Kia EV9
Moderator: Redaktion
Re: Kia EV9
Faktiskt förbrukning med EV9 verkar vara runt 300Wh på 120-130kmt. Tror inte man klara mer än 35-38mil.
Re: Kia EV9
Är väl inte så illa. Är ju en gigantisk bil med enorma utrymmen. Typ som två etron inuti.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia EV9
Vad är plug & charge?Macki skrev: ↑05 jul 2023 07:35Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.
https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9
Spola fram till 18,30 då startar videon
Intressant video
EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge
IMG_7434.png
Re: Kia EV9
På laddare som stödjer det så stoppar du bara in laddsladden så sköter bilen resten själv.Brages skrev: ↑19 nov 2023 21:53Vad är plug & charge?Macki skrev: ↑05 jul 2023 07:35Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.
https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9
Spola fram till 18,30 då startar videon
Intressant video
EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge
IMG_7434.png
Re: Kia EV9
A.K.A Det som Tesla har haft sedan 2012Macki skrev: ↑20 nov 2023 06:03På laddare som stödjer det så stoppar du bara in laddsladden så sköter bilen resten själv.Brages skrev: ↑19 nov 2023 21:53Vad är plug & charge?Macki skrev: ↑05 jul 2023 07:35Kia hade ett live event igår där de går igenom frågor och bilen.
https://vimeo.com/event/3502870
Lösenord är kiaev9
Spola fram till 18,30 då startar videon
Intressant video
EV9 får alla typer av V2 samt plug & charge
IMG_7434.png
Re: Kia EV9
Well, Tesla kör väl en egen lösning och följer inte ccs-standarden. Så det kommer troligen inte fungera på SuC med ev9 ändå...
-
- elbilist
- Inlägg: 949
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Varit och klämt och känt på EV9 idag och det är en jäkla stor bil, en så jäkla stor bil.
Högre premiumkänsla än vad jag väntat mig efter att ha sett recensioner och diskussion här.
Man sitter ganska högt i bilen tycker jag men det finns helt galet mycket plats bakom mig själv, dock tveksamt att jag kan sitta vettigt bakom i 3e raden.
6sits blir lite opraktisk att lasta då det blir ett stort hål mellan sätena, skulle nästan behövas någon form av golv/vägg som man skjuter in när man väljer att lasta med alla sätena fällda.
Och det saknas ju helt lastförskjutningsskydd i 6-sitsiga modellen, sjukt opraktiskt om inte allt lastas i väskor eller lådor.
Men å andra sidan var den betydligt bekvämare i baksätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.
Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Högre premiumkänsla än vad jag väntat mig efter att ha sett recensioner och diskussion här.
Man sitter ganska högt i bilen tycker jag men det finns helt galet mycket plats bakom mig själv, dock tveksamt att jag kan sitta vettigt bakom i 3e raden.
6sits blir lite opraktisk att lasta då det blir ett stort hål mellan sätena, skulle nästan behövas någon form av golv/vägg som man skjuter in när man väljer att lasta med alla sätena fällda.
Och det saknas ju helt lastförskjutningsskydd i 6-sitsiga modellen, sjukt opraktiskt om inte allt lastas i väskor eller lådor.
Men å andra sidan var den betydligt bekvämare i baksätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.
Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 670
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Kia EV9
Tack för input.R_Edvinsson skrev: ↑20 nov 2023 18:39Varit och klämt och....
..sätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.
Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Okej, så du menar om man lägger prylar i bakluckan så kommer dom glida in i kupén så att säga när man bromsar?
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
-
- elbilist
- Inlägg: 949
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Ja absolut.HerrNilsson skrev: ↑20 nov 2023 20:33Tack för input.R_Edvinsson skrev: ↑20 nov 2023 18:39Varit och klämt och....
..sätet då soffan känns lite platt och saknade lårstöd bak.
Men helt klart en bil som skulle passa oss och våra helgäventyr, även om den är på tok för stor till vardags när jag mest är själv i bilen.
Provkörning blir det i nästa vecka.
Okej, så du menar om man lägger prylar i bakluckan så kommer dom glida in i kupén så att säga när man bromsar?
Jag anser nog att det behövs ett lastförskjutningsskydd på dessa bilar.
Ser ut likt detta med bakre raden nerfälld.
Re: Kia EV9
Borde ju finnas något tillbehör, hur är det till Model X och EX 90 ?
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
- elbilist
- Inlägg: 949
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Kia EV9
Har bara sett en matta som skyddar sätesryggen.
Säljaren hade inga svar och sa att han inte tänkt på det.
Även 7-sitsen har gluggar på sidorna av soffan som egentligen är större än vad jag är bekväm med.
Framförallt med tanke på att jag ofta har en verktygsväska eller likande i bagaget.
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Kia EV9
Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Kia EV9
Där kan man tycka så sjukt olika men GUD VAD SKÖNT med knappar för det mesta än knappande på en skärm, bara dom designar om mittknapsektionen framöver så man får fysiska gummiknappar än kapacativajpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Re: Kia EV9
Provsuttit och det är ju en stor bil. Låg cd för en så stor bil, var nån ventil som öppnade i fronten. Megahjul=dyrt vid däckskifte
Kia har som mål att sälja 1000 per år vilket bör gå mtp prisnivån som är ganska billigt ändå. De säljer varje bil med förlust för det priset var det nån säljare som sa
Kia har som mål att sälja 1000 per år vilket bör gå mtp prisnivån som är ganska billigt ändå. De säljer varje bil med förlust för det priset var det nån säljare som sa
Re: Kia EV9
Absolut, och beror såklart på vad man gillar. Efter >8 år med Tesla S/X kändes det verkligen plottrigt.Swallat skrev:Där kan man tycka så sjukt olika men GUD VAD SKÖNT med knappar för det mesta än knappande på en skärm, bara dom designar om mittknapsektionen framöver så man får fysiska gummiknappar än kapacativajpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Provkörde EV9 GT idag och blev positivt överraskad av komforten. Riktigt trevligt. Rejält stor och bra med plats på alla tre rader. Men inte så vidare med lastplats ändå. Frunken blir ju full med en laddkabel och i bar var lastgolvet ganska högt och lite plats under. Känns som en Model X lastar ruskigt mycket mer om man behöver 7 platser.
Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Lite som att gå tillbaka till en av Ericssons första "smartphones".
De där touchknapparna i mitten var verkligen skräp. Var som en parodi när säljaren skulle visa hur de fungerade, och de fungerade inte alls eller laggade skrattretande mycket.
Sen var det ju kul när han skulle visa "summon" funktionen på nyckeln och det tog 3-4min att få till det. Men är ju inte direkt rappt och förutsägbart på en Tesla heller.
Men byter man från en bil från gammelmärkena så är det riktigt nice totalt sett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Kia EV9
Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.
Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen
Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia EV9
Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Personligen tycker jag det är mycket bättre med knappar/vred för de vanligaste funktionerna än att ha dem på skärmen. Särskilt när allt fler nu lägger till en rad med "knappar" längst ner på skärmen, som funkar sämre än vanliga knappar och tar upp skärmyta som kunde utnyttjats bättre. Men alla har vi olika preferenser, och tur är väl det!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia EV9
Vet inte om jag tycker den är cool, men helt ok. Gillar designspråket mkt mer än EV6.iAkita skrev: ↑25 nov 2023 16:00Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.
Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
Kommande EV5 är nog mer lämplig size.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kia EV9
Problemet är att jag inte tycker att designspråket funkar alls lika bra på en lite mindre bil. Sen skulle jag inte bytt ändå eftersom jag är så nöjd med min nuvarande. Men hade jag varit i en situation där jag även behövde en större bil hade jag nog slagit till.taliz skrev: ↑25 nov 2023 16:31Vet inte om jag tycker den är cool, men helt ok. Gillar designspråket mkt mer än EV6.iAkita skrev: ↑25 nov 2023 16:00Leveranserna har tydligen börjat. Bilden är snodd från ett socialt media på nätet. Hoppas det är ok att posta den. Jag tycker jämförelsen med EV6 som står parkerad bakom är spännande, även om perspektivet inte är optimalt.
Jag är förvånad över mig själv, men jag tycker den är cool! Tyvärr är det helt omöjligt för mig att hitta en bra anledning till varför jag skulle köpa en så stor bil. Så jag får väl skaffa ett par gigantiska hundar igen
Skärmbild 2023-11-25 155635.png
Kommande EV5 är nog mer lämplig size.
I vilket fall kan den nog EV9 bli en succe på USA marknaden där de gillar den här typen av bilar, om de kan/vill leverera. Telluride var ju en game-changer för dem där, och har hyllats stort.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Kia EV9
Den gulmarkerade raden på bilden.iAkita skrev:Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:44Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Personligen tycker jag det är mycket bättre med knappar/vred för de vanligaste funktionerna än att ha dem på skärmen. Särskilt när allt fler nu lägger till en rad med "knappar" längst ner på skärmen, som funkar sämre än vanliga knappar och tar upp skärmyta som kunde utnyttjats bättre. Men alla har vi olika preferenser, och tur är väl det!
De röda markeringarna är vanliga knappar i olika grupper.
Sen är ju ratten fullsmetad med knappar också.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Kia EV9
Jag gillade knapparna måste jag säga , och bilen i övrigt tycker jag imponerar förutom räckvidden som borde varit 570-600 km för det priset på en Kia
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022