Re: Model Y Juniper
Postat: 14 feb 2024 15:29
Tesla sätter priser enligt efterfrågan.
Blir den hög så ökar priserna och vice versa.
Svårare än så är det inte.
Blir den hög så ökar priserna och vice versa.
Svårare än så är det inte.
Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.Electron skrev: ↑14 feb 2024 17:05Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
BYD, Zeekr och allehanda Kina-märken sänker priserna…… Blir svårt att sälja TMY för det priset…….
750 för en P isåfall. Den kommer inte starta så högt.
Highland är helt ny, efterfrågan är definitivt högre på M3 nu än den varit på ett tag.
Njaaa jag nämnde BYD också.
Såklart, men den kan funka för många. Merparten laddar hemma. Men att ta 700’ för en bil framöver tror jag blir tufft.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 22:42Atto är imo en väldigt knepig jämförelse mot Y. Den har peak laddning på 80kw, alltså bara en city bil och storlek som ex30 kanske xc40. Bas utr 499k, i mina ögon inget som går att jämföra mot Y.
Finns så många knepiga crossover bilar som kommer nuförtiden, svårt för familjer, hund, mm som har lite krav på bagage. Där är det fortfarande tyskarna och tesla som är alternativen.
Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.Electron skrev: ↑14 feb 2024 17:05Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
BYD, Zeekr och allehanda Kina-märken sänker priserna…… Blir svårt att sälja TMY för det priset…….
Varför skulle det vara 6% om ett år när det är kampanj på 2% nu? När jag köpte bilen under högkonjunktur hade jag 0,5%. Det är så Tesla ger rabatt.McFace skrev:
Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Hur ser uträkningen ut för att komma fram till 115 tkr?McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.Electron skrev: ↑14 feb 2024 17:05Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
BYD, Zeekr och allehanda Kina-märken sänker priserna…… Blir svårt att sälja TMY för det priset…….
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Det är kampanj för att det är Juniper på gång, kan man ana. När Juniper kommer får du inte köpa den för 2% ränta, utan då är det ordinarie som gäller vilket just nu är ca 6%John Galt skrev: ↑15 feb 2024 17:16Varför skulle det vara 6% om ett år när det är kampanj på 2% nu? När jag köpte bilen under högkonjunktur hade jag 0,5%. Det är så Tesla ger rabatt.McFace skrev:
Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Sedan kanske de inte har ränterabatt samtidigt som Juniper lanseras. Kampanjer kommer och går.
Verdi_ skrev: ↑15 feb 2024 17:37Hur ser uträkningen ut för att komma fram till 115 tkr?McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.Electron skrev: ↑14 feb 2024 17:05Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
BYD, Zeekr och allehanda Kina-märken sänker priserna…… Blir svårt att sälja TMY för det priset…….
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Kan man finansiera bilen till 100% till 1,99% eller måste man betala in 20% i första inbetalning?
I vilket fall så, givet rak amorteringsplan, är snittskulden antingen 40% eller 80% av bilens pris över 7 år.
4% ränterabatt på 50% snittskuld (350 tkr) * 7 är lika med 98 000:- före ränteavdrag och 68 600:- efter (om jag nu räknat rätt).
4% ränterabatt på 40% snittskuld (280 tkr) * 7 är då värt 54 880:- efter avdrag.
Jag måste räkna fel? Hur fungerar det?
Nu blandar du ihop två olika saker. Pris och kostnad.McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.Electron skrev: ↑14 feb 2024 17:05Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
BYD, Zeekr och allehanda Kina-märken sänker priserna…… Blir svårt att sälja TMY för det priset…….
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Nej. Martin menade att du "får lägga till 150-200" för en Juniper med hänvisning till att räntan är högre. Han tog i lite i sin beräkning och det gjorde jag också. Beroende på hur man kan göra ränteavdrag så är det närmare 70 än 150 vi pratar om som är kostnaden för att ta en Juniper istället för nuvarande modell.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 18:47Nu blandar du ihop två olika saker. Pris och kostnad.McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.Electron skrev: ↑14 feb 2024 17:05Njaaaaa det är en mördande konkurrens nu. Tror de dagarna är förbi.MartinCB skrev: ↑14 feb 2024 10:12Visst kommer Juniper innebära en välbehövd uppdatering men det kommer med ett pris.
M3 Highland, svart & drag = 638kkr
MY svart, drag = 629kkr
En Model Y är ca 20% mer bil än M3.
MY Juniper ~= 755kkr
På dessa 755kkr kommer man inte få 1.99% i ränta, runt 150kkr - 200kkr förväntar jag man får lägga till för en Juniper vs legacy Y.
Då är legacy Y faktiskt är en rätt bra deal just nu.
BYD, Zeekr och allehanda Kina-märken sänker priserna…… Blir svårt att sälja TMY för det priset…….
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Vi diskuterar enbart hur mycket Tesla kommer att höja nybilspriset.
Så vad blir skillnaden om man inte tänker köpa en Juniper på avbetalning?McFace skrev: ↑15 feb 2024 18:49Nej. Martin menade att du "får lägga till 150-200" för en Juniper med hänvisning till att räntan är högre. Han tog i lite i sin beräkning och det gjorde jag också. Beroende på hur man kan göra ränteavdrag så är det närmare 70 än 150 vi pratar om som är kostnaden för att ta en Juniper istället för nuvarande modell.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 18:47Nu blandar du ihop två olika saker. Pris och kostnad.McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Vi diskuterar enbart hur mycket Tesla kommer att höja nybilspriset.
Att det går till banken istället för till Tesla gör ingen materiell skillnad.
Ännu större. Anslagsvis åtminstone 10% men kapitalkostnaden är svårare att räkna på givet antagelser.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 19:06Så vad blir skillnaden om man inte tänker köpa en Juniper på avbetalning?McFace skrev: ↑15 feb 2024 18:49Nej. Martin menade att du "får lägga till 150-200" för en Juniper med hänvisning till att räntan är högre. Han tog i lite i sin beräkning och det gjorde jag också. Beroende på hur man kan göra ränteavdrag så är det närmare 70 än 150 vi pratar om som är kostnaden för att ta en Juniper istället för nuvarande modell.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 18:47Nu blandar du ihop två olika saker. Pris och kostnad.McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 feb 2024 17:15
Ja det är en helt orimlig gissning att priset på en uppdaterad Model Y skulle stiga med 200.000:- när priset på en lika uppdaterad Model 3 bara steg några tusenlappar.
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Vi diskuterar enbart hur mycket Tesla kommer att höja nybilspriset.
Att det går till banken istället för till Tesla gör ingen materiell skillnad.
Jag menar i pris mellan nuvarande Y och en Juniper.McFace skrev: ↑15 feb 2024 19:10Ännu större. Anslagsvis åtminstone 10% men kapitalkostnaden är svårare att räkna på givet antagelser.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 19:06Så vad blir skillnaden om man inte tänker köpa en Juniper på avbetalning?McFace skrev: ↑15 feb 2024 18:49Nej. Martin menade att du "får lägga till 150-200" för en Juniper med hänvisning till att räntan är högre. Han tog i lite i sin beräkning och det gjorde jag också. Beroende på hur man kan göra ränteavdrag så är det närmare 70 än 150 vi pratar om som är kostnaden för att ta en Juniper istället för nuvarande modell.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 feb 2024 18:47Nu blandar du ihop två olika saker. Pris och kostnad.McFace skrev: ↑15 feb 2024 16:55
Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Vi diskuterar enbart hur mycket Tesla kommer att höja nybilspriset.
Att det går till banken istället för till Tesla gör ingen materiell skillnad.
Tror du verkligen att nuvarande kampanj med 1,99% ränta kommer vara oförändrad i minst 1 år framåt?McFace skrev: ↑15 feb 2024 18:45Det är kampanj för att det är Juniper på gång, kan man ana. När Juniper kommer får du inte köpa den för 2% ränta, utan då är det ordinarie som gäller vilket just nu är ca 6%John Galt skrev: ↑15 feb 2024 17:16Varför skulle det vara 6% om ett år när det är kampanj på 2% nu? När jag köpte bilen under högkonjunktur hade jag 0,5%. Det är så Tesla ger rabatt.McFace skrev:
Om du får 6% ränta istället för 2% ränta på Juniper jämfört med nuvarande rabatt så utgör det i storleksordningen ~115tkr på 7 år.
Dvs du betalar 115tkr extra för nöjet att få nya modellen, eller om man vänder på det egentligen en rabatt på 115tkr för att du sväljer den gamla.
Sedan kanske de inte har ränterabatt samtidigt som Juniper lanseras. Kampanjer kommer och går.
Vet inte om frågan var ställd till mig, men det tror jag definitivt inte.Nicke Nyfiken skrev:
Tror du verkligen att nuvarande kampanj med 1,99% ränta kommer vara oförändrad i minst 1 år framåt?