Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

DanneB skrev: 02 apr 2024 17:38
Legato skrev: 28 mar 2024 18:38
Vet i tusan om allt verkligen rullar på som vanligt. Har haft en förfrågan i typ 10 dagar nu för några relativt enkla grejer (tror jag) men fortfarande inte fått något kostnadsförslag.

Tycker man brukar få respons väldigt snabbt normalt...
Har du fått något svar ännu? La in ett service-ärende 23/3, men inte hört något ännu. Dagen jag bokade är om två dagar, så får se hur det blir med det. Frugan behöver bilen strax efter det, så ville ha den fixad innan dess.
Fick kostnadsförslag idag. Dock första tid om mer än tre veckor.

Har aldrig, under åtta års ägande, fått vänta i närheten av lika länge för "småfix".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jojo »

Beror väl lite grann vad saken gäller. Hade ett problem med dörren, fick Mobile Service inom någon vecka. Tyvärr gick det inte lösa ärendet, varför jag fick en ny tid på Service Center, två veckor fram i tiden. La sedan till min spruckna ruta, varför tiden framflyttades ytterligare någon vecka. Sedan började bilen krångla ytterligare, då fick jag en tid dagen därpå (vilket jag uppskattade väldigt mycket) för att lösa saken omgående.
perla1975
elbilist
Inlägg: 179
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Harry Haffa skrev: 07 mar 2024 17:41
perla1975 skrev: 05 mar 2024 11:31
dstr skrev: 03 mar 2024 22:06
Teslasemitruck skrev: 03 mar 2024 22:04
Ja fast om man kollar januari och februari så ligger model y tvåa efter Volvo xc60. Eftersom bilarna fraktas med lastbilar och inte båt så tror jag inte att model y kommer gå om xc60 nästa månad. Så visst påverkar strejken försäljningen.
Jag förstår inte hur du resonerar. Kan du utveckla?
Hitills har det under januari och februari sålts knappt 1600 model y. En uppgång sedan förra året.

För att nå förra årets siffror behöver det säljas drygt 2000 model y i mars vilket då är en kraftfull nedgång sedan förra året.

Blir spännande att se.
Du vet alltså inte hur Tesla arbetar med sina leveranser märker jag.
De har ALLTID en rush i slutet av kvartalen och har ALLTID haft så..

Var väl ganska spot on, utan strejken hade tm säkert kunnat slå försäljningsrekord.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

perla1975 skrev: 02 apr 2024 23:55
Harry Haffa skrev: 07 mar 2024 17:41
perla1975 skrev: 05 mar 2024 11:31
dstr skrev: 03 mar 2024 22:06
Teslasemitruck skrev: 03 mar 2024 22:04
Ja fast om man kollar januari och februari så ligger model y tvåa efter Volvo xc60. Eftersom bilarna fraktas med lastbilar och inte båt så tror jag inte att model y kommer gå om xc60 nästa månad. Så visst påverkar strejken försäljningen.
Jag förstår inte hur du resonerar. Kan du utveckla?
Hitills har det under januari och februari sålts knappt 1600 model y. En uppgång sedan förra året.

För att nå förra årets siffror behöver det säljas drygt 2000 model y i mars vilket då är en kraftfull nedgång sedan förra året.

Blir spännande att se.
Du vet alltså inte hur Tesla arbetar med sina leveranser märker jag.
De har ALLTID en rush i slutet av kvartalen och har ALLTID haft så..

Var väl ganska spot on, utan strejken hade tm säkert kunnat slå försäljningsrekord.
Är inte unikt för Tesla.

Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

perla1975 skrev: 02 apr 2024 23:55
Var väl ganska spot on, utan strejken hade tm säkert kunnat slå försäljningsrekord.
Globalt backar Teslas försäljning 9%, Q1 2023 vs Q1 2024.

I Sverige backar den bara 7%, "tack vare strejken"?
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Trots strejken, trots sympatiåtgärder och trots att vissa företag valt att ta bort Tesla som förmånsbil/tjänstebil så registrerades i Sverige ändå nästan 12 % fler Tesla än Volvo elbil under Q1.

Man kan hoppas att de som nu inte får ta ut Tesla som en miljövänlig förmånsbil/tjänstebil sympatiserar med IF Metall (jag betvivlar det). Jag skulle vara förbannad om jag drabbats av denna idiotiska företagspolicy.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8605
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av martinot »

WilleTesla skrev: 03 apr 2024 12:48
Trots strejken, trots sympatiåtgärder och trots att vissa företag valt att ta bort Tesla som förmånsbil/tjänstebil så registrerades i Sverige ändå nästan 12 % fler Tesla än Volvo elbil under Q1.

Man kan hoppas att de som nu inte får ta ut Tesla som en miljövänlig förmånsbil/tjänstebil sympatiserar med IF Metall (jag betvivlar det). Jag skulle vara förbannad om jag drabbats av denna idiotiska företagspolicy.
Japp. Det är sådana här dumheter som kan få mig att byta jobb. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1812
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

WilleTesla skrev: 03 apr 2024 12:48
Trots strejken, trots sympatiåtgärder och trots att vissa företag valt att ta bort Tesla som förmånsbil/tjänstebil så registrerades i Sverige ändå nästan 12 % fler Tesla än Volvo elbil under Q1.

Man kan hoppas att de som nu inte får ta ut Tesla som en miljövänlig förmånsbil/tjänstebil sympatiserar med IF Metall (jag betvivlar det). Jag skulle vara förbannad om jag drabbats av denna idiotiska företagspolicy.
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.

Företagspolicys är det alltid någon som tycker är idiotisk, många gånger jag hamnat nån krona eller gram co2 på fel sida och fått bita i det sura äpplet. Har dock aldrig varit någon som tvingat mig att ta ut en förmånsbil.
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38
martinot skrev: 03 apr 2024 01:48
Trenden med en allt svagare efterfrågan på elbilar i Europa, har nu också nått den svenska marknaden.
Nya siffror som presenterades idag visar en kraftig nedgång i Sverige för nya elbilar det första kvartalet 2024.

Elbilarna rasade med hela 43% under jan-mars 2024, jämfört med förra kvartalet okt-dec 2023.

Däremot syns ett ökat intresse för laddhybrider, dessa ökade med 10% under samma period.
Även rena bensinbilar ökade sin marknadsandel under första kvartalet 2024.

Även sett till försäljningen första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023 syns samma trend , elbilarnas marknadsandel minskar.

I konkreta siffror siffror innebär det att 69% av alla nya bilar som sålts i Sverige hittills i år har en förbränningsmotor under huven, med tendens stigande efterfrågan.
Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Nicke Nyfiken skrev: 03 apr 2024 22:26
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53
Dinsdale skrev: 03 apr 2024 06:38

Inte så konstigt om laddhybriderna tar marknadsandelar när räntan är hög tycker jag. De får allt längre räckvidd, nya Passat kommer på pappret uppåt 10 mil med sina 22kWh eller vad det var. Mer än nog för att de flesta vardagsresor ska kunna köras på el, man slipper laddköer på långresan. Passaten kostar dessutom flera hundra tusen mindre än ID7. När det inte längre är gratis att låna blir prislappen helt plötsligt viktig eftersom majoriteten lånar till sina bilköp.

För övrigt rätt imponerande att man lyckas klämma in ett 22kWh-batteri i Passaten utöver allt som hör förbränningsmoton till och ändå är den stor och rymlig. Jag har 55kWh i min SR+ och det batteriet tar ju upp i princip hela bottenplattan.
Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Som hittat...
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5336
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Collin87 skrev: 03 apr 2024 23:23
Nicke Nyfiken skrev: 03 apr 2024 22:26
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56
Collin87 skrev: 03 apr 2024 12:53


Vart får du tag på en ny Passat för flera hundra tusen billigare än ID.7?

En Passat eHybrid börjar på 530k Business (snik och supertråkig)
Nästa nivå 570k Elegance
och slutligen 592k för R-line. (Enda som ser ok ut imo)

Lite extrautrustning på det som redan ID.7 innehåller så är du uppe i över 600k.

Min beställda ID.7 med DCC, dragkrok och förlängd nybilsgaranti kostar 655k.
Lägg på 5k för Tourern.

På sin höjd skiljer det max 100k.
Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Som hittat...
Jag trodde han skämtade. :oops:
Model Y P
Model S P
Model S P
Nect
elbilist
Inlägg: 1614
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Nicke Nyfiken skrev: 04 apr 2024 00:02
Collin87 skrev: 03 apr 2024 23:23
Nicke Nyfiken skrev: 03 apr 2024 22:26
Collin87 skrev: 03 apr 2024 17:12
Pontus skrev: 03 apr 2024 16:56

Gillar man Passaten bättre så försöker man väl att tänja på alla möjliga variabler för att övertyga sig själv. Jag har själv gjort det med Teslan och gillar den fortfarande och försöker övertyga mig själv om en massa saker typ att jag kommer få ett bra andrahandsvärde när det till slut är dax att sälja den :D
Så kan det vara.
Men generellt så känns det som att folk tror att fossilbrännare fortfarande ligger nere på dryga 300k och Hybrider på dryga 400k. Det är inte dagens sanning.
Visst kan du få bilar för dom priserna, men då pratar vi inte modeller som är storsäljare.
En kollega fick sin nya XC60 hybrid för några veckor sedan. Den gick loss på 720.000:-
Som hittat...
Jag trodde han skämtade. :oops:
Ganska billigt, två drivlinor för priset av en :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Fredrik j
Inlägg: 10877
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8605
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Kommer snart ett svar "inte på den modellen med den utrustningen om man skulle beställa 12 dec kl 12:45 så det så!" :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
backe
Inlägg: 1812
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

backe skrev: 04 apr 2024 11:49
det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad
Nej, det kan man inte.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

backe skrev: 04 apr 2024 11:49
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Fast nu säger du ju något helt annat (min fetstilsmarkering):

Nyss påstod du ju:
"Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo."

Nu skriver du istället "samma månadskostnad".

Det är såklart en ocean av skillnad mellan 6000:-/månad vs 10-12.000:-/månad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 886
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Delta »

Jag trodde att denna tråden handlade om strejken...
backe
Inlägg: 1812
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Legato skrev: 04 apr 2024 12:07
backe skrev: 04 apr 2024 11:49
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55
backe skrev: 03 apr 2024 22:02
Volvo körde dock inte räntekampanjer och dumpade priser på privatleasing, det spelar såklart in.
Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo.
Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Fast nu säger du ju något helt annat (min fetstilsmarkering):

Nyss påstod du ju:
"Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo."

Nu skriver du istället "samma månadskostnad".

Det är såklart en ocean av skillnad mellan 6000:-/månad vs 10-12.000:-/månad.
Vart har jag skrivit något annorlunda? Jag försökte förklara skillnaden på två olika erbjudanden och att de flesta skulle välja en betydligt större mer välutrustad bil för samma peng.

Jag skrev EX40 med liknande spec och någon här drog upp en EX30 utan utrustning och kortare räckvidd.

En EX40 med liknande spec ligger i dagsläget 4-6000 kr över Teslas erbjudande.
Denna är den billigaste AWD Long range på Volvoshemsida och ligger ca 5000 kr över erbjudandet Tesla hade, och då är det ändå en mindre bil, klart det blir svårt för de flesta att välja denna då.
XC40.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

backe skrev: 04 apr 2024 12:16
Legato skrev: 04 apr 2024 12:07
backe skrev: 04 apr 2024 11:49
Fredrik j skrev: 04 apr 2024 08:08
dstr skrev: 04 apr 2024 07:55


Jodå, det gör dom.

Prova att googla "Volvo EX30 kampanj" så hittar du "Erbjudanden" på bla privatleasing "Begränsat antal bilar" osv.
Klart dom gör. Det effektivaste sättet att locka till köp är ju att erbjuda ett pris som uppfattas som bra i kombination med en tidsbegränsning. Det gäller ju alla varor.
Jag håller med om att andra (även Volvo) kör kampanjer, det jag försökte förmedla som blev otydligt tydligen är att om man kan privatleasa en fullmatad Tesla MYLR för 6000kr/månad så blir det för de flesta svårt att motivera att välja en betydligt mindre bakhjulsdriven bil(EX30) med mindre utrustning och sämre räckvidd för samma månadskostnad.

Skulle man t.ex. kunna få en Mercedes EQS 580 4matic SUV fullmatad för samma månadskostnad(ca 6000 kr) som en MYLR så skulle även de flesta Teslafans få svårt att motivera att välja Teslan även om den ligger på kampanj.
Fast nu säger du ju något helt annat (min fetstilsmarkering):

Nyss påstod du ju:
"Som privatperson så blir det alltid svårt att välja en mindre EX40 för 4-6000 kr mer/månad än en MYLR även om man hellre skulle åka Volvo."

Nu skriver du istället "samma månadskostnad".

Det är såklart en ocean av skillnad mellan 6000:-/månad vs 10-12.000:-/månad.
Vart har jag skrivit något annorlunda? Jag försökte förklara skillnaden på två olika erbjudanden och att de flesta skulle välja en betydligt större mer välutrustad bil för samma peng.

Jag skrev EX40 med liknande spec och någon här drog upp en EX30 utan utrustning och kortare räckvidd.

En EX40 med liknande spec ligger i dagsläget 4-6000 kr över Teslas erbjudande.
Denna är den billigaste AWD Long range på Volvoshemsida och ligger ca 5000 kr över erbjudandet Tesla hade, och då är det ändå en mindre bil, klart det blir svårt för de flesta att välja denna då.
Ok, missade att du växlade mellan EX30/40. Låter orimligt att den senare med utrustning skulle vara dubbelt så dyr, men ok.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar