Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

dstr skrev: 17 okt 2023 21:05
TiborBlomhall skrev: 17 okt 2023 20:55
Fredrik j skrev: 17 okt 2023 20:01
LO-förbunden brukar ju utlysa sympatiåtgärder. Kan t.ex. handla om blockad av transporter, hamnarbetare osv.
Q4 leveranserna kommer definitivt påverkas. Inte kul för er som hoppats få hämta ut era bilar i november. :(
För att något dussin bilmekaniker inte kommer till jobbet?

Nja, jag tror inte det påverkar leveranserna.
120 av Tesla Sveriges 289 anställda.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

dstr skrev: 17 okt 2023 21:05
TiborBlomhall skrev: 17 okt 2023 20:55
Fredrik j skrev: 17 okt 2023 20:01
LO-förbunden brukar ju utlysa sympatiåtgärder. Kan t.ex. handla om blockad av transporter, hamnarbetare osv.
Q4 leveranserna kommer definitivt påverkas. Inte kul för er som hoppats få hämta ut era bilar i november. :(
För att något dussin bilmekaniker inte kommer till jobbet?

Nja, jag tror inte det påverkar leveranserna.
Uppenbarligen kontrollerar inte någon mekaniker bilarna innan leverans ändå så... :D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4346
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev: 17 okt 2023 21:09
120 av Tesla Sveriges 289 anställda.
Min tolkning av den siffran är antalet som kan strejka "utan risk för repressalier".

Hur många av dom är faktiskt fackligt anslutna så att dom får betalt ur strejkkassan?

Hur många av de icke anslutna kommer hålla sig hemma utan att få betalt?

Jag tror vi får se många svartfötter, samt strejkbrytare bland fackmedlemmarna också.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Erxon skrev: 17 okt 2023 18:44
Det finns flera amerikanska företag som är verksamma i Sverige som har kollektivavtal. Det finns även flera som inte har det.
Det jag arbetar på har kollektivavtal, det enda jag ser som negativt med detta och om IF Metall är de kollektivanställdas förbund är att de kan komma med en tomte till regionalt skyddsombud för att göra deras skyddsrond.

Min roll hos oss är jag jag bl.a. får åka ut och möta upp dessa på våra verkstäder vi har runt om i landet. Finns flera av dessa som är bra och går att föra en diskussion med, sedan har vi en på ett av ställena som är helt rabiat och går på som att han är kungen och vet allt. Det är en baksida med att ha kollektivavtal, annars ser jag inte att det är några problem med det. [Mina u.]
Har man kollektivavtal så vet man i princip vad löneökningen blir, skulle tro att inte många företag ger mer (det finns undantag) och personalen är nöjd. Är även övertygad att många företag som inte har kollektivavtal tittar på förhandlingarna och de anställda samma nivå.
Som tidigare skrivits i tråden, är personalen inte nöjd så byter man arbetsgivare så snart man har möjlighet.

En annan fördel med kollektivavtal är att man "bara" behöver förhandla en gång, tänk vilket arbete om man behöver förhandla med 100 personer på golvet en och en.

Sen till denna soppa med Tesla, tror ni verkligen att med den envåldshärskaren och hans inställning till facket/personalen som är "overthere" att ledningen i Sverige kan gå med på ett kollektivavtal?
Personligen tror jag att man på lokal nivå i Sverige skulle vilja ha det men man kan inte gå med på det för de är överstyrda från HQ.
Är du också skyddsombud? Går det kanske att ha ngn parallell dialog med andra inom den här skyddsorganisationen för att 'minimera/neutralisera' 'tomten' och den 'rabiate'. Om den 'rabiate' är lokalt skyddsombud så kanske de andra vettiga regionala skyddsombuden kan vara behjälpliga på ngt sätt. De andra vettiga regionala skyddsombuden kanske kan vara behjälpliga även när det gäller 'tomten'. Annars ska det väl finnas något slags huvudskyddsombud ovanför 'tomten'. Det här huvudskyddsombudet kanske kan vara behjälplig på ngt sätt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Erxon »

SwedishAdvocate skrev: 17 okt 2023 21:14

Är du också skyddsombud? Går det kanske att ha ngn parallell dialog med andra inom den här skyddsorganisationen för att minimera/neutralisera 'tomten' och den 'rabiate'. Om den 'rabiate' är lokalt skyddsombud så kanske de andra vettiga regionala skyddsombuden kan vara behjälpliga på ngt sätt. De andra vettiga regionala skyddsombuden kanske kan vara behjälpliga även när det gäller 'tomten'. Annars ska det väl finnas något slags huvudskyddsombud ovanför 'tomten'. Det här huvudskyddsombudet kanske kan vara behjälplig på ngt sätt...
Nix, inte skyddsombud. Tillhör inte IF Metall heller utan är företagets representant som hjälper våra ansvariga på plats på våra verkstäder runt om i landet när de kommer för sina skyddsronder.

Skulle nog också vilja säga att av de regionala skyddsombuden jag möter så skulle jag vilja säga att de som jobbar mer hos arbetsgivaren där de är anställda än fackligt är bättre att ha att göra med än de som trots anställning hos en arbetsgivare jobbar mer fackligt är värre att ha att göra med, tyvärr.

Men tillbaka till huvudämnet, jag tror detta tyvärr kommer bli en långbänk. Skulle bli förvånad om detta löser sig snabbt, går det igenom här kommer IG Metall i Tyskland snabbt komma efter. Då blir det inte kul för Teslas europeiska ledning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Erxon skrev: 17 okt 2023 21:59
...] Men tillbaka till huvudämnet, jag tror detta tyvärr kommer bli en långbänk. Skulle bli förvånad om detta löser sig snabbt, går det igenom här kommer IG Metall i Tyskland snabbt komma efter. Då blir det inte kul för Teslas europeiska ledning. [Min u.]
Varför då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Lilla Sverige påverkar inte Tesla mer än på marginalen, företaget har råd att hålla ut. Man kan ju alltid skylla på facket när man berättar för kunderna att de får vänta på leverans.
Det krävs att fackförbund i andra länder, kanske framför allt IG Metall, utlyser sympatiåtgärder tror jag.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

AAKEE skrev: 17 okt 2023 18:33
Att man klurar på att försöka tvinga Tesla att teckna kollektivavtal är nog inte ett tecken på att allt är bättre inom Tesla än motsvarande andra verkstäder…
Nja, finns många fler anledningar. "Kickback" via Fora tex. Alternativa försäkringar är ju inte aktuellt mer än som komplement. Oavsett innehåll för den anställde. Den "svenska modellen" skall ju försvaras.

Jag säger inte att det bara är fel, men svenska fackföreningar är väl de enda som med laga stöd får hota för att tvinga in ett företag i avtal?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Att Tesla inte vill rätta in sig i ledet på den svenska arbetsmarknaden ser jag som ett argument för att välja ett annat märke nästa gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4912
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Dinsdale skrev: 18 okt 2023 05:46
Lilla Sverige påverkar inte Tesla mer än på marginalen, företaget har råd att hålla ut. Man kan ju alltid skylla på facket när man berättar för kunderna att de får vänta på leverans.
Det krävs att fackförbund i andra länder, kanske framför allt IG Metall, utlyser sympatiåtgärder tror jag.
Nej så är de nog men samtidigt kan de påverka tesla Sverige ganska mycket. Man ska inte heller underskatta att detta kan skapa svallvågor vilket ofta är vanligt med nyheter som handlar om Tesla och då påverkar de så mycket mer än bara lilla Sverige.
Man den som lever får se..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Låt oss hoppas att TM Sverige AB kan tyst och snabbt teckna kollektivavtal innan frågan når Elon Musks bord eller att världspressen sniffar upp storyn. För då är det kört.

Synd att IF Metall slog på stortrumman med sitt strejkvarsel, de förstår inte att det snarare ökar på blockeringen än att tvinga fram ett avtal. Som jag skrev tidigare tror jag inte någon öht ens har mandat att skriva på ett sådant avtal i TM Sverige AB.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mikebike »

Jag hade min bil på SC igår, men måste lämna in den igen eftersom de inte hade rätt reservdel hemma. Ny tid på tisdag, fortfarande innan strejken. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Spontant så känns det väl ungefär lika hoppfullt om en lösning här, som en lösning i Israel-Palestinakonflikten.

IF Metall lär ju inte backa.

Tesla lär ju inte backa.

Då återstår väl att alla som strejkar efter några år tröttnar på att inte gå till jobbet, och ser sig om efter andra jobb. Tesla rekryterar då andra medarbetare som inte är med i IF Metall.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

slugger75 skrev: 18 okt 2023 10:54
Spontant så känns det väl ungefär lika hoppfullt om en lösning här, som en lösning i Israel-Palestinakonflikten.

IF Metall lär ju inte backa.

Tesla lär ju inte backa.

Då återstår väl att alla som strejkar efter några år tröttnar på att inte gå till jobbet, och ser sig om efter andra jobb. Tesla rekryterar då andra medarbetare som inte är med i IF Metall.
Tesla kan nog dra det ganska mycket längre än andra företag eftersom de jobbar efter "kan själv"-principen.
Ett litet företag blir lätt strandsatta av hot / "sympati"-åtgärder från tex transportföretag. Tesla fixar väl egna isf. Jobbigare, men kan nog dras rätt långt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Banane skrev: 18 okt 2023 10:14
Att Tesla inte vill rätta in sig i ledet på den svenska arbetsmarknaden ser jag som ett argument för att välja ett annat märke nästa gång.
Om man tar anställning på ett företag som inte har kollektivavtal så kan man väl inte med rimligt fog tycka att företaget sen ska teckna avtal?
Jämför med någon som köper ett hus bredvid järnväg/flygplats/idrottsplats och sen gnäller över att det låter för mycket?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

RagWal skrev: 18 okt 2023 11:12
Banane skrev: 18 okt 2023 10:14
Att Tesla inte vill rätta in sig i ledet på den svenska arbetsmarknaden ser jag som ett argument för att välja ett annat märke nästa gång.
Om man tar anställning på ett företag som inte har kollektivavtal så kan man väl inte med rimligt fog tycka att företaget sen ska teckna avtal?
Jämför med någon som köper ett hus bredvid järnväg/flygplats/idrottsplats och sen gnäller över att det låter för mycket?
De kanske inte hade något val? Alla här verkar utgå från att alla arbetstagare kan välja och vraka mellan arbetsgivarna.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Banane skrev: 18 okt 2023 11:36
RagWal skrev: 18 okt 2023 11:12
Banane skrev: 18 okt 2023 10:14
Att Tesla inte vill rätta in sig i ledet på den svenska arbetsmarknaden ser jag som ett argument för att välja ett annat märke nästa gång.
Om man tar anställning på ett företag som inte har kollektivavtal så kan man väl inte med rimligt fog tycka att företaget sen ska teckna avtal?
Jämför med någon som köper ett hus bredvid järnväg/flygplats/idrottsplats och sen gnäller över att det låter för mycket?
De kanske inte hade något val? Alla här verkar utgå från att alla arbetstagare kan välja och vraka mellan arbetsgivarna.
Tryckte felaktigt på gilla-knappen...
Vore intressant att veta. Jag tror FÅ som jobbar på Tesla har sökt sig dit pga de inte fått något annat jobb och tar det trots att Tesla inte är anslutet. Jag tror tvärtom att man i stor utsträckning sökt sig till just Tesla och att konkurrensen om jobben är hårdare än normalt.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

RagWal skrev: 18 okt 2023 12:04
Banane skrev: 18 okt 2023 11:36
RagWal skrev: 18 okt 2023 11:12
Banane skrev: 18 okt 2023 10:14
Att Tesla inte vill rätta in sig i ledet på den svenska arbetsmarknaden ser jag som ett argument för att välja ett annat märke nästa gång.
Om man tar anställning på ett företag som inte har kollektivavtal så kan man väl inte med rimligt fog tycka att företaget sen ska teckna avtal?
Jämför med någon som köper ett hus bredvid järnväg/flygplats/idrottsplats och sen gnäller över att det låter för mycket?
De kanske inte hade något val? Alla här verkar utgå från att alla arbetstagare kan välja och vraka mellan arbetsgivarna.
Tryckte felaktigt på gilla-knappen...
Vore intressant att veta. Jag tror FÅ som jobbar på Tesla har sökt sig dit pga de inte fått något annat jobb och tar det trots att Tesla inte är anslutet. Jag tror tvärtom att man i stor utsträckning sökt sig till just Tesla och att konkurrensen om jobben är hårdare än normalt.

Jag har hört att de har problem med hög personalomsättning.
niklas12
Inlägg: 2554
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Givet kvaliteten på utfört arbete samt kompetensen så skulle jag säga att de har väldigt hög personalomsättning.

Annars är det väl inte så överraskande att de inte vill följa kollektivavtal, det finns ett antal exempel där de vägrar följa konsumentköplagen.
Först när ärenden går vidare till ARN så agerar Tesla enskilda kunder skiter de högaktningsfullt i
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3816
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av AAKEE »

Jag blev blåst vid utlämningen av bilen.
Okompetent personal eller slipad utstyderad teknik att lura kunderna?

Jag gissar på inte kompentent personal. (Den snälla, blåögda svenska versionen sv gissning).

Idag hade jag mobile servive här för att åtgärda några av felen. Han lämnade innan jag hann se på det utförda jobbet, (satt i möte), men spoilern som satt löst innan är omlimmad och det ser ut som det är ganska mycket repor i lacken runt spoilern nu, samt att det är någon form av klet som jag inte vet hur jag ska ta bort.
Känns rätt klåpigt att lämna bilen så, jag kunde åtminstone fått reda på med vilket medel jag ska ta bort kletet.

Gissningsvis beror detta till del på just att man inte har en stabil personalstock som får bygga erfarenhet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt information jag nu fått från Tesla kommer alla deras utställningslokaler vara fortsatt öppna, erbjuda provkörningar och hjälpa besökarna. Alla Teslas service- och leveransställen kommer att vara öppna enligt ordinarie öppettider. Tesla fortsätter att ge kunderna service och utföra serviceärenden. Om ett serviceärende behöver bokas om kommer Tesla kontakta kunden, antingen i appen eller via telefon, enligt deras vanliga rutiner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det är många idag som inte begriper vilken stor insats fackförbunden har gjort under hela 1900-talet för arbetsvillkoren och lönerna i Sverige. Och detta är nåt som alla arbetstagare åtnjuter fördelar av, även de som ogillar facket eller mest bara tycker att de är till besvär och tycker att de är bättre på att förhandla om sin lön än facket är.

Genom den konsekventa linjen att vilja teckna kollektivavtal så är det svårt för varje enskild arbetsgivare i Sverige att bära sig illa åt och betala allt för dåligt. Genom att facken har lyckats driva fram drägliga arbetsvillkor och löner på bred front så visar de goda exemplen att man som anställd inte ska behöva finna sig i vilka villkor som helst. Detta gynnar även dem som inte vill vara med i facket och som tycker att de är bättre på att löneförhandla själva. Men de skulle inte vara så värst framgångsrika om inte hotet från ett starkt fackförbund lurade runt hörnet. Det är lätt att ge en enskild löntagare lite högre lön som belöning för att de inte organiserat sig, men om de organiserade inte fanns skulle lönenivån generellt vara lägre och inte möjligt för en enskild att få särskilt hög lön.

Det är ju multinationella bolag som etablerar sig här som om och om igen försöker att sätta systemet med kollektivavtal ur spel och det har bara ett syfte, nämligen att sänka lönerna och försämra arbetsvillkoren i allmänhet eftersom det finns vinster att göra på det.

Som kund hos Tesla så anser jag att de ska teckna kollektivavtal. Om det innebär att bilarna blir lite dyrare så får man ta det.

Vi lever i egoismens tidevarv. Solidaritet som princip är ute och det gillas av somliga som tycker det är bra att organisationer som fackförbund förlorar sitt inflytande. Och det är inte av omsorg av oss löntagare utan enbart för att det öppnar möjligheter att vinstmaximera på bekostnad av löntagarna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 18 okt 2023 10:26
Låt oss hoppas att TM Sverige AB kan tyst och snabbt teckna kollektivavtal innan frågan når Elon Musks bord eller att världspressen sniffar upp storyn. För då är det kört.

Synd att IF Metall slog på stortrumman med sitt strejkvarsel, de förstår inte att det snarare ökar på blockeringen än att tvinga fram ett avtal. Som jag skrev tidigare tror jag inte någon öht ens har mandat att skriva på ett sådant avtal i TM Sverige AB.
Hur länge har Tesla funnits i Sverige? Sen 2008? Jag gissar att IF metall försökt få med sig Tesla på kollektivavtal i ca 15 år nu...

Jag tror inte heller att ngn på TM Sverige har mandat att teckna kollektivavtal. Det tror jag ingen inom Tesla Europa har utan godkännande från globala HQ.

Som redan nämnts i tråden gissar jag att IF Metall har tänkt igenom det här och insett att det är Elon som kommer vara deras motpart i den här processen. De har ju trots allt haft ca 15 år på sig... I så fall borde de ha insett att de behöver ha med sig fackföreningarna i Tyskland på en sån här grej. Och är facken i Tyskland med så bangar nog inte fransmännen heller... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5527
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

RagWal skrev: 18 okt 2023 11:12
Banane skrev: 18 okt 2023 10:14
Att Tesla inte vill rätta in sig i ledet på den svenska arbetsmarknaden ser jag som ett argument för att välja ett annat märke nästa gång.
[1] Om man tar anställning på ett företag som inte har kollektivavtal så kan man väl inte med rimligt fog tycka att företaget sen ska teckna avtal?
[2] Jämför med någon som köper ett hus bredvid järnväg/flygplats/idrottsplats och sen gnäller över att det låter för mycket? [Mina siffror i hakparenteser.]
1. Varför kan man inte med "rimligt fog tycka det"? Alla i Sverige såväl som i väldigt många andra utvecklade demokratier har rätt att organisera sig i fackföreningar och förhandla kollektivt. Med ditt resonemang under punkten ett här så skulle det ju inte finnas några fackföreningar överhuvudtaget.

2. Det är inte alls samma sak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 18 okt 2023 13:25
TiborBlomhall skrev: 18 okt 2023 10:26
Låt oss hoppas att TM Sverige AB kan tyst och snabbt teckna kollektivavtal innan frågan når Elon Musks bord eller att världspressen sniffar upp storyn. För då är det kört.

Synd att IF Metall slog på stortrumman med sitt strejkvarsel, de förstår inte att det snarare ökar på blockeringen än att tvinga fram ett avtal. Som jag skrev tidigare tror jag inte någon öht ens har mandat att skriva på ett sådant avtal i TM Sverige AB.
Hur länge har Tesla funnits i Sverige? Sen 2008? Jag gissar att IF metall försökt få med sig Tesla på kollektivavtal i ca 15 år nu...

Jag tror inte heller att ngn på TM Sverige har mandat att teckna kollektivavtal. Det tror jag ingen inom Tesla Europa har utan godkännande från globala HQ.

Som redan nämnts i tråden gissar jag att IF Metall har tänkt igenom det här och insett att det är Elon som kommer vara deras motpart i den här processen. De har ju trots allt haft ca 15 år på sig... I så fall borde de ha insett att de behöver ha med sig fackföreningarna i Tyskland på en sån här grej. Och är facken i Tyskland med så bangar nog inte fransmännen heller... ;)
Inte för att det ändrar något i sak av vad du sa men TM Sweden AB bildades 2013.
Skriv svar