Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

...ja och inte bara Tesla som beter sig udda, rätt udda också att Teslas investerare i ett skede tyckte att aktien värt $400. Skulle nog också ha kunnat tänka mig Björn-certifikat på Tesla, men har generellt bestämt att inte handla med björnar då jag upplever dem extra svåra + att Teslas aktie kan var svår att förstå sig på :) Blir mest fonder och några andra aktier istället.

Får se nu då om aktien skall ner mot $150 eller om Tesla-fansen börjar tanka aktien i stora mängder
Nissan Leaf 2014
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Jag tycker nog sällan aktien känts mer övervärderad än idag... Extremt hög värdering på ett bolag som nu uppenbarligen går in i en period av låg tillväxt är en riktigt oaptitlig kombination imo. Dessutom i högräntemiljö.

På riktigt lång sikt kan det absolut bli bra, men jag tror aktien ska ner ordentligt innan dess.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2423
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Har nu börjat köpa in mig lite igen i Tsla när det äntligen börjar bli lite rabatt på Aktien. Hoppas det fortsätter ner många dagar till så jag kan köpa ännu mer till rabatt.

När blodet flyter på gatan då köper jag (klassiskt citat från Rothshild typ). Eller som Buffet sade typ: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga.



MVH
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

NiklasTesla skrev: 28 jan 2024 01:13
Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Har nu börjat köpa in mig lite igen i Tsla när det äntligen börjar bli lite rabatt på Aktien. Hoppas det fortsätter ner många dagar till så jag kan köpa ännu mer till rabatt.

När blodet flyter på gatan då köper jag (klassiskt citat från Rothshild typ). Eller som Buffet sade typ: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga.



MVH
Nu flyter ju inte blodet direkt. Var ju nere på nästan $100 för ett år sen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10359
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev: 28 jan 2024 01:13
Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Har nu börjat köpa in mig lite igen i Tsla när det äntligen börjar bli lite rabatt på Aktien. Hoppas det fortsätter ner många dagar till så jag kan köpa ännu mer till rabatt.

När blodet flyter på gatan då köper jag (klassiskt citat från Rothshild typ). Eller som Buffet sade typ: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga.



MVH

Buffet håller sig borta från Tesla pga den extremt höga värderingen.

Att kalla det blodbad när en biltillverkare med låg tillväxt värderas till PE 60 är iaf underhållande. Det är verkligen något helt unikt med TSLA-fans.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av AktivEffekt »

NiklasTesla skrev: 28 jan 2024 01:13
Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Har nu börjat köpa in mig lite igen i Tsla när det äntligen börjar bli lite rabatt på Aktien. Hoppas det fortsätter ner många dagar till så jag kan köpa ännu mer till rabatt.

När blodet flyter på gatan då köper jag (klassiskt citat från Rothshild typ). Eller som Buffet sade typ: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga.



MVH
Man ska inte försöka fånga fallande knivar heller har jag hört.
Man kanske ska addera till sina "shorts" imorgon?
Sabbe
Inlägg: 1354
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

FSD Beta till Europa 2025 :mrgreen:

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3324
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 29 jan 2024 11:03
FSD Beta till Europa 2025 :mrgreen:

Japp, och robotaxi över hela världen 2020 :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 29 jan 2024 11:03
FSD Beta till Europa 2025 :mrgreen:
Hahaha. Tesla och efterleva EU-regler... Vi får se om FSDb är DCAS-compliant med "virtual rescue lanes" et.c. Just nu tror ju Tesla att man ska få FSD att "efterapa" människor. Det återstår att se hur dom ska få ihop det med riktiga regler som UNECE ställer krav på - och om Sverige/EU tillåter DCAS, och när.

Utlovat: robotaxi 2020, leverans: L2 förarstöd till 2025 i bästa fall. Nytt rekord i moving the goal posts.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2423
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

AktivEffekt skrev: 28 jan 2024 22:06
NiklasTesla skrev: 28 jan 2024 01:13
Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Har nu börjat köpa in mig lite igen i Tsla när det äntligen börjar bli lite rabatt på Aktien. Hoppas det fortsätter ner många dagar till så jag kan köpa ännu mer till rabatt.

När blodet flyter på gatan då köper jag (klassiskt citat från Rothshild typ). Eller som Buffet sade typ: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga.



MVH
Man ska inte försöka fånga fallande knivar heller har jag hört.
Man kanske ska addera till sina "shorts" imorgon?
Alltid gillat att leka med knivar :twisted: ;) :lol: :mrgreen:

MVH
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1186
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

NiklasTesla skrev: 30 jan 2024 20:57
AktivEffekt skrev: 28 jan 2024 22:06
NiklasTesla skrev: 28 jan 2024 01:13
Mickep skrev: 26 jan 2024 15:06
Oj vad aktien störtdök...

var 260 i slutet av året och nu knappt 187. Är det köpläge eller hoppa som råttorna av skeppet?
Har nu börjat köpa in mig lite igen i Tsla när det äntligen börjar bli lite rabatt på Aktien. Hoppas det fortsätter ner många dagar till så jag kan köpa ännu mer till rabatt.

När blodet flyter på gatan då köper jag (klassiskt citat från Rothshild typ). Eller som Buffet sade typ: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga.



MVH
Man ska inte försöka fånga fallande knivar heller har jag hört.
Man kanske ska addera till sina "shorts" imorgon?
Alltid gillat att leka med knivar :twisted: ;) :lol: :mrgreen:

MVH
-3% i efterhandeln. Fallet fortsätter efter upprekylen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Verdi_ skrev: 30 jan 2024 23:34
-3% i efterhandeln. Fallet fortsätter efter upprekylen?
Det här är därför:

A Delaware judge on Tuesday voided the $56 billion pay package of Tesla
CEO Elon Musk, ruling that the company’s board of directors failed to prove “that the compensation plan was fair.”

Chancery Court Judge Kathaleen McCormick in her 200-page ruling found that Tornetta had proved that Musk “controlled Tesla,” and that the process leading to the board’s approval of his compensation was “deeply flawed.”

Musk had “extensive ties with the persons tasked with negotiating on Tesla’s behalf,” including management members “who were beholden to Musk,: among them General Counsel Todd Maron, who was his “former divorce attorney.”

“In the final analyst, Musk launchaed a self-driving process, recalibrating the speed and direction along the way as he saw fit, the judge wrote. “The process arrived at an unfair price. And through this lititgation, the plaintiff requests a recall.”

https://www.cnbc.com/2024/01/30/tesla-s ... ation.html
https://www.reuters.com/legal/judge-rul ... 024-01-30/

En av de många riskerna med Tesla är att det inte finns någon BoD som är oberoende. Elon har köpt hela bunten och har brorsan där. Det har haft konsekvenser om och om igen för aktieägarna.

"In July, Tesla's directors agreed to return $735 million to the company to settle shareholder allegations brought in a separate lawsuit filed in 2020 that they overpaid themselves. The lawsuit challenged options that were granted to directors starting in June 2017."

Nu är det dags för Elon. En inte för vild gissning är att Elon tar det här som en ursäkt att göra en exit och sedan när Tesla misslyckas med FSD, Dojo, Optimus så är det för att Elon inte längre är där så klart. :roll:
Sabbe
Inlägg: 1354
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 30 jan 2024 23:40
Verdi_ skrev: 30 jan 2024 23:34
-3% i efterhandeln. Fallet fortsätter efter upprekylen?
Det här är därför:

A Delaware judge on Tuesday voided the $56 billion pay package of Tesla
CEO Elon Musk, ruling that the company’s board of directors failed to prove “that the compensation plan was fair.”

Chancery Court Judge Kathaleen McCormick in her 200-page ruling found that Tornetta had proved that Musk “controlled Tesla,” and that the process leading to the board’s approval of his compensation was “deeply flawed.”

Musk had “extensive ties with the persons tasked with negotiating on Tesla’s behalf,” including management members “who were beholden to Musk,: among them General Counsel Todd Maron, who was his “former divorce attorney.”

“In the final analyst, Musk launchaed a self-driving process, recalibrating the speed and direction along the way as he saw fit, the judge wrote. “The process arrived at an unfair price. And through this lititgation, the plaintiff requests a recall.”

https://www.cnbc.com/2024/01/30/tesla-s ... ation.html
https://www.reuters.com/legal/judge-rul ... 024-01-30/

En av de många riskerna med Tesla är att det inte finns någon BoD som är oberoende. Elon har köpt hela bunten och har brorsan där. Det har haft konsekvenser om och om igen för aktieägarna.

"In July, Tesla's directors agreed to return $735 million to the company to settle shareholder allegations brought in a separate lawsuit filed in 2020 that they overpaid themselves. The lawsuit challenged options that were granted to directors starting in June 2017."

Nu är det dags för Elon. En inte för vild gissning är att Elon tar det här som en ursäkt att göra en exit och sedan när Tesla misslyckas med FSD, Dojo, Optimus så är det för att Elon inte längre är där så klart. :roll:
Borde inte detta vara bra för aktien då aktier till ett värde av 56 miljarder dollar raderas/inte skapas?


Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 30 jan 2024 23:40
Nu är det dags för Elon. En inte för vild gissning är att Elon tar det här som en ursäkt att göra en exit och sedan när Tesla misslyckas med FSD, Dojo, Optimus så är det för att Elon inte längre är där så klart. :roll:
Nja, mycket osannolikt enligt mig.

Det som snarare kommer hända är att den gamla kompensationsplanen formuleras om, utvidgas och ger Elon dom 20-25% han vill ha, idag, och röstas igenom av aktieägarna med mycket få protester, samt att Tesla byter säte från Delaware till Texas.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 31 jan 2024 08:26
Borde inte detta vara bra för aktien då aktier till ett värde av 56 miljarder dollar raderas/inte skapas?
Kompen blir ju inte 0 så det stämmer inte.

Osäkerhet är aldrig bra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 31 jan 2024 09:03
Det som snarare kommer hända är att den gamla kompensationsplanen formuleras om, utvidgas och ger Elon dom 20-25% han vill ha, idag, och röstas igenom av aktieägarna med mycket få protester, samt att Tesla byter säte från Delaware till Texas.
Förklara för mig hur man ger Elon MER ersättning och efterlever domslutet...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7164
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 31 jan 2024 10:01
fth skrev: 31 jan 2024 09:03
Det som snarare kommer hända är att den gamla kompensationsplanen formuleras om, utvidgas och ger Elon dom 20-25% han vill ha, idag, och röstas igenom av aktieägarna med mycket få protester, samt att Tesla byter säte från Delaware till Texas.
Förklara för mig hur man ger Elon MER ersättning och efterlever domslutet...
Domslutet handlar inte i första hand om nivån på ersättningen utan om i vilken grad aktieägarna var informerade och styrelsen agerade självständigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 31 jan 2024 10:37
spacecoin skrev: 31 jan 2024 10:01
fth skrev: 31 jan 2024 09:03
Det som snarare kommer hända är att den gamla kompensationsplanen formuleras om, utvidgas och ger Elon dom 20-25% han vill ha, idag, och röstas igenom av aktieägarna med mycket få protester, samt att Tesla byter säte från Delaware till Texas.
Förklara för mig hur man ger Elon MER ersättning och efterlever domslutet...
Domslutet handlar inte i första hand om nivån på ersättningen utan om i vilken grad aktieägarna var informerade och styrelsen agerade självständigt.
Ja, ok. Men att dom skulle vara självständiga nu är ju fortfarande inte sant. Och kanske inte använda Elons skilsmässoadvokat nästa gång som ombud :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Bloomberg har en bra artikel om domen:

What’s the deal with this pay package anyway?
It was unique both in size and scope — a big chunk of stock options split into 12 pieces. The payout of the options was contingent on three sets of increasingly steep targets to grow Tesla’s market value, revenue and adjusted earnings excluding certain expenses. Each time Tesla exceeded a market value goal and one of the other two goals, Musk would receive one piece of the award.

When the package was proposed in early 2018, the goals seemed like moonshots. The top threshold in each category required Tesla to grow by more than 11-fold. But the payoff was equally staggering: each tranche of options corresponded to 1% of Tesla’s outstanding shares. If fully earned, it would yield Musk a roughly $50 billion payoff.

At the time, critics said the package was way too big. But Tesla called shareholders to a special vote, and two-thirds of them approved it. Tesla then made unprecedented progress scaling up its EV business, becoming one of the world’s most valuable companies. By the end of 2022, Tesla met enough of the goals for Musk to receive the entire award.

Why did Tesla’s board want to pay Musk so much?
When it was granted, the board said it meant to “motivate and incentivize” Musk, who was worth $21.5 billion and beset by questions about whether he was devoting enough time to Tesla. Some speculated he might depart the company, or hire a CEO to replace him.

But another factor played a big role: control. Tesla continually issues new shares to give employees in the form of stock awards. As more Tesla shares flood into the world, everyone’s stakes shrink on a relative basis — including Musk’s. In finance speak, this is called dilution.

The 2018 award would help Musk boost his stake. Just this month, before the Delaware ruling, he said on X it might be time for yet another massive award to ensure “the right amount of voting influence.”

“If I have 25%, it means I am influential but can be overridden if twice as many shareholders vote against me vs for me,” Musk wrote. He currently has roughly a 20% stake in the company when including the options from the 2018 award.

Has Musk exercised any of the options? If not, why hasn’t he?
No. The terms of the award entitles Musk to exercise them whenever he wants to, though he’s barred from selling any of those shares for the next five years. (He’s allowed to sell enough shares to cover his tax liability and the exercise costs.)

The lawsuit challenging the award was filed in June 2018, only months after it was proposed and approved. Had Musk exercised options, unwinding those transactions in the event that the court ruled against Tesla likely would have been difficult, and perhaps costly.

What happens to the options now?
It depends on Tesla’s next move. If the company appeals the ruling, the options likely will stay put until that process concludes. If the company accepts the ruling, the options likely will be unwound at some point. Options are just a financial instrument, and there’s no cash or shares changing hands until they’re exercised. So they effectively would just disappear.

Why was this pay package challenged? Can’t boards pay CEOs however much they want?
Not necessarily. Directors who sit on boards of directors represent shareholders. They are obligated to put shareholders’ interests ahead of their own. One of their most important jobs is to hire, fire and serve as a check on the CEO. This can be tricky in situations where the CEO also is a big shareholder, is famous or holds large personal sway with people in the boardroom.

The plaintiff in the Delaware case is a Tesla shareholder who says the board failed to exercise independence from Musk when it created the 2018 pay package. In her ruling, the judge said the process that led to Musk’s plan was “deeply flawed” and that he had “extensive ties” with the people involved.

But didn’t a majority of shareholders approve this pay package?
Yes. Tesla’s board held a shareholder vote about the award even though it didn’t have to. Around 73% of votes cast at the meeting were in favor of the award. But the judge said in her ruling that the court has the authority to remedy corporate transactions regardless of whether or not a vote is legally mandated.

Can the board just give him another pay package?
It could. But it’s in a thorny position now and under a lot of scrutiny. The judge pointed out several weaknesses with the people who were involved with formulating Musk’s 2018 pay. Several of the directors have known Musk for a long time — some of the directors vacationed with Musk and his brother was also on the board.

The judge said Tesla employees who were part of that group were beholden to Musk, and that this led to a lack of independent thinking. So while Tesla has shuffled its committee of directors that set executive pay, chances are the board might meet opposition even if it granted Musk a smaller pay package.

What does this mean for Musk’s $205 billion fortune?
Nothing for the moment. Tesla is likely to appeal the ruling, which will start the process over again. Until the company announces next steps, the options — valued at about $51 billion — will remain part of Musk’s fortune and underpin his position atop the Bloomberg Billionaires Index.

What does this mean for Tesla shareholders?
The drama could be an overhang for Tesla’s already-slumping share price. The ruling may also have longer-term implications: Musk floated the idea of trying to move the company’s state of incorporation to Texas from Delaware. It could spur the board to appoint new directors.

But Tesla has done really well since the award was granted. So what’s the big deal?
It has, but that’s not the point. The judge concluded that Tesla failed to prove that the grant was solely or directly responsible for Musk’s efforts, and that those efforts in turn were solely or directly responsible for Tesla’s growth.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

På samma ämne:

Teslas tredje största ägare efter Elon och Larry E:
”Tesla is a family business masquerading as a public company to benefit only one person with his few friends and family.”

https://electrek.co/2024/01/30/tesla-bi ... c-company/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe
Inlägg: 1354
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Många ”experter” som ansåg det helt absurt och totalt omöjligt att Tesla skulle nå de etapper och mål som Elons kompensationspaket hade.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19588
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev: 31 jan 2024 23:27
”Small facility” menas hur stort/litet då? (Jag har inte X så vet inte om jag kan se
tillräckligt mycket).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6382
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 01 feb 2024 11:05
Många ”experter” som ansåg det helt absurt och totalt omöjligt att Tesla skulle nå de etapper och mål som Elons kompensationspaket hade.
Tar man bort hittepå-produkter, vad får man för market cap på Tesla då? Jo långt under 500 miljarder dollar... :roll:

Det är klart att om man lyckas inbilla "marknaden" att det kommer robotaxi och robotar så blir det över 500 miljarder. Men det är ju inte fraud om man försöker eller är övertydag om att det ska gå även fast det inte går med teknik som finns att tillgå.... Eller hur var det med Theranos?
Skriv svar