Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Love_O skrev: 13 mar 2024 10:56
frippe skrev: 13 mar 2024 10:44
Love_O skrev: 13 mar 2024 08:44
frippe skrev: 13 mar 2024 08:16
Pontus skrev: 13 mar 2024 08:09

Om Kalle är värd 100 kr i löneökning och miniminivån är satt till 300 kr så får ju Kalle 3x vad han är värd dvs han premieras eller hur? Sedan finns det dessutom mindre kvar till de som är värda mer så visst kan miniminivåer i kronor skapa problem.
Samt att det finns dom som känner att jag kan inte påverka min lön men det är okej för facket fixar det ändå och därför behöver jag inte bry mig, ta ansvar eller anstränga mig på jobbet. Det kan ju med lite otur skapa fel stämning på en arbetsplats.
Jo men det är fortfarande så att det är något om AG och ATO kommit överens om, ATO kan inte bestämma ensamt hur löneökningen ska ske. ATO kan via förhandlingar försöka övertyga AG men det är fortfarande AG som är den som fördelar utrymmet av löneökningen. Att försöka lägga över det ansvaret/bestämmandet på facket tyder mer på en klen AG som inte vågar ta ansvar och stå för det de kommit överens om.

Din text går tvärt emot skrivelsen i det KA som är underlaget för en eventuell överenskommelse mellan Tesla och Metal. Dvs att lönen ska vara differentierad beroende på ansvar, skicklighet och kompetens.
Alltså vad snackar du om ?

1. Avtalen som skrivs om just löner anpassad ju efter enbart en bransch (är det transport som är först?)
När den branschen har skrivit sitt avtal (säg 2% på 2 år) så följer det andra branscher efter.

Dessa ligger ju till grund för hur löneförhandlingar skall gå till där det alltid finns en minimum gräns (ja du kan inte nolla någon även fast du vill) och även en övre gräns då det inte får skilja för mycket mellan lägsta och högsta. För då blir det oskälig löneskillnad. Det finns möjlighet att höja vissa individer men den möjliga ökningen är minimal. Du kanske tror 1-3% löneökning är mycket men nej det är det inte.

Detta appliceras även hos fackförbunden själva när det internt har lönerevision. Lönepotten är vad den är baserat på % som är avtalat. Ta anställning hos facket och försök få mer pengar inom det förbundet. Lycka till och hör av dig när du insett vilket hyckleri som pågår där.
Metall brukar vara först ut och tillsammans med ett par andra fack sätter ett märke som de flesta andra följer efter.

Nej det finns inte alltid en minimigräns, ökningen brukar skrivas som att den ska sammanräknat bli X%, inte att alla ska ha X%. Sedan kan det finnas satsningar på olika sätt. Har nog faktiskt aldrig sett en övre gräns för en löneökning. Oskälig löneskillnad finns det enbart om det är likartade jobb, erfarenheter m.m. som lönesätts olika. Om en AG kan motivera med skillnad i skicklighet, kompetens m.m. så är det inte en oskälig löneskillnad.

Och jo, du kan nolla någon om det inte finns en minimigräns i överenskommelsen.
ja jag har väll drömt när det varit minsta höjning och högsta höjning när jag varit med på lokala förhandlingar.

Konstigt att jag har insyns i fackförbund och hur det hanteras där.

Det är tragiskt att den svenska modellen skall hålla tillbaka löner som iofs göra medvetet utav både fack och AG för att inte vissa saker skall skena i pris. Och samtidigt hejas det på utav massa människor.

Frippe jobbar du på facket eller har jobbat ?
Jag har både jobbat för fack och suttit i klubb.

Edit: sorry industrin var först ut förra året.
Nej, jag jobbar inte på facket, har för väldigt länge sedan varit inblandad som ledamot i lokalstyrelsen på arbetsplatsen i 2 år. Men är lönesättande chef så träffar på vår lokalavdelning ibland i och med det, både bra som dåliga erfarenheter av hur samarbetet går.
Just lönesättning är knepig och väldigt känslig för många. Tyvärr brukar det vara inom det som de flesta fokuserar när det kommer till KA och fackets roll, men det finns så otroligt mycket mer inom samarbetet som är viktigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaKotte »

frippe skrev: 13 mar 2024 10:33
Redovisar de hur undersökningen gjorts, t.ex. hur många de frågat samt hur många som svarat plus hur de frågat?
Längst ner i bilden:
Tesla Undersökning DI 20240311.PNG
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8608
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

TeslaKotte skrev: 13 mar 2024 12:10
frippe skrev: 13 mar 2024 10:33
Redovisar de hur undersökningen gjorts, t.ex. hur många de frågat samt hur många som svarat plus hur de frågat?
Längst ner i bilden:
Tesla Undersökning DI 20240311.PNG
Gissar att inte facket kommer sprida denna information, i varje fall inte utan att vrida ordentligt på den :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Fick mail från Installatörsföretagen för en liten stund sen.

Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8608
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Det finns fördelar och nackdelar med KA helt klart och vi kan nog skriva 100 sidor till om det.
Men det är ju de som arbetar där som ska värdera om dom vill ha det eller inte och för att det ska vara praktiskt genomförbart borde man lyssna till majoriteten.
Nu är det ju bara så att man står i sin hörna och försöker övertyga alla om att just detta alternativet är bäst. Kanske mer som i modern politik att man pratar lite om sitt eget och mest om hur dåligt motståndarens alternativ är och försöker smutskasta där efter.
I detta fallet kanske mer bara är ena sidan som håller låda med hjälp av modern politiktaktik eftersom Tesla mest är helt tysta.
Man borde presentera alternativen för de berörda och sedan respektera deras vilja helt enkelt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

Svenskt Näringsliv vilse i Teslastrejken


Ledare:Tobias Wikström

https://www.di.se/ledare/svenskt-naring ... astrejken/
Teslakonflikten har ibland beskrivits som Davids kamp mot Goliat. Men det är en felaktig bild. Det handlar inte längre om det lilla fackförbundet mot det globala företaget utan om en styrkemätning inom det svenska systemet. Och här måste Svenskt Näringsliv återigen hamna på rätt sida.
Har tidigare från många pro-IFMetall i tråden hävdats att det är få i samhället, inklusive tidningar, journalister och politiker, som engagerar sig i konflikten och än mindre (hävdar de) är på Teslas sida.

Nu börjar det allt mer blir klart att det iaf. inte längre riktigt så är fallet.

Börjar komma allt mer opinion från både media, näringslivet och politiker kring att facken har för mycket makt, och att det finns stora grundläggande problem med KA i Sverige som det fungerar i dag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1615
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

martinot skrev: 13 mar 2024 15:50
Svenskt Näringsliv vilse i Teslastrejken


Ledare:Tobias Wikström

https://www.di.se/ledare/svenskt-naring ... astrejken/
Teslakonflikten har ibland beskrivits som Davids kamp mot Goliat. Men det är en felaktig bild. Det handlar inte längre om det lilla fackförbundet mot det globala företaget utan om en styrkemätning inom det svenska systemet. Och här måste Svenskt Näringsliv återigen hamna på rätt sida.
Har tidigare från många pro-IFMetall i tråden hävdats att det är få i samhället, inklusive tidningar, journalister och politiker, som engagerar sig i konflikten och än mindre (hävdar de) är på Teslas sida.

Nu börjar det allt mer blir klart att det iaf. inte längre riktigt så är fallet.

Börjar komma allt mer opinion från både media, näringslivet och politiker kring att facken har för mycket makt, och att det finns stora grundläggande problem med KA i Sverige som det fungerar i dag.
”Att kollektivavtal är det enda sättet att vara en god arbetsgivare är inte längre självklart. Det är definitivt tveksamt om fackliga sympatiåtgärder har stöd hos folk i allmänhet. Att köra en Tesla anses inte skamligt. Organisationsgraden, alltså andelen anställda som är med i facket, bara sjunker, särskilt i LO-yrken där siffran är 59 procent.”

Tyckte ovan citat från artikeln sätter fingret på problemet. Arbetsmarknaden fungerar idag inte på samma sätt som tidigare. Bolagen i Sverige agerar på en globalnivå och inte bara nationell.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Love_O
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Nect skrev: 13 mar 2024 20:45
martinot skrev: 13 mar 2024 15:50
Svenskt Näringsliv vilse i Teslastrejken


Ledare:Tobias Wikström

https://www.di.se/ledare/svenskt-naring ... astrejken/
Teslakonflikten har ibland beskrivits som Davids kamp mot Goliat. Men det är en felaktig bild. Det handlar inte längre om det lilla fackförbundet mot det globala företaget utan om en styrkemätning inom det svenska systemet. Och här måste Svenskt Näringsliv återigen hamna på rätt sida.
Har tidigare från många pro-IFMetall i tråden hävdats att det är få i samhället, inklusive tidningar, journalister och politiker, som engagerar sig i konflikten och än mindre (hävdar de) är på Teslas sida.

Nu börjar det allt mer blir klart att det iaf. inte längre riktigt så är fallet.

Börjar komma allt mer opinion från både media, näringslivet och politiker kring att facken har för mycket makt, och att det finns stora grundläggande problem med KA i Sverige som det fungerar i dag.
”Att kollektivavtal är det enda sättet att vara en god arbetsgivare är inte längre självklart. Det är definitivt tveksamt om fackliga sympatiåtgärder har stöd hos folk i allmänhet. Att köra en Tesla anses inte skamligt. Organisationsgraden, alltså andelen anställda som är med i facket, bara sjunker, särskilt i LO-yrken där siffran är 59 procent.”

Tyckte ovan citat från artikeln sätter fingret på problemet. Arbetsmarknaden fungerar idag inte på samma sätt som tidigare. Bolagen i Sverige agerar på en globalnivå och inte bara nationell.
Tyvärr tror facket att det fortfarande är 1930 då det la ner påkarna. Och alla andra försvarar facken för ”du hade aldrig haft semester om det inte vore för facket”

Lever i det förflutna och famlar i mörker.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av rosjon »

Werksta är i blockad? Var ska man vända sig för plåtreparation då i södra Stockholms området?
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
gjohansson
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

DanneB skrev: 13 mar 2024 04:47
gjohansson skrev: 12 mar 2024 23:56
En fundering kring strejken är att i stort sett alla är förlorare.


*Metall är en förlorare så långt och de ångrar säkert nu att de startade konflikten eftersom den har visat hur pass svaga de är. Speciellt yttrar ju sig svagheten i att de bara har fått med sig en mindre andel av de anställda i strejken och att Tesla är villiga och väldigt duktiga på att kringgå allt Metall hittar på. De har ju nu mycket svårt att kunna backa ur konflikten med hedern i behåll och utan att framstå som besegrade i grunden. Svagheten är ju farlig för Metall främst eftersom andra företag då också kan vilja “göra en Tesla”.

*Tesla är en förlorare eftersom strejken kraftigt skadar varumärket i Sverige. Oavsett hur strejken slutar kommer denna skada hänga i rätt länge skulle jag tro. Allt annat lika leder det till lägre försäljning eller att Tesla får sänka priserna. Den praktiska påverkan av strejken på Teslas löpande verksamhet i Sverige tror jag däremot är jämförelsevis försumbar.

*“Tredje man” är så klart en förlorare i form av Teslaägare som får problem med reparationer, verkstäder som mister jobb, Hydro i Vetlanda som förlorar kontrakt etc.



Om man ändå vill hitta några möjliga "vinnare" så skulle det i så fall vara:

-Konkurrerande leverantörer av elbilar som eventuellt kan ta lite marknadsandelar.

-De som vill minska fackets makt genom att förbjuda sympatiåtgärder, införa proportionalitetskrav etc. Men eftersom Metall framstår som så svaga så tror jag inte det finns någon chans till detta. Om Metall hade “vunnit” och Tesla hade krossats hade man ju kunnat argumentera för att fackets makt är alldeles för stor och måste begränsas, med nuvarande utfall är det inte ett rimligt argument.
Har du något som styrker detta? Har träffat väldigt få som uttrycker sig negativt om Tesla pga. strejken. Dessutom har Tesla slagit nya rekord i försäljning, trots strejken och blockader.
https://carup.se/trots-strejk-jatteokni ... rige-2023/

Om man minskar fackets makt, så skulle inte en sådan här situation uppstå igen. Att ha majoriteten av arbetarna med sig borde vara självklart, innan man drar igång något.
Jag har inga vetenskapliga undersökningar som styrker något alls, men att strejken skadar Teslas varumärke i Sverige är väl ganska självklart, det man kan ha olika bedömningar om är väl var skadan ligger på en skala från “mycket liten” till “stor” eller något sådant.

Finns väl två olika typer av påverkan - dels den “känslomässiga”, det kan vara olika typer av fack-kramare som inte längre vill köpa en Tesla för att det inte känns bra eller för att deras polare ser snett på dem, kanske en del andra människor som inte gillar att det där “utrikiska bolaget” kommer till Sverige och “tror att dom kan bestämma över oss” med mera med mera.

Sedan finns ju de mer “praktiska” människorna som inte har någon synpunkt alls på strejken men bara konstaterar att här finns det kanske mer risk för strul med leveranser o reparationer o annat den kanske vi skulle ta o stryka från listan för säkerhets skull.

I och för sig tror jag att de allra flesta inte bryr sig nämnvärt när de fattar köpbeslutet för en elbil men att tro att det inte har någon påverkan alls är mer än lovligt naivt.
Men svårt veta vilken procentuell påverkan det har.
gjohansson
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Airlift skrev: 13 mar 2024 06:34
gjohansson skrev: 12 mar 2024 23:56


*Tesla är en förlorare eftersom strejken kraftigt skadar varumärket i Sverige. Oavsett hur strejken slutar kommer denna skada hänga i rätt länge skulle jag tro. Allt annat lika leder det till lägre försäljning eller att Tesla får sänka priserna. Den praktiska påverkan av strejken på Teslas löpande verksamhet i Sverige tror jag däremot är jämförelsevis försumbar.

*“
Synar det påståendet. Om man inte umgås med IFM’s ombudsmän och gamla tidens ABFare enbart så finns det i sak bara två andra kategorier vad jag erfar ”kunde inte bry mig mindre” och ”Facket är snett på det”.

Att strejken skadar Teslas varumärke i Sverige är väl ganska självklart, det man kan ha olika bedömningar om är väl var skadan ligger på en skala från “mycket liten” till “stor” eller något sådant.

Finns väl två olika typer av påverkan - dels den “känslomässiga”, det kan vara olika typer av fack-kramare som inte längre vill köpa en Tesla för att det inte känns bra eller för att deras polare ser snett på dem, kanske en del andra människor som inte gillar att det där “utrikiska bolaget” kommer till Sverige och “tror att dom kan bestämma över oss” med mera med mera.

Sedan finns ju de mer “praktiska” människorna som inte har någon synpunkt alls på strejken men bara konstaterar att här finns det kanske mer risk för strul med leveranser o reparationer o annat den kanske vi skulle ta o stryka från listan för säkerhets skull.

Så att tro att det inte har någon negativ påverkan på Teslas varumärke alls är inte rimligt, även Ombudsmän o ABF:are köper ju understundom en bil ;)
Macgiver6
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 mar 2024 20:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Macgiver6 »

Sen finns det sådana som jag, Fackets beteende fick mig att köpa en Modell YLR ett slags stöd köp kan man kalla det, och skit vilken bil! blir fler i framtiden.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8608
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

rosjon skrev: 13 mar 2024 23:30
Werksta är i blockad? Var ska man vända sig för plåtreparation då i södra Stockholms området?
Finns 2 st söder om Stockholm, sök på Teslas hemsida.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 631
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

gjohansson skrev: 13 mar 2024 23:32
DanneB skrev: 13 mar 2024 04:47
gjohansson skrev: 12 mar 2024 23:56
En fundering kring strejken är att i stort sett alla är förlorare.


*Metall är en förlorare så långt och de ångrar säkert nu att de startade konflikten eftersom den har visat hur pass svaga de är. Speciellt yttrar ju sig svagheten i att de bara har fått med sig en mindre andel av de anställda i strejken och att Tesla är villiga och väldigt duktiga på att kringgå allt Metall hittar på. De har ju nu mycket svårt att kunna backa ur konflikten med hedern i behåll och utan att framstå som besegrade i grunden. Svagheten är ju farlig för Metall främst eftersom andra företag då också kan vilja “göra en Tesla”.

*Tesla är en förlorare eftersom strejken kraftigt skadar varumärket i Sverige. Oavsett hur strejken slutar kommer denna skada hänga i rätt länge skulle jag tro. Allt annat lika leder det till lägre försäljning eller att Tesla får sänka priserna. Den praktiska påverkan av strejken på Teslas löpande verksamhet i Sverige tror jag däremot är jämförelsevis försumbar.

*“Tredje man” är så klart en förlorare i form av Teslaägare som får problem med reparationer, verkstäder som mister jobb, Hydro i Vetlanda som förlorar kontrakt etc.



Om man ändå vill hitta några möjliga "vinnare" så skulle det i så fall vara:

-Konkurrerande leverantörer av elbilar som eventuellt kan ta lite marknadsandelar.

-De som vill minska fackets makt genom att förbjuda sympatiåtgärder, införa proportionalitetskrav etc. Men eftersom Metall framstår som så svaga så tror jag inte det finns någon chans till detta. Om Metall hade “vunnit” och Tesla hade krossats hade man ju kunnat argumentera för att fackets makt är alldeles för stor och måste begränsas, med nuvarande utfall är det inte ett rimligt argument.
Har du något som styrker detta? Har träffat väldigt få som uttrycker sig negativt om Tesla pga. strejken. Dessutom har Tesla slagit nya rekord i försäljning, trots strejken och blockader.
https://carup.se/trots-strejk-jatteokni ... rige-2023/

Om man minskar fackets makt, så skulle inte en sådan här situation uppstå igen. Att ha majoriteten av arbetarna med sig borde vara självklart, innan man drar igång något.
Jag har inga vetenskapliga undersökningar som styrker något alls, men att strejken skadar Teslas varumärke i Sverige är väl ganska självklart, det man kan ha olika bedömningar om är väl var skadan ligger på en skala från “mycket liten” till “stor” eller något sådant.

Finns väl två olika typer av påverkan - dels den “känslomässiga”, det kan vara olika typer av fack-kramare som inte längre vill köpa en Tesla för att det inte känns bra eller för att deras polare ser snett på dem, kanske en del andra människor som inte gillar att det där “utrikiska bolaget” kommer till Sverige och “tror att dom kan bestämma över oss” med mera med mera.

Sedan finns ju de mer “praktiska” människorna som inte har någon synpunkt alls på strejken men bara konstaterar att här finns det kanske mer risk för strul med leveranser o reparationer o annat den kanske vi skulle ta o stryka från listan för säkerhets skull.

I och för sig tror jag att de allra flesta inte bryr sig nämnvärt när de fattar köpbeslutet för en elbil men att tro att det inte har någon påverkan alls är mer än lovligt naivt.
Men svårt veta vilken procentuell påverkan det har.
Det finns sådana undersökningar. Medieakademin publicerar varje år en förtroendebarometer, i år var Tesla med. De kommer på sista plats, strax under SJ. Frågan är väl hur det skulle ha sett ut tidigare, det hade varit intressant att kunna följa tidigare mätningar. Sidan 11 i denna länk:
https://medieakademin.se/wp-content/upl ... n_2024.pdf

Vad det egentligen säger är väl lite oklart, men i vart fall förefaller bolaget just nu vara aningen ifrågasatt bland den tillfrågade panelen…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

gjohansson skrev: 13 mar 2024 23:41
Airlift skrev: 13 mar 2024 06:34
gjohansson skrev: 12 mar 2024 23:56


*Tesla är en förlorare eftersom strejken kraftigt skadar varumärket i Sverige. Oavsett hur strejken slutar kommer denna skada hänga i rätt länge skulle jag tro. Allt annat lika leder det till lägre försäljning eller att Tesla får sänka priserna. Den praktiska påverkan av strejken på Teslas löpande verksamhet i Sverige tror jag däremot är jämförelsevis försumbar.

*“
Synar det påståendet. Om man inte umgås med IFM’s ombudsmän och gamla tidens ABFare enbart så finns det i sak bara två andra kategorier vad jag erfar ”kunde inte bry mig mindre” och ”Facket är snett på det”.

Att strejken skadar Teslas varumärke i Sverige är väl ganska självklart, det man kan ha olika bedömningar om är väl var skadan ligger på en skala från “mycket liten” till “stor” eller något sådant.

Finns väl två olika typer av påverkan - dels den “känslomässiga”, det kan vara olika typer av fack-kramare som inte längre vill köpa en Tesla för att det inte känns bra eller för att deras polare ser snett på dem, kanske en del andra människor som inte gillar att det där “utrikiska bolaget” kommer till Sverige och “tror att dom kan bestämma över oss” med mera med mera.

Sedan finns ju de mer “praktiska” människorna som inte har någon synpunkt alls på strejken men bara konstaterar att här finns det kanske mer risk för strul med leveranser o reparationer o annat den kanske vi skulle ta o stryka från listan för säkerhets skull.

Så att tro att det inte har någon negativ påverkan på Teslas varumärke alls är inte rimligt, även Ombudsmän o ABF:are köper ju understundom en bil ;)
Jag håller med dig rent generellt, men det finns faktiskt även (troligen ett fåtal), däribland mig som känner sig mer benägna att köpa en Tesla pga strejken. Jag är inte ens negativ till fackföreningar i grunden, men jag tycker IF Metall missbrukat sin makt å det grövsta i denna konflikt och jag känner en större lojalitet med Tesla nu än före konflikten bröt ut.

Dock är det för mig uppenbart att det totalt sett är negativt för Teslas varumärke i Sverige, även om jag tror IF Metall devalverat sitt varumärke ännu mer...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

https://da.se/2024/03/foretagsledare-sa ... ummen-upp/

Företagsledare sågar Teslakonflikten – men svenskarna ger facket tummen upp
Fackets agerande i Teslakonflikten får näringslivstoppar att se rött, enligt en ny mätning. Samtidigt är svenskarnas förtroende för facket det högsta på tio år.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 08:13
https://da.se/2024/03/foretagsledare-sa ... ummen-upp/

Företagsledare sågar Teslakonflikten – men svenskarna ger facket tummen upp
Fackets agerande i Teslakonflikten får näringslivstoppar att se rött, enligt en ny mätning. Samtidigt är svenskarnas förtroende för facket det högsta på tio år.
Tror en stor anledning till att ”svenskarna” ger facket tummen upp är att rapporteringen i media är rätt ensidig.

De flesta jag pratat med är rätt dåligt insatta och det de vet har de fått från när Vela-Pekka eller liknande uttalat sig i SVT. Då blir ju informationen rätt ensidig och åsikterna därefter.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Love_O
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

JonasH skrev: 14 mar 2024 09:01
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 08:13
https://da.se/2024/03/foretagsledare-sa ... ummen-upp/

Företagsledare sågar Teslakonflikten – men svenskarna ger facket tummen upp
Fackets agerande i Teslakonflikten får näringslivstoppar att se rött, enligt en ny mätning. Samtidigt är svenskarnas förtroende för facket det högsta på tio år.
Tror en stor anledning till att ”svenskarna” ger facket tummen upp är att rapporteringen i media är rätt ensidig.

De flesta jag pratat med är rätt dåligt insatta och det de vet har de fått från när Vela-Pekka eller liknande uttalat sig i SVT. Då blir ju informationen rätt ensidig och åsikterna därefter.
Och glöm då inte hur mycket lögner som då presenterats. Skulle media ta upp detta borde fackets förtroende sjunka till botten.
Love_O
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Jag kan sammanfatta det åt dig:
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8608
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 09:36
https://arbetet.se/2024/03/13/janis-och ... -konflikt/

Jãnis och kollegorna vill ha en tuffare Teslastrejk: ”En konflikt måste få vara en konflikt”
Jãnis Kuzma står strejkvakt utanför Tesla i Malmö medan andra jobbar vidare i verkstaden. ”Kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också”, säger han efter fyra månader i strejk.
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Har VP uttryckt att kunderna/tredje part måste lida så att dom också kan sätta press på Tesla? Så det är väl lite motsägelsefullt att facket skulle kämpa för kunderna.
Men det är kanske bara något dom spånat fram på något fackmöte att det låter bra om vi kan säga så här och det kan vi göra om.. och om.. och om.. och om vi antar följande...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Patrik_Json
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 okt 2021 19:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Patrik_Json »

agehall skrev: 14 mar 2024 10:35
Love_O skrev: 14 mar 2024 10:27
Kan någon förklara på vilket vis som facket kämpar för kunderna ?
Jag kan sammanfatta det åt dig:
Suveränt! :lol:
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Hört från min kära hustru (som storögt precis tittat på uppskjutningen av Starship):

"Men alltså.. tror verkligen Metall att de ska vinna över den här karln?"

:D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
gjohansson
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Love_O skrev: 14 mar 2024 10:25
JonasH skrev: 14 mar 2024 09:01
bjornnilsson skrev: 14 mar 2024 08:13
https://da.se/2024/03/foretagsledare-sa ... ummen-upp/

Företagsledare sågar Teslakonflikten – men svenskarna ger facket tummen upp
Fackets agerande i Teslakonflikten får näringslivstoppar att se rött, enligt en ny mätning. Samtidigt är svenskarnas förtroende för facket det högsta på tio år.
Tror en stor anledning till att ”svenskarna” ger facket tummen upp är att rapporteringen i media är rätt ensidig.

De flesta jag pratat med är rätt dåligt insatta och det de vet har de fått från när Vela-Pekka eller liknande uttalat sig i SVT. Då blir ju informationen rätt ensidig och åsikterna därefter.
Och glöm då inte hur mycket lögner som då presenterats. Skulle media ta upp detta borde fackets förtroende sjunka till botten.
Jo, jag tror att Tesla förlorar rätt mycket på sin ”no comments”-strategi. Det gör ju att mediabevakningen blir lite ensidig och att Teslas perspektiv kommer fram dåligt.
Skriv svar