Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden.
Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA.
Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)
Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?
50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?
Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.
Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det finns inget, och har inte funnits något LG-pack på 82kWh. (I någon model 3 eller Y det vill säga.)
Har du ett LG-pack så är det samma som nya Performance. Koden är E5LD i model 3 och Y5LD i Y.
Det finns ett mindre LG-pack som fanns en kort tid 2021-tidigt 2022: 74.5kWh och hette E5D / E5CD, Y5CD i Y).
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden.
Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA.
Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)
Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?
50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?
Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.
Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.
Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verkar förövrigt påstås att det ärskillnad i effekt mellan USA ioch Europa - isf torde det bero på att M3P fått Panasonicbatteriet i USA.
(Här blir det ju det klenare LG.)
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden.
Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA.
Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)
Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?
50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?
Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.
Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.
Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Jävla skit! Då är det ju isf. precis denna skillnad som jag spekulerade om i början av tråden.
Synd att man inte kan få beställa en M3P från USA.
Tar hellre lite panelgaps än en seg SoC-känslig bil med klart sämre LG-batterier (och skönt även att undvika stötta diktaturen i Kina).
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)
Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?
50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?
Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.
Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.
Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Håller med helt
Ja det beror ju lite på vad man prioriterar. Min erfarenhet av Panasonic från 2019 jämfört med LG från 21/23 är att Panasonic laddar lite snabbare men också degraderar mer/snabbare samt även laddar ur batteriet snabbare om bilen står still.
Men det är mina egna erfarenheter och behöver ju inte vara allmängiltigt såklart.
Sen har jag förstått att Panasonic även ger ökad prestanda vilket såklart är ett + särskilt för en P.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det finns inget, och har inte funnits något LG-pack på 82kWh. (I någon model 3 eller Y det vill säga.)
Har du ett LG-pack så är det samma som nya Performance. Koden är E5LD i model 3 och Y5LD i Y.
Det finns ett mindre LG-pack som fanns en kort tid 2021-tidigt 2022: 74.5kWh och hette E5D / E5CD, Y5CD i Y).
Betyder det att produktion på E3LD-Panasonic fortgår?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det känns ju också märkligt isf. Förklarar kanske också sämre WLTP till viss del (tillsammans med staggered/breda bakdäck)
Nu skulle man ju vilja se ett test av en P med LG batterier. När kan man få se dessa?
50 hk mindre måste ju kosta någonstans och då antagligen i högre hastigheter?
Edit.
Såg nu att vridmomentet på US/panasonic är ca 740 NM vs ca 720 NM på Kina/LG. Inte så stor skillnad på den fronten alltså. Tror min befintliga har 660 NM så det blir ju ett lyft iaf.
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.
Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.
Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Håller med helt
Ja det beror ju lite på vad man prioriterar. Min erfarenhet av Panasonic från 2019 jämfört med LG från 21/23 är att Panasonic laddar lite snabbare men också degraderar mer/snabbare samt även laddar ur batteriet snabbare om bilen står still.
Men det är mina egna erfarenheter och behöver ju inte vara allmängiltigt såklart.
Sen har jag förstått att Panasonic även ger ökad prestanda vilket såklart är ett + särskilt för en P.
Japp man kan tyvärr inte få allt Min första TM3 hade Panasonicbatteriet, den laddade klart snabbare än min nuvarande. Man fick oftare hög peak, och effekten höll i sig längre. Min nuvarande är extremt känslig för temperatur om man ska få bra hastighet, lyckas man med det tappar den effekt rätt fort. Det är väl ingen stor sak men jag tycker det är sjukt najs med snabb laddning på långresor och det är jävligt tillfredsställande mentalt också. Om jag nu ska byta till en tredje TM3 (performance) så har laddhastighet och range blivit sämre och sämre för varje bilbyte. Inte den utvecklingen man hade hoppats på så jag är lite kluven till nya performance. Det blir nog provkörning innan köp. Jag tror inte EU-modellen har bättre drag förutom möjligen 0-100.
Ganska kul att tänka tillbaka på våren 2019 och hur jag trodde batterier och självkörning skulle utvecklas kommande fem år. Det har väl hänt småsaker men det som faktiskt går att köpa idag är ju samma eller tnågot sämre
Med allt det sagt är det fortfarande den bil som passar mig bäst och ligger närmst till köp
Jo, totalt sätt så är det kanske ett lyft även med "kina-M3P", men ändå synd att man inte kan exportera M3P från USA till Sverige/Europa med Panasonic-batterier.
Gillar även laddkurvan hos Panasonic. Speciellt den första M3 2019 som jag hade var helt grym på detta.
Personligen hade jag nog valt mic före freemont oavsett.
Jag tror bättre byggkvalitet (samt lägre degradering?) i mic kompenserar för den något sämre prestandan (och laddhastigheten?).
Håller med helt
Ja det beror ju lite på vad man prioriterar. Min erfarenhet av Panasonic från 2019 jämfört med LG från 21/23 är att Panasonic laddar lite snabbare men också degraderar mer/snabbare samt även laddar ur batteriet snabbare om bilen står still.
Men det är mina egna erfarenheter och behöver ju inte vara allmängiltigt såklart.
Sen har jag förstått att Panasonic även ger ökad prestanda vilket såklart är ett + särskilt för en P.
Japp man kan tyvärr inte få allt Min första TM3 hade Panasonicbatteriet, den laddade klart snabbare än min nuvarande. Man fick oftare hög peak, och effekten höll i sig längre. Min nuvarande är extremt känslig för temperatur om man ska få bra hastighet, lyckas man med det tappar den effekt rätt fort. Det är väl ingen stor sak men jag tycker det är sjukt najs med snabb laddning på långresor och det är jävligt tillfredsställande mentalt också. Om jag nu ska byta till en tredje TM3 (performance) så har laddhastighet och range blivit sämre och sämre för varje bilbyte. Inte den utvecklingen man hade hoppats på så jag är lite kluven till nya performance. Det blir nog provkörning innan köp. Jag tror inte EU-modellen har bättre drag förutom möjligen 0-100.
Ganska kul att tänka tillbaka på våren 2019 och hur jag trodde batterier och självkörning skulle utvecklas kommande fem år. Det har väl hänt småsaker men det som faktiskt går att köpa idag är ju samma eller tnågot sämre
Med allt det sagt är det fortfarande den bil som passar mig bäst och ligger närmst till köp
Ja, det som hänt har nog snarare varit kopplat till sänkta kostnader på batterierna. Inga direkta tekniksprång.
Med det sagt - lägre pris är inte oviktigt!
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
jag måste nog säga att det mest spännande med nya Performance är den adaptiva fjädringen och sportstolarna. Om bilen gör 0-100 på 3,3 eller 3,0 spelar väldigt liten roll (iaf för mig)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har 82 kWh LG nu och om jag fattat det rätt så har nya P ett mindre LG pack på 79 kWh? Tror jag hade det på min förra LR.
Det finns inget, och har inte funnits något LG-pack på 82kWh. (I någon model 3 eller Y det vill säga.)
Har du ett LG-pack så är det samma som nya Performance. Koden är E5LD i model 3 och Y5LD i Y.
Det finns ett mindre LG-pack som fanns en kort tid 2021-tidigt 2022: 74.5kWh och hette E5D / E5CD, Y5CD i Y).
Betyder det att produktion på E3LD-Panasonic fortgår?
Ja, absolut.
Tesla vill ju ha tillverkningen så lokalt det går.
Teslas batterifabriker i USA är Panasonic, och de (82kWh-packen levereras i första hand till USA mm). Bilar som byggs i kina får kinabatterier.
Model 3 LR i Usa och troligen minst Y LR också får LG-batterier from i somras.
Nuvarande(utgående) M3P har och MYP har hela tiden fått Panasonic 82kWh i USA ( E-3LD eller Y-dito för Y)
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
500 hästkrafter i USA och 460 i resten av världen, detta enligt specen, ska bli spännande och se hur mycket det kommer att skilja i verkligheten.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Tesla vill ju ha tillverkningen så lokalt det går.
Teslas batterifabriker i USA är Panasonic, och de (82kWh-packen levereras i första hand till USA mm). Bilar som byggs i kina får kinabatterier.
Model 3 LR i Usa och troligen minst Y LR också får LG-batterier from i somras.
Nuvarande(utgående) M3P har och MYP har hela tiden fått Panasonic 82kWh i USA ( E-ELD eller Y-dito för Y)
Tesla blev väl av med bidraget i USA för att man använder batterier från Kina i vissa M3-konfigurationer?
Tesla vill ju ha tillverkningen så lokalt det går.
Teslas batterifabriker i USA är Panasonic, och de (82kWh-packen levereras i första hand till USA mm). Bilar som byggs i kina får kinabatterier.
Model 3 LR i Usa och troligen minst Y LR också får LG-batterier from i somras.
Nuvarande(utgående) M3P har och MYP har hela tiden fått Panasonic 82kWh i USA ( E-ELD eller Y-dito för Y)
Tesla blev väl av med bidraget i USA för att man använder batterier från Kina i vissa M3-konfigurationer?
De gick LG i model 3 LR i somras, med reducerad range som följd.
Det verkar vara LG i vissa Y RWD LR också.
Man vill såklart ha lokal tillverkning men när det inte räcker till så gör dom nog sådär.
(Jag orkar inte alltid skriva allt i inläggen så jag iddes inte ta med undantaget som bekräftar regeln. Kärnpunkten är hursom
Att Panadonic 2170L görs än i USA, och sitter bla i nya M3P.)
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
Apropå Kina så kan man ju tänka på att M3 kan bli föremål för höjda importtariffer i EU i höst.
Gäller det alla bilar från Kina? Hur stor höjning är det tal om?
Ja det skulle gälla alla.
Det finns inget beslutat. Dagens tariff är 10% har jag för mig. Har sett uppgift om 30% men det är inget beslutat om/när/vad så vitt jag vet. Det är bara en risk/chans beroende på hur man ser på saken
Apropå Kina så kan man ju tänka på att M3 kan bli föremål för höjda importtariffer i EU i höst.
Gäller det alla bilar från Kina? Hur stor höjning är det tal om?
Ja det skulle gälla alla.
Det finns inget beslutat. Dagens tariff är 10% har jag för mig. Har sett uppgift om 30% men det är inget beslutat om/när/vad så vitt jag vet. Det är bara en risk/chans beroende på hur man ser på saken
Den säljer väl inte tillräckligt för att det skall vara värt, men annars kan dom säker dra igång en lina i Berlin utan större bekymmer.
Apropå Kina så kan man ju tänka på att M3 kan bli föremål för höjda importtariffer i EU i höst.
Gäller det alla bilar från Kina? Hur stor höjning är det tal om?
Ja det skulle gälla alla.
Det finns inget beslutat. Dagens tariff är 10% har jag för mig. Har sett uppgift om 30% men det är inget beslutat om/när/vad så vitt jag vet. Det är bara en risk/chans beroende på hur man ser på saken
Den säljer väl inte tillräckligt för att det skall vara värt, men annars kan dom säker dra igång en lina i Berlin utan större bekymmer.
Ja, men det kommer inte att hända. Det skulle kosta långt mer till dagens volymer.
Det var bara en FYI för eventuella köpare av kinabilar att det kan komma en prishöjning.
Håller tummarna för att den USA-tillverkade versionen kommer hit.
Enligt min mening bort vi ha lika höga tariffer på USA-bilar. Dom är lika illa som kineserna när det gäller att snedvida konkurrensen med massiva statliga insatser som är rent nationalistiska (IRA, chips act och massiva bidrag även på state-level för köp, etablering, omställningsbidrag osv). Vi europeer är naiva.
Håller tummarna för att den USA-tillverkade versionen kommer hit.
Enligt min mening bort vi ha lika höga tariffer på USA-bilar. Dom är lika illa som kineserna när det gäller att snedvida konkurrensen med massiva statliga insatser som är rent nationalistiska (IRA, chips act och massiva bidrag även på state-level för köp, etablering, omställningsbidrag osv). Vi europeer är naiva.
USA är dock inte en militärdiktatur. Och det finns mänskliga rättigheter i USA som möjliggör t.ex. fackföreningar. Så det är en väsentlig skillnad. Men i övrigt håller jag med om att det bör vara lika villkor i USA och Europa. Men grundproblemet här är som jag förstått det Militärdiktaturen Kina och inte USA. Amerikanerna har väl sannolikt bara anpassat sig till konkurrensen från Kina. Men visst – européer och framför allt 'vi' svenskar verkar ju vara inte lite naiva... Tiktok är bara ett av många exempel. Där har i alla fall amerikanerna nu agerat. När ska Europa göra det?...
Apropå Kina så kan man ju tänka på att M3 kan bli föremål för höjda importtariffer i EU i höst.
Gäller det alla bilar från Kina? Hur stor höjning är det tal om?
Ja det skulle gälla alla.
Det finns inget beslutat. Dagens tariff är 10% har jag för mig. Har sett uppgift om 30% men det är inget beslutat om/när/vad så vitt jag vet. Det är bara en risk/chans beroende på hur man ser på saken
Den säljer väl inte tillräckligt för att det skall vara värt, men annars kan dom säker dra igång en lina i Berlin utan större bekymmer.
Ja, men det kommer inte att hända. Det skulle kosta långt mer till dagens volymer.
Det var bara en FYI för eventuella köpare av kinabilar att det kan komma en prishöjning.
Känns ju lite som Elons uttalanden på sistone tyder på att de kommer lansera en billigare Model 3, istället för en helt ny modell.
Då ska ju volymerna upp, dvs då kan det löna sig.
Snacka om downgrade. En gammal M3P har mer krut än en ny M3P.
Man hade hoppats på typ 700 hästar och prestandamonster.
Istället hästkrafter som en Mustang V8.