Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Kia EV9

Inlägg av eloon »

Faktiskt förbrukning med EV9 verkar vara runt 300Wh på 120-130kmt. Tror inte man klara mer än 35-38mil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14615
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia EV9

Inlägg av taliz »

eloon skrev: 19 nov 2023 10:22
Faktiskt förbrukning med EV9 verkar vara runt 300Wh på 120-130kmt. Tror inte man klara mer än 35-38mil.
Är väl inte så illa. Är ju en gigantisk bil med enorma utrymmen. Typ som två etron inuti. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1636
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kia EV9

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 19 nov 2023 10:39
eloon skrev: 19 nov 2023 10:22
Faktiskt förbrukning med EV9 verkar vara runt 300Wh på 120-130kmt. Tror inte man klara mer än 35-38mil.
Är väl inte så illa. Är ju en gigantisk bil med enorma utrymmen. Typ som två etron inuti. :D
Lägre förbrukning än min Q8 så det är helt ok. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Brages
Inlägg: 161
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Kia EV9

Inlägg av Brages »

Macki skrev: 05 jul 2023 07:35
Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.

https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9

Spola fram till 18,30 då startar videon

Intressant video

EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge

IMG_7434.png
Vad är plug & charge?
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Kia EV9

Inlägg av eloon »

Enligt denna så är det närmare 400Wh vid 140kmt

Han körde 1800km med bilen.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Kia EV9

Inlägg av Macki »

Brages skrev: 19 nov 2023 21:53
Macki skrev: 05 jul 2023 07:35
Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.

https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9

Spola fram till 18,30 då startar videon

Intressant video

EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge

IMG_7434.png
Vad är plug & charge?
På laddare som stödjer det så stoppar du bara in laddsladden så sköter bilen resten själv.
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Kia EV9

Inlägg av eloon »

Macki skrev: 20 nov 2023 06:03
Brages skrev: 19 nov 2023 21:53
Macki skrev: 05 jul 2023 07:35
Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.

https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9

Spola fram till 18,30 då startar videon

Intressant video

EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge

IMG_7434.png
Vad är plug & charge?
På laddare som stödjer det så stoppar du bara in laddsladden så sköter bilen resten själv.
A.K.A Det som Tesla har haft sedan 2012 :)
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Kia EV9

Inlägg av wector »

Well, Tesla kör väl en egen lösning och följer inte ccs-standarden. Så det kommer troligen inte fungera på SuC med ev9 ändå...
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 949
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Varit och klämt och känt på EV9 idag och det är en jäkla stor bil, en så jäkla stor bil. 😬

Högre premiumkänsla än vad jag väntat mig efter att ha sett recensioner och diskussion här.
Man sitter ganska högt i bilen tycker jag men det finns helt galet mycket plats bakom mig själv, dock tveksamt att jag kan sitta vettigt bakom i 3e raden.

6sits blir lite opraktisk att lasta då det blir ett stort hål mellan sätena, skulle nästan behövas någon form av golv/vägg som man skjuter in när man väljer att lasta med alla sätena fällda.
Och det saknas ju helt lastförskjutningsskydd i 6-sitsiga modellen, sjukt opraktiskt om inte allt lastas i väskor eller lådor.
Men å andra sidan var den betydligt bekvämare i baksätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.

Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Kia EV9

Inlägg av HerrNilsson »

R_Edvinsson skrev: 20 nov 2023 18:39
Varit och klämt och....

..sätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.

Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Tack för input.

Okej, så du menar om man lägger prylar i bakluckan så kommer dom glida in i kupén så att säga när man bromsar?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 949
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

HerrNilsson skrev: 20 nov 2023 20:33
R_Edvinsson skrev: 20 nov 2023 18:39
Varit och klämt och....

..sätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.

Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Tack för input.

Okej, så du menar om man lägger prylar i bakluckan så kommer dom glida in i kupén så att säga när man bromsar?
Ja absolut.
Jag anser nog att det behövs ett lastförskjutningsskydd på dessa bilar.
Ser ut likt detta med bakre raden nerfälld.
IMG_0532.jpeg
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Kia EV9

Inlägg av Honkan »

Borde ju finnas något tillbehör, hur är det till Model X och EX 90 ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 949
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Honkan skrev: 20 nov 2023 20:58
Borde ju finnas något tillbehör, hur är det till Model X och EX 90 ?
Har bara sett en matta som skyddar sätesryggen.
Säljaren hade inga svar och sa att han inte tänkt på det.

Även 7-sitsen har gluggar på sidorna av soffan som egentligen är större än vad jag är bekväm med.
Framförallt med tanke på att jag ofta har en verktygsväska eller likande i bagaget.
OvePaHornet
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Kia EV9

Inlägg av OvePaHornet »

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kia EV9

Inlägg av jpetters »

Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Kia EV9

Inlägg av Swallat »

jpetters skrev: 25 nov 2023 12:44
Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Där kan man tycka så sjukt olika men GUD VAD SKÖNT med knappar för det mesta än knappande på en skärm, bara dom designar om mittknapsektionen framöver så man får fysiska gummiknappar än kapacativa
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Kia EV9

Inlägg av Thed75 »

Provsuttit och det är ju en stor bil. Låg cd för en så stor bil, var nån ventil som öppnade i fronten. Megahjul=dyrt vid däckskifte
Kia har som mål att sälja 1000 per år vilket bör gå mtp prisnivån som är ganska billigt ändå. De säljer varje bil med förlust för det priset var det nån säljare som sa
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kia EV9

Inlägg av jpetters »

Swallat skrev:
jpetters skrev: 25 nov 2023 12:44
Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Där kan man tycka så sjukt olika men GUD VAD SKÖNT med knappar för det mesta än knappande på en skärm, bara dom designar om mittknapsektionen framöver så man får fysiska gummiknappar än kapacativa
Absolut, och beror såklart på vad man gillar. Efter >8 år med Tesla S/X kändes det verkligen plottrigt.
Lite som att gå tillbaka till en av Ericssons första "smartphones". Bild
De där touchknapparna i mitten var verkligen skräp. Var som en parodi när säljaren skulle visa hur de fungerade, och de fungerade inte alls eller laggade skrattretande mycket.
Sen var det ju kul när han skulle visa "summon" funktionen på nyckeln och det tog 3-4min att få till det. Men är ju inte direkt rappt och förutsägbart på en Tesla heller.
Men byter man från en bil från gammelmärkena så är det riktigt nice totalt sett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10988
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kia EV9

Inlägg av Fredrik j »

Thed75 skrev: 25 nov 2023 14:21
De säljer varje bil med förlust för det priset var det nån säljare som sa
Ett av dom äldsta bilhandlarflosklerna som finns.
Kia säljer väl fortfarande via återförsäljare?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia EV9

Inlägg av iAkita »

Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.

Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen :lol:
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia EV9

Inlägg av iAkita »

jpetters skrev: 25 nov 2023 12:44
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?

Personligen tycker jag det är mycket bättre med knappar/vred för de vanligaste funktionerna än att ha dem på skärmen. Särskilt när allt fler nu lägger till en rad med "knappar" längst ner på skärmen, som funkar sämre än vanliga knappar och tar upp skärmyta som kunde utnyttjats bättre. Men alla har vi olika preferenser, och tur är väl det!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14615
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia EV9

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 nov 2023 16:00
Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.

Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen :lol:
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
Vet inte om jag tycker den är cool, men helt ok. Gillar designspråket mkt mer än EV6.
Kommande EV5 är nog mer lämplig size.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia EV9

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 nov 2023 16:31
iAkita skrev: 25 nov 2023 16:00
Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.

Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen :lol:
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
Vet inte om jag tycker den är cool, men helt ok. Gillar designspråket mkt mer än EV6.
Kommande EV5 är nog mer lämplig size.
Problemet är att jag inte tycker att designspråket funkar alls lika bra på en lite mindre bil. Sen skulle jag inte bytt ändå eftersom jag är så nöjd med min nuvarande. Men hade jag varit i en situation där jag även behövde en större bil hade jag nog slagit till.

I vilket fall kan den nog EV9 bli en succe på USA marknaden där de gillar den här typen av bilar, om de kan/vill leverera. Telluride var ju en game-changer för dem där, och har hyllats stort.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2203
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kia EV9

Inlägg av jpetters »

iAkita skrev:
jpetters skrev: 25 nov 2023 12:44
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?

Personligen tycker jag det är mycket bättre med knappar/vred för de vanligaste funktionerna än att ha dem på skärmen. Särskilt när allt fler nu lägger till en rad med "knappar" längst ner på skärmen, som funkar sämre än vanliga knappar och tar upp skärmyta som kunde utnyttjats bättre. Men alla har vi olika preferenser, och tur är väl det!
Den gulmarkerade raden på bilden.
De röda markeringarna är vanliga knappar i olika grupper.
Bild
Sen är ju ratten fullsmetad med knappar också.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Kia EV9

Inlägg av Honkan »

Jag gillade knapparna måste jag säga , och bilen i övrigt tycker jag imponerar förutom räckvidden som borde varit 570-600 km för det priset på en Kia
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Skriv svar