Sida 2 av 3

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 18:45
av Banane
AAKEE skrev: 16 okt 2023 18:13
Banane skrev: 16 okt 2023 16:28

Ja fast har du dubbdäck så kanske du inte tar det lika lugnt... Och du som tydligen har en Plaid kanske inte alltid kör på det absolut säkraste sättet ändå?


Vilken bil man har talar ju inte om vilket omdöme man har...

Ska man vara lite rolig tillbaka kunde man ju fråga vilket omdöme folk har som prioriterar tysta hjul före livet :lol: (OBS! skämt!, inget som ska vara kränkande eller tas med i debatten :-) )
Dubbdäck är inte alltid bäst så det kan man inte säga.. Här är det oftare blöt asfalt än is t ex.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 18:48
av Banane
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 18:13
Banane skrev: 16 okt 2023 17:17
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Centraleuropeiska vinterdäck är mycket bättre på att undvika vattenplaning och mycket stabilare och klart bättre på torr och våt asfalt. Det kan ju vara nog så viktigt som isgrepp, beroende på var du bor och var du kör.
Visst är det så.
Jag har själv kört på europeiska vinterdäck 17 av de senaste 18 åren, eftersom jag bor ock kör mest i södra Sverige. Men jag skulle inte behöva flytta så långt norrut för att göra ett helt annat val av vinterdäck. Jag anser att europeiska vinterdäck kan användas i ett relativt litet geografiskt område i Sverige, medan dubbdäck är att föredra på betydligt fler platser.

Därför tycker jag det är konstigt att europeiskt vinterdäck anses vara mer gångbart än dubbdäck i detta test. För vi får förutsätta att de som gjort testet gjort en avvägning för hela landet när man poängsatt resultatet eftersom de blandar olika typer av däck med helt olika egenskaper. Annars får de redovisa resultaten uppdelade i kategorier utan jämförelse där emellan, vilket jag tycker är det enda vettiga.

Alla betyg har samma vikt så de har inte gjort någon avvägning alls.

Så här fungerar alla tester mer eller mindre. Även av hela bilar.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 18:53
av LarsaR
AAKEE skrev: 16 okt 2023 18:13
Banane skrev: 16 okt 2023 16:28

Ja fast har du dubbdäck så kanske du inte tar det lika lugnt... Och du som tydligen har en Plaid kanske inte alltid kör på det absolut säkraste sättet ändå?


Vilken bil man har talar ju inte om vilket omdöme man har...

Ska man vara lite rolig tillbaka kunde man ju fråga vilket omdöme folk har som prioriterar tysta hjul före livet :lol: (OBS! skämt!, inget som ska vara kränkande eller tas med i debatten :-) )
Har säkert haft tur de 49 år jag haft körkort och kört på vintervägar (med allt från supertrimmad 140 serie, via SAAB turbo, BMW X3, till Tesla). Men jag har aldrig varit i diket eller krockat, så något slags omdöme kanske jag har ändå?

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 19:11
av TeslaYalex
Nu blev jag ännu mer osäker på vad jag ska välja när jag ser att dubbade är mkt sämre på alla väglag utom på is. Jag vill ha det så säkert som möjligt och när det är mkt kallt och isigt så kör jag mkt långsammare, men det är lite halt så kör jag inte mkt långsammare

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 19:16
av Nicke Nyfiken
Banane skrev: 16 okt 2023 18:48

Alla betyg har samma vikt så de har inte gjort någon avvägning alls.

Så här fungerar alla tester mer eller mindre. Även av hela bilar.
Det gör dom inte alls.
Många vinterdäckstester är uppdelade i kategorier.

Helt idiotiskt att blanda resultaten för olika typer av däck.

Varför inte kasta in ett sommardäck också. Det hade fått högsta betyg i många moment, kanske till och med stått som slutlig vinnare. :lol:

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 19:22
av mikebike
Banane skrev: 16 okt 2023 18:48
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 18:13
Banane skrev: 16 okt 2023 17:17
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Centraleuropeiska vinterdäck är mycket bättre på att undvika vattenplaning och mycket stabilare och klart bättre på torr och våt asfalt. Det kan ju vara nog så viktigt som isgrepp, beroende på var du bor och var du kör.
Visst är det så.
Jag har själv kört på europeiska vinterdäck 17 av de senaste 18 åren, eftersom jag bor ock kör mest i södra Sverige. Men jag skulle inte behöva flytta så långt norrut för att göra ett helt annat val av vinterdäck. Jag anser att europeiska vinterdäck kan användas i ett relativt litet geografiskt område i Sverige, medan dubbdäck är att föredra på betydligt fler platser.

Därför tycker jag det är konstigt att europeiskt vinterdäck anses vara mer gångbart än dubbdäck i detta test. För vi får förutsätta att de som gjort testet gjort en avvägning för hela landet när man poängsatt resultatet eftersom de blandar olika typer av däck med helt olika egenskaper. Annars får de redovisa resultaten uppdelade i kategorier utan jämförelse där emellan, vilket jag tycker är det enda vettiga.

Alla betyg har samma vikt så de har inte gjort någon avvägning alls.
Nej, det stämmer inte. Det är olika maxpoäng för olika moment.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 19:40
av xms67
Alla däck är en kompromiss. Man får välja däck efter sitt eget körmönster. Att säga att dubbdäck är bäst tycker jag blir fel, vilket andra varit inne på. Ibland kan andra däck vara bättre.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 19:46
av AAKEE
TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 19:11
Nu blev jag ännu mer osäker på vad jag ska välja när jag ser att dubbade är mkt sämre på alla väglag utom på is. Jag vill ha det så säkert som möjligt och när det är mkt kallt och isigt så kör jag mkt långsammare, men det är lite halt så kör jag inte mkt långsammare
Bägge är med i Teknikens värld (förutsätter att det är Nokia R5 och Hakka 10EV som du väljer mellan).
Läs testet om du inte gjort det. R5 fick inte speciellt bra på vattenplaning, i övrigt bra.

Is eller blöt is är ju det allra halaste, där det kan gå åt pipan ordentligt. De presenterade inte skillnaden i tex bromssträcka.

Skillnaden om man stannar på 37 eller 39 meter på blöt asfalt kanske inte tar livet av en.
Skillnaden när det är rixhalt kan nog betyda mer, enligt min mening.

Man har viktat bromsegenskaperna så att snö och halka är värda dubbelt mot torr och blöt vägbana.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 20:47
av Bjelke
AAKEE skrev: 16 okt 2023 19:46
TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 19:11
Nu blev jag ännu mer osäker på vad jag ska välja när jag ser att dubbade är mkt sämre på alla väglag utom på is. Jag vill ha det så säkert som möjligt och när det är mkt kallt och isigt så kör jag mkt långsammare, men det är lite halt så kör jag inte mkt långsammare
Bägge är med i Teknikens värld (förutsätter att det är Nokia R5 och Hakka 10EV som du väljer mellan).
Läs testet om du inte gjort det. R5 fick inte speciellt bra på vattenplaning, i övrigt bra.

Is eller blöt is är ju det allra halaste, där det kan gå åt pipan ordentligt. De presenterade inte skillnaden i tex bromssträcka.

Skillnaden om man stannar på 37 eller 39 meter på blöt asfalt kanske inte tar livet av en.
Skillnaden när det är rixhalt kan nog betyda mer, enligt min mening.

Man har viktat bromsegenskaperna så att snö och halka är värda dubbelt mot torr och blöt vägbana.
Så tänker jag också, när det är sjukt halt så kan det sluta riktigt illa och då kan marginalerna bli
riktigt små, medans när det är blöt asfalt (eller torr) så har man betydligt mer marginaler och man
har större chans att klara sig. Här i Hälsingland har vi i många år nu haft väldigt många riktigt jobbiga
dagar varje vinter, och har man då 10 mil till jobbet så är inte låg hastighet ”tillräckligt” eftersom man
blir riktigt trött efter 1,5 - 2 timmar på helspänn, men visst om man har 10-20 minuters resa kan man
väl sänka farten tills det blir någorlunda lugnt (men vid underkylt regn är det fan kört med dubbfritt
oavsett hastighet).

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 20:50
av Holve
Jag kör odubbade och har alltid valt dubbat förut. Tycker det fungerar bra och greppet känns bättre på blöta, torra vägbanor. Nu bor jag i norra Dalarna så jag har inga värsting vintrar som det är i Stockholm eller Skåne.
Det är iallafall skönt att slippa ljudet från dubben.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 20:55
av AAKEE
Poängsättning och viktning är ju svårt att göra så det passar alla.

Vi har inte samma förutsättningar i hela landet.
Det går göra ett test så europeiska vinterdäck vinner om man vill, men där kanske sommardäck skulle kunna prestera hyffsat också på vissa av testerna.

Teknikens värd presenterade, om jag inte minns helt galet, värdena för tex bromssträckan förr i tiden, och tiderna på isbanan mm.

Det blir lättare att se och göra en egen viktning om man får se tex bromssträckorna som ett värde i meter också.

Man har brukat testa på både blankslipad is som uppstår om alla skulle köra dubbfritt och riven is som uppstår av dubbdäck.
Där är det stor skillnad historiskt iallafall.

Jag tror man testat ganska normala förhållanden i det senaste TV-testet medan jag vill ha däck som är bra när väglaget är som sämst.

Jag gissar att man i södra Sverige får färre halkdagar/år med klimatföröndringen medan vi i norr får betydligt mer snorhalkiga dagar med blöt ishalka. Från kallt, torrt och kyligt till ofta mix mellan plus och minus.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 21:12
av bjornnilsson
Första året på vägarna mellan Stockholm och Örnsköldsvik så trodde jag på dubbfritt. Tills jag hade varit med om ett par hårresande incidenter.

Kommer över ett krön strax innan höga-kustenbron, norrgående. Två poliser nere i svackan 300 meter längre ner som leder om trafiken i en annan riktning då en långtradare ställt sig på tvären på bron. Nysnö, glashalt på sina ställen och fullt med olyckor överallt. Jag kryper fram men har ändå svårt att få stopp, låter ABS:en ta hand om fartminskningen till 100% men just där och då så är det ändå på håret att jag lyckas bromsa tillräckligt för att få bilen in på ny kurs. Tänker i flera blodisande ögonblick att jag kommer klippa poliserna därnere som bara står och gör sitt jobb, viftandes med röda facklor.

En annan gång samma månad, fick inte stopp i en helt vanlig nedförsbacke vilken leder rakt ut i en t-korsning där jag bor. Så halt att det inte ens gick att försöka styra undan i backen och sätta bilen i någon av snödrivorna på sidan om. Sån tur är så möter jag ingen i korsningen just då och lyckas vända bilen på en femöring därnere i rätt riktning.

Båda incidenterna med model S, vilket jag hävdar är världens bästa vinterbil.

Därefter blev det ett snabbt köp av Michelin X-ice. Inga som helst incidenter därefter.

När det är riktigt isigt och så funkar bara dubb.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 21:47
av Claes_B
AAKEE skrev: 16 okt 2023 20:55
Poängsättning och viktning är ju svårt att göra så det passar alla.

Vi har inte samma förutsättningar i hela landet.
Det går göra ett test så europeiska vinterdäck vinner om man vill, men där kanske sommardäck skulle kunna prestera hyffsat också på vissa av testerna.

Teknikens värd presenterade, om jag inte minns helt galet, värdena för tex bromssträckan förr i tiden, och tiderna på isbanan mm.

Det blir lättare att se och göra en egen viktning om man får se tex bromssträckorna som ett värde i meter också.

Man har brukat testa på både blankslipad is som uppstår om alla skulle köra dubbfritt och riven is som uppstår av dubbdäck.
Där är det stor skillnad historiskt iallafall.

Jag tror man testat ganska normala förhållanden i det senaste TV-testet medan jag vill ha däck som är bra när väglaget är som sämst.

Jag gissar att man i södra Sverige får färre halkdagar/år med klimatföröndringen medan vi i norr får betydligt mer snorhalkiga dagar med blöt ishalka. Från kallt, torrt och kyligt till ofta mix mellan plus och minus.
Brukar inte lägga mig i det där med dubbade eller odubbade, som så mycket annat blir det nästan som religion. De som är frälsta på sitt kan inte se nån annan sida, med det sagt så kör jag dubbfritt, för att jag tycker det är bra nog.

Angående Teknikens Världs däcktester, så är de såvitt jag kan avgöra de absolut mest uttömmande däcktesterna som nån tidning gör. Om du inte läst deras test så rekommenderar jag det.

Alla däck utsätts för alla testmoment, förstås, och testmomenten repeteras, det körs med referensdäck mellan de olika däcken för att säkerställa omständigheterna.
Det testas på alla underlag, blankis till torr asfalt och is/snö-testerna viktas dubbelt mot barmark, dvs. att ett däck som presterar bra på blankis kan vara rätt kass på torr asfalt men ändå vinna på det. Kort sagt, testerna är absolut inte i favör för dubbfria eller mellaneuropeiska däck. Oftast vinner dubbade däck totalt, men testerna visar även på hur små skillnader det faktiskt är mellan de bästa däcken, betydligt större skillnad på bra och dåliga däck oavsett om de är dubbade eller ej.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 21:57
av BTC
Håller egentligen helt med om resonemanget kring att hellre ha lite sämre egenskaper på snö/isfri väg än att riskera att sitta rejält i klistret de gånger när dubben verkligen har potential att göra skillnad.

Samtidigt, i TS fall med fyrhjulsdrift och elbil hade jag nog faktiskt valt dubbfritt. De dagar när det varnas för blixthalka/snökaos/e t c hade jag antingen försökt undvika att köra alls alternativt tillåtit mig själv att köra med extra, extra stora marginaler.

Det är trots allt rätt skönt att slippa ljudet och den diffusa styrkänslan av dubbdäck. Känns bättre för miljö och hälsa också.

(Har flera fordon hemmavid och kör både dubbat och odubbat själv).

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 22:25
av CrazyGang
Nu bor vi i Jämtland. Här har man dubbdäck.

När det blir svartis eller annat svinhalt är det det enda som funkar. Även om europavägarna saltas nuförtiden så är merparten av de mindre vägarna osaltade. Kan bli riktigt hårigt utan dubbdäck. Har senaste året haft några tillfällen då jag i låg fart tappat fästet på Kian och glidit på tvären nerför backen. Även med dubbdäck. Utan dubb hade det blivit piruetter. Dubbat är ett enkelt val här.

I Stockholm där vi bodde tidigare var dubbfritt överlägset. Ett enkelt val där.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 16 okt 2023 22:28
av AAKEE
Claes_B skrev: 16 okt 2023 21:47
Om du inte läst deras test så rekommenderar jag det.
Det borde/torde framgått i tråden att jag läst testet.
Har följt T.V’s vinterdäckstester i minst 25 år.
Därför jag kan historien om deras tester också :D

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 17 okt 2023 07:02
av OvePaHornet
xms67 skrev: 16 okt 2023 19:40
Alla däck är en kompromiss. Man får välja däck efter sitt eget körmönster. Att säga att dubbdäck är bäst tycker jag blir fel, vilket andra varit inne på. Ibland kan andra däck vara bättre.
Detta är helt sant. Allt handlar om hur/vart man kör. Inget däck är bäst på allt.

Jag valde faktiskt dubbfria (Hakka R5 EV) för första gången i mitt liv. Bor i Dalarna och har sett att allt fler gått över till dubbfritt. Har läst ”alla” tidningarnas tester (och kollat på Youtube) och har insett att det skiljer väldigt lite på ett bra dubbfritt kontra ett bra dubbat.
Att köra elbil (trots ’snow mode’ med lägre vrid) i kombination med mitt körsätt och bilens tyngd, inbillar jag mig sliter betydligt mer på dubbarna (åker ofta där det saltas friskt) och således förkortar dubbdäckens livslängd ännu mer.

Vi märker om jag sitter i diket i vinter, helt rabiat över att jag valt fel däck :mrgreen:

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 17 okt 2023 07:18
av SwedishAdvocate
TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 19:11
Nu blev jag ännu mer osäker på vad jag ska välja när jag ser att dubbade är mkt sämre på alla väglag utom på is. Jag vill ha det så säkert som möjligt och när det är mkt kallt och isigt så kör jag mkt långsammare, men det är lite halt så kör jag inte mkt långsammare
Det finns väl en del nerförsbackar även i Västra Götalandsregionen, så det kanske kan avgöra det hela…

Själv bor jag rätt långt söderut. Så långt söderut att det i mestadels är platt. Har kört på dubbfritt hittills i mitt ca 10 år långa bilägande. Nu är jag ensamstående, men efter att ha läst den här tråden kanske jag hade omvärderat mina dubbfria däck ifall jag också bodde i V. Götalandsregionen och ifall det väldigt ofta färdades andra människor i bilen som jag bryr mig mkt om – som t.ex. egna barn och/eller en significant other. Då kanske jag hade bytt till dubbat. Men i så fall hade jag valt de dubbdäck som varit skonsammast mot bar asfalt eftersom typ ~98% av all ’vinterkörning’ hittills varit på bar eller saltad asfalt som vidare mestadels varit motorväg…

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 17 okt 2023 07:20
av Jaegaern
Banane skrev: 16 okt 2023 17:17
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Centraleuropeiska vinterdäck är mycket bättre på att undvika vattenplaning och mycket stabilare och klart bättre på torr och våt asfalt. Det kan ju vara nog så viktigt som isgrepp, beroende på var du bor och var du kör.

Hur var det nu? Säkerheten främst? Och om det innebär att väja för en älg på våt asfalt? Bromsa på torr asfalt? Alla kritiska situationer uppträder inte på ishalka.

ps. Det testvinnande däcket från Continental sitter nu på min bil sen ca 1 timme tillbaka. Ska bli kallt senare i veckan och jag behöver inte vänta in i det sista med att byta som de med dubbdäck ofta gör.
Exakt såhär jag resonerar. Är det blixthalka stannar jag hemma eller kör mycket försiktigare. Är det risk för is, kör jag försiktigare. Annars vill jag vara redo de andra 97% av dagarna när det handlar om vått väglag och möjlighet att kraftigt vejja eller bromsa. Då går det inte ens med nordiska vinterdäck alla gånger. Har europeiska på model Y och nordiska på model 3, stor skillnad.

Sen kan man givetvis resonera annorlunda, att ha lägre snitthastighet när de nordiska vinterdäcken eller dubbdäcken är på för att då skapa större marginaler. Så högst personligt.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 17 okt 2023 09:06
av SkipperO
Jag valde dubbfritt för första gången till min Tesla för att få den så tyst som möjligt och har kör 3 vintrar i Gästrikland. I efterhand skulle jag utan tvekan valt dubbat. Tycker det känns mycket osäkrare med dubbfritt pga sämre grepp där och som jag kör. Men jag kan ju inte med säkerhet säga att det bara är däcken. Sen är min erfarenhet sedan tidigare att dubbdäck efter en säsong inte låter mer än sommardäck.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 17 okt 2023 09:59
av RK83
Kör bakhjulsdriven för första gången. Är mest rädd för uppförsbackar om jag ska välja friktion. Vill helst inte köra dubb. Hur funkar uppförsbackar på mindre vägar med friktion och bakhjulsdriven bil?

Blir ett nordiskt bra däck såklart...

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 17 okt 2023 10:38
av fnurra
Bytte på vinterdäcken förra veckan, då vädret slog om från regn till snöblandat regn och sedan frös det på. Denna vecka åter barmark. Precis som det konstaterats i tidigare inlägg växlar vädret här i Norrbotten nuförtiden ständigt mellan plusgrader med regn och nästa dag fryser det på och blir ishalka. Glad att jag valde dubbat, fungerat utmärkt hittills med Nokian Hakkapelitta 10EV på nya model S. Upplever inte att ljudet är störande hittills, men har således bara kört med dessa en vecka än så länge. Bilen är ju väldigt tyst överlag trots dubbdäck. Möjligen var däckljudet något högre igår då det var +7 men idag åter tystare då vi hade minusgrader på morgonen. Ser inte hur man skulle klara sig utan dubbar på vintern här uppe, om man inte då har möjlighet att lämna bilen hemma då det är ishalka. Det blir väldigt obehagligt även i låga farter utan dubbar de dagarna.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 10:12
av Tellus
Europeiska vinterdäck av bra kvalitet är säkrast i sthlm och söderut om man oftast kör på stora vägar.
Nokian R5 är bland dom sämsta i dessa förhållanden.

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 10:13
av Tellus
Expressen, dubbdäcken har jag censurerat bort pga miljöskäl :D

Re: Dubbade eller odubbade?

Postat: 23 okt 2023 11:28
av mikebike
Tellus skrev: 23 okt 2023 10:13
Expressen, dubbdäcken har jag censurerat bort pga miljöskäl :D
Det är Teknikens Världs test, som redan citerats i tråden. De har bara sorterat om resultaten.