Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y Juniper

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev: 14 maj 2023 12:20
Piggelin skrev: 01 mar 2023 16:53
Juniper ska vara samma som Highland för model 3. Jag tror den kommer tidigare. Vore märkligt att uppdatera snikmodellen först istället för den som de säljer klart mest av.

Kan iofs vara smart att uppdatera M3 först så får de upp försäljningen, så kommer storsäljaren MY efteråt.
Finns flera fördelar med en sådan lansering. Man får dubbel uppmärksamhet i media, kan optimera produktion och leveranskedjor bättre, lägre volym vid start ger lägre risk etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 14 maj 2023 15:57
Fredrik j skrev: 14 maj 2023 11:04
taliz skrev: 14 maj 2023 10:14
BigEasy skrev: 13 maj 2023 23:56
taliz skrev: 13 maj 2023 20:15

Vem deklarerar öppet när facelift kommer menar du?
Det är rykten för övriga märken också, annars riskerar de osborne-effekt.
Alla? Det följer ett givet mönster.
Gör dom inte alls. Däremot har det i decennier funnits en ryktesspridning och artiklar i biltidningar etc.
De presenterar dem när de är färdiga och redo att börja sälja dem.
Återigen, samma som Tesla.
Skillnaden är att Tesla inte har några pressevents eller jippon där de bjuder in journalister att testa dem etc.
Det är ju bara att googla t.ex. ”officiell facelift” så ser man hur det brukar se ut. Det börjar med rykten och ett par månader innan produktionstart publicerar motorpressen officiell information från tillverkarna där förändringarna beskrivs i detalj.
Så du tycker inte Tesla gör det här på ett avvikande sätt utan precis som alla andra?
Återigen, de presenteras när de är klara och redo för försäljning(vilket din föreslagna googling också visar). Inte långt i förväg.
Att det sedan vanligtvis tar dem flera månader att producera och leverera är en annan sak.
Poängen är ju att den tidigare modellen "plötsligt" blir omodern, och där är det ingen skillnad. Bara skillnad i leveranstid.
Min poäng är att det tidigare inte har varit speciellt plötsligt utan är det tänkt att komma facelift till hösten (efter typ 4år) har man sett ryktet i början av året med officiell lansering med all info under våren för leverans som nytt modellår efter semestrarna.
Lurkern
Inlägg: 909
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Lurkern »

taliz skrev: 14 maj 2023 16:07
HelectriC skrev: 14 maj 2023 12:20
Piggelin skrev: 01 mar 2023 16:53
Juniper ska vara samma som Highland för model 3. Jag tror den kommer tidigare. Vore märkligt att uppdatera snikmodellen först istället för den som de säljer klart mest av.

Kan iofs vara smart att uppdatera M3 först så får de upp försäljningen, så kommer storsäljaren MY efteråt.
Finns flera fördelar med en sådan lansering. Man får dubbel uppmärksamhet i media, kan optimera produktion och leveranskedjor bättre, lägre volym vid start ger lägre risk etc.
Tror många gärna köper en bil I M3:s storlek, men då Y känns så mer modern ändå väljer Y. En uppgraderad 3 känns helt rätt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5534
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y Juniper

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 14 maj 2023 16:40
taliz skrev: 14 maj 2023 16:07
HelectriC skrev: 14 maj 2023 12:20
Piggelin skrev: 01 mar 2023 16:53
Juniper ska vara samma som Highland för model 3. Jag tror den kommer tidigare. Vore märkligt att uppdatera snikmodellen först istället för den som de säljer klart mest av.

Kan iofs vara smart att uppdatera M3 först så får de upp försäljningen, så kommer storsäljaren MY efteråt.
Finns flera fördelar med en sådan lansering. Man får dubbel uppmärksamhet i media, kan optimera produktion och leveranskedjor bättre, lägre volym vid start ger lägre risk etc.
Tror många gärna köper en bil I M3:s storlek, men då Y känns så mer modern ändå väljer Y. En uppgraderad 3 känns helt rätt.
Tror rätt mycket handlar om bakluckan. Model Y har ju en mycket mer praktisk halvkombibaklucka. Om Model 3 också erbjöds med en halvkombibaklucka så tror jag den skulle sälja mycket bättre.

Finns väl ytterligare en skillnad. Alla Model Y har samma stereo. Men grundmodellen av Model 3 har väl en annan stereo som saknar subwoofern jämfört med de andra 3orna. Eller? Osäker på om det finns mer som skiljer i den stereo som sitter i 3ans grundmodell...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Piggelin
Inlägg: 608
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Piggelin »

Lurkern skrev: 13 maj 2023 10:49
Trodde hw4 skulle komma typ nästa vecka efter att jag fick bilen, men nu kommer det istället lagom till nästa bil. Ibland går det inte så fort som Youtubers yrar om.
Byter du bil varje år?
Lurkern
Inlägg: 909
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Lurkern »

Lär inte vara igång i år, och ta ett tag att rullar ut globalt.
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Model Y Juniper

Inlägg av PapaM »

MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

PapaM skrev: 25 maj 2023 21:01
Och vad betyder det i praktiken?
Ingår högupplöst radar till exempel?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

PapaM skrev: 25 maj 2023 21:01
Ja. Bekräftar att HW4 kommer komma till MY och också att det inte är en del av Juniper. Dock vet vi inte än när det kommer från Shanghai och Berlin (och därmed till Sverige/Europa). Än så länge verkar det bara vara från Texas.
Också tydligt att Tesla inte gör någon stor grej av HW4 (så lät det också på Elon i IR-call i våras). De kommer nog bara ”smyga” ut det och vissa bilar kommer ha HW4 och andra inte under en övergångsperiod (som förhoppningsvis blir ganska kort).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

flamman skrev: 25 maj 2023 23:47
PapaM skrev: 25 maj 2023 21:01
Ja. Bekräftar att HW4 kommer komma till MY och också att det inte är en del av Juniper. Dock vet vi inte än när det kommer från Shanghai och Berlin (och därmed till Sverige/Europa). Än så länge verkar det bara vara från Texas.
Också tydligt att Tesla inte gör någon stor grej av HW4 (så lät det också på Elon i IR-call i våras). De kommer nog bara ”smyga” ut det och vissa bilar kommer ha HW4 och andra inte under en övergångsperiod (som förhoppningsvis blir ganska kort).
Vilket tyder på att det inte något stort steg tekniskt/prestandamässigt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y Juniper

Inlägg av jonasl »

Återinför de radarn så är det ju en stor grej oavsett vad Elon säger. Fungerar den även på kort avstånd så kommer den säkert användas för att stötta parkeringsassistansen också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

jonasl skrev: 26 maj 2023 08:37
Återinför de radarn så är det ju en stor grej oavsett vad Elon säger. Fungerar den även på kort avstånd så kommer den säkert användas för att stötta parkeringsassistansen också.
Ja ny bättre radar bör ju göra en märkbar skillnad i vissa fall till HW4 fördel. Om nu HW4 i MY/M3 kommer med radar, det vet vi inte (men borde ju rimligtvis vara med även där men Tesla är ju Tesla..). De S/X som har HW4 och nya radarn saknar än så länge mjukvara för parkeringsstöd, radarn och FSD beta… Så HW4 är ”typ sämre” än HW3 tills Tesla får till mjukvaran (men det borde ju komma vilken vecka/månad som helst :D ).
Angående att nya radarn i framtiden kunde användas för parkeringsstöd framåt vore ju toppen men är bara gissning/förhoppning än så länge.

Summa summarum: ska bli intressant att se hur detta utvecklas närmaste månaderna!
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 26 maj 2023 08:37
Återinför de radarn så är det ju en stor grej oavsett vad Elon säger. Fungerar den även på kort avstånd så kommer den säkert användas för att stötta parkeringsassistansen också.
Ja, högupplöst radar är viktigare än HW4 för mig, men det kan hända att HW4 krävs för att hantera den ökade datamängden.

Vi hade f.ö. en föreläsning om högupplöst radar på jobbet i förra veckan. Där framkom att för att uppnå högre upplösning var man tvungen att gå upp i frekvens (kortare våglängd), vilket visserligen gjorde radarenheten mindre men samtidigt minskade räckvidden.
En tillämpning som nämndes var kupeövervakning i bilar där man av integritetsskäl inte vill använda kamera.

Troligen har en högupplöst radar för montage i fronten lägre upplösning och längre räckvidd än den som föreläsningen handlade om.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y Juniper

Inlägg av jonasl »

Läste en hel massa radar under min värnplikt men det mesta har nog fallit bort tyvärr. Och det lär ju ha hänt en del sedan dess, det vi hade på båtarna då var nog rätt föråldrat redan då dessutom även om fysiken är densamma.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 26 maj 2023 12:02
Läste en hel massa radar under min värnplikt men det mesta har nog fallit bort tyvärr. Och det lär ju ha hänt en del sedan dess, det vi hade på båtarna då var nog rätt föråldrat redan då dessutom även om fysiken är densamma.
Tekniken är rätt häftig. Istället för att ha en roterande radar (som på en båt) eller någon annan svepfunktion så har vår doktorand en 1 x 1 cm fyrkant med hundratals öppningar med olika vinklar och annan geometri.
Istället för att svepa antennen mekaniskt så sveper man frekvensen. Olika frekvenser/våglängder hittar olika vägar genom antennen, övriga vägar/hål blockeras p.g.a. förhållandet mellan geometri och våglängd.
På så sätt kan man få en tredimensionell bild av omgivningen med en enda fast antenn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y Juniper

Inlägg av jonasl »

Intressant. Har inte ens funderat på hur det fungerar med en ej roterande radarantenn inser jag.

Tekniken i sig på en gammal analog navigationsradar är ju egentligen väldigt grundläggande, men nu verkar det vara lite mera avancerat!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Model Y Juniper

Inlägg av PapaM »

Kommer HW4 kräva ett nytt typgodkännande i Europa?
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Dags att bumpa den här tråden. Nu vet vi nog ungefär vad som kan komma:
* skärm i baksätet
* bort med träpanel framme
* ventilerade säten
* Fläktsystem 2.0 så man kan styra fläkt individuellt höger/vänster fram
* uppdaterad center-konsoll (lucka över dryckeshållare)
* inga spakar runt ratten
* ambient light ljuslist med RGB-stöd
* HW4 - kanske med en till kamera i grillen (om det visar sig komma på M3 Highland / M3H)
* blind spot indikator (om det inte visar sig vara mjukvara på M3H)
* nytt utseende på fram- och baklyktor - kanske med adaptiva strålkastare
* bättre ljud (någon högtalare till samt dubbel bas och mic)
* bättre Wi-Fi och bluetooth med UWB för nyckel
* kanske mer ljudisolering
* bättre range pga lägre luftmotstånd

Vad har jag missat? Något mer som borde komma från M3H?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lurkern
Inlägg: 909
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Lurkern »

Förhoppningsvis lastnät eller galler.
Bättre optimerat chassi.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5534
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y Juniper

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lurkern skrev: 01 sep 2023 19:35
Förhoppningsvis lastnät eller galler.
Bättre optimerat chassi.
Det verkar ju som de Y som byggs i Kina inte ens har fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet... Så fyra sådana även i bilarna från Kina skulle väl 'vara på sin plats'...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3657
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y Juniper

Inlägg av jonasl »

Tror inte vi ser fler Model Y från Shanghai till Europa. De verkar fasas ut nu när de fått rull på Berlin.

Hoppas det kommer gå att eftermontera nya mittkonsolen med skärm så småningom, det hade mina baksätespassagerare uppskattat. Mycket hellre än en tredjepartsvariant!

Hoppas också att blind spot-indikatorn bara är mjukvara, och att de släpper adaptiva strålkastare även till våra gamla bilar via mjukvara. Annars måste jag säga att jag inte kommer sakna något direkt av det nya.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Mina favoriter som skulle kunna få mig att byta:
* Nya fläktsystemet skulle komma till användning direkt. Jag och min fru är aldrig överens om fläkthastighet/temperatur.
* Skärmen bak skulle barnen uppskatta.
* ventilerade säten. Tycker det ofta känns lite svettigt med nuvarande galonsäten.

Övrigt är mer nice to have men ett klart plus på det mesta. Skulle nog enkelt vänja mig utan växel/blinkerspak. HW4 med en till kamera när mjukvarustödet finns kan bli bra.

Hoppas 7-sits kommer samtidigt, då är bytet givet!
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7625
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Juniper

Inlägg av mikebike »

Vill man verkligen ha en skärm "nere vid golvet"?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Banane »

Vilken unge har inte en egen skärm med sig i bilen?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y Juniper

Inlägg av flamman »

Mina barn gillar att titta på samma film. Då blir det ofta bråk om vem som ska hålla, var den ska hållas/sitta osv.
Och angående skärm vid golvet så blir det nog bättre på Y än på 3 eftersom fläktutblås/centerkonsoll är högre.
Men visst. Jag skulle inte byta ut min Y enbart för att få en skärm i baksätet.
En till reflektion om skärm är att barn ju gillar alla typer av skärmar så det lär öka marknadsföringsvärdet för Tesla hos barn generellt. :D
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar