En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Sara4711 »

Hejsan,

Rent generellt så gillar jag Teslas navigator och i jämförelse med andra bilar så klarar den ju av att pratat svenska vid navigation där till exempel flera Kinesiska bilar bara klarar av engelska. Detta är gott och väl när man är hemma i Sverige.

Men när man reser utomlands så kan det bli lite konstigt med uttalet av vägnamn när det skall försöka uttalas på Svenska. Jag är säker på att om jag, nu när jag är i Spanien, ställer om bilen till Spanska så kommer säkert gatunamnen att uttalas rätt. Nu är ju inte min spanska så bra så det skulle bli lite svårt.

Vote det inte underbart om navigationen kunde uttala gatunamnen på rätt språk. Dvs säga till exempel "Sväng vänster in på ...." där ... uttalas på Spanska när man är i Spanien eller på Tyska om man är i tyskland mm. Detta kan ju inte vara så svårt, det är ju bara mjukvara och så länge som språket finns i bilen kan det ju inte vara så svårt. Annat är det förståss om bilen inte har sagda språk över huvud taget.

Vad säger ni andra? Detta vore väl en kanonfunktion för Tesla att implementera.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5396
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Sara4711 skrev: 18 dec 2023 15:33
Hejsan,

Rent generellt så gillar jag Teslas navigator och i jämförelse med andra bilar så klarar den ju av att pratat svenska vid navigation där till exempel flera Kinesiska bilar bara klarar av engelska. Detta är gott och väl när man är hemma i Sverige.

Men när man reser utomlands så kan det bli lite konstigt med uttalet av vägnamn när det skall försöka uttalas på Svenska. Jag är säker på att om jag, nu när jag är i Spanien, ställer om bilen till Spanska så kommer säkert gatunamnen att uttalas rätt. Nu är ju inte min spanska så bra så det skulle bli lite svårt.

Vote det inte underbart om navigationen kunde uttala gatunamnen på rätt språk. Dvs säga till exempel "Sväng vänster in på ...." där ... uttalas på Spanska när man är i Spanien eller på Tyska om man är i tyskland mm. Detta kan ju inte vara så svårt, det är ju bara mjukvara och så länge som språket finns i bilen kan det ju inte vara så svårt. Annat är det förståss om bilen inte har sagda språk över huvud taget.

Vad säger ni andra? Detta vore väl en kanonfunktion för Tesla att implementera.
Jo det hade nog varit bra, men jag kommer på väldigt många andra saker jag tycker de ska prioritera högre när det gäller mjukvaran.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av fth »

Jag håller med om att det sannolikt skulle vara bättre, och det borde inte vara särskilt svårt att införa.

Med det sagt så tycker jag det är rätt roligt när navigatorn försöker uttala alla namn på ”svenska” eller ”engelska”, vi har skrattat gott åt detta många gånger.

Det är t.ex ett stående skämt i familjen att vi borde åka tillbaka till ”shits by hell” (Kitzbühl). :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Niklas Z »

Jag håller med om uttalet av gatuadresser när bilen är utanför Sveriges gränser. Det blir lite gissningslek för att greppa vad navigatorn säger.
En annan sak som jag stör mig VÄLDIGT mycket på är att man inte själv kan välja hur mycket in- eller utzoomad kartbilden ska vara. Jo, man kan fixa det med fingrarna, men vad jag vill är att ha möjlighet att behålla just den valda zoomningen. Efter några sekunder återgår skärmen till det förinställda, vilket är direkt dumt i många situationer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av fth »

Niklas Z skrev: 18 dec 2023 15:53
Jag håller med om uttalet av gatuadresser när bilen är utanför Sveriges gränser. Det blir lite gissningslek för att greppa vad navigatorn säger.
En annan sak som jag stör mig VÄLDIGT mycket på är att man inte själv kan välja hur mycket in- eller utzoomad kartbilden ska vara. Jo, man kan fixa det med fingrarna, men vad jag vill är att ha möjlighet att behålla just den valda zoomningen. Efter några sekunder återgår skärmen till det förinställda, vilket är direkt dumt i många situationer.
Instämmer, den automatiska inzoomningen är inte särskilt tillförlitlig, jag vill ofta ha betydligt mer inzoomat när det är knepiga rondeller eller korsningar, det är det gott om här i Frankrike kan jag meddela. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Teslabilen2023 »

Sara4711 skrev: 18 dec 2023 15:33
Hejsan,

Rent generellt så gillar jag Teslas navigator och i jämförelse med andra bilar så klarar den ju av att pratat svenska vid navigation där till exempel flera Kinesiska bilar bara klarar av engelska. Detta är gott och väl när man är hemma i Sverige.

Men när man reser utomlands så kan det bli lite konstigt med uttalet av vägnamn när det skall försöka uttalas på Svenska. Jag är säker på att om jag, nu när jag är i Spanien, ställer om bilen till Spanska så kommer säkert gatunamnen att uttalas rätt. Nu är ju inte min spanska så bra så det skulle bli lite svårt.

Vote det inte underbart om navigationen kunde uttala gatunamnen på rätt språk. Dvs säga till exempel "Sväng vänster in på ...." där ... uttalas på Spanska när man är i Spanien eller på Tyska om man är i tyskland mm. Detta kan ju inte vara så svårt, det är ju bara mjukvara och så länge som språket finns i bilen kan det ju inte vara så svårt. Annat är det förståss om bilen inte har sagda språk över huvud taget.

Vad säger ni andra? Detta vore väl en kanonfunktion för Tesla att implementera.
Har också tänkt på det i just Spanien. Google är inte heller bättre där.

Till en del kan också svenska vägnamn och platser bli bättre, KristinebergspåFARRTTEN kan ni ju prova när ni besöker Stockholm och kör via Essingeleden.

Men visst finns det mycket annat att prioritera.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5396
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Niklas Z skrev: 18 dec 2023 15:53
Jag håller med om uttalet av gatuadresser när bilen är utanför Sveriges gränser. Det blir lite gissningslek för att greppa vad navigatorn säger.
En annan sak som jag stör mig VÄLDIGT mycket på är att man inte själv kan välja hur mycket in- eller utzoomad kartbilden ska vara. Jo, man kan fixa det med fingrarna, men vad jag vill är att ha möjlighet att behålla just den valda zoomningen. Efter några sekunder återgår skärmen till det förinställda, vilket är direkt dumt i många situationer.
Retar mig också på auto-zoom funktionen.
På min gamla S kunde man själv bestämma hur zoomad kartan skulle vara, både med och utan aktiv navigering
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 18 dec 2023 15:59
Retar mig också på auto-zoom funktionen.
På min gamla S kunde man själv bestämma hur zoomad kartan skulle vara, både med och utan aktiv navigering
Det kan man på min gamla X också, men då stängs "tracking" av, och slår man på det igen så zoomar den som den vill.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5396
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 18 dec 2023 16:43
Nicke Nyfiken skrev: 18 dec 2023 15:59
Retar mig också på auto-zoom funktionen.
På min gamla S kunde man själv bestämma hur zoomad kartan skulle vara, både med och utan aktiv navigering
Det kan man på min gamla X också, men då stängs "tracking" av, och slår man på det igen så zoomar den som den vill.

/fth
Inte om man använde + och - knapparna på kartan. Då fortsatte kartan att följa bilen. Men det kan ha ändrats. Det var drygt ett år sedan jag sålde min S.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7220
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 18 dec 2023 16:49
Inte om man använde + och - knapparna på kartan. Då fortsatte kartan att följa bilen. Men det kan ha ändrats. Det var drygt ett år sedan jag sålde min S.
Hm, så kanske det är/var, jag får testa sen, jag brukar zooma med fingrarna när jag behöver, och då slås "tracking" av iaf, men när du säger det så tycker jag mig också minnas att med +/- så fortsatte kartan följa bilen precis som du säger.

Det kanske försvann med någon uppdatering, eller så har jag bara glömt bort hur man använder "rätt" sätt att zooma. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5396
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: En sak som skulle vara trevligt i navigationen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 18 dec 2023 17:04
Nicke Nyfiken skrev: 18 dec 2023 16:49
Inte om man använde + och - knapparna på kartan. Då fortsatte kartan att följa bilen. Men det kan ha ändrats. Det var drygt ett år sedan jag sålde min S.
Hm, så kanske det är/var, jag får testa sen, jag brukar zooma med fingrarna när jag behöver, och då slås "tracking" av iaf, men när du säger det så tycker jag mig också minnas att med +/- så fortsatte kartan följa bilen precis som du säger.

Det kanske försvann med någon uppdatering, eller så har jag bara glömt bort hur man använder "rätt" sätt att zooma. :D

/fth
Det är i alla fall en funktion som jag använde ofta på S:en och önskar att min Y hade.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar