Importera från Tyskland
Postat: 20 dec 2023 21:35
Den billigaste model 3 kostar ny 43k Eur i Tyskland. Ca 478k SEK. I Sverige kostar samma bil 519k SEK. Kan man spara 40 k genom att köpa bilen i Tyskland?
pejvic skrev: ↑20 dec 2023 22:13Plus att du inte kan handla bilen där alls. (en svensk kan ej genomföra affären där på det sättet)
Dessutom är bilen alltid värd mindre än den svensksålda (även när tiden för vagnskada passerat)
Och sist med inte minst, OM du låter en tysk köpa den där och du kör hit den så får du punga ut med svensk moms 25%.
Sen kostar det ju lite pengar att hämta den och sen regga den i Sverige.
Arbitrage täpps dessutom alltid till, vad det än handlar om för produkt.
Åker du inte likförbannat på tysk moms när du köper den av tyska bilhandlaren? Får man välja var man vill momsa någonstans?taliz skrev: ↑20 dec 2023 22:53Tesla drar faktiskt av 6750 euro på det priset om man tar leverans innan nyår.
Dvs priset blir ca 36k euro.
Men som andra redan sagt så säljer Tesla inte bilar för export, samt för import av en ny bil måste man betala 25% svensk moms.
För att kunna nyttja detta skulle man alltså få nån lokal bilhandlare att köpa bilen av Tesla utan moms(20% i Tyskland har jag för mig) och sen exportera åt dig.
Du skulle då betala ca 30k euro till handlaren + vad han vill ha för besväret + 25% moms till skattemyndigheten samt diverse andra avgifter för registrering etc.
Well, det är ju ungefär så Tesla löser det för länder som inte har någon officiell representation.Fredrik j skrev: ↑20 dec 2023 23:33Åker du inte likförbannat på tysk moms när du köper den av tyska bilhandlaren? Får man välja var man vill momsa någonstans?taliz skrev: ↑20 dec 2023 22:53Tesla drar faktiskt av 6750 euro på det priset om man tar leverans innan nyår.
Dvs priset blir ca 36k euro.
Men som andra redan sagt så säljer Tesla inte bilar för export, samt för import av en ny bil måste man betala 25% svensk moms.
För att kunna nyttja detta skulle man alltså få nån lokal bilhandlare att köpa bilen av Tesla utan moms(20% i Tyskland har jag för mig) och sen exportera åt dig.
Du skulle då betala ca 30k euro till handlaren + vad han vill ha för besväret + 25% moms till skattemyndigheten samt diverse andra avgifter för registrering etc.
Har det funnits pengar att tjäna hade väl tyska bilhandlare gjort det här utan mellanhand? Exporterat till Sverige och ut på blocket.
Tesla kan ju naturligtvis lösa det om dom vill. Tesla kan ju sälja bilen i vilket land som helst.taliz skrev: ↑20 dec 2023 23:42Well, det är ju ungefär så Tesla löser det för länder som inte har någon officiell representation.Fredrik j skrev: ↑20 dec 2023 23:33Åker du inte likförbannat på tysk moms när du köper den av tyska bilhandlaren? Får man välja var man vill momsa någonstans?taliz skrev: ↑20 dec 2023 22:53Tesla drar faktiskt av 6750 euro på det priset om man tar leverans innan nyår.
Dvs priset blir ca 36k euro.
Men som andra redan sagt så säljer Tesla inte bilar för export, samt för import av en ny bil måste man betala 25% svensk moms.
För att kunna nyttja detta skulle man alltså få nån lokal bilhandlare att köpa bilen av Tesla utan moms(20% i Tyskland har jag för mig) och sen exportera åt dig.
Du skulle då betala ca 30k euro till handlaren + vad han vill ha för besväret + 25% moms till skattemyndigheten samt diverse andra avgifter för registrering etc.
Har det funnits pengar att tjäna hade väl tyska bilhandlare gjort det här utan mellanhand? Exporterat till Sverige och ut på blocket.
Då får man beställa transport själv från Holland och skriva på papper om att man skall betala moms i det lokala landet.
Problemet för bilhandlaren är väl främst att han inte får något annat pris än alla andra.Fredrik j skrev: ↑21 dec 2023 00:04Tesla kan ju naturligtvis lösa det om dom vill. Tesla kan ju sälja bilen i vilket land som helst.taliz skrev: ↑20 dec 2023 23:42Well, det är ju ungefär så Tesla löser det för länder som inte har någon officiell representation.Fredrik j skrev: ↑20 dec 2023 23:33Åker du inte likförbannat på tysk moms när du köper den av tyska bilhandlaren? Får man välja var man vill momsa någonstans?taliz skrev: ↑20 dec 2023 22:53Tesla drar faktiskt av 6750 euro på det priset om man tar leverans innan nyår.
Dvs priset blir ca 36k euro.
Men som andra redan sagt så säljer Tesla inte bilar för export, samt för import av en ny bil måste man betala 25% svensk moms.
För att kunna nyttja detta skulle man alltså få nån lokal bilhandlare att köpa bilen av Tesla utan moms(20% i Tyskland har jag för mig) och sen exportera åt dig.
Du skulle då betala ca 30k euro till handlaren + vad han vill ha för besväret + 25% moms till skattemyndigheten samt diverse andra avgifter för registrering etc.
Har det funnits pengar att tjäna hade väl tyska bilhandlare gjort det här utan mellanhand? Exporterat till Sverige och ut på blocket.
Då får man beställa transport själv från Holland och skriva på papper om att man skall betala moms i det lokala landet.
Men en bilhandlare som först måste köpa den av tesla har väl inte samma möjlighet?
Du ska då köpa för export med nettopris av handlaren, utan 16% moms. Har du betalat moms så går den att kräva tillbaka.Fredrik j skrev: ↑20 dec 2023 23:33Åker du inte likförbannat på tysk moms när du köper den av tyska bilhandlaren? Får man välja var man vill momsa någonstans?taliz skrev: ↑20 dec 2023 22:53Tesla drar faktiskt av 6750 euro på det priset om man tar leverans innan nyår.
Dvs priset blir ca 36k euro.
Men som andra redan sagt så säljer Tesla inte bilar för export, samt för import av en ny bil måste man betala 25% svensk moms.
För att kunna nyttja detta skulle man alltså få nån lokal bilhandlare att köpa bilen av Tesla utan moms(20% i Tyskland har jag för mig) och sen exportera åt dig.
Du skulle då betala ca 30k euro till handlaren + vad han vill ha för besväret + 25% moms till skattemyndigheten samt diverse andra avgifter för registrering etc.
Har det funnits pengar att tjäna hade väl tyska bilhandlare gjort det här utan mellanhand? Exporterat till Sverige och ut på blocket.
Nya bilar momsas alltid i Sverige. Det går inte att välja.