratar hon om andra styrmedel. Koldioxidskatt, utsläppshandel och subventioner till exempel.
För den vanlige konsumenten som kanske röstade på Tidöpartierna eftersom det blivit så dyrt att tanka finns det ett problem. Både koldioxidskatt och handel med utsläppsrätter höjer priset vid pumpen. Det är själva idén. Och subventioner kommer tillbaka på skattsedeln.
Vi vill tro att Romina Pourmokhtari begriper det. Att hon vet vad hon säger.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Q7Q ... are-diesel
Dagens Nyheter har begärt ut underlaget till Pourmokhtaris graf. Det visar sig att det är Energimyndigheten som har räknat på regeringens uppdrag. I deras beräkningar stiger kraven på inblandning av biobränslen i bensin och diesel , reduktionsplikten, kraftigt redan om tre år.
Sedan fortsätter kraven att öka, snabbt.
Att ta bort reduktionsplikten är ett av de få löften som Tidöregeringen lyckats uppfylla. Ändå bygger alltså regeringens eget material på att den inte bara ska återinföras, utan dessutom höjas kraftigt.
Inte så bra
Det ser inte så bra ut. Det inser till och med klimatminister Pourmokhtari.
– Det är inte ett antagande om höjd reduktionsplikt, säger hon till Dagens Nyheter.
Istället pratar hon om andra styrmedel. Koldioxidskatt, utsläppshandel och subventioner till exempel.
För den vanlige konsumenten som kanske röstade på Tidöpartierna eftersom det blivit så dyrt att tanka finns det ett problem. Både koldioxidskatt och handel med utsläppsrätter höjer priset vid pumpen. Det är själva idén. Och subventioner kommer tillbaka på skattsedeln.
Vi vill tro att Romina Pourmokhtari begriper det. Att hon vet vad hon säger.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Q7Q ... are-diesel